Döda ”Dyr-myten”

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Walker »

Tack Verdi, jag är alltså inte HELT ute och cyklar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av pinussen »

Jämförelsen med lägenhet är ju faktiskt ganska bra. Där går man noga in och tittar på försäljningspris, föreningskostnad, el, försäkring etc för att få fram en "TCO". Hur dyrt blir det att bo här? Tydligen gäller inte samma när man ska köpa bilar?
Verdi

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Då vill jag gärna att du förklarar en sak för mig, vad får jag mer som är värt ungefär 140 000 kr efter klimatbonusen om jag väljer en Model 3 SR jämfört med en BMW 320i? Visst, om man måste ha prestanda och 0-100 på under 6 sekunder så får man väll gå upp till 330i och då minskar skillnaden till 80 000 kr men alla kanske inte tycker den prestandan är jätteviktig.
Kanske är det inte helt rättvist att jämför en elbil med en fossilbil men det är där problemet ligger, för de som inte tycker att elbilar är helt fantastiska som man måste ha så ser de lite vinning med att lägga 140 000 kr mer på en Model 3 jämfört med en 320i. Visst, du sparar i bränsle och kanske service men du kan köra ganska långt med de 140 000 kr du betalar mindre i inköpspris. Visst, Model 3 kommer med största sannolikhet ha ett högre andrahandsvärde så prisskillnaden blir mindre men det är långt ifrån alla som kan få lån på över en halv miljon för en bil.

Du har valt ut en del plug-in hybrider som jag tror i princip endast blir tjänstebilar just för att Passat GTE kostar 140 000 kr mer än en normal passat. Visst, den är kanske bättre utrustad men prisskillnaden är för stor för att motivera bränslebesparingen.

Med samma restvärde i procent på 3 år (säg 55%) så handlar skillnaden om 0,55 * 80 tkr = 44 000:-. Eller 14 667:-/år.

En 330i drar minst 0,75 l/mil i verkligheten. Bensin kostar vad? 16:-/litern? Det ger en bränslekostnad på 12:-/mil. En Model 3 SR+ är ca 2:-/mil om man laddar hemma och ~4,50:-/mil om man laddar på Supcercharger. Säg 80% hemma och 20% SuC så blir det 2,50:-/mil. 9,50:-/mil i skillnad alltså. 14 667:-/9,50:-/mil = 1544 mil.

Break even ligger alltså på drygt 1500 mil/år. Är väl inte så farligt? Då har jag ändå räknat lite till 330:ns fördel.

Det finns dock en del andra nackdelar och fördelar. Drivlinan i en 330i är HEMSK. Hyrde en 430i Gran Coupe (samma surriga bensinfyra) några dagar när jag var mellan Teslor. Var på riktigt jobbigt för mig. Den var så seg i reaktionerna att jag kände mig som en trafikfara. Klart man vänjer sig igen om man tvingas köra bil med förbränningsmotor under längre tid men varför skulle man?

Vi kan vända på det. Folk har i alla tider varit villiga att betala extra för en mjukare drivlina. Mjukare än en eldrivlina blir det inte. Den går mjukare än den lenaste V12:an du kan hitta och den växlar mer sömlöst än den allra bästa automatlådan (nåja, den växlar inte alls såklart men...). Varför skulle folk inte vara villiga att betala extra nu också?
Verdi

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
140 000kr blir ungefär 10 000 mil med bränsle. Beror ju på om du vill betala dem till oljebolagen eller till Tesla?

Under förutsättning att båda bilarna är värda lika mycket när du är klar med de ja... Vilket inte är fallet för 99% av bilägarna. Är försvinnande få personer som köper en ny bil och kör den tills den blir skrot.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
140 000kr blir ungefär 10 000 mil med bränsle. Beror ju på om du vill betala dem till oljebolagen eller till Tesla?
Jag lägger hellre de på Tesla men visst, skönt för dig att du kan säga till banken att du kommer spara in mellanskillnaden med ditt körmönster på 10 år och de gladeligen ger dig 140 000 mer i lån.(eller 200 000 eftersom du inte får bonusen förrän om ett halvår).
Verdi

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
140 000kr blir ungefär 10 000 mil med bränsle. Beror ju på om du vill betala dem till oljebolagen eller till Tesla?
Jag lägger hellre de på Tesla men visst, skönt för dig att du kan säga till banken att du kommer spara in mellanskillnaden med ditt körmönster på 10 år och de gladeligen ger dig 140 000 mer i lån.(eller 200 000 eftersom du inte får bonusen förrän om ett halvår).

Om man ligger på gränsen till vad man FÅR låna när man ska skaffa ny bil så kanske man ska tänka efter ett varv till och skaffa en betydligt billigare kärra än en sprillans ny BMW 320i. Den börjar trots allt på 362 tkr.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Walker skrev:
dd88 skrev:
När Teslas billigaste fyrhjulsdrivna bil kostar 8400kr månad för 3 år/2000 mil, plus 15000kr i kontantinsats, så förstår jag inte hur man inte kan se att många tycker det är dyrt.

Samma med Polestar 2.

Ge det några år så kommer det se annorlunda ut, men ingen som tjänar på att lura sig själv.
Eftersom man (som jag skrev) gör felaktiga jämförelser.
Nej, den är inte billig. Men man måste jämföra vad man får och om man tycker att det kostar för mycket är HELA det segmentet av bilar för dyrt, inte bara Teslan. (Ingen av bilarna i mitt ex är fyrhjulsdrivna). Om man bara har råd med en bostad för 300.000.- så kan man inte peka ut EN lägenhet på Östermalm i Stockholm och säga att just DEN är extremt dyr när motsvarande lägenheter kostar lika mycket.
Härliga paralleller du drar.

Faktum är att en Model 3 inte är värd den dubbla kostnaden mot en knattrande 2-liters diesel som gör samma sak, det är fortfarande en bruksbil.

En Model 3 AWD ligger närmare i månadskostnad av vad jag gav för min M3 än vad frugan ger för sin A4.

Tittar man på en Model 3 Performance så är det en annan sak, men den tror jag inte är aktuell för någon som samtidigt tittar på en Passat.

Hade Tesla erbjudit en SR AWD till ett bra pris så hade det varit enklare att motivera, men där är det ett stort glapp.

Varför kör din fru Audi A4 när det finns mycket billigare bilar som gör samma jobb? "Det är fortfarande en bruksbil."

Tycker ärligt talat att du reducerar dig själv till ett troll på det här forumet. Du är ju _bara_ ute efter att provocera. Under alla år på Autopower såg jag dig aldrig skriva att du inte förstod varför folk köpte BMW 335d och 340i när det fanns en 316d (för att inte nämna Opel, Skoda, Dacia osv). "Det är fortfarande en bruksbil."

Att du väljer att hänvisa till en dyr privatleasing istället för vad bilen faktiskt kostar säger också en hel del. Varför fokuserar du inte på det i Sverige vanligaste sättet att skaffa ny dyr bil istället? Företagsleasing alltså.

https://teknikensvarld.se/bilmarkena-so ... er-459750/
BMW är tydligen en tjänstebilsfavorit. Endast 16,5 procent av kunderna är privatpersoner.
Av samma anledning, fast åt andra hållet, lyckas Audi endast sälja 20,2 procent av deras bilar till privatpersoner.
De bilar som BMW ändå säljer till privatpersoner är de allra billigaste och de allra dyraste. Men bilarna i prisklassen som Tesla LR AWD ligger i går nästan uteslutande till företagskunder.

Du kan ju räkna lite och se vad en LR AWD kostar och sen jämföra med vad du får för samma månadskostnad om du vill lease en ICE istället? Jag tror faktiskt inte ens du får en Skoda Fabia för samma månadspeng om du räknar totalkostnad. Dvs inklusive bränslet. En Tesla är väldigt ekonomisk om du kör en del. Jag som kör nästan 5000 mil år numera kan knappt räkna hem en skrotbil då bara bränslet skulle kosta 4-5000:-/mån i skattade pengar. Under 3 år sparar jag 150-200 tkr i bränsle och ~80 tkr på Bonus/Malus jämfört med en motsvarande ICE. Säg 250 tkr. Det motiverar en prisskillnad på minst ~450 tkr om man tänker sig samma värdetapp procentuellt.

Det finns även andra värden med en elbil. Att den alltid går att klimatisera innan avfärd, vare sig det är varmt eller kallt är grymt. Ligger man på badstranden är det bara att dra igång AC:n via appen när man börjar packa ihop grejerna så är bilen sval innan man ska åka. För att inte tala om värme på vintern. Slippa skrapa rutor osv. Finns visserligen bränslevärmare som gör det jobbet men de är inte jättevanliga på mellanklass-bilar. Har din frus A4 det t ex?
Har inte vi pratat om det hör förut?

Anledningen till att det blev en A4 är för att det var bäst bil för stunden när behovet uppstod. De enda egentliga kraven är fyrhjulsdrift och drag, för att komma till sommarstugan vintertid och kunna dra båten. Sen är man väl van vid en viss standard, där tyckte vi att just A4 passade in bra.

Om man ska behöva utgå från företagsleasing så är det helt andra förutsättningar, för vår del passar privatleasing bra då vi har byggt hus och inte vill binda mer kapital. Vill inte heller börja slava som konsult för att få en bil några tusenlappar billigare per månad. Tror inte heller det var företagsleasing som åsyftades när tråden startades.

Med det sagt så hade jag inte tvekat en sekund på att plocka ut en elbil om jag tvingats in i att driva ett eget bolag igen, men då hade förutsättningarna ändrats en hel del som sagt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:

Har inte vi pratat om det hör förut?

Anledningen till att det blev en A4 är för att det var bäst bil för stunden när behovet uppstod. De enda egentliga kraven är fyrhjulsdrift och drag, för att komma till sommarstugan vintertid och kunna dra båten. Sen är man väl van vid en viss standard, där tyckte vi att just A4 passade in bra.

Om man ska behöva utgå från företagsleasing så är det helt andra förutsättningar, för vår del passar privatleasing bra då vi har byggt hus och inte vill binda mer kapital. Vill inte heller börja slava som konsult för att få en bil några tusenlappar billigare per månad. Tror inte heller det var företagsleasing som åsyftades när tråden startades.

Med det sagt så hade jag inte tvekat en sekund på att plocka ut en elbil om jag tvingats in i att driva ett eget bolag igen, men då hade förutsättningarna ändrats en hel del som sagt.

Helt säkert har vi det. :)

Du kan ju ha vissa specifika anledningar till varför du valt som du gjort. Men att dra långtgående slutsatser om att elbilar är "för dyra" utifrån det blir ju konstigt då den absoluta majoriteten i den här prisklassen väljer företagsleasing.

Jag kan ju erkänna att jag inte skulle köpa en Tesla privat. Inte för att den inte står upp hyfsat mot konkurrenterna kostnadsmässigt utan för att det blir för dyrt för vad jag vill betala för en bil. Jag skulle inte köpa en ny BMW 330i heller. Eller ens en ny 520d. Jag skulle nog leta en begagnad 530d eller nåt om jag skulle tvingas ge upp min frihet och bli anställd. ;)

Jag tror egentligen vi är ganska överens. Det är våra skilda situationer som spelar oss ett litet spratt. :)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:

Har inte vi pratat om det hör förut?

Anledningen till att det blev en A4 är för att det var bäst bil för stunden när behovet uppstod. De enda egentliga kraven är fyrhjulsdrift och drag, för att komma till sommarstugan vintertid och kunna dra båten. Sen är man väl van vid en viss standard, där tyckte vi att just A4 passade in bra.

Om man ska behöva utgå från företagsleasing så är det helt andra förutsättningar, för vår del passar privatleasing bra då vi har byggt hus och inte vill binda mer kapital. Vill inte heller börja slava som konsult för att få en bil några tusenlappar billigare per månad. Tror inte heller det var företagsleasing som åsyftades när tråden startades.

Med det sagt så hade jag inte tvekat en sekund på att plocka ut en elbil om jag tvingats in i att driva ett eget bolag igen, men då hade förutsättningarna ändrats en hel del som sagt.

Helt säkert har vi det. :)

Du kan ju ha vissa specifika anledningar till varför du valt som du gjort. Men att dra långtgående slutsatser om att elbilar är "för dyra" utifrån det blir ju konstigt då den absoluta majoriteten i den här prisklassen väljer företagsleasing.

Jag kan ju erkänna att jag inte skulle köpa en Tesla privat. Inte för att den inte står upp hyfsat mot konkurrenterna kostnadsmässigt utan för att det blir för dyrt för vad jag vill betala för en bil. Jag skulle inte köpa en ny BMW 330i heller. Eller ens en ny 520d. Jag skulle nog leta en begagnad 530d eller nåt om jag skulle tvingas ge upp min frihet och bli anställd. ;)

Jag tror egentligen vi är ganska överens. Det är våra skilda situationer som spelar oss ett litet spratt. :)
Ja definitivt, för mig skulle en Model 3 AWD kosta mig 100.000kr mer under två år (inkl laddbox), som företagsleasing så hade den troligtvis blivit billigare än vad jag ger nu. Sen är det ju en annan diskussion om det är en rimlig skillnad.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Pontus »

Jag som ska sälja min privatköpta model 3 LR RWD kommer nog att ha betalat ca 5.500 kr i månaden för att ha den. Kan tyckas vara mycket pengar men vad är alternativen och jag gissar att dom inte blir my leta billigare?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Jag som ska sälja min privatköpta model 3 LR RWD kommer nog att ha betalat ca 5.500 kr i månaden för att ha den. Kan tyckas vara mycket pengar men vad är alternativen och jag gissar att dom inte blir my leta billigare?
Att ha bilar i 2-6 månader kan bli billigt om man gör bra affärer. Har en bekant som byter bil flera ggr per år. Han har byggt upp goda kontakter hos handlare och köper ofta till bra pris. Sen säljer han innan bilen börjar tappa för mycket. Men det kan lika gärna gå åt fel håll. Bara att plocka ut en bil och byta in den 1 månad senare kan utan överdrift kosta över 100 tusen spänn.

Nu verkar det vara bra tryck på begagnade Model 3 och RWD i synnerhet då den inte längre går att köra. Men det är ju inget direkt facit heller som du säkert förstår.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Fredrik j »

Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Snap02 »

Helt rätt, tesla 3 är rena budget bilen jämfört med gamla teslorna. Mitt leasing avtal på min 3lr är samma som på min förra suv men jag slipper betala diesel varje månad för 3000kr o skatt på 600.

Sedan slipper jag service avtalet första 3 åren. Mitt företag har halverat bilkostnaden jämfört med mina föregående leasingbilar.
Mitt restvärde är lågt så jag kommer utan problem kunna byta bil.

Tittar man bara på prislappen så är 653000 - bonus typ 590000 mycket pengar men inte speciellt mycket om man jämför med andra nya Bilar.
Nu när Volvo ska sälja sin lilla el suv för 700 så borde fler inse att tesla 3 är en budget tesla.
För mig med företag så är det rena vinstlotten eftersom jag kör runt 4000 mil per år.
Så kör du typ minst 2500 mil per år så borde det löna sig rätt bra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
6D48E5C0-B6CF-48CB-BB1C-BEDE1C9CC93D.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

pinussen skrev:
Jämförelsen med lägenhet är ju faktiskt ganska bra. Där går man noga in och tittar på försäljningspris, föreningskostnad, el, försäkring etc för att få fram en "TCO". Hur dyrt blir det att bo här? Tydligen gäller inte samma när man ska köpa bilar?
En lustighet jag kan se i samband med det är solceller. Folk hystar gärna upp 150 000kr för ett solcellstak som kanske är återbetalat efter 10-15 år. Men att lägga samma summa med en återbetalnings tid på 4-5 år går inte få in i huvudet. Man kan ju undra varför? Men förmodligen så ligger det i att man är van att hantera bostäder som något där TCO är rätt och riktigt att förstå sig på.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.
Vad betalar du för Volvon då?
Låter bra att du har nollvärde 2024 för det är nog ganska nära sanningen.
I Service räknar jag med reparationer och slitdelar, viktigare på äldre bilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

Även om du får 5% i rabatt på Volvon och grattis service i 3 år så är Teslan billigare. Ledsen att du har köpt fel ;)
867A2FC2-429A-4A43-9A18-5AFAB4AAF5CA.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.
Vad betalar du för Volvon då?
Låter bra att du har nollvärde 2024 för det är nog ganska nära sanningen.
I Service räknar jag med reparationer och slitdelar, viktigare på äldre bilar.
299'
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Leo »

Att ha bilar i 2-6 månader kan bli billigt om man gör bra affärer.

Började själv med det efter att ha läst den här boken för 30år sen...101bilar senare kan jag säga att det funkar ganska bra om man får det som ”intresse” :P

Lite kul är det att författaren heter ”Peter ROST”

Principen kan man säga är:

1 analysera marknaden, koncentrera dig på ett par modeller.

2 köp ”rätt bil” av ”rätt säljare” när den är ovanligt billig.

3 var beredd slå till snabbt.

4 byt ofta, kör kort tid, typ 2-6 månader.

5 sälj till ”normalt pris”.
6BFA45A9-500B-4519-AC0A-91ED0BC99E44.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:

299'
Skitsnack att du prutat 100 kkr på en ny bil.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Fredrik j »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.
Vad betalar du för Volvon då?
Låter bra att du har nollvärde 2024 för det är nog ganska nära sanningen.
I Service räknar jag med reparationer och slitdelar, viktigare på äldre bilar.
299'
Min bil var som sagt beg. 6mån / 1300mil.
Men jag blev erbjuden att beställa en fabriksny v90 med samma spec till samma pris.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:

Min bil var som sagt beg. 6mån / 1300mil.
Men jag blev erbjuden att beställa en fabriksny v90 med samma spec till samma pris.
Nu ska vi jämföra äpplen och äpplen! Vi kan ju inte jämför en ny elbil mot en begagnad avgasbil!?!?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av mati »

För att återgå till ursprungsfrågan, jag tror inte att folk jämför Tesla med en laddbybrid. De jämför med en dieselbil eftersom det är en sån bil de kör idag. Och en dieselbil är billigare i inköp. De flesta står inte inför valet att skaffa en Model 3 eller en Passat GTE, då hade de troligen vetat hur priserna ligger till. Jag vågar påstå att väldigt många i princip enbart tittar på inköpspriset vid köp av en ny bil. Folk blir glada när de får ett gäng vinterdäck på köpet, men att bilen kostar 20-30k i soppa plus 5k i service varje år förträngs gärna eftersom bränslekostnader ses som en fast kostnad som visserligem svider i plånboken, men som inte går att välja bort. Och därför funderar man inte på det, och inser inte att det faktiskt går att välja bort.
Jag ser hela tiden hur folk gör stora ögon när jag säger att jag inte har några bränslekostnader, och som grädde på moset är hushållselen och uppvärmningen av huset också i princip gratis, allt tack vare solcellerna. Antingen så tror de att jag ljuger, eller så kommer förklaringar att elbilarna och solcellerna är så dyra i inköp att det omöjligt kan löna sig. Det är väl samma tänk som de där mobilabonnemangen där man "får" en telefon när man tecknar nytt. Jättebilligt, telefonen var ju gratis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Mickep »

Att det är dyrt är en sanning i nuläget.
Att elbilar för alltid skall kosta över halvmiljon är något som kommer att ändras på. Det kommer från flera källor, men kommer kanske ta 3-5 år. Då talar vi bruksbilar, inte prestandasegmentet.
Att det är billigt drivmedel är inte direkt helt sant heller. Är man tvungen att använda vinstdrivande laddare är det som att betala för att tanka.
Vi kommer troligtvis se samma inköpspris värdefall och TCO på bilar i framtiden som nu.
Men det är väldigt dumt att göra några förutsägelse baserat hur det ser ut i dag, då vi är mitt uppe i en omställning.
Skriv svar