Scan My Tesla Mätresultat

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader

513hk@46%26grader

537hk@60%28grader

541hk@66%27grader
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

Nominal full pack pendlar mellan 75,5 och 75,9 i scan my tesla. Stämmer med uträkningen i energigrafen.
13 månader, 1230mil.
640AF618-4D5A-4AE6-ADAB-0A4B02B713D9.jpeg
DC8CE329-E438-4EBD-93E9-964D82BA3AA6.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av 100procent »

Tellus skrev:
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader

513hk@46%26grader

537hk@60%28grader

541hk@66%27grader
Så, vid vilken temp och SOC har vi maximal power? Någon som listat ut det?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

Laddade till 90% nu, blev 448km. 574hk, batteri 29 grader.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av 100procent »

Tellus skrev:
Laddade till 90% nu, blev 448km. 574hk, batteri 29 grader.
448 är intressant, hur gammal är din bil och hur många km har du vid 100% ifall du drar i stapeln som finns i appen?

Nästa fråga direkt: vad säger scan my tesla om din totala batterikapacitet?

Edit: du kan skippa min fråga. Jag såg precis ditt inlägg längre upp. 448-449km vid 90% hade jag med första 1300 milen. Sen kom en uppdatering gissar jag på som sänkte 100% från 499 till 483km. Jag får min obd läsare i veckan, blir intressant att jämföra maximal kapacitet med dina siffror.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

I appen
67730DFE-543A-4469-854E-5C396BB1E5FC.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av 100procent »

Tellus skrev:
I appen
Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Lars Json »

100procent skrev:
Tellus skrev:
I appen
Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.
Ursäkta min fråga. är helt oinvigd i detta ämne.

Men är inte uppvisat resultat i appen och i bilen beroende på bilens körhistorik de senaste 50 kilometerna och även rådande utetemperatur?
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av 100procent »

Lars Json skrev:
100procent skrev:
Tellus skrev:
I appen
Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.
Ursäkta min fråga. är helt oinvigd i detta ämne.

Men är inte uppvisat resultat i appen och i bilen beroende på bilens körhistorik de senaste 50 kilometerna och även rådande utetemperatur?
Beror på vart man kollar. Energigrafen i bilen är historik. Det vi ser i appen är en konstant som Tesla använder. :)
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Lars Json »

100procent skrev:
Lars Json skrev:
100procent skrev:
Tellus skrev:
I appen
Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.
Ursäkta min fråga. är helt oinvigd i detta ämne.

Men är inte uppvisat resultat i appen och i bilen beroende på bilens körhistorik de senaste 50 kilometerna och även rådande utetemperatur?
Beror på vart man kollar. Energigrafen i bilen är historik. Det vi ser i appen är en konstant som Tesla använder. :)
Aha, det var ju lite synd.
Man lär sig alltid något nytt!
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

1300 mil, 13 månader. Scan my tesla bilden från i morse, tror den visa 448km när 90% laddningen slutade
3067D997-A0CE-4763-BE61-D5881FC867A2.jpeg
43390E36-007D-4DAA-A778-691AF2F7161C.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

Sr+ 1500mil, 9 månader.
C333E51A-CDF2-438D-9330-0C0F463E26FE.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

Nominal full pack har på min performance legat mellan ~ 75,0 - 75,6 sista halvåret.
Batteriet har oftast varit i ett snävt SOC intervall ~ 40-70%.
Började sedan märka att km ibland ändrades efter parkering, gick upp eller ner ~ 20km utan orsak.

Testade då ladda ur batteriet till 10% och lät den sova några timmar, sedan ladda till 90% och sova några timmer. Hela tiden hade batteriet låg cell differens, alltså välbalanserat.
Direkt så sjönk nominal full pack till 73,3kWh

Så jag gissar att de med minimal degradering trots flera tusen mil vissa har kan bero på att bmsen ej lyckats upptäcka degraderingen.

Vissa andra har upplevt tappad kapacitet efter mjukvaruppdatering men det har jag inte upplevt och ej gjort någon uppdatering nu.

Får se hur det utvecklar sig, har hört att elbilar måste byta batteri efter 2-3 år :lol:
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av taliz »

Tellus skrev:
Nominal full pack har på min performance legat mellan ~ 75,0 - 75,6 sista halvåret.
Batteriet har oftast varit i ett snävt SOC intervall ~ 40-70%.
Började sedan märka att km ibland ändrades efter parkering, gick upp eller ner ~ 20km utan orsak.

Testade då ladda ur batteriet till 10% och lät den sova några timmar, sedan ladda till 90% och sova några timmer. Hela tiden hade batteriet låg cell differens, alltså välbalanserat.
Direkt så sjönk nominal full pack till 73,3kWh

Så jag gissar att de med minimal degradering trots flera tusen mil vissa har kan bero på att bmsen ej lyckats upptäcka degraderingen.

Vissa andra har upplevt tappad kapacitet efter mjukvaruppdatering men det har jag inte upplevt och ej gjort någon uppdatering nu.

Får se hur det utvecklar sig, har hört att elbilar måste byta batteri efter 2-3 år :lol:
Jag hade samma symptom. Gjorde en långresa där jag laddade nästan fullt och drog ner till 6%. Då fick den spel sen när jag kopplade på laddningen och trodde den bara hade 430km eller ngt sånt enligt appen vid 100%. Men sen när den laddat klart ökade det igen.
Nu verkar det ha stabiliserat sig till ca 438km vid 90%. Dvs i teorin ca 2,5% degradering vid 3500 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av kenjon »

Tellus skrev:
Nominal full pack har på min performance legat mellan ~ 75,0 - 75,6 sista halvåret.
Batteriet har oftast varit i ett snävt SOC intervall ~ 40-70%.
Började sedan märka att km ibland ändrades efter parkering, gick upp eller ner ~ 20km utan orsak.

Testade då ladda ur batteriet till 10% och lät den sova några timmar, sedan ladda till 90% och sova några timmer. Hela tiden hade batteriet låg cell differens, alltså välbalanserat.
Direkt så sjönk nominal full pack till 73,3kWh

Så jag gissar att de med minimal degradering trots flera tusen mil vissa har kan bero på att bmsen ej lyckats upptäcka degraderingen.

Vissa andra har upplevt tappad kapacitet efter mjukvaruppdatering men det har jag inte upplevt och ej gjort någon uppdatering nu.

Får se hur det utvecklar sig, har hört att elbilar måste byta batteri efter 2-3 år :lol:
Ska man inte ladda till över 93 % för att BMSen ska kalibrera?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Bjelke »

Den eviga (nästan bokstavligen) frågan, eller rättare sagt skillnaden mellan, om balansering eller kalibrering...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

Min performance har nu gått upp från 73,3 till 74,3kWh på knappt en månad, är det cellerna som sväller? :o
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av NEO »

Någon i Stockholmsområdet som har lust att mäta min X :D
P85
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 nov 2019 20:35

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av P85 »

NEO skrev:
Någon i Stockholmsområdet som har lust att mäta min X :D
Kanske borde göra en mindre träff (med social distancing) där någon vänlig medlem kan köra en check på våra batterier? :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av fth »

P85 skrev:
NEO skrev:
Någon i Stockholmsområdet som har lust att mäta min X :D
Kanske borde göra en mindre träff (med social distancing) där någon vänlig medlem kan köra en check på våra batterier? :D
En torsdag på Vega-grillen kanske?

Jag har adapter och Scan my Tesla, men brukar tyvärr oftast vara upptagen torsdagar, jag ska se om jag kan komma loss i veckan (om det blir någon träff då).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
P85
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 nov 2019 20:35

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av P85 »

Det vore kul! Om någon som befinner i Norrort har en enhet så skulle det funka bäst för mig.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av LasseTM »

Har beställt en adapter, så finns det någon i söderort som vill kolla så har jag en om någon vecka eller två.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av SkipperO »

Tellus skrev:
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader

513hk@46%26grader

537hk@60%28grader

541hk@66%27grader
Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av LasseTM »

SkipperO skrev:
Tellus skrev:
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader

513hk@46%26grader

537hk@60%28grader

541hk@66%27grader
Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.
Kan det inte också ha med att den inte riktigt greppar heller?
Tycker min har svårt att få grepp nu när det är 5 grader ute och jag kör runt på sommarsulorna.
Vinter är ju mjukare men det kanske bilen också reagerar på, men visst drar den ner effekt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Inlägg av Tellus »

SkipperO skrev:
Tellus skrev:
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader

513hk@46%26grader

537hk@60%28grader

541hk@66%27grader
Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.
Här har vi skrivit lite om det, men inte testat vid lägre batteritemp ännu

viewtopic.php?f=51&t=22871
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar