Scan My Tesla Mätresultat
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance
481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader
481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Nominal full pack pendlar mellan 75,5 och 75,9 i scan my tesla. Stämmer med uträkningen i energigrafen.
13 månader, 1230mil.
13 månader, 1230mil.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- 100procent
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 02 jan 2016 17:19
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Så, vid vilken temp och SOC har vi maximal power? Någon som listat ut det?Tellus skrev:Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance
481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Laddade till 90% nu, blev 448km. 574hk, batteri 29 grader.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- 100procent
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 02 jan 2016 17:19
Re: Scan My Tesla Mätresultat
448 är intressant, hur gammal är din bil och hur många km har du vid 100% ifall du drar i stapeln som finns i appen?Tellus skrev:Laddade till 90% nu, blev 448km. 574hk, batteri 29 grader.
Nästa fråga direkt: vad säger scan my tesla om din totala batterikapacitet?
Edit: du kan skippa min fråga. Jag såg precis ditt inlägg längre upp. 448-449km vid 90% hade jag med första 1300 milen. Sen kom en uppdatering gissar jag på som sänkte 100% från 499 till 483km. Jag får min obd läsare i veckan, blir intressant att jämföra maximal kapacitet med dina siffror.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
I appen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- 100procent
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 02 jan 2016 17:19
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.Tellus skrev:I appen
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Ursäkta min fråga. är helt oinvigd i detta ämne.100procent skrev:Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.Tellus skrev:I appen
Men är inte uppvisat resultat i appen och i bilen beroende på bilens körhistorik de senaste 50 kilometerna och även rådande utetemperatur?
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
- 100procent
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 02 jan 2016 17:19
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Beror på vart man kollar. Energigrafen i bilen är historik. Det vi ser i appen är en konstant som Tesla använder.Lars Json skrev:Ursäkta min fråga. är helt oinvigd i detta ämne.100procent skrev:Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.Tellus skrev:I appen
Men är inte uppvisat resultat i appen och i bilen beroende på bilens körhistorik de senaste 50 kilometerna och även rådande utetemperatur?
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Aha, det var ju lite synd.100procent skrev:Beror på vart man kollar. Energigrafen i bilen är historik. Det vi ser i appen är en konstant som Tesla använder.Lars Json skrev:Ursäkta min fråga. är helt oinvigd i detta ämne.100procent skrev:Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.Tellus skrev:I appen
Men är inte uppvisat resultat i appen och i bilen beroende på bilens körhistorik de senaste 50 kilometerna och även rådande utetemperatur?
Man lär sig alltid något nytt!
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
1300 mil, 13 månader. Scan my tesla bilden från i morse, tror den visa 448km när 90% laddningen slutade
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Sr+ 1500mil, 9 månader.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Nominal full pack har på min performance legat mellan ~ 75,0 - 75,6 sista halvåret.
Batteriet har oftast varit i ett snävt SOC intervall ~ 40-70%.
Började sedan märka att km ibland ändrades efter parkering, gick upp eller ner ~ 20km utan orsak.
Testade då ladda ur batteriet till 10% och lät den sova några timmar, sedan ladda till 90% och sova några timmer. Hela tiden hade batteriet låg cell differens, alltså välbalanserat.
Direkt så sjönk nominal full pack till 73,3kWh
Så jag gissar att de med minimal degradering trots flera tusen mil vissa har kan bero på att bmsen ej lyckats upptäcka degraderingen.
Vissa andra har upplevt tappad kapacitet efter mjukvaruppdatering men det har jag inte upplevt och ej gjort någon uppdatering nu.
Får se hur det utvecklar sig, har hört att elbilar måste byta batteri efter 2-3 år
Batteriet har oftast varit i ett snävt SOC intervall ~ 40-70%.
Började sedan märka att km ibland ändrades efter parkering, gick upp eller ner ~ 20km utan orsak.
Testade då ladda ur batteriet till 10% och lät den sova några timmar, sedan ladda till 90% och sova några timmer. Hela tiden hade batteriet låg cell differens, alltså välbalanserat.
Direkt så sjönk nominal full pack till 73,3kWh
Så jag gissar att de med minimal degradering trots flera tusen mil vissa har kan bero på att bmsen ej lyckats upptäcka degraderingen.
Vissa andra har upplevt tappad kapacitet efter mjukvaruppdatering men det har jag inte upplevt och ej gjort någon uppdatering nu.
Får se hur det utvecklar sig, har hört att elbilar måste byta batteri efter 2-3 år
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag hade samma symptom. Gjorde en långresa där jag laddade nästan fullt och drog ner till 6%. Då fick den spel sen när jag kopplade på laddningen och trodde den bara hade 430km eller ngt sånt enligt appen vid 100%. Men sen när den laddat klart ökade det igen.Tellus skrev:Nominal full pack har på min performance legat mellan ~ 75,0 - 75,6 sista halvåret.
Batteriet har oftast varit i ett snävt SOC intervall ~ 40-70%.
Började sedan märka att km ibland ändrades efter parkering, gick upp eller ner ~ 20km utan orsak.
Testade då ladda ur batteriet till 10% och lät den sova några timmar, sedan ladda till 90% och sova några timmer. Hela tiden hade batteriet låg cell differens, alltså välbalanserat.
Direkt så sjönk nominal full pack till 73,3kWh
Så jag gissar att de med minimal degradering trots flera tusen mil vissa har kan bero på att bmsen ej lyckats upptäcka degraderingen.
Vissa andra har upplevt tappad kapacitet efter mjukvaruppdatering men det har jag inte upplevt och ej gjort någon uppdatering nu.
Får se hur det utvecklar sig, har hört att elbilar måste byta batteri efter 2-3 år
Nu verkar det ha stabiliserat sig till ca 438km vid 90%. Dvs i teorin ca 2,5% degradering vid 3500 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1432
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Ska man inte ladda till över 93 % för att BMSen ska kalibrera?Tellus skrev:Nominal full pack har på min performance legat mellan ~ 75,0 - 75,6 sista halvåret.
Batteriet har oftast varit i ett snävt SOC intervall ~ 40-70%.
Började sedan märka att km ibland ändrades efter parkering, gick upp eller ner ~ 20km utan orsak.
Testade då ladda ur batteriet till 10% och lät den sova några timmar, sedan ladda till 90% och sova några timmer. Hela tiden hade batteriet låg cell differens, alltså välbalanserat.
Direkt så sjönk nominal full pack till 73,3kWh
Så jag gissar att de med minimal degradering trots flera tusen mil vissa har kan bero på att bmsen ej lyckats upptäcka degraderingen.
Vissa andra har upplevt tappad kapacitet efter mjukvaruppdatering men det har jag inte upplevt och ej gjort någon uppdatering nu.
Får se hur det utvecklar sig, har hört att elbilar måste byta batteri efter 2-3 år
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Den eviga (nästan bokstavligen) frågan, eller rättare sagt skillnaden mellan, om balansering eller kalibrering...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Min performance har nu gått upp från 73,3 till 74,3kWh på knappt en månad, är det cellerna som sväller?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Kanske borde göra en mindre träff (med social distancing) där någon vänlig medlem kan köra en check på våra batterier?NEO skrev:Någon i Stockholmsområdet som har lust att mäta min X
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Scan My Tesla Mätresultat
En torsdag på Vega-grillen kanske?P85 skrev:Kanske borde göra en mindre träff (med social distancing) där någon vänlig medlem kan köra en check på våra batterier?NEO skrev:Någon i Stockholmsområdet som har lust att mäta min X
Jag har adapter och Scan my Tesla, men brukar tyvärr oftast vara upptagen torsdagar, jag ska se om jag kan komma loss i veckan (om det blir någon träff då).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Det vore kul! Om någon som befinner i Norrort har en enhet så skulle det funka bäst för mig.
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Har beställt en adapter, så finns det någon i söderort som vill kolla så har jag en om någon vecka eller två.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.Tellus skrev:Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance
481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Kan det inte också ha med att den inte riktigt greppar heller?SkipperO skrev:Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.Tellus skrev:Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance
481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader
Tycker min har svårt att få grepp nu när det är 5 grader ute och jag kör runt på sommarsulorna.
Vinter är ju mjukare men det kanske bilen också reagerar på, men visst drar den ner effekt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Här har vi skrivit lite om det, men inte testat vid lägre batteritemp ännuSkipperO skrev:Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.Tellus skrev:Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance
481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader
viewtopic.php?f=51&t=22871
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler