Skrikande bromsar vid backning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Telsa »

Ni som har problem, kör ni med creep mode på och krypkör med foten på bromsen? Stäng av creep mode. Jag gjorde det och fick en betydligt lugnare och behagligare bil! Och tyst förstås.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Xeik »

Telsa skrev:
Ni som har problem, kör ni med creep mode på och krypkör med foten på bromsen? Stäng av creep mode. Jag gjorde det och fick en betydligt lugnare och behagligare bil! Och tyst förstås.
Håller helt med. Förstår inte vitsen med creep. Känns helt fel att hålla på bromsen för att justera hastighet.
One pedal är väldigt mycket bättre, och mer logiskt. Tryck på fartpedalen när du vill att bilen ska förflytta sig, släpp när du vill stanna. 8-)

Detta ursäktar förstås inte att bromsen i sig skriker...
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av bonath »

Min har också fört liv. Men det är väl Brembo bromsar?
Nåt känt fel på dom?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Mattias2
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 okt 2019 22:50

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Mattias2 »

Tack för alla funderingar om creep mode och andra regen förslag, nu vet inte jag om ni brukar backa till jobbet, men det huvudsakliga problemet uppstår alltså på kalla och fuktiga mornar när jag ska backa ut från uppfarten mellan grindstolparna till en större väg. Uppskattningsvis 1-3km/h ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av LarsL »

Någon som hittat felet? Borde ju gå att lokalisera om man hissar upp bilen och snurrar på hjulet, låter det då? Lossa hjulet snurra, låter det då? Osv, osv.
Tror ni måste kunna peka mer specifikt för att få hjälp, på riktigt. Det är lätt att tro att ni inte förstår att bromsar låter när man använder dem annars. ;)

Håller med om att ”En pedalskörning” ersätter ”kryp” rätt bra. Jag hade svårt att backa upp mot släpvagnen med ”rull” läget förut och fick gå till kryp men nu funkade det utmärkt med en pedalskörning.
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Pall »

LarsL skrev:
Någon som hittat felet? Borde ju gå att lokalisera om man hissar upp bilen och snurrar på hjulet, låter det då? Lossa hjulet snurra, låter det då? Osv, osv.
Tror ni måste kunna peka mer specifikt för att få hjälp, på riktigt. Det är lätt att tro att ni inte förstår att bromsar låter när man använder dem annars. ;)

Håller med om att ”En pedalskörning” ersätter ”kryp” rätt bra. Jag hade svårt att backa upp mot släpvagnen med ”rull” läget förut och fick gå till kryp men nu funkade det utmärkt med en pedalskörning.
Svårt att ha bilen upphissad och samtidigt bromsa... Det skriker ju bara när bromsen används vid backning. Alltså inget oljud när bilen sakta körs framåt och bromsas. Sedan vet jag inte vad du menar med att inte förstå hur bromsar fungerar. Det alla förstår är att en bils bromsar inte ska skrika när man sakta backar och bromsar. För min del har jag haft ett stort antal både nya och äldre bilar och fenomenet har aldrig inträffat tidigare. I ett amerikanskt forum hävdades det är ett litet clips är boven och att Tesla bytt det. Men här verkar man inte vara intresserad av den åtgärden. Att skylla på att oljudet är normalt är inte seriöst. Inte heller att skylla på att det är en elbil som bromsas mer sällan. Jag har länge haft regenereringen av för att bromsa på mer vanligt sätt, men det hjälper inte.

Här en länk till en film från ett am. forum. Förhållandevis lågt ljud jämfört med mitt!
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... FYTXVEUkRB
Senast redigerad av Pall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av LarsL »

Pall skrev:
LarsL skrev:
Någon som hittat felet? Borde ju gå att lokalisera om man hissar upp bilen och snurrar på hjulet, låter det då? Lossa hjulet snurra, låter det då? Osv, osv.
Tror ni måste kunna peka mer specifikt för att få hjälp, på riktigt. Det är lätt att tro att ni inte förstår att bromsar låter när man använder dem annars. ;)

Håller med om att ”En pedalskörning” ersätter ”kryp” rätt bra. Jag hade svårt att backa upp mot släpvagnen med ”rull” läget förut och fick gå till kryp men nu funkade det utmärkt med en pedalskörning.
Svårt att ha bilen upphissad och samtidigt bromsa... Det skriker ju bara när bromsen används vid backning. Alltså inget oljud när bilen sakta körs framåt och bromsas. Sedan vet jag inte vad du menar med att inte förstå hur bromsar fungerar. Det alla förstår är att en bils bromsar inte ska skrika när man sakta backar och bromsar. För min del har jag haft ett stort antal både nya och äldre bilar och fenomenet har aldrig inträffat tidigare. I ett amerikanskt forum hävdades det är ett litet clips är boven och att Tesla bytt det. Men här verkar man inte vara intresserad av den åtgärden. Att skylla på att oljudet är normalt är inte seriöst. Inte heller att skylla på att det är en elbil som bromsas mer sällan. Jag har länge haft regenereringen av för att bromsa på mer vanligt sätt, men det hjälper inte.
Förlåt jag riktade mig egentligen bara till Jerker som om jag förstått rätt är en händig person som är van att skruva med bilar.
Användarvisningsbild
Riisa
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 nov 2019 10:47

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Riisa »

Jag har min M3 inne för detta problem just nu. Backning väcker hela kvarteret, men det är begränsat till låga hastigheter och fuktigt/blött väder. Regen spelar ingen som helst roll, inte heller att gå ut och bromsa rejält. Ett litet axplock från min diskussion med servicepersonen imorse.

"-Vi kan kolla på bilen, men våra ingenjörer har sagt att det här är helt normalt så vi kommer nog inte kunna göra något."
Det här påståendet är så dumt så det satte tonen på samtalet.

"-Det här problemet har förekommit på några M3 och de personerna har inte fått hjälp eftersom det är helt normalt."
Det här innebär att problemet inte existerar på samtliga bilar utan endast vissa, vilket dödar tesen om att det skulle vara normalt. Det faktum att det existerar 100 andra märken på marknaden där problemet inte förekommer, oavsett pris eller märke, hade kanske gjort att man som seriös representant för ett företag inte ens slängde ur sig ett så korkat påstående.

-Du får betala för att vi ska titta på bromsarna för de ingår inte i garantin.
Här var det inte längre särskilt trevlig stämning. Vi kom till slut överens om att jag inte betalar för att de ska felsöka, men att vi sedan ska överenskomma eventuell betalning om det föranleder åtgärd (vilket ju är så dumt i sig självt, men när man är på väg att tappa humöret fullständigt var det en bättre väg framåt än att fortsätta tjafsa).

Min enda kontakt innan detta var ett besök i UV där de efter fyra timmar lämnade tillbaka bilen och påstod att ljudet från vindrutan (ett pipande ljud i hastigheter över 100) var åtgärdat - vilket det inte var. När jag vände för att åka ner igen möttes jag av en hänvisning att boka ny tid i appen. Nu tog de in bilen trots allt och åtgärdade problemet till dagen efter, men serviceorganisationen är så totalt genomusel så man skäms.

Sammanfattningsvis var jag totalt kär i bilen i början men åtta månader in så är jag säker på att det inte blir en Model Y som jag hade tänkt som nästa bil. Man kan leva med kvalitetsbristerna (handtaget stängs inte som det ska, laddluckan är totalt skev, interiört är den plastig osv osv), men Tesla som företag är inte bara totalt usla som serviceorganisation - hävdar man dessutom att skrikande bromsar som väcker hela kvarteret på morgonen är i sin ordning så är man faktiskt helt odugliga att bygga bil också.

To be continued...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Jerker »

Ja, att ge sådana svar är ju otroligt korkat. Antagligen försöker de slippa ta sig an det eftersom det inte står i manualen hur man åtgärdar det. Strutsmentalitet, alltså.

Det finns ju bara en lösning på deras problematiska serviceorganisation och det är att de bygger ut den. Och man måste kunna ringa och få tala med en människa.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av tor-ake »

Skrikande bromsar är ett vanligt problem och har varit det så länge jag kan minnas, inte bara på Model 3. Det är en kombination av konstruktion, tillverkningstoleranser och slitage. Ibland går det att åtgärda, ibland inte. Volvo 240 och 740 var notoriska bromstjutare.

Man kan prova med ett annat fabrikat på bromsbelägg (svårt med nya bilar som Model 3, där det inte finns så många eftermarknadsgrejer), antikärvmedel och skrikplattor, men hjälper det inte så hjälper det inte. Ett par ok med nån tiondels millimeter skillnad i gjutningen kan göra att ljudet inte uppstår, alt. är av en ohörbar frekvens.

Har en Fiat ducato (husbil) som tjuter vid vanlig inbromsning, känt och olösligt problem, det är årsmodell 2009, så inte begränsat till 30-40 år gamla bilar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Jerker »

Man får väl testa det gamla tricket med kopparpasta.
Användarvisningsbild
smartride
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 feb 2019 18:57

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av smartride »

Hade samma problem under flera månader och var två gånger på Tesla i Malmö, men självklart så hördes inget då. Teknikern påstod också att hon aldrig hört något om detta problem. Började testa med att bromsa hårt och då försvann problemet. Med tanke på den nya uppdateringen, så anser jag att det är viktigt och nödvändigt att bromsa hårt flera gånger i månaden.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av GreenMachine »

100 till 0 på 40 meter är bra motion för bromsar.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av B99 »

Mattias2 skrev:
Tack för alla funderingar om creep mode och andra regen förslag, nu vet inte jag om ni brukar backa till jobbet, men det huvudsakliga problemet uppstår alltså på kalla och fuktiga mornar när jag ska backa ut från uppfarten mellan grindstolparna till en större väg. Uppskattningsvis 1-3km/h ;)
Kan det ha något att göra med detta?
broms.JPG
Användarvisningsbild
Riisa
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 nov 2019 10:47

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Riisa »

B99 skrev:
Mattias2 skrev:
Tack för alla funderingar om creep mode och andra regen förslag, nu vet inte jag om ni brukar backa till jobbet, men det huvudsakliga problemet uppstår alltså på kalla och fuktiga mornar när jag ska backa ut från uppfarten mellan grindstolparna till en större väg. Uppskattningsvis 1-3km/h ;)
Kan det ha något att göra med detta?
broms.JPG
Förklarar tyvärr inte varför det endast sker vid backning (i 1-5 km/h).
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 okt 2021 12:44

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av PatteJan »

Kan tillägga att min BMW x3 - 19 också har skrikande bromsar vid backning. Inget extremt skrikande, men ändå ett lite störande skrik.
Lägger mig i diskussionen eftersom jag beställt en M3 LR :)
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Gr1pen »

Jag har ett par km grusväg innan jag når asfalt så på mina bilar (tidigare bilar och nu även Tesla Model 3) så har jag på alla vid något tillfälle fått nån liten sten som fastnat mellan bromsskivan och plåten som sitter innanför bromsskivan. Detta kan låta helt fruktansvärt. I bland kan det hjälpa att att svänga/bromsa hastigt några gånger, och nån gång har jag fått plocka av hjulet för att komma åt att pilla ut stenen med verktyg.

Första gången blev man ju livrädd och det kan låta så mycket att alla runtomkring vänder sej om. :D
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av NiklasTesla »

Gr1pen skrev:
Jag har ett par km grusväg innan jag når asfalt så på mina bilar (tidigare bilar och nu även Tesla Model 3) så har jag på alla vid något tillfälle fått nån liten sten som fastnat mellan bromsskivan och plåten som sitter innanför bromsskivan. Detta kan låta helt fruktansvärt. I bland kan det hjälpa att att svänga/bromsa hastigt några gånger, och nån gång har jag fått plocka av hjulet för att komma åt att pilla ut stenen med verktyg.

Första gången blev man ju livrädd och det kan låta så mycket att alla runtomkring vänder sej om. :D
Jepp samma här (sten innanför bromssköld). Bankade lite på bromsskölden samt körde vidare varpå stenen lossnade efter ett par dygn.

MVH
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

taliz skrev:
Har någon med Performance drabbats? Eller är det bara de vanliga bromsarna som drabbas?
Har haft det i 9mån på min 3P. Service sa att det ska vara så. 1-10km/h ungefär och bara bakåt. Folk som stått nära när jag backat har blivit rejält rädda och arga.

Fick lite idiotiska förslag av service som alla var saker jag testat INNAN jag bad dom kolla på det eftersom jag har högre IQ ä n en fiskmås.
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Fredrik j »

Skrikande bromsar beror på vibrerande bromsklossar. Biltema sålde tidigare antiskrikplattor. Självhäftande plattor som man klistrade på baksidan av beläggen. Dom absorberade vibrationer bra. Biltema säljer dom inte längre. Kanske finns det någon annanstans? Byte bromsar på min Volvo förra veckan. Köpte klossar från brembo. Dom hade dessa plattor från början. Kanske sätter dom såna på alla sina belägg?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Skrikande bromsar beror på vibrerande bromsklossar. Biltema sålde tidigare antiskrikplattor. Självhäftande plattor som man klistrade på baksidan av beläggen. Dom absorberade vibrationer bra. Biltema säljer dom inte längre. Kanske finns det någon annanstans? Byte bromsar på min Volvo förra veckan. Köpte klossar från brembo. Dom hade dessa plattor från början. Kanske sätter dom såna på alla sina belägg?
Då borde väl Tesla ha det redan för det är väl Brembo där? Jag har också kört med sånt på tidigare bilar med bra resultat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Skrikande bromsar beror på vibrerande bromsklossar. Biltema sålde tidigare antiskrikplattor. Självhäftande plattor som man klistrade på baksidan av beläggen. Dom absorberade vibrationer bra. Biltema säljer dom inte längre. Kanske finns det någon annanstans? Byte bromsar på min Volvo förra veckan. Köpte klossar från brembo. Dom hade dessa plattor från början. Kanske sätter dom såna på alla sina belägg?
Då borde väl Tesla ha det redan för det är väl Brembo där? Jag har också kört med sånt på tidigare bilar med bra resultat :)
Är det? Porsche kör också med brembo bromsok från fabrik men belägg och skivor är från andra tillverkare.
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 11:12

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av alidhojd »

Tre tips, kanske inte är läge att börja fixa själv men om du vill styra mekanikerna i rätt riktning kanske det här vore något.
Som det är skrivet tidigare i tråden så är vibrationer problemet men det går att minska med shims o smörj.

https://www.trodo.se/anti-skrik-folie-b ... XxEALw_wcB

https://products.liqui-moly.com/brake-a ... eal-3.html

https://www.bremboparts.com/europe/sv/p ... el/b-quiet

Brukar funka fint med kopparpasta men brembo b-quiet lockar ju med ett fantastiskt namn!

Finns säkert någon lokal bromsverkstad som bara fixar bromsar, dom brukar ha koll. Stanna till där och förklara ditt problem så kanske dom kan komma med tips.
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
taliz skrev:
Har någon med Performance drabbats? Eller är det bara de vanliga bromsarna som drabbas?
Har haft det i 9mån på min 3P. Service sa att det ska vara så. 1-10km/h ungefär och bara bakåt. Folk som stått nära när jag backat har blivit rejält rädda och arga.

Fick lite idiotiska förslag av service som alla var saker jag testat INNAN jag bad dom kolla på det eftersom jag har högre IQ ä n en fiskmås.
Jag fick det på min P också efter jag skrev det inlägget. Löstes genom några hårda inbromsningar(både framåt och bakåt).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

taliz skrev:
Jag fick det på min P också efter jag skrev det inlägget. Löstes genom några hårda inbromsningar(både framåt och bakåt).
Har nog testat det 100ggr, varav 20 var innan jag la in ett ärende till service
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar