Skrikande bromsar vid backning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Jerker »

Man får väl testa det gamla tricket med kopparpasta.
Användarvisningsbild
smartride
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 feb 2019 18:57

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av smartride »

Hade samma problem under flera månader och var två gånger på Tesla i Malmö, men självklart så hördes inget då. Teknikern påstod också att hon aldrig hört något om detta problem. Började testa med att bromsa hårt och då försvann problemet. Med tanke på den nya uppdateringen, så anser jag att det är viktigt och nödvändigt att bromsa hårt flera gånger i månaden.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av GreenMachine »

100 till 0 på 40 meter är bra motion för bromsar.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av B99 »

Mattias2 skrev:
Tack för alla funderingar om creep mode och andra regen förslag, nu vet inte jag om ni brukar backa till jobbet, men det huvudsakliga problemet uppstår alltså på kalla och fuktiga mornar när jag ska backa ut från uppfarten mellan grindstolparna till en större väg. Uppskattningsvis 1-3km/h ;)
Kan det ha något att göra med detta?
broms.JPG
Användarvisningsbild
Riisa
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 nov 2019 10:47

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Riisa »

B99 skrev:
Mattias2 skrev:
Tack för alla funderingar om creep mode och andra regen förslag, nu vet inte jag om ni brukar backa till jobbet, men det huvudsakliga problemet uppstår alltså på kalla och fuktiga mornar när jag ska backa ut från uppfarten mellan grindstolparna till en större väg. Uppskattningsvis 1-3km/h ;)
Kan det ha något att göra med detta?
broms.JPG
Förklarar tyvärr inte varför det endast sker vid backning (i 1-5 km/h).
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 okt 2021 12:44

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av PatteJan »

Kan tillägga att min BMW x3 - 19 också har skrikande bromsar vid backning. Inget extremt skrikande, men ändå ett lite störande skrik.
Lägger mig i diskussionen eftersom jag beställt en M3 LR :)
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Gr1pen »

Jag har ett par km grusväg innan jag når asfalt så på mina bilar (tidigare bilar och nu även Tesla Model 3) så har jag på alla vid något tillfälle fått nån liten sten som fastnat mellan bromsskivan och plåten som sitter innanför bromsskivan. Detta kan låta helt fruktansvärt. I bland kan det hjälpa att att svänga/bromsa hastigt några gånger, och nån gång har jag fått plocka av hjulet för att komma åt att pilla ut stenen med verktyg.

Första gången blev man ju livrädd och det kan låta så mycket att alla runtomkring vänder sej om. :D
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av NiklasTesla »

Gr1pen skrev:
Jag har ett par km grusväg innan jag når asfalt så på mina bilar (tidigare bilar och nu även Tesla Model 3) så har jag på alla vid något tillfälle fått nån liten sten som fastnat mellan bromsskivan och plåten som sitter innanför bromsskivan. Detta kan låta helt fruktansvärt. I bland kan det hjälpa att att svänga/bromsa hastigt några gånger, och nån gång har jag fått plocka av hjulet för att komma åt att pilla ut stenen med verktyg.

Första gången blev man ju livrädd och det kan låta så mycket att alla runtomkring vänder sej om. :D
Jepp samma här (sten innanför bromssköld). Bankade lite på bromsskölden samt körde vidare varpå stenen lossnade efter ett par dygn.

MVH
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

taliz skrev:
Har någon med Performance drabbats? Eller är det bara de vanliga bromsarna som drabbas?
Har haft det i 9mån på min 3P. Service sa att det ska vara så. 1-10km/h ungefär och bara bakåt. Folk som stått nära när jag backat har blivit rejält rädda och arga.

Fick lite idiotiska förslag av service som alla var saker jag testat INNAN jag bad dom kolla på det eftersom jag har högre IQ ä n en fiskmås.
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Fredrik j »

Skrikande bromsar beror på vibrerande bromsklossar. Biltema sålde tidigare antiskrikplattor. Självhäftande plattor som man klistrade på baksidan av beläggen. Dom absorberade vibrationer bra. Biltema säljer dom inte längre. Kanske finns det någon annanstans? Byte bromsar på min Volvo förra veckan. Köpte klossar från brembo. Dom hade dessa plattor från början. Kanske sätter dom såna på alla sina belägg?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Skrikande bromsar beror på vibrerande bromsklossar. Biltema sålde tidigare antiskrikplattor. Självhäftande plattor som man klistrade på baksidan av beläggen. Dom absorberade vibrationer bra. Biltema säljer dom inte längre. Kanske finns det någon annanstans? Byte bromsar på min Volvo förra veckan. Köpte klossar från brembo. Dom hade dessa plattor från början. Kanske sätter dom såna på alla sina belägg?
Då borde väl Tesla ha det redan för det är väl Brembo där? Jag har också kört med sånt på tidigare bilar med bra resultat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Skrikande bromsar beror på vibrerande bromsklossar. Biltema sålde tidigare antiskrikplattor. Självhäftande plattor som man klistrade på baksidan av beläggen. Dom absorberade vibrationer bra. Biltema säljer dom inte längre. Kanske finns det någon annanstans? Byte bromsar på min Volvo förra veckan. Köpte klossar från brembo. Dom hade dessa plattor från början. Kanske sätter dom såna på alla sina belägg?
Då borde väl Tesla ha det redan för det är väl Brembo där? Jag har också kört med sånt på tidigare bilar med bra resultat :)
Är det? Porsche kör också med brembo bromsok från fabrik men belägg och skivor är från andra tillverkare.
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 11:12

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av alidhojd »

Tre tips, kanske inte är läge att börja fixa själv men om du vill styra mekanikerna i rätt riktning kanske det här vore något.
Som det är skrivet tidigare i tråden så är vibrationer problemet men det går att minska med shims o smörj.

https://www.trodo.se/anti-skrik-folie-b ... XxEALw_wcB

https://products.liqui-moly.com/brake-a ... eal-3.html

https://www.bremboparts.com/europe/sv/p ... el/b-quiet

Brukar funka fint med kopparpasta men brembo b-quiet lockar ju med ett fantastiskt namn!

Finns säkert någon lokal bromsverkstad som bara fixar bromsar, dom brukar ha koll. Stanna till där och förklara ditt problem så kanske dom kan komma med tips.
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
taliz skrev:
Har någon med Performance drabbats? Eller är det bara de vanliga bromsarna som drabbas?
Har haft det i 9mån på min 3P. Service sa att det ska vara så. 1-10km/h ungefär och bara bakåt. Folk som stått nära när jag backat har blivit rejält rädda och arga.

Fick lite idiotiska förslag av service som alla var saker jag testat INNAN jag bad dom kolla på det eftersom jag har högre IQ ä n en fiskmås.
Jag fick det på min P också efter jag skrev det inlägget. Löstes genom några hårda inbromsningar(både framåt och bakåt).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

taliz skrev:
Jag fick det på min P också efter jag skrev det inlägget. Löstes genom några hårda inbromsningar(både framåt och bakåt).
Har nog testat det 100ggr, varav 20 var innan jag la in ett ärende till service
P85D svart/svart med gratis SuC
Don Vessla
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 okt 2021 18:28

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Don Vessla »

Mattias2 skrev:
Hej! Nån mer än jag som har skrikande/tjutande bromsar vid backning? Är det nåt att göra ett serviceärende på tycker ni? Lite pinsamt i garaget på jobbet, ingen premiumkänsla direkt...

Hälsningar,
Mattias
Räknas Teslor och Model 3 till premiumsegementet på annat än på jämförbara bilar inom samma prissegment?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

Imorn 9.15 ska mina fixas på SC segeltorp. Enligt fakturan tar det 0.8h och dom tänker rengöra bromsskivor. Tror inte det kommer funka eftersom jag gjorde det när jag bytte hjul båda nu till vintern och i våras...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

Remuz skrev:
Imorn 9.15 ska mina fixas på SC segeltorp. Enligt fakturan tar det 0.8h och dom tänker rengöra bromsskivor. Tror inte det kommer funka eftersom jag gjorde det när jag bytte hjul båda nu till vintern och i våras...
Såhär 4h senare är det inte fixat ännu och appen säger fortfarande att bilen är klar 12.30, dvs för en timme sedan.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Remuz skrev:
Imorn 9.15 ska mina fixas på SC segeltorp. Enligt fakturan tar det 0.8h och dom tänker rengöra bromsskivor. Tror inte det kommer funka eftersom jag gjorde det när jag bytte hjul båda nu till vintern och i våras...
Såhär 4h senare är det inte fixat ännu och appen säger fortfarande att bilen är klar 12.30, dvs för en timme sedan.
Om det skulle kännas bättre så kan jag låtsas vara förvånad… :lol: ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

Fick en lånebil och fick åka hem 13.30 typ
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

Remuz skrev:
Fick en lånebil och fick åka hem 13.30 typ
Klar, gnisslar inte. Ska bli spännande att se om det kvarstår imorn
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Remuz skrev:
Fick en lånebil och fick åka hem 13.30 typ
Klar, gnisslar inte. Ska bli spännande att se om det kvarstår imorn
Jag håller tummarna iaf! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Vesslans »

Remuz skrev:
Remuz skrev:
Fick en lånebil och fick åka hem 13.30 typ
Klar, gnisslar inte. Ska bli spännande att se om det kvarstår imorn
Hur gick det? Fick de rätt på problemet eller kvarstår det?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

Vesslans skrev:
Remuz skrev:
Remuz skrev:
Fick en lånebil och fick åka hem 13.30 typ
Klar, gnisslar inte. Ska bli spännande att se om det kvarstår imorn
Hur gick det? Fick de rätt på problemet eller kvarstår det?
Gnisslar igen sedan cirka en vecka
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Vesslans »

Skumt att de inte får rätt på det. Jag har samma problem med min. Är det någon som fått det fixat och blivit av med problemen?
Skriv svar