Tack så mycket för NCA 18650 kurvanAAKEE skrev:Här är en Open Circuit Voltage-kurva för Panasonic NCA, 18650.
Scan My Tesla Mätresultat
Moderator: Redaktion
Re: Scan My Tesla Mätresultat
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
50% i min 3P 2019 är 3,81 volt vilospänning, batt temp 26
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Stämmer bra med min visning i bilen också 50%=3,804VTellus skrev:50% i min 3P 2019 är 3,81 volt vilospänning, batt temp 26
Det innebär att battericellens absoluta min punkt 0% är 2,5V
Bilens 0% visning ca 3,0V.
Spänningen 3,0V ner till 2,5V är buffert där bilen visar på 0% på skärmen.
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Uppdaterade till version 2022.36.2 i min model 3. Efter detta visar scan my telsa 1156% soc och 0.1kwh nominal full pack. Tesla uppdaterade energi grafen nu och då får man fel lästa värden.
Någon mera som har detta fel?
Någon mera som har detta fel?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Nope.Lophornis skrev:Uppdaterade till version 2022.36.2 i min model 3. Efter detta visar scan my telsa 1156% soc och 0.1kwh nominal full pack. Tesla uppdaterade energi grafen nu och då får man fel lästa värden.
Någon mera som har detta fel?
0.1kWh är lite kärvt.
Mer än 1000% SOC i komb med 0.1kWh nominal full pack ger dock > 1kWh, och då snackar vi ju range igen
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Samma här i Android SMT efter uppdatering till den versionen, MYP.Lophornis skrev:Uppdaterade till version 2022.36.2 i min model 3. Efter detta visar scan my telsa 1156% soc och 0.1kwh nominal full pack. Tesla uppdaterade energi grafen nu och då får man fel lästa värden.
Någon mera som har detta fel?
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Man får hoppas det kommer en snabb uppdatering av programvaran.NEO skrev:Samma för mig med Iphone.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Scan my Tesla kunde inte tidigare läsa samtliga 106? (55kWh) eller 108 (60kWh) celler i Tesla M3 RWD med LFP.
Bilarna med nickelbatterier har ju 96 celler i serie.
Har varit i kontakt med utvecklaren.
Har inte testat sedan men ser ingen uppdatering i change log.
https://www.scanmytesla.com/changelog
Bilarna med nickelbatterier har ju 96 celler i serie.
Har varit i kontakt med utvecklaren.
Har inte testat sedan men ser ingen uppdatering i change log.
https://www.scanmytesla.com/changelog
M3 RWD -22
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Ny version ute nu som ska fixa felet!Tellus skrev:Samma här i Android SMT efter uppdatering till den versionen, MYP.Lophornis skrev:Uppdaterade till version 2022.36.2 i min model 3. Efter detta visar scan my telsa 1156% soc och 0.1kwh nominal full pack. Tesla uppdaterade energi grafen nu och då får man fel lästa värden.
Någon mera som har detta fel?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Jag tycker att volt talet i batteriet har minskat lite sedan ny. Finns det någon tabell vad de olika tesla batterierna ska ha för volt tal?
Bilen har ju uppdaterats flera gånger sedan ny.
Sedan undrar jag om det finns någon funktion i Scan my tesla appen som man kan logga värdena?
Bilen har ju uppdaterats flera gånger sedan ny.
Sedan undrar jag om det finns någon funktion i Scan my tesla appen som man kan logga värdena?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Testade en M3P från 2021 med 82kWh Panasonic i förbifarten. Är inte degraderingen extrem?
Re: Scan My Tesla Mätresultat
När under 2021 är bilen byggd? Fremont eller MIC? MIC-versionerna verkar lverlag visa lägre kapacitet.NEO skrev:Testade en M3P från 2021 med 82kWh Panasonic i förbifarten. Är inte degraderingen extrem?
Många sena ’21 verkar ha ’börjat lågt’.
En bekants 21 M3P hade 77kWh efter ca fem månader och 1000mil.
Har koll på ytterligare några M3P som började kring 77 kWh.
Min å andra sidan, startade på ca 81 kWh och toppade 81.6 NFP, med 82 nominal remaining.
Sen vet jag inte hur pålitlig BMS är, jag hade enligt mina beräkningar och en räckviddstest en överdriven NFP på runt 81kWh under lång tid. Sedan droppade NFP ca 4kWh på ett bräde till 77 kWh.
Räckviddstesten visade på en kapacitet på ca 79kWh. Det lutar åt att BMS både har överskattat och underskattat batterikapaciteten med ca 2 kWh, dvs ca 2.5%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Den har gått ca 3000mil ?NEO skrev:Testade en M3P från 2021 med 82kWh Panasonic i förbifarten. Är inte degraderingen extrem?
Såg nyligen en på blocket med 91% kapacitet kvar enligt en firma som brukar mäta batterikapacitet.
Denna verkar ha 89% kapacitet kvar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Många börjar ju lägre, så det är frågan hur man ska räkna.Tellus skrev:Den har gått ca 3000mil ?
Såg nyligen en på blocket med 91% kapacitet kvar enligt en firma som brukar mäta batterikapacitet.
Denna verkar ha 89% kapacitet kvar.
Tesla har tagit höjd för ca 80.6kWh kapacitet, då visas full EPA-range och räckvidd gånger förbrukning ger den kapaciteten. Det torde vara det man bör räkna som 0% degradering enligt utlovad spec på räckvidd.
G
73 kWh ger en degradering mot spec på 9.5%.
De bilar som börjar lägre verkar ofta ligga runt en NFP på 77kWh, så från ”nyvärdet har bilen tappat ca 5% sedan den var ny i ett sånt fall.
Jag är lite skeptisk till att BMS håller bra koll på rätt batterikapacitet. Min har vart både 2 kWh över och under. Det är möjligt att batteriet är bättre än BMS tror. Det är också min gissning.
Jag är än mer skeptisk till en del av de firmor som gör degraderingstester på bilarna, vi har sett många fall med betydligt högre värden än det batteriet torde degraderas på den tidsrymd som gått sedan bilen var ny.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Bilden nedan teslalogger.de’s data på M3P 2021. 73kWh kapacitet blir cirka 458km räckvidd.NEO skrev:Är inte degraderingen extrem?
Folk fokuserar överlag för mycket på miltalet. De första fem åren är det tiden som degraderar batterier mest (inte milen).
Aktuell bil har antagligen gått 2500-2800 mil? Skulle man skära diagrammet på ålder istället för mil skulle spridningen bli mindre och bilar som gått förhållandevis skulle inte sticka ut lika mycket.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Kan ju vara fel på min bil.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Kan någon verifiera om det är fel på program eller annat. Tänkte ev service ärende till tesla. För jag har haft bra värden förr på andra versioner av bil datorn.Lophornis skrev:Har någon mera med bil version 2022.40.4.1 och upptäckt tempen på R stator inte funkar?
Kan ju vara fel på min bil.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Har 2022.40.4.1 på en MYP och Android app, där funkar det.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Tack för hjälpen jag slänger iväg ett ärende till tesla.Tellus skrev:Har 2022.40.4.1 på en MYP och Android app, där funkar det.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Var någon annan som inte fick något trasigt på garantin då dom fick se att obd dongeln var inkopplad, för kännedom.Lophornis skrev:Tack för hjälpen jag slänger iväg ett ärende till tesla.Tellus skrev:Har 2022.40.4.1 på en MYP och Android app, där funkar det.
Kolla om förvärmning till supercharger funkar som vanligt, om inte så kan man påpeka det så dom upptäcker det eventuella felet
Det brukar dra ca 3kW per motor, kanske ej fungerar om det är tempsensor fel ena motorn.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Ska man behöva koppla bort obd porten och sedan lägga ett ärende på något kopplat till laddningen på suc?Tellus skrev:Var någon annan som inte fick något trasigt på garantin då dom fick se att obd dongeln var inkopplad, för kännedom.Lophornis skrev:Tack för hjälpen jag slänger iväg ett ärende till tesla.Tellus skrev:Har 2022.40.4.1 på en MYP och Android app, där funkar det.
Kolla om förvärmning till supercharger funkar som vanligt, om inte så kan man påpeka det så dom upptäcker det eventuella felet
Det brukar dra ca 3kW per motor, kanske ej fungerar om det är tempsensor fel ena motorn.
Har sett att den aldrig kommer upp i fart på suc så något fel är det.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Så skulle jag ha gjort, iallafall koppla bort innan service. Vänta till kontaktorn slår ifrån innan bortkoppling, men det vet ni kanske om.
Kanske går att se med värmekamera om både bak och fram motorn blir varma vid förvärmning.
Ibland är det värmepumpen som värmer upp beroende på förhållanden.
Men tesla borde enkelt kunna se i loggarna om temp sensorn är paj.
Kanske går att se med värmekamera om både bak och fram motorn blir varma vid förvärmning.
Ibland är det värmepumpen som värmer upp beroende på förhållanden.
Men tesla borde enkelt kunna se i loggarna om temp sensorn är paj.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Du har inte råkat radera R stator från den sidan?Lophornis skrev:Har någon mera med bil version 2022.40.4.1 och upptäckt tempen på R stator inte funkar?
Kan ju vara fel på min bil.
Gå in på ”All” och kolla om du ser den där i långa listan.
Kan vara lite suspekt att felanmäla på att du inte ser värdet där.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan My Tesla Mätresultat
Ska kolla det men jag har haft bra värden förr på denna stator. Bilden visar när jag laddar på suc Hudiksvall då har det funkat bra med värden.AAKEE skrev:Du har inte råkat radera R stator från den sidan?Lophornis skrev:Har någon mera med bil version 2022.40.4.1 och upptäckt tempen på R stator inte funkar?
Kan ju vara fel på min bil.
Gå in på ”All” och kolla om du ser den där i långa listan.
Kan vara lite suspekt att felanmäla på att du inte ser värdet där.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)