Laddproblem
Moderator: Redaktion
Laddproblem
Jag kan inte ladda min bil hos mina föräldrar. Har provat blå enfas och 230V i olika uttag. Den visar att den laddar med 8A 240V men 0 km/h och mer än 24 h kvar till full laddning. UMC lyser och blinkar grönt och även laddporten.
Min förra Tesla model S gick bra att ladda men den hade en Norsk UMC så jag lutar åt att felet är det samma som när man försöker ladda i Norge.
Går detta att lösa innan vi går och lägger oss?
Min förra Tesla model S gick bra att ladda men den hade en Norsk UMC så jag lutar åt att felet är det samma som när man försöker ladda i Norge.
Går detta att lösa innan vi går och lägger oss?
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 2 gång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Laddproblem
Är det inte bara för att klimatanläggning är igång samtidigt? Är det samma när bilen låst sig och du kollar i appen?
Re: Laddproblem
Japp ingen laddning på 1,5 timme.Xeik skrev:Är det inte bara för att klimatanläggning är igång samtidigt? Är det samma när bilen låst sig och du kollar i appen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Laddproblem
Kan man vända några tåtar och få igång laddningen?
Vad är det som gör att det inte går att ladda i Norge?
Vad är det som gör att det inte går att ladda i Norge?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Laddproblem
har du tillgång till en voltmeter så mät om du har noll volt resp 230 mot skyddsjorden, skumt att 3fas inte funkar, ska vara max 1 volt mellan jord och skyddsjord
har dina föräldrars hus jfbrytare eller är det en äldre installation?
har dina föräldrars hus jfbrytare eller är det en äldre installation?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Laddproblem
Huset är nytt bara 4 år gammalt. Skrev fel, har inte provat trefas men det fungerade med trefas och 230 på gamla UMC som var norsk.12man skrev:har du tillgång till en voltmeter så mät om du har noll volt resp 230 mot skyddsjorden, skumt att 3fas inte funkar, ska vara max 1 volt mellan jord och skyddsjord
har dina föräldrars hus jfbrytare eller är det en äldre installation?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddproblem
Om du har enkel tillgång till proppskåp så brukar det stå där. I Norge jordar man ibland fortfarande på nya hus med "IT", då fungerar inte din UMC, men eftersom den lyser grönt och den ser ut att ladda så torde det vara normalt, europeiskt TN nät.Pontus skrev:Kan man vända några tåtar och få igång laddningen?
Vad är det som gör att det inte går att ladda i Norge?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddproblem
är det så nytt skulle jag testa att dra upp strömmen till 12APontus skrev:Huset är nytt bara 4 år gammalt. Skrev fel, har inte provat trefas men det fungerade med trefas och 230 på gamla UMC som var norsk.12man skrev:har du tillgång till en voltmeter så mät om du har noll volt resp 230 mot skyddsjorden, skumt att 3fas inte funkar, ska vara max 1 volt mellan jord och skyddsjord
har dina föräldrars hus jfbrytare eller är det en äldre installation?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Laddproblem
Är batteriet kallt? Den laddar inget förrän batteriet är över 0 grader (tror jag) och då går strömmen åt att värma batteriet. Det tar längre tid med 1-fas än 3-fas. Efter uppvärmning så går laddningen igång.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Laddproblem
Laddade vår X100D vid -39gr en natt via Schucko 10A en gång...(kom fram sent och skulle komma åt röd CEE först dagen efteråt.) Tänkte mest för att batteriet ändå varmt och som experiment se hur laddhastigheten med schucko blev då.
Blev inte mycket fyllt på i batteriet då resultatet blev typ +0,5kW till laddning och 1,8kW för batterivärmning.
Dagen efter kunde vi ansluta till 400V CEE kontakt. Så då var den snabbt uppladdad igen.
Blev inte mycket fyllt på i batteriet då resultatet blev typ +0,5kW till laddning och 1,8kW för batterivärmning.
Dagen efter kunde vi ansluta till 400V CEE kontakt. Så då var den snabbt uppladdad igen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Laddproblem
Borde inte vara det då det var 5 till 7 grader varmt och inget hände på 1,5 timme.Elix747 skrev:Är batteriet kallt? Den laddar inget förrän batteriet är över 0 grader (tror jag) och då går strömmen åt att värma batteriet. Det tar längre tid med 1-fas än 3-fas. Efter uppvärmning så går laddningen igång.
Nu kör vi till Tindered och stannar där innan vi fortsätter hem. Hade dock varit trevligare att kunna starta med fullt batteri.
Plus att jag blir nyfiken på vad som är galet
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Laddproblem
Kapar denna tråd lite.
Jag har för ett par veckor sedan flyttat fr villan till brf där jag haft lägenhet länge. Efter en del tjat på föreningen, dock inte mycket, så sattes det upp 8 laddboxar av fabrikat DEFA via ett företag Opigo, som föreningen kontaktat.
Det blev bara 4kw laddare men okej det finns möjlighet att få lite ström i bilen. Detta har jag tagit upp med föreningen och de verkar förstå problemet.
Till saken hör att när jag kopplar in bilen Tesla S90D, så slår laddaren ifrån oftast, dock inte alltid. Efter ett antal försök med rfid så funkar det. Väldigt irriterande och Opigo tittar på detta men jag undrar om någon varit med om liknande händelser.
Laddning har alltid fungerat när jag bodde villan och laddade fr Tesla wc.
Har ingen schemalagd laddningsaktivitet inkopplad.
Jag har för ett par veckor sedan flyttat fr villan till brf där jag haft lägenhet länge. Efter en del tjat på föreningen, dock inte mycket, så sattes det upp 8 laddboxar av fabrikat DEFA via ett företag Opigo, som föreningen kontaktat.
Det blev bara 4kw laddare men okej det finns möjlighet att få lite ström i bilen. Detta har jag tagit upp med föreningen och de verkar förstå problemet.
Till saken hör att när jag kopplar in bilen Tesla S90D, så slår laddaren ifrån oftast, dock inte alltid. Efter ett antal försök med rfid så funkar det. Väldigt irriterande och Opigo tittar på detta men jag undrar om någon varit med om liknande händelser.
Laddning har alltid fungerat när jag bodde villan och laddade fr Tesla wc.
Har ingen schemalagd laddningsaktivitet inkopplad.
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddproblem
Prova att sänka laddhastigheten till minimum (om du inte redan provat) 5amp. Då fungerade motorvärmaruttaget där vi bor och kunde sedan prova mig fram och höja till 9amp vilket tillslut gjorde att laddning gick lite fortare utan att säkring löste ut (10amp var gränsen).
Re: Laddproblem
Det ska provas!
Men man kan ju tycka att Opigo i detta fall skulle ha en sådan lösning i sin problem låda.
Den står på 16amp så ska bli intressant att se om sänkningen gör nytta.
Men man kan ju tycka att Opigo i detta fall skulle ha en sådan lösning i sin problem låda.
Den står på 16amp så ska bli intressant att se om sänkningen gör nytta.
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Re: Laddproblem
Probelemet kan vara att optigo tycker att allt är i sin ordning medan teslas ombordladdare registrerar spänningsfall och avbryter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se