Preheatade du för SuC ? (Mht celltemperaturerna)Tellus skrev:Mailade utvecklaren och han hittade en "bug" och ladda upp ny version, så nu funkar SMT även men äldre android Os.
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer
347kW vid 11% SOC
Scan My Tesla Mätresultat
Moderator: Redaktion
Re: Scan My Tesla Mätresultat
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag har steppat upp Scan My Tesla lite genom att skaffa en (billig) läsplatta för att presentera datat. Har ritat och 3D-printat ett fäste så plattan sitter framför ratten.
Nice med 0-100-tiden automatiskt tagen och presenterad
Grejar lite med lösningar för att starta SMT och skärmen när man startar bilen. Inte helt klar än(skärmen startar när bilen vaknar och stängs när bilen somnar).
Det finns en alternativ layout enligt nedan för android som är samma design som ios för apple har. Gillar den bättre men den saknar lite funktioner än så länge.
Har skaffat en usb-kabel med 90-graders vinkel som kommer smälta in i designen, dock ej monterat än.
Nice med 0-100-tiden automatiskt tagen och presenterad
Grejar lite med lösningar för att starta SMT och skärmen när man startar bilen. Inte helt klar än(skärmen startar när bilen vaknar och stängs när bilen somnar).
Det finns en alternativ layout enligt nedan för android som är samma design som ios för apple har. Gillar den bättre men den saknar lite funktioner än så länge.
Har skaffat en usb-kabel med 90-graders vinkel som kommer smälta in i designen, dock ej monterat än.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Den gjorde det i omgångar först men ej mot slutet då bilen ville spara energi då jag anlände med lågt SOC 6% pga snabb motorvägskörning. Som man ser är inlet lågt vs cell temp, brukar vara tvärtom vid preheatAAKEE skrev:Preheatade du för SuC ? (Mht celltemperaturerna)Tellus skrev:Mailade utvecklaren och han hittade en "bug" och ladda upp ny version, så nu funkar SMT även men äldre android Os.
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer
347kW vid 11% SOC
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Nytt toppvärde för mig idag max discharge 456 kW 95% SOC på 2021 M3P.
Tidigare max värde var 408kW som jag har sett.
Tidigare max värde var 408kW som jag har sett.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Fick 453kW nyss, tidigare iallafall sett 444kWDexter skrev:Nytt toppvärde för mig idag max discharge 456 kW 95% SOC på 2021 M3P.
Tidigare max värde var 408kW som jag har sett.
Model 3P 2019 5200 mil
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag tror att Tesla med flera tillverkare tillåter för höga strömmar genom batteripacken. Både vid acceleration och laddning.
Degradering för M3 är överlag högre jämfört med äldre Teslor.
LG M50 batterier uppger nedan i datablad. Möjligen har LGs Tesla batterier utökade gränser?
Max. Pulse Discharge Power Pulse Power(10sec), 25 ºC ± 2 ºC ≤ 80W (SOC 80%)
4416 celler * 0,08 kW = 353 kW
Degradering för M3 är överlag högre jämfört med äldre Teslor.
LG M50 batterier uppger nedan i datablad. Möjligen har LGs Tesla batterier utökade gränser?
Max. Pulse Discharge Power Pulse Power(10sec), 25 ºC ± 2 ºC ≤ 80W (SOC 80%)
4416 celler * 0,08 kW = 353 kW
M3 RWD -22
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Kanske Panasonic-batterierna är tåligare?ANLI skrev:Jag tror att Tesla med flera tillverkare tillåter för höga strömmar genom batteripacken. Både vid acceleration och laddning.
Degradering för M3 är överlag högre jämfört med äldre Teslor.
LG M50 batterier uppger nedan i datablad. Möjligen har LGs Tesla batterier utökade gränser?
Max. Pulse Discharge Power Pulse Power(10sec), 25 ºC ± 2 ºC ≤ 80W (SOC 80%)
4416 celler * 0,08 kW = 353 kW
Kan detta varit en orsak till att Tesla väntat så länge med att släppa "acceleraion boost" för M3 LR för bilar med just LG-batterier?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
När man testade/certifierade 2019 SR+ för EPA-range fick man ut 54.5kWh ur batteriet. Specen var 53.6 kWh tror jag.Tellus skrev:Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Om vi räknar på spec storlek har du tappat ca 7%, vilket fortfarande är ok.
Den borde inte ha kommit med bara 51.6kWh?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Kolla inlägg 1 i denna tråd. 51,6kWh, då var bilen 2 månader gammal.AAKEE skrev:När man testade/certifierade 2019 SR+ för EPA-range fick man ut 54.5kWh ur batteriet. Specen var 53.6 kWh tror jag.Tellus skrev:Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
Om vi räknar på spec storlek har du tappat ca 7%, vilket fortfarande är ok.
Den borde inte ha kommit med bara 51.6kWh?
Finns någon mer tråd där vi med sr+ skrivit om kapacitet, kan inte komma på att någon haft över 52. Kanske mjukvarustrypta i början?
Bland annat denna tråd
viewtopic.php?f=51&t=19684
Citat
Jag får ganska exakt 52kWh med en SR+ som rullat 170mil, alltid haft SoC mellan 35-72% utom när den levererades då hade den något över 80%.
Laddar dock ganska ofta.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Ganska ok batterivärden tycker jag.
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Absolut!Dexter skrev:Lite Scan my Tesla värden efter 1år och 3 mån. M3P -21
Ganska ok batterivärden tycker jag.
Hur ser ditt laddschema ut? ( laddar till /hur ofta, kör ned till vilken SOC% ? )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Hej AAKEE.AAKEE skrev:Absolut!Dexter skrev:Lite Scan my Tesla värden efter 1år och 3 mån. M3P -21
Ganska ok batterivärden tycker jag.
Hur ser ditt laddschema ut? ( laddar till /hur ofta, kör ned till vilken SOC% ? )
Jag brukar ladda till 56-57% SOC varannan dag mestadels.
Sen laddar jag först när det går ned till 20% SOC.
Detta gör att Räckvidden ökar successivt samt att antalet beräknade laddcykler kan minska till antalet lite då och då.
Lite konstigt faktiskt.
Men när totala laddcyklar minskar typ 0,8 från föregående värde så ökar räckvidden något och även CAC värdet.
CAC värdet medel är 231 just nu.
När bilen hämtades ut ny så var maxvärdet 79,6kWh och nu är det 79,9kWh.
Så vi får se vilket toppvärde jag får.
80,4kwh är målet.
Jag har varit nere på minsta värde 76,5kWh tillfälligt och som sämst i Mars i år.(blev lite orolig faktiskt då)
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag hade fortfarande runt 80.5-81kWh till för runt en månad sedan när jag ”tvingade” ned NFP med en ”omvänd” BMS-kalibrering.Dexter skrev:
Jag brukar ladda till 56-57% SOC varannan dag mestadels.
Sen laddar jag först när det går ned till 20% SOC.
Detta gör att Räckvidden ökar successivt samt att antalet beräknade laddcykler kan minska till antalet lite då och då.
Lite konstigt faktiskt.
Men när totala laddcyklar minskar typ 0,8 från föregående värde så ökar räckvidden något och även CAC värdet.
CAC värdet medel är 231 just nu.
När bilen hämtades ut ny så var maxvärdet 79,6kWh och nu är det 79,9kWh.
Så vi får se vilket toppvärde jag får.
80,4kwh är målet.
Jag har varit nere på minsta värde 76,5kWh tillfälligt och som sämst i Mars i år.(blev lite orolig faktiskt då)
Alltså, jag förstod att den sanna kapaciteten är något lägre, jag hade räknat att jag borde ha ca 3-3.5% degradering nu.
Jag testade att köra med batteriet till -1.8% i julas, då sänktes NFP mot 79.5kWh kortvarigt innan det steg mot 80.5-ish igen.
Gjorde en ny urladdning till -2% för ca en månad sedan och då hamnade jag på runt 79kWh. Gissningsvis stämmer det rätt bra.
Körde ned till noll % för en vecka sedan och laddade fullt på SuC. Hade 3.8kWh remaining och fyllde på till 79.0kWh.
Har haft flera full-laddningar senaste tiden så f.n kommer nog inte NFP stiga då mina 55% laddningar inte hinner ”lura BMS”.
56-57% är låg och bra SOC för att minska calendar aging, däremot tror jag du kan vinna lite på att dra ned laddnivån bara lite, 55% eller så. NCA-batterierna har ju sitt ”steg” där calendar aging ökar mellan 55-60% SOC, och 55% på skärmen är ca 57% äkta batteri-SOC (pga buffern på 4.5% som ligger under 0% på visad SOC).
57% är runt 59% riktig SOC så då är man väl inne i ”steget”.
När det gäller antal cykler och Depth of Discharge så är små cykler att föredra.
En cykel på 20% sliter mer än två på 10%. Kan man ladda varje dag är de mindre cyklerna bättre, om vi ser enbart till cyclic aging.
Iom calendar aging, som är största delen av degraderingen för de flesta så kan det fortfarande löna sig med att ladda mer sällan då batteriet får stå med lägre SOC i genomsnitt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Så ungefär fick jag fram.
Så för att ladda 55% på riktigt kan man ju undra lite grann.
2,7 Volt till 3,4 Volt är väl bufferten under 0% egentligen.
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Min cellspänning är 2.5V så sann 0% är 2.50V sett i battericellernas perspektiv.Dexter skrev:Jag har fått fram med att "Teslas" SOC procent nivå så ligger cellspänningen högre än "normalt räknat"
Så ungefär fick jag fram.
Så för att ladda 55% på riktigt kan man ju undra lite grann.
2,7 Volt till 3,4 Volt är väl bufferten under 0% egentligen.
Jag vet inte hur du tagit fram det där men det könns inte stämma riktigt. Avser du vilospänning(OCV) ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Det är möjligt att det är fel på min beräkning.AAKEE skrev:Min cellspänning är 2.5V så sann 0% är 2.50V sett i battericellernas perspektiv.Dexter skrev:Jag har fått fram med att "Teslas" SOC procent nivå så ligger cellspänningen högre än "normalt räknat"
Så ungefär fick jag fram.
Så för att ladda 55% på riktigt kan man ju undra lite grann.
2,7 Volt till 3,4 Volt är väl bufferten under 0% egentligen.
Jag vet inte hur du tagit fram det där men det könns inte stämma riktigt. Avser du vilospänning(OCV) ?
Ja vilo spänning är det jag menar.
Jag tänkte på nivån på 2,5V = 0%
Om man kör ner spänningen så långt går inte skyddskretsarna i cellen in då?
Om man jämför med typ Lithium celler typ som t.ex är i verktygs batterier så brukar ju under 2,7 V vara lite kritiskt där elektroniken går in och bryter minus polen.(på vissa batterier)
Det är därför jag räknade med 2,7V.
Men teslas celler kanske inte gör det och går köra ned till 2,5V utan problem.
Kommentera gärna och rätta mig om jag tänker fel där.
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Om du läser i SMT värden ser du min battery voltage 241V? 241/96= 2.51V
Standarden för li ion NCA är min 2.50 Volt och max 4.20 Volt. (panasonics spec på battericellerna).
Det finns andra batterityper som har högre minspänning, tex 2.7V.
Kurvan är långt ifrån linjär, dippar ganska fort under 100%, är sedan ganska linjär ned till 3.2V cirka, sedan viker den av brant nedåt.
Jag hade 3.20V vid 6% före en SuC( bilen ”påslagen” men i park).
3.09V vid SOC 0.39% (Park, ac och ljus avstängda.)
2.84V vid SOC -1.82% direkt vid park.
3.000V vid SOC -1.82% efter att bilen fått sova ett par timmar
Standarden för li ion NCA är min 2.50 Volt och max 4.20 Volt. (panasonics spec på battericellerna).
Det finns andra batterityper som har högre minspänning, tex 2.7V.
Kurvan är långt ifrån linjär, dippar ganska fort under 100%, är sedan ganska linjär ned till 3.2V cirka, sedan viker den av brant nedåt.
Jag hade 3.20V vid 6% före en SuC( bilen ”påslagen” men i park).
3.09V vid SOC 0.39% (Park, ac och ljus avstängda.)
2.84V vid SOC -1.82% direkt vid park.
3.000V vid SOC -1.82% efter att bilen fått sova ett par timmar
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Ja du har rätt där Min voltage är 240V/96=2.5VAAKEE skrev:Om du läser i SMT värden ser du min battery voltage 241V? 241/96= 2.51V
Standarden för li ion NCA är min 2.50 Volt och max 4.20 Volt. (panasonics spec på battericellerna).
Det finns andra batterityper som har högre minspänning, tex 2.7V.
Kurvan är långt ifrån linjär, dippar ganska fort under 100%, är sedan ganska linjär ned till 3.2V cirka, sedan viker den av brant nedåt.
Jag hade 3.20V vid 6% före en SuC( bilen ”påslagen” men i park).
3.09V vid SOC 0.39% (Park, ac och ljus avstängda.)
2.84V vid SOC -1.82% direkt vid park.
3.000V vid SOC -1.82% efter att bilen fått sova ett par timmar
Max 403V/96=4,198V enligt Scan my Tesla.
Jag missade faktiskt det.
Tack för hjälpen.
Visst SOC procenten är absolut inte linjär med batterispänningen det måste man tänka på.
Man kan egentligen bara ha cellspänningen som en fingervisning i vilken ungefärlig nivå man ligger på.
Det som gör det lite besvärligt att räkna på är att 0% på bilens visning är inte 2,5V per cell eftersom bufferten ligger ovanpå det.
Jag har aldrig varit under 10,9%=3,396V/ cell
Men vet ej om BMS visar rätt då i det läget heller.
Men du fick fram SOC 0,39% = 3,09V/cell med mer realistisk test.
Men det låg säkert lite last på ännu fastän du hade AC och ljus avstängda eftersom huvudkontaktorn är fortfarande tillslagen.
SOC 0% visning är kanske då ca 3,0-3,1V/cell och resten buffert.
Vad tror du AAKEE?
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Här är en Open Circuit Voltage-kurva för Panasonic NCA, 18650.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Tack så mycket för NCA 18650 kurvanAAKEE skrev:Här är en Open Circuit Voltage-kurva för Panasonic NCA, 18650.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
50% i min 3P 2019 är 3,81 volt vilospänning, batt temp 26
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Stämmer bra med min visning i bilen också 50%=3,804VTellus skrev:50% i min 3P 2019 är 3,81 volt vilospänning, batt temp 26
Det innebär att battericellens absoluta min punkt 0% är 2,5V
Bilens 0% visning ca 3,0V.
Spänningen 3,0V ner till 2,5V är buffert där bilen visar på 0% på skärmen.
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Uppdaterade till version 2022.36.2 i min model 3. Efter detta visar scan my telsa 1156% soc och 0.1kwh nominal full pack. Tesla uppdaterade energi grafen nu och då får man fel lästa värden.
Någon mera som har detta fel?
Någon mera som har detta fel?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Nope.Lophornis skrev:Uppdaterade till version 2022.36.2 i min model 3. Efter detta visar scan my telsa 1156% soc och 0.1kwh nominal full pack. Tesla uppdaterade energi grafen nu och då får man fel lästa värden.
Någon mera som har detta fel?
0.1kWh är lite kärvt.
Mer än 1000% SOC i komb med 0.1kWh nominal full pack ger dock > 1kWh, och då snackar vi ju range igen
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5