Laddproblem

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Laddproblem

Inlägg av Pontus »

Jag kan inte ladda min bil hos mina föräldrar. Har provat blå enfas och 230V i olika uttag. Den visar att den laddar med 8A 240V men 0 km/h och mer än 24 h kvar till full laddning. UMC lyser och blinkar grönt och även laddporten.
Min förra Tesla model S gick bra att ladda men den hade en Norsk UMC så jag lutar åt att felet är det samma som när man försöker ladda i Norge.
Går detta att lösa innan vi går och lägger oss?
C0AD1A2A-069E-47C7-9355-6517860F24AF.jpeg
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 2 gång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Laddproblem

Inlägg av Xeik »

Är det inte bara för att klimatanläggning är igång samtidigt? Är det samma när bilen låst sig och du kollar i appen?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Laddproblem

Inlägg av Pontus »

Xeik skrev:
Är det inte bara för att klimatanläggning är igång samtidigt? Är det samma när bilen låst sig och du kollar i appen?
Japp ingen laddning på 1,5 timme.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Laddproblem

Inlägg av Pontus »

Kan man vända några tåtar och få igång laddningen?
Vad är det som gör att det inte går att ladda i Norge?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddproblem

Inlägg av 12man »

har du tillgång till en voltmeter så mät om du har noll volt resp 230 mot skyddsjorden, skumt att 3fas inte funkar, ska vara max 1 volt mellan jord och skyddsjord
har dina föräldrars hus jfbrytare eller är det en äldre installation?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Laddproblem

Inlägg av Pontus »

12man skrev:
har du tillgång till en voltmeter så mät om du har noll volt resp 230 mot skyddsjorden, skumt att 3fas inte funkar, ska vara max 1 volt mellan jord och skyddsjord
har dina föräldrars hus jfbrytare eller är det en äldre installation?
Huset är nytt bara 4 år gammalt. Skrev fel, har inte provat trefas men det fungerade med trefas och 230 på gamla UMC som var norsk.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddproblem

Inlägg av Teslaspolen »

Pontus skrev:
Kan man vända några tåtar och få igång laddningen?
Vad är det som gör att det inte går att ladda i Norge?
Om du har enkel tillgång till proppskåp så brukar det stå där. I Norge jordar man ibland fortfarande på nya hus med "IT", då fungerar inte din UMC, men eftersom den lyser grönt och den ser ut att ladda så torde det vara normalt, europeiskt TN nät.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddproblem

Inlägg av 12man »

Pontus skrev:
12man skrev:
har du tillgång till en voltmeter så mät om du har noll volt resp 230 mot skyddsjorden, skumt att 3fas inte funkar, ska vara max 1 volt mellan jord och skyddsjord
har dina föräldrars hus jfbrytare eller är det en äldre installation?
Huset är nytt bara 4 år gammalt. Skrev fel, har inte provat trefas men det fungerade med trefas och 230 på gamla UMC som var norsk.
är det så nytt skulle jag testa att dra upp strömmen till 12A
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Laddproblem

Inlägg av Elix747 »

Är batteriet kallt? Den laddar inget förrän batteriet är över 0 grader (tror jag) och då går strömmen åt att värma batteriet. Det tar längre tid med 1-fas än 3-fas. Efter uppvärmning så går laddningen igång.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddproblem

Inlägg av Leo »

Laddade vår X100D vid -39gr en natt via Schucko 10A en gång...(kom fram sent och skulle komma åt röd CEE först dagen efteråt.) Tänkte mest för att batteriet ändå varmt och som experiment se hur laddhastigheten med schucko blev då.

Blev inte mycket fyllt på i batteriet då :roll: resultatet blev typ +0,5kW till laddning och 1,8kW för batterivärmning.

Dagen efter kunde vi ansluta till 400V CEE kontakt. Så då var den snabbt uppladdad igen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Laddproblem

Inlägg av Pontus »

Elix747 skrev:
Är batteriet kallt? Den laddar inget förrän batteriet är över 0 grader (tror jag) och då går strömmen åt att värma batteriet. Det tar längre tid med 1-fas än 3-fas. Efter uppvärmning så går laddningen igång.
Borde inte vara det då det var 5 till 7 grader varmt och inget hände på 1,5 timme.
Nu kör vi till Tindered och stannar där innan vi fortsätter hem. Hade dock varit trevligare att kunna starta med fullt batteri.
Plus att jag blir nyfiken på vad som är galet :x
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: Laddproblem

Inlägg av Guldis »

Kapar denna tråd lite.
Jag har för ett par veckor sedan flyttat fr villan till brf där jag haft lägenhet länge. Efter en del tjat på föreningen, dock inte mycket, så sattes det upp 8 laddboxar av fabrikat DEFA via ett företag Opigo, som föreningen kontaktat.
Det blev bara 4kw laddare men okej det finns möjlighet att få lite ström i bilen. Detta har jag tagit upp med föreningen och de verkar förstå problemet.
Till saken hör att när jag kopplar in bilen Tesla S90D, så slår laddaren ifrån oftast, dock inte alltid. Efter ett antal försök med rfid så funkar det. Väldigt irriterande och Opigo tittar på detta men jag undrar om någon varit med om liknande händelser.
Laddning har alltid fungerat när jag bodde villan och laddade fr Tesla wc.
Har ingen schemalagd laddningsaktivitet inkopplad.
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddproblem

Inlägg av NiklasTesla »

Prova att sänka laddhastigheten till minimum (om du inte redan provat) 5amp. Då fungerade motorvärmaruttaget där vi bor och kunde sedan prova mig fram och höja till 9amp vilket tillslut gjorde att laddning gick lite fortare utan att säkring löste ut (10amp var gränsen).
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: Laddproblem

Inlägg av Guldis »

Det ska provas!
Men man kan ju tycka att Opigo i detta fall skulle ha en sådan lösning i sin problem låda.
Den står på 16amp så ska bli intressant att se om sänkningen gör nytta.
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddproblem

Inlägg av e5m1r »

Probelemet kan vara att optigo tycker att allt är i sin ordning medan teslas ombordladdare registrerar spänningsfall och avbryter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar