Döda ”Dyr-myten”

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Jag som ska sälja min privatköpta model 3 LR RWD kommer nog att ha betalat ca 5.500 kr i månaden för att ha den. Kan tyckas vara mycket pengar men vad är alternativen och jag gissar att dom inte blir my leta billigare?
Att ha bilar i 2-6 månader kan bli billigt om man gör bra affärer. Har en bekant som byter bil flera ggr per år. Han har byggt upp goda kontakter hos handlare och köper ofta till bra pris. Sen säljer han innan bilen börjar tappa för mycket. Men det kan lika gärna gå åt fel håll. Bara att plocka ut en bil och byta in den 1 månad senare kan utan överdrift kosta över 100 tusen spänn.

Nu verkar det vara bra tryck på begagnade Model 3 och RWD i synnerhet då den inte längre går att köra. Men det är ju inget direkt facit heller som du säkert förstår.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Fredrik j »

Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Snap02 »

Helt rätt, tesla 3 är rena budget bilen jämfört med gamla teslorna. Mitt leasing avtal på min 3lr är samma som på min förra suv men jag slipper betala diesel varje månad för 3000kr o skatt på 600.

Sedan slipper jag service avtalet första 3 åren. Mitt företag har halverat bilkostnaden jämfört med mina föregående leasingbilar.
Mitt restvärde är lågt så jag kommer utan problem kunna byta bil.

Tittar man bara på prislappen så är 653000 - bonus typ 590000 mycket pengar men inte speciellt mycket om man jämför med andra nya Bilar.
Nu när Volvo ska sälja sin lilla el suv för 700 så borde fler inse att tesla 3 är en budget tesla.
För mig med företag så är det rena vinstlotten eftersom jag kör runt 4000 mil per år.
Så kör du typ minst 2500 mil per år så borde det löna sig rätt bra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
6D48E5C0-B6CF-48CB-BB1C-BEDE1C9CC93D.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

pinussen skrev:
Jämförelsen med lägenhet är ju faktiskt ganska bra. Där går man noga in och tittar på försäljningspris, föreningskostnad, el, försäkring etc för att få fram en "TCO". Hur dyrt blir det att bo här? Tydligen gäller inte samma när man ska köpa bilar?
En lustighet jag kan se i samband med det är solceller. Folk hystar gärna upp 150 000kr för ett solcellstak som kanske är återbetalat efter 10-15 år. Men att lägga samma summa med en återbetalnings tid på 4-5 år går inte få in i huvudet. Man kan ju undra varför? Men förmodligen så ligger det i att man är van att hantera bostäder som något där TCO är rätt och riktigt att förstå sig på.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.
Vad betalar du för Volvon då?
Låter bra att du har nollvärde 2024 för det är nog ganska nära sanningen.
I Service räknar jag med reparationer och slitdelar, viktigare på äldre bilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

Även om du får 5% i rabatt på Volvon och grattis service i 3 år så är Teslan billigare. Ledsen att du har köpt fel ;)
867A2FC2-429A-4A43-9A18-5AFAB4AAF5CA.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.
Vad betalar du för Volvon då?
Låter bra att du har nollvärde 2024 för det är nog ganska nära sanningen.
I Service räknar jag med reparationer och slitdelar, viktigare på äldre bilar.
299'
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Leo »

Att ha bilar i 2-6 månader kan bli billigt om man gör bra affärer.

Började själv med det efter att ha läst den här boken för 30år sen...101bilar senare kan jag säga att det funkar ganska bra om man får det som ”intresse” :P

Lite kul är det att författaren heter ”Peter ROST”

Principen kan man säga är:

1 analysera marknaden, koncentrera dig på ett par modeller.

2 köp ”rätt bil” av ”rätt säljare” när den är ovanligt billig.

3 var beredd slå till snabbt.

4 byt ofta, kör kort tid, typ 2-6 månader.

5 sälj till ”normalt pris”.
6BFA45A9-500B-4519-AC0A-91ED0BC99E44.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:

299'
Skitsnack att du prutat 100 kkr på en ny bil.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Fredrik j »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.
Vad betalar du för Volvon då?
Låter bra att du har nollvärde 2024 för det är nog ganska nära sanningen.
I Service räknar jag med reparationer och slitdelar, viktigare på äldre bilar.
299'
Min bil var som sagt beg. 6mån / 1300mil.
Men jag blev erbjuden att beställa en fabriksny v90 med samma spec till samma pris.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:

Min bil var som sagt beg. 6mån / 1300mil.
Men jag blev erbjuden att beställa en fabriksny v90 med samma spec till samma pris.
Nu ska vi jämföra äpplen och äpplen! Vi kan ju inte jämför en ny elbil mot en begagnad avgasbil!?!?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av mati »

För att återgå till ursprungsfrågan, jag tror inte att folk jämför Tesla med en laddbybrid. De jämför med en dieselbil eftersom det är en sån bil de kör idag. Och en dieselbil är billigare i inköp. De flesta står inte inför valet att skaffa en Model 3 eller en Passat GTE, då hade de troligen vetat hur priserna ligger till. Jag vågar påstå att väldigt många i princip enbart tittar på inköpspriset vid köp av en ny bil. Folk blir glada när de får ett gäng vinterdäck på köpet, men att bilen kostar 20-30k i soppa plus 5k i service varje år förträngs gärna eftersom bränslekostnader ses som en fast kostnad som visserligem svider i plånboken, men som inte går att välja bort. Och därför funderar man inte på det, och inser inte att det faktiskt går att välja bort.
Jag ser hela tiden hur folk gör stora ögon när jag säger att jag inte har några bränslekostnader, och som grädde på moset är hushållselen och uppvärmningen av huset också i princip gratis, allt tack vare solcellerna. Antingen så tror de att jag ljuger, eller så kommer förklaringar att elbilarna och solcellerna är så dyra i inköp att det omöjligt kan löna sig. Det är väl samma tänk som de där mobilabonnemangen där man "får" en telefon när man tecknar nytt. Jättebilligt, telefonen var ju gratis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Mickep »

Att det är dyrt är en sanning i nuläget.
Att elbilar för alltid skall kosta över halvmiljon är något som kommer att ändras på. Det kommer från flera källor, men kommer kanske ta 3-5 år. Då talar vi bruksbilar, inte prestandasegmentet.
Att det är billigt drivmedel är inte direkt helt sant heller. Är man tvungen att använda vinstdrivande laddare är det som att betala för att tanka.
Vi kommer troligtvis se samma inköpspris värdefall och TCO på bilar i framtiden som nu.
Men det är väldigt dumt att göra några förutsägelse baserat hur det ser ut i dag, då vi är mitt uppe i en omställning.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Walker »

Ok. Jag ångrar att jag startade den här tråden. En del kan inte, andra vill inte. Alla Teslor är svindyra, opålitliga, usel kvalitet och bara för fanboys och nördar. Jorden är platt.
God natt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av dd88 »

Nej jag kan faktiskt inte.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av BrooklynS »

Tesla 3 är billigare totalt sett än motsvarande rymlig dieselbil med 4wd och dragkrok. Detta givet att man faktiskt kör med bilen och ju mer man kör desto billigare blir den.

Sedan skall man nog vara väldigt enögd om man tror att dieselbilar kommer att ha ett bra andrahandsvärde efter 2020...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Ok. Jag ångrar att jag startade den här tråden. En del kan inte, andra vill inte. Alla Teslor är svindyra, opålitliga, usel kvalitet och bara för fanboys och nördar. Jorden är platt.
God natt.
Var nånstans läser du ut allt detta i denna tråd?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av nek0 »

BrooklynS skrev:
Tesla 3 är billigare totalt sett än motsvarande rymlig dieselbil med 4wd och dragkrok. Detta givet att man faktiskt kör med bilen och ju mer man kör desto billigare blir den.

Sedan skall man nog vara väldigt enögd om man tror att dieselbilar kommer att ha ett bra andrahandsvärde efter 2020...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Problemet är att det inte finns motsvarande rymlig dieselbil med 4wd och dragkrok.
Ge mig förslag på en motsvarande elbil till min Superb. Den behöver inte ha bättre TCO, för mig räcker det med samma TCO.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Att det är dyrt är en sanning i nuläget.
Att elbilar för alltid skall kosta över halvmiljon är något som kommer att ändras på. Det kommer från flera källor, men kommer kanske ta 3-5 år. Då talar vi bruksbilar, inte prestandasegmentet.
Att det är billigt drivmedel är inte direkt helt sant heller. Är man tvungen att använda vinstdrivande laddare är det som att betala för att tanka.
Vi kommer troligtvis se samma inköpspris värdefall och TCO på bilar i framtiden som nu.
Men det är väldigt dumt att göra några förutsägelse baserat hur det ser ut i dag, då vi är mitt uppe i en omställning.
Problemet dock är att samma sak sades 2014. Då kostade en Renault Zoe strax över 300 000 kr och nu kostar den strax över 360 000 kr. Liknande gällde eGolf fram till nyligen då de sänkte priset ner till motsvarande vad den kostade får några år sedan. När BMW i3 kom så kostade den 339 900 kr före supermiljöbilspremien.

http://www.gronabilister.se/biltester/bmw-i3

Nissans Leaf börjar nu på 397 000 kr, har definitivt var billigare förut.

Ja, dessa elbilarna har blivit bättre och fått större batterier men behöver de större batterier? Kommer vi snart se bilar som går ner i pris istället för att ständigt öka? Sen är jag mycket väl medveten om det allt svagare kronan som också har sin påverkan, skulle vara intressant att se prisutvecklingen för olika modeller i t ex Tyskland över tidsperioden 2014-2019.
Visst, nu är detta rekommenderade priset som går att pruta i vissa fall ganska mycket var det inte fallet 2015 också?

I bilar som Zoe, i3, golf mm så ser inte jag något jättebehov av större batteri så jag hoppas att du har rätt att priserna börjar sänkas snart. ID3 kan bli bra men frågan är ju helt klart vad priset blir.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

299'
Skitsnack att du prutat 100 kkr på en ny bil.
Det är väl snarare skitsnack att en volvo v90 d3 kostade 400' för 1 år sedan.
Min bil var inte ny utan 6mån gammal.

https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... kter/14081
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Min bil var som sagt beg. 6mån / 1300mil.
Men jag blev erbjuden att beställa en fabriksny v90 med samma spec till samma pris.
Nu ska vi jämföra äpplen och äpplen! Vi kan ju inte jämför en ny elbil mot en begagnad avgasbil!?!?
Jag kan jämföra två alternativ. Det är ju så riktiga bilköpare gör.
Det finns ju inga begagnade model3 så där måste man köpa nytt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:

Jag kan jämföra två alternativ. Det är ju så riktiga bilköpare gör.
Det finns ju inga begagnade model3 så där måste man köpa nytt.
Finns en del begagnade Model 3 nu när det gått mer än 6 månader sedan första leverans men de är inte många. Är ditt resonemang alltså som att säga att Alla alla Audi och BMW-bilar är dyra för jämfört med några år äldre mindre Kia så kostar de ibland flera gånger mer? Man kan ju alltid jämföra två alternativ...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Döda ”Dyr-myten”

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Jag kan jämföra två alternativ. Det är ju så riktiga bilköpare gör.
Det finns ju inga begagnade model3 så där måste man köpa nytt.
Finns en del begagnade Model 3 nu när det gått mer än 6 månader sedan första leverans men de är inte många. Är ditt resonemang alltså som att säga att Alla alla Audi och BMW-bilar är dyra för jämfört med några år äldre mindre Kia så kostar de ibland flera gånger mer? Man kan ju alltid jämföra två alternativ...
Om du väljer mellan en ny bmw/audi och en några år gammal kia så kan man säga att dom första är dyra. Men få bilköpare väljer mellan dessa bilar.
Lite förvånande att du ser det som kontroversiellt. Är man intresserad av en populär bilmodell blir det ofta billigare att köpa en nästan ny. Man slipper också vänta. Förutsättningen är ju att den sålt bra så det finns ett utbud. Finns det inga nästan nya begagnade måste man ju köpa nytt vilket ju i stort sätt alltid är en sämre affär.
För mig personligen var model3 aldrig ett alternativ eftersom jag drar husvagn med bilen.
Provkörningen överttgade mig dock om att nästa bil jag köper om kanske 4-5år kommer vara eldriven eller möjligen hybrid om det går segt med utbudet på rena elbilar. Kanske kör jag vidare med diesel till en elbil finns.
Skriv svar