Scan My Tesla Mätresultat
Moderator: Redaktion
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Är det någon som vet om ELM327 är kompatibel med Scan my tesla?
Funderade på eventuellt koppla ihop en egen adapter.
På diagnostic port connectorn är det fortfararande 26pin på den? Årsmodell 2021.
Funderade på eventuellt koppla ihop en egen adapter.
På diagnostic port connectorn är det fortfararande 26pin på den? Årsmodell 2021.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Är det någon annan som fått problem med väldigt sporadisk anslutning till dongeln?
Min anslutning fungerar för det mesta inte alls längre "read failed" dyker upp i appen.
Funderar på om dongeln fått nåt fel eller om det är nån kabel i adaptern som glappar i annat fall
Min anslutning fungerar för det mesta inte alls längre "read failed" dyker upp i appen.
Funderar på om dongeln fått nåt fel eller om det är nån kabel i adaptern som glappar i annat fall
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Med tanke på den intressanta tråden "Hur ska man ladda"
viewtopic.php?f=43&t=21796&start=10
Så kanske vi kan jämföra lite praktiska exempel på hur mycket kapacitet vi har kvar och hur vi oftast laddar, har man inte scan my tesla eller liknande så kan man läsa ut ur energigrafen i bilen hur många kWh batteriet har kvar.
Performance 2019-03, 3400mil
Laddar innan avfärd oftast till 70-90%. Vilo SOC kring 50%. Vintertid parkering i garage 10 grader.
Batterikapacitet 72.1kWh
viewtopic.php?f=43&t=21796&start=10
Så kanske vi kan jämföra lite praktiska exempel på hur mycket kapacitet vi har kvar och hur vi oftast laddar, har man inte scan my tesla eller liknande så kan man läsa ut ur energigrafen i bilen hur många kWh batteriet har kvar.
Performance 2019-03, 3400mil
Laddar innan avfärd oftast till 70-90%. Vilo SOC kring 50%. Vintertid parkering i garage 10 grader.
Batterikapacitet 72.1kWh
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Min har bara styvt 900 mil på mätarn och 4,5 månader sen utkvitteringen. Egentligen krävs ju ett par år och 5K mil för att få något direkt tydligt utslag, så vi får se mitt inlägg här som en check in, och sedan får jag återkomma när det gått ett eller två år till.Tellus skrev:Så kanske vi kan jämföra lite praktiska exempel på hur mycket kapacitet vi har kvar och hur vi oftast laddar, har man inte scan my tesla eller liknande så kan man läsa ut ur energigrafen i bilen hur många kWh batteriet har kvar.
Av 82.1kWh teoretiskt har jag 81.4kWh enligt Scan my tesla. Detta batteri får aldrig 82kWh som nominal full pack, utan man hamnar mellan 79.5 till 80.5kWh normalt, och de som rapporterat allra mest har haft 81.5kWh.
Nominal full pack (NFP) verkar påverkas av hur man laddar, alltså hur högt man laddar så mitt höga värde kommer sig nog till del av att jag laddar på ett sätt som ger ett högre NFP. Jag har fortfarande full range, dvs 508km som är fullt enligt bilens BMS, jag tror man måste ned i nominal full pack under 80.6kWh för att rang-indikeringen ska börja minska..
Teslafi som jag skaffadse ett konto för visar att jag har bäst range/mindre degradering än de andra med 2021 P. Teslafi använder inte samma data(dvs inte NFP) utan något annat för att beräkan rangen, jag ser att teslafi rapporterar betydligt mer variationer än NFP.
Just nu: 81.4kWh batterikapacitet, range 508Km(= fortfarande full range).
Laddar till 56% dagligen och kör normalt 10 mil poer veckodag, dock blir det aningen sporadiskt mht corona med en del hemmaarbete.
Vintertid har jag och kommer, att anpassa laddningen genom att ladda mer( 60-70-80%) så att jag har ungeföär samma range när jag kommer hem efter jobbet för att kunna köra obehindrat på kvällar också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
"AAKEE" Jag förstår att du har så bra räckviddsvärden kvar typ ny bil med din batterikunskap.
Min räckvidd är 509km på min MP3 500mil på mätaren enligt "Scan my tesla"
Min räckvidd är 509km på min MP3 500mil på mätaren enligt "Scan my tesla"
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Vad får du för Nominal full pack?Dexter skrev:"AAKEE" Jag förstår att du har så bra räckviddsvärden kvar typ ny bil med din batterikunskap.
Min räckvidd är 509km på min MP3 500mil på mätaren enligt "Scan my tesla"
Min når 508km vid 80.6 cirka och går inte över 508km som det verkar oavsett att batteriet för större capacitetvi beräkningen. I tidigare utgåva av SMT såg jag 508.XY km men i senaste bara hela, och 508 e max
[Edit]I väntan på pizzan,
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag hade 81 komma någon decimal vid 509km.AAKEE skrev:Vad får du för Nominal full pack?Dexter skrev:"AAKEE" Jag förstår att du har så bra räckviddsvärden kvar typ ny bil med din batterikunskap.
Min räckvidd är 509km på min MP3 500mil på mätaren enligt "Scan my tesla"
Min når 508km vid 80.6 cirka och går inte över 508km som det verkar oavsett att batteriet för större capacitetvi beräkningen. I tidigare utgåva av SMT såg jag 508.XY km men i senaste bara hela, och 508 e max
Men just nu är det nog visningen i obalans eftersom jag håller på att dra ner laddnivån.
Jag får återkomma med exakta värden när jag laddat den till en högre nivå igen.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Scan my tesla visar 72,2 nominal full pack, men laddar till 73,1 nominal remaining.
477km vid 100%, 499km när den var ny. 4,2 volt på högsta cellerna, 4,192 volt på lägsta.
2år 3 månader, 3600 mil
477km vid 100%, 499km när den var ny. 4,2 volt på högsta cellerna, 4,192 volt på lägsta.
2år 3 månader, 3600 mil
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Ny android SMT version 1.9.6 nu med bland annat flera HVAC värden.
Får den dock ej att funka i min gamla galaxy 4
Får den dock ej att funka i min gamla galaxy 4
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Mailade utvecklaren och han hittade en "bug" och ladda upp ny version, så nu funkar SMT även men äldre android Os.
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer
347kW vid 11% SOC
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer
347kW vid 11% SOC
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Preheatade du för SuC ? (Mht celltemperaturerna)Tellus skrev:Mailade utvecklaren och han hittade en "bug" och ladda upp ny version, så nu funkar SMT även men äldre android Os.
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer
347kW vid 11% SOC
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag har steppat upp Scan My Tesla lite genom att skaffa en (billig) läsplatta för att presentera datat. Har ritat och 3D-printat ett fäste så plattan sitter framför ratten.
Nice med 0-100-tiden automatiskt tagen och presenterad
Grejar lite med lösningar för att starta SMT och skärmen när man startar bilen. Inte helt klar än(skärmen startar när bilen vaknar och stängs när bilen somnar).
Det finns en alternativ layout enligt nedan för android som är samma design som ios för apple har. Gillar den bättre men den saknar lite funktioner än så länge.
Har skaffat en usb-kabel med 90-graders vinkel som kommer smälta in i designen, dock ej monterat än.
Nice med 0-100-tiden automatiskt tagen och presenterad
Grejar lite med lösningar för att starta SMT och skärmen när man startar bilen. Inte helt klar än(skärmen startar när bilen vaknar och stängs när bilen somnar).
Det finns en alternativ layout enligt nedan för android som är samma design som ios för apple har. Gillar den bättre men den saknar lite funktioner än så länge.
Har skaffat en usb-kabel med 90-graders vinkel som kommer smälta in i designen, dock ej monterat än.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Den gjorde det i omgångar först men ej mot slutet då bilen ville spara energi då jag anlände med lågt SOC 6% pga snabb motorvägskörning. Som man ser är inlet lågt vs cell temp, brukar vara tvärtom vid preheatAAKEE skrev:Preheatade du för SuC ? (Mht celltemperaturerna)Tellus skrev:Mailade utvecklaren och han hittade en "bug" och ladda upp ny version, så nu funkar SMT även men äldre android Os.
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer
347kW vid 11% SOC
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Nytt toppvärde för mig idag max discharge 456 kW 95% SOC på 2021 M3P.
Tidigare max värde var 408kW som jag har sett.
Tidigare max värde var 408kW som jag har sett.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Fick 453kW nyss, tidigare iallafall sett 444kWDexter skrev:Nytt toppvärde för mig idag max discharge 456 kW 95% SOC på 2021 M3P.
Tidigare max värde var 408kW som jag har sett.
Model 3P 2019 5200 mil
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag tror att Tesla med flera tillverkare tillåter för höga strömmar genom batteripacken. Både vid acceleration och laddning.
Degradering för M3 är överlag högre jämfört med äldre Teslor.
LG M50 batterier uppger nedan i datablad. Möjligen har LGs Tesla batterier utökade gränser?
Max. Pulse Discharge Power Pulse Power(10sec), 25 ºC ± 2 ºC ≤ 80W (SOC 80%)
4416 celler * 0,08 kW = 353 kW
Degradering för M3 är överlag högre jämfört med äldre Teslor.
LG M50 batterier uppger nedan i datablad. Möjligen har LGs Tesla batterier utökade gränser?
Max. Pulse Discharge Power Pulse Power(10sec), 25 ºC ± 2 ºC ≤ 80W (SOC 80%)
4416 celler * 0,08 kW = 353 kW
M3 RWD -22
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Kanske Panasonic-batterierna är tåligare?ANLI skrev:Jag tror att Tesla med flera tillverkare tillåter för höga strömmar genom batteripacken. Både vid acceleration och laddning.
Degradering för M3 är överlag högre jämfört med äldre Teslor.
LG M50 batterier uppger nedan i datablad. Möjligen har LGs Tesla batterier utökade gränser?
Max. Pulse Discharge Power Pulse Power(10sec), 25 ºC ± 2 ºC ≤ 80W (SOC 80%)
4416 celler * 0,08 kW = 353 kW
Kan detta varit en orsak till att Tesla väntat så länge med att släppa "acceleraion boost" för M3 LR för bilar med just LG-batterier?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
När man testade/certifierade 2019 SR+ för EPA-range fick man ut 54.5kWh ur batteriet. Specen var 53.6 kWh tror jag.Tellus skrev:Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Om vi räknar på spec storlek har du tappat ca 7%, vilket fortfarande är ok.
Den borde inte ha kommit med bara 51.6kWh?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Kolla inlägg 1 i denna tråd. 51,6kWh, då var bilen 2 månader gammal.AAKEE skrev:När man testade/certifierade 2019 SR+ för EPA-range fick man ut 54.5kWh ur batteriet. Specen var 53.6 kWh tror jag.Tellus skrev:Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Om vi räknar på spec storlek har du tappat ca 7%, vilket fortfarande är ok.
Den borde inte ha kommit med bara 51.6kWh?
Finns någon mer tråd där vi med sr+ skrivit om kapacitet, kan inte komma på att någon haft över 52. Kanske mjukvarustrypta i början?
Bland annat denna tråd
viewtopic.php?f=51&t=19684
Citat
Jag får ganska exakt 52kWh med en SR+ som rullat 170mil, alltid haft SoC mellan 35-72% utom när den levererades då hade den något över 80%.
Laddar dock ganska ofta.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Ganska ok batterivärden tycker jag.
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Absolut!Dexter skrev:Lite Scan my Tesla värden efter 1år och 3 mån. M3P -21
Ganska ok batterivärden tycker jag.
Hur ser ditt laddschema ut? ( laddar till /hur ofta, kör ned till vilken SOC% ? )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Hej AAKEE.AAKEE skrev:Absolut!Dexter skrev:Lite Scan my Tesla värden efter 1år och 3 mån. M3P -21
Ganska ok batterivärden tycker jag.
Hur ser ditt laddschema ut? ( laddar till /hur ofta, kör ned till vilken SOC% ? )
Jag brukar ladda till 56-57% SOC varannan dag mestadels.
Sen laddar jag först när det går ned till 20% SOC.
Detta gör att Räckvidden ökar successivt samt att antalet beräknade laddcykler kan minska till antalet lite då och då.
Lite konstigt faktiskt.
Men när totala laddcyklar minskar typ 0,8 från föregående värde så ökar räckvidden något och även CAC värdet.
CAC värdet medel är 231 just nu.
När bilen hämtades ut ny så var maxvärdet 79,6kWh och nu är det 79,9kWh.
Så vi får se vilket toppvärde jag får.
80,4kwh är målet.
Jag har varit nere på minsta värde 76,5kWh tillfälligt och som sämst i Mars i år.(blev lite orolig faktiskt då)
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag hade fortfarande runt 80.5-81kWh till för runt en månad sedan när jag ”tvingade” ned NFP med en ”omvänd” BMS-kalibrering.Dexter skrev:
Jag brukar ladda till 56-57% SOC varannan dag mestadels.
Sen laddar jag först när det går ned till 20% SOC.
Detta gör att Räckvidden ökar successivt samt att antalet beräknade laddcykler kan minska till antalet lite då och då.
Lite konstigt faktiskt.
Men när totala laddcyklar minskar typ 0,8 från föregående värde så ökar räckvidden något och även CAC värdet.
CAC värdet medel är 231 just nu.
När bilen hämtades ut ny så var maxvärdet 79,6kWh och nu är det 79,9kWh.
Så vi får se vilket toppvärde jag får.
80,4kwh är målet.
Jag har varit nere på minsta värde 76,5kWh tillfälligt och som sämst i Mars i år.(blev lite orolig faktiskt då)
Alltså, jag förstod att den sanna kapaciteten är något lägre, jag hade räknat att jag borde ha ca 3-3.5% degradering nu.
Jag testade att köra med batteriet till -1.8% i julas, då sänktes NFP mot 79.5kWh kortvarigt innan det steg mot 80.5-ish igen.
Gjorde en ny urladdning till -2% för ca en månad sedan och då hamnade jag på runt 79kWh. Gissningsvis stämmer det rätt bra.
Körde ned till noll % för en vecka sedan och laddade fullt på SuC. Hade 3.8kWh remaining och fyllde på till 79.0kWh.
Har haft flera full-laddningar senaste tiden så f.n kommer nog inte NFP stiga då mina 55% laddningar inte hinner ”lura BMS”.
56-57% är låg och bra SOC för att minska calendar aging, däremot tror jag du kan vinna lite på att dra ned laddnivån bara lite, 55% eller så. NCA-batterierna har ju sitt ”steg” där calendar aging ökar mellan 55-60% SOC, och 55% på skärmen är ca 57% äkta batteri-SOC (pga buffern på 4.5% som ligger under 0% på visad SOC).
57% är runt 59% riktig SOC så då är man väl inne i ”steget”.
När det gäller antal cykler och Depth of Discharge så är små cykler att föredra.
En cykel på 20% sliter mer än två på 10%. Kan man ladda varje dag är de mindre cyklerna bättre, om vi ser enbart till cyclic aging.
Iom calendar aging, som är största delen av degraderingen för de flesta så kan det fortfarande löna sig med att ladda mer sällan då batteriet får stå med lägre SOC i genomsnitt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Så ungefär fick jag fram.
Så för att ladda 55% på riktigt kan man ju undra lite grann.
2,7 Volt till 3,4 Volt är väl bufferten under 0% egentligen.