Skrikande bromsar vid backning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mattias2
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 okt 2019 22:50

Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Mattias2 »

Hej! Nån mer än jag som har skrikande/tjutande bromsar vid backning? Är det nåt att göra ett serviceärende på tycker ni? Lite pinsamt i garaget på jobbet, ingen premiumkänsla direkt...

Hälsningar,
Mattias
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av taliz »

Har för mig det är nått clip vid oken som kan gå sönder, vanligt fel.
Klart det ska fixas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Jerker »

Jag hörde lite gnissel idag när jag backade ner för min backe här hemma.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av LasseTM »

Tittar ni här så ser ni problemet
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av bonath »

Gnissel här med.
Tänkte ta och göra en hårdbromsning nästa gång jag kör...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Tellus »

Hade det några veckor förut men försvunnit utan åtgärd, några hårda bromsningar kanske gjorde susen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Melkin »

Tellus skrev:
Hade det några veckor förut men försvunnit utan åtgärd, några hårda bromsningar kanske gjorde susen.
Samma här. Slutade efter ett par veckor.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av SALVETA »

Har också haft det vilket kändes lite störigt på så ny bil men med nya uppdateringen och hold så slipper man ju bromsa med fossilskivorna.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av perre »

SALVETA skrev:
Har också haft det vilket kändes lite störigt på så ny bil men med nya uppdateringen och hold så slipper man ju bromsa med fossilskivorna. BildBild
Efter vad jag förstått, enligt Tibnor, så har du rätt i att du slipper bromsa, men bilen själv använder ändå bromsskivorna att bromsa med.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Tellus »

perre skrev:
SALVETA skrev:
Har också haft det vilket kändes lite störigt på så ny bil men med nya uppdateringen och hold så slipper man ju bromsa med fossilskivorna. BildBild
Efter vad jag förstått, enligt Tibnor, så har du rätt i att du slipper bromsa, men bilen själv använder ändå bromsskivorna att bromsa med.
Jag har hört tvärtom. Nissan Leaf använder skivbromsarna, men inte model 3 om jag fått rätt info. Bara när den stannat helt bromsarna används, eller kan det vara under 8km/t dom används men inte annars?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av BrooklynS »

Använd skivbromsarna mer så slipper ni problem...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Jerker »

Haha! Sedan igårkväll så har den låtit som en hög och mycket skarp vissling när jag använt bromsarna vid backning! Helt otroligt ljud! Och vid så låga hastigheter! Det är ju fråga om krypkörning de luxe! Hur kan det ens blidas de vibrationer som behövs för att skapa en ton när bromsskivorna rör sig så lite?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Bjelke »

It's like magic :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
It's like magic :)
Ja, verkligen! Ett nytt påskägg?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
It's like magic :)
Ja, verkligen! Ett nytt påskägg?
Japp :) ska skrämma bort katter som är för nära...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Pall »

Jag har samma ljud vid backning. Speciellt i lutning då man behöver bromsa, som på vår garageuppfart tyvärr. Det skriker så grannarna vaknar på morgnarna! Så har det varit i princip sedan den var ny. Jag har varit ute och bromsat, men struntar nu i det då det inte hjälper mer än temporärt.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av evilirish »

Låter precis som med en Nissan Leaf, för är parkeringsbromsen feldesignad så beläggen ligger an om det första man gör är att backa.
Frågan är om någon kan prova om samma lösning fungerar även på en Tesla: Prova att köra fram en bit, typ 0,5-1m (för de som kan dvs)..
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av kikat »

evilirish skrev:
Låter precis som med en Nissan Leaf, för är parkeringsbromsen feldesignad så beläggen ligger an om det första man gör är att backa.
Frågan är om någon kan prova om samma lösning fungerar även på en Tesla: Prova att köra fram en bit, typ 0,5-1m (för de som kan dvs)..
Om det skulle vara så skulle bromsarna bara skrika direkt efter man haft parkeringsbromsen på och så är det inte på min bil i alla fall.
När jag var på SC för några veckor sen så frågade jag om de gnisslande bromsarna och tydligen är det inget de kan göra något åt, sa han åtminstone. Det enda som hjälper är att bromsa mer sa han.
Det händer dessutom endast när det varit blött väder och ska bromsa vid backning i låga hastigheter, t.ex. när jag ska backa in och ladda på en SuC och tidigare kört i regn eller våt vägbana utan att ha bromsat med klossarna innan. Men nu finns enpedel-körning så nu slipper jag bromsa överhuvudtaget så då blir det ännu mindre störningsmoment.
Remih
Inlägg: 27
Blev medlem: 15 aug 2019 17:29

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remih »

Som någon nämnde i ett tidigare inlägg, det skulle kunna vara att belägget lutar mot bromsskivan i ovankant pga en trasig hållare vilket skulle kunna förklara varför det bara gnisslar när man backar.
Rich rebuilds la upp en video för ett tag sedan där dem förklarar bland annat detta

Typ 14 minuter in i videon
Mattias2
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 okt 2019 22:50

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Mattias2 »

Min bil har gått knappt 200mil och jag har verkligen använt bromsarna då bilen uppmanar till inspirerad körning. Jag har haft regen på ”low” mesta av dom milen innan jag nu vant mig och kör ”standard” vilket faktiskt är ett klart lyft på kurviga vägar.

De tjutande bromsarna kan inte bero på bristande användning. Jag kan bara tolka det som materialfel eller felmontering i fabrik. Har bokat tid för ett serviceärende och första lediga tid var mitten av januari.

Detta tycker jag är tråkigt, mina kollegor och grannar (samt jag själv) som tidigare var grymt imponerade av bilen har lite ändrat uppfattning. Inte ens en Dacia låter så här när man fickparkerar, alla vänder sig om och tittar... Ingen bra reklam för Tesla, önskar att dom kunde ta in bilen och fixa bromsarna lite snabbare.

Tack för Youtubelänken, känner mig inte jättesugen på att börja plocka isär ny bil, men måste kanske göra det och se hur det ser ut, tror inte jag står ut till januari...

Hälsningar
Mattias
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Tellus »

Mattias2 skrev:
Min bil har gått knappt 200mil och jag har verkligen använt bromsarna då bilen uppmanar till inspirerad körning. Jag har haft regen på ”low” mesta av dom milen innan jag nu vant mig och kör ”standard” vilket faktiskt är ett klart lyft på kurviga vägar.

De tjutande bromsarna kan inte bero på bristande användning. Jag kan bara tolka det som materialfel eller felmontering i fabrik. Har bokat tid för ett serviceärende och första lediga tid var mitten av januari.

Detta tycker jag är tråkigt, mina kollegor och grannar (samt jag själv) som tidigare var grymt imponerade av bilen har lite ändrat uppfattning. Inte ens en Dacia låter så här när man fickparkerar, alla vänder sig om och tittar... Ingen bra reklam för Tesla, önskar att dom kunde ta in bilen och fixa bromsarna lite snabbare.

Tack för Youtubelänken, känner mig inte jättesugen på att börja plocka isär ny bil, men måste kanske göra det och se hur det ser ut, tror inte jag står ut till januari...

Hälsningar
Mattias
Testa att "panik" bromsa från 100km/t, alltså så abs`en får jobba ordentligt ner till 0km/t. Ha inget löst i kupé lr bagage.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av kikat »

Mattias2 skrev:
Min bil har gått knappt 200mil och jag har verkligen använt bromsarna då bilen uppmanar till inspirerad körning. Jag har haft regen på ”low” mesta av dom milen innan jag nu vant mig och kör ”standard” vilket faktiskt är ett klart lyft på kurviga vägar.

De tjutande bromsarna kan inte bero på bristande användning. Jag kan bara tolka det som materialfel eller felmontering i fabrik. Har bokat tid för ett serviceärende och första lediga tid var mitten av januari.

Detta tycker jag är tråkigt, mina kollegor och grannar (samt jag själv) som tidigare var grymt imponerade av bilen har lite ändrat uppfattning. Inte ens en Dacia låter så här när man fickparkerar, alla vänder sig om och tittar... Ingen bra reklam för Tesla, önskar att dom kunde ta in bilen och fixa bromsarna lite snabbare.

Tack för Youtubelänken, känner mig inte jättesugen på att börja plocka isär ny bil, men måste kanske göra det och se hur det ser ut, tror inte jag står ut till januari...

Hälsningar
Mattias
Glöm inte att skriva här hur det gick på servicebesöket. Hade min inne på lite småfix för några veckor sedan, bl.a. de skrikande bromsarna, och de hävdade att det ska vara så och inte gick att göra något åt det mer än att jag ska bromsa mera. Men i mitt fall skriker de dock enbart vid backning i låg hastighet i blöt väderlek och när jag inte har bromsat lite kraftigare direkt före jag backar. Vet inte om det är samma för dig men om du lyckas få igenom någon service på bromsarna ska jag gå på de igen om det, även om det numera går att slippa om man kör enpedelsläget.
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Pall »

kikat skrev:
Mattias2 skrev:
Min bil har gått knappt 200mil och jag har verkligen använt bromsarna då bilen uppmanar till inspirerad körning. Jag har haft regen på ”low” mesta av dom milen innan jag nu vant mig och kör ”standard” vilket faktiskt är ett klart lyft på kurviga vägar.

De tjutande bromsarna kan inte bero på bristande användning. Jag kan bara tolka det som materialfel eller felmontering i fabrik. Har bokat tid för ett serviceärende och första lediga tid var mitten av januari.

Detta tycker jag är tråkigt, mina kollegor och grannar (samt jag själv) som tidigare var grymt imponerade av bilen har lite ändrat uppfattning. Inte ens en Dacia låter så här när man fickparkerar, alla vänder sig om och tittar... Ingen bra reklam för Tesla, önskar att dom kunde ta in bilen och fixa bromsarna lite snabbare.

Tack för Youtubelänken, känner mig inte jättesugen på att börja plocka isär ny bil, men måste kanske göra det och se hur det ser ut, tror inte jag står ut till januari...

Hälsningar
Mattias
Glöm inte att skriva här hur det gick på servicebesöket. Hade min inne på lite småfix för några veckor sedan, bl.a. de skrikande bromsarna, och de hävdade att det ska vara så och inte gick att göra något åt det mer än att jag ska bromsa mera. Men i mitt fall skriker de dock enbart vid backning i låg hastighet i blöt väderlek och när jag inte har bromsat lite kraftigare direkt före jag backar. Vet inte om det är samma för dig men om du lyckas få igenom någon service på bromsarna ska jag gå på de igen om det, även om det numera går att slippa om man kör enpedelsläget.
Exakt så för mig också! Ingen idé att lägga ett ärende på det med andra ord. Tyvärr skriker det en del även med enpedalsläget då bilen använder bromsarna om den är kall.
Mattias2
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 okt 2019 22:50

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Mattias2 »

Har provat att tvärnita från 90km/h ett par gånger under kvällen, men för en stund sedan när jag skulle backa ut från en återvändsgata i ett villakvarter fick hela grannskapet höra att det var en Model3 ute och smög. Skämdes rejält då det var en bit att backa och klockan var efter 22.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av evilirish »

Vad händer om ni kör framåt en bit, sen direkt lägger i backen utan att gå via P? Alltså växla från D till R medans bilen fortfarande rullar framåt.
Skriv svar