Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av mati »

Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av OfarligTesla »

Jag förstår inte alla som tror att uppvärmningen skulle vara något problem för elbilar, är ju bara att sätta sig och räkna på det så inser man att det inte spelar någon större roll.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer. :lol:
Vad är det för skillnad på hjulen du har?
Jag har 17" sommar och 16" vinter. Nu visar bilen att den drar mindre med vinterhjul på men det är inte sant för att jag inte kan ställa någonstans i bilen vad det är för storlek på hjulen och då ljuger bilen . Huskvarna - Aneby är det 34km och det visar bilen också med sommarhjul på , nu med vinterhjulen blir det 36,5km
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Mickep »

Skulle man kunna föreslå ett kupeuttag i teslan?(som används när den är i kopplad som extra uppvärmning? Kanske är onödig.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Smutt »

Mickep skrev:
Skulle man kunna föreslå ett kupeuttag i teslan?(som används när den är i kopplad som extra uppvärmning? Kanske är onödig.
Alltså Teslan är den goaste bil jag haft alltid varm
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av jonas »

Har aldrig sett behov av vp på Tesla. Ser tvärtom fördet med ren el.
Enklare, lättare, billigare och tar mindre plats.

Uppvärmningsförbruknimgen med el kan röra sig om som max 0,5kWh/mil eller 1/5 av förbrukningen.
Med värmepump kan du kanske minska med hälften de dagar det är kallt dvs till 0,25kWh/mil. Vid varmare väder är det bättre men då har du ju ingen glädje av vinsten.

Det är inte värt besväret utrymmet eller merkostnaden tycker jag.
Dessutom startar man ju alltid med varm bil när den är på laddning.

Att köra i blött väder och slask tar energi däremot. Mycket mer än att värma kupén med el.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Jag förstår inte alla som tror att uppvärmningen skulle vara något problem för elbilar, är ju bara att sätta sig och räkna på det så inser man att det inte spelar någon större roll.
Men hur många tror du det finns som verkligen kan räkna? En växande del av befolkningen kan inte ens ta till sig vetenskapliga resonemang och matematiska uträkningar, vilket är skrämmande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Skulle man kunna föreslå ett kupeuttag i teslan?(som används när den är i kopplad som extra uppvärmning? Kanske är onödig.
Men hela värmesystemet är ju en kupévärmare så när bilen är ansluten till elnätet så drar den energi därifrån för att värma bilen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Mickep »

Hur skall man komma tillrätta med den 40% försämringen vintertid som utpekas? (eller är det inte något problem?)
I ryssland eldar man under bilar för att få den att starta. Så det är egentligen inget som är unikt för elbilar även om det märks mest där.
Solid state batterier kanske kommer göra det obetydligt, men vi är inte där än. Det känns som ett problem som bara väntar på en lösning. om det är vp eller något annat vet jag inte.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av jonas »

Har man oöndligt med plats vikt pengar och tid kan man göra en jättebra bil men den blir ouppnålig för det flesta och bara marginellt bättre. Inte värt de resurserna.

I kalkylen måste alla parametrar tas med.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av LarsL »

Min Leaf har ju värmepump och Model 3 har det inte. Visst det är en skillnad i förbrukning på morgonen när jag förvärmer nu på hösten. En stor skillnad är ju att Leafen låter som en liten förbränningsmotor medan Teslan är i princip helt tyst.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla...

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Hur skall man komma tillrätta med den 40% försämringen vintertid som utpekas? (eller är det inte något problem?)
I ryssland eldar man under bilar för att få den att starta. Så det är egentligen inget som är unikt för elbilar även om det märks mest där.
Solid state batterier kanske kommer göra det obetydligt, men vi är inte där än. Det känns som ett problem som bara väntar på en lösning. om det är vp eller något annat vet jag inte.
Vad får du 40% ifrån?
Om värmeelementet är 3kw och bilen förbrukar sisådär 20kw på motorvägen, för att hålla 110kmh, så är det alltså maximalt 15% värmen överhuvudtaget kan dra. Och det är alltså om du har värmen på MAX(vilket man normalt bara har några minuter i början för att defrosta).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Mickep skrev:
Hur skall man komma tillrätta med den 40% försämringen vintertid som utpekas? (eller är det inte något problem?)
I ryssland eldar man under bilar för att få den att starta. Så det är egentligen inget som är unikt för elbilar även om det märks mest där.
Solid state batterier kanske kommer göra det obetydligt, men vi är inte där än. Det känns som ett problem som bara väntar på en lösning. om det är vp eller något annat vet jag inte.
Vad får du 40% ifrån?
Om värmeelementet är 3kw och bilen förbrukar sisådär 20kw på motorvägen, för att hålla 110kmh, så är det alltså maximalt 15% värmen överhuvudtaget kan dra. Och det är alltså om du har värmen på MAX(vilket man normalt bara har några minuter i början för att defrosta).
Nej, det är inte kupévärmaren som gör den stora skillnaden mellan sommar och vinter.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Bjorn »

nek0 skrev:
mati skrev:
Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer. :lol:
Vad är det för skillnad på hjulen du har?
Jag har 17" sommar och 16" vinter. Nu visar bilen att den drar mindre med vinterhjul på men det är inte sant för att jag inte kan ställa någonstans i bilen vad det är för storlek på hjulen och då ljuger bilen . Huskvarna - Aneby är det 34km och det visar bilen också med sommarhjul på , nu med vinterhjulen blir det 36,5km
Det var ovanligt stor skillnad med 7,4% Har för mig att jag läst att man max får ändra 5%. Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.

Min model S är enligt manualen godkänd med:
P245/45R19 Total diametern blir 19*25,4 + 2*245 * 45 / 100 = 703,1 mm
P245/35R21 Total diametern blir 21*25,4 + 2*245 * 35 / 100 = 704,9 mm
P265/35R21 bak Total diametern blir 21*25,4 + 2*265 * 35 / 100 = 718,9 mm
Så i värsta fall skiljer det 2,2% bak och 0,3% i diameter fram.
Även de som byter från P245/45R19 till P245/35R21 runt om vittnar om en flera % högre förbrukning så det måste rimligtvis vara högre friktion.


Å andra sidan så har man ny bil så måste man väl följa rekommen Att det skiljer så mycket tyder ju på att man ändrat ytterdiametern olagligt mycket, Det gäller ju bara om man ändrat ytterdiametern skiljer som det blir fel i färdatorn. Skillnaden
Senast redigerad av Bjorn, redigerad totalt 1 gånger.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
taliz skrev:
Mickep skrev:
Hur skall man komma tillrätta med den 40% försämringen vintertid som utpekas? (eller är det inte något problem?)
I ryssland eldar man under bilar för att få den att starta. Så det är egentligen inget som är unikt för elbilar även om det märks mest där.
Solid state batterier kanske kommer göra det obetydligt, men vi är inte där än. Det känns som ett problem som bara väntar på en lösning. om det är vp eller något annat vet jag inte.
Vad får du 40% ifrån?
Om värmeelementet är 3kw och bilen förbrukar sisådär 20kw på motorvägen, för att hålla 110kmh, så är det alltså maximalt 15% värmen överhuvudtaget kan dra. Och det är alltså om du har värmen på MAX(vilket man normalt bara har några minuter i början för att defrosta).
Nej, det är inte kupévärmaren som gör den stora skillnaden mellan sommar och vinter.
Precis, de som drar upp förbrukningen är högre vindmotstånd men framförallt slask på vägarna. Detta löser vi inte med förbättring av bilarna utan bättre rensning av snö på vägarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Precis, de som drar upp förbrukningen är högre vindmotstånd men framförallt slask på vägarna. Detta löser vi inte med förbättring av bilarna utan bättre rensning av snö på vägarna.
Ja eller sänka hastigheten. För alla dessa parametrar är beroende av hastigheten så en liten sänkning av hastigheten tar snabbt igen den förlorade räckvidden.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Bjorn »

LarsL skrev:
taliz skrev:
Mickep skrev:
Hur skall man komma tillrätta med den 40% försämringen vintertid som utpekas? (eller är det inte något problem?)
I ryssland eldar man under bilar för att få den att starta. Så det är egentligen inget som är unikt för elbilar även om det märks mest där.
Solid state batterier kanske kommer göra det obetydligt, men vi är inte där än. Det känns som ett problem som bara väntar på en lösning. om det är vp eller något annat vet jag inte.
Vad får du 40% ifrån?
Om värmeelementet är 3kw och bilen förbrukar sisådär 20kw på motorvägen, för att hålla 110kmh, så är det alltså maximalt 15% värmen överhuvudtaget kan dra. Och det är alltså om du har värmen på MAX(vilket man normalt bara har några minuter i början för att defrosta).
Nej, det är inte kupévärmaren som gör den stora skillnaden mellan sommar och vinter.
Helt klart inte. Jag skulle påstå att det är mindre än 15%

Jag körde resor varje vecka under ett år med första sträckan 33 mil till SuC i Mora.
Minsta förbrukning c:a 80% på sommaren
Högsta förbrukning 99%
Två gånger fick jag sänka hastigheten c:a 5-10% för att kompensera.
Nollgradigt 2-5 cm modd stor del av resan
Under -20 hela och under - 30, 80% av resan.

Min uppfattning är att värme drar runt 1kW vid -30 stillastående. Lite mer när man har fartvind men inte så mycket som 1,5kW
Om man hade haft värmepump på denna c:a 4 timmar resa så skulle man max ha sparat 2/3 av 6 kWh på en om den gett 3/1 i -30 vilket skulle vara väldigt bra Cop det blir c:a 5% i min 85a

Om de kan lösa det billigt så gärna värmepump för mig, men om det måste till många tusen extra i förångare och växelventiler mm så klarar jag mig bra som det är. Hemma värmer man ju 100% av kalla årstiden. Har inte funderat på det tidigare men kanske värms min bil runt 3-500 timmar om året.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av nek0 »

Bjorn skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer. :lol:
Vad är det för skillnad på hjulen du har?
Jag har 17" sommar och 16" vinter. Nu visar bilen att den drar mindre med vinterhjul på men det är inte sant för att jag inte kan ställa någonstans i bilen vad det är för storlek på hjulen och då ljuger bilen . Huskvarna - Aneby är det 34km och det visar bilen också med sommarhjul på , nu med vinterhjulen blir det 36,5km
Det var ovanligt stor skillnad med 7,4% Har för mig att jag läst att man max får ändra 5%. Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.

Min model S är enligt manualen godkänd med:
P245/45R19 Total diametern blir 19*25,4 + 2*245 * 45 / 100 = 703,1 mm
P245/35R21 Total diametern blir 21*25,4 + 2*245 * 35 / 100 = 704,9 mm
P265/35R21 bak Total diametern blir 21*25,4 + 2*265 * 35 / 100 = 718,9 mm
Så i värsta fall skiljer det 2,2% bak och 0,3% i diameter fram.
Även de som byter från P245/45R19 till P245/35R21 runt om vittnar om en flera % högre förbrukning så det måste rimligtvis vara högre friktion.


Å andra sidan så har man ny bil så måste man väl följa rekommen Att det skiljer så mycket tyder ju på att man ändrat ytterdiametern olagligt mycket, Det gäller ju bara om man ändrat ytterdiametern skiljer som det blir fel i färdatorn. Skillnaden
Jag vet inte vem som gjort vad men tydligen är alla de här däckdimensioner ok att använda

Superb (3T) combi 15- 215/60R16 215/55R17 235/45R18 235/40R19 235/35R20 245/30R21
https://www.bultcirkel.org/dack-till/skoda/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Gustafsson »

Värmepump på en Tesla är helt bortkastade pengar. Energivinsten på en 90-mila tur (90 km/tim) är kanske så låg som 5 kWh. Det motsvarar bara ett par minuter extra laddtid på SuC.
Som antagande i detta exempel är en värmeförbrukning ca 1 kW (dvs ung vad en vanlig fossilkupevärmare drar) när bilen väl är varm. Körde Trondheim Linköping i går. - 11 grader i den norra delen av resan, med en pre-raven S100D. Förbrukningen låg i snitt på 186 Wh/km. Detta trots ställen med snö och slask - på torra vägare desto lägre förbrukning.
Fanns inte en chans att en värmepump skulle snabbat på den resan märkbart.

Man kan förstås optimera tänkbara förhållanden där en värmepump skulle göra en skillnad, men om man i praktiken kör med ren el och lär sig att ladda lite mer, förvärma etc så ser jag inte poängen med värmepump.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Bjorn »

nek0 skrev:
Bjorn skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer. :lol:
Vad är det för skillnad på hjulen du har?
Jag har 17" sommar och 16" vinter. Nu visar bilen att den drar mindre med vinterhjul på men det är inte sant för att jag inte kan ställa någonstans i bilen vad det är för storlek på hjulen och då ljuger bilen . Huskvarna - Aneby är det 34km och det visar bilen också med sommarhjul på , nu med vinterhjulen blir det 36,5km
Det var ovanligt stor skillnad med 7,4% Har för mig att jag läst att man max får ändra 5%. Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.

Min model S är enligt manualen godkänd med:
P245/45R19 Total diametern blir 19*25,4 + 2*245 * 45 / 100 = 703,1 mm
P245/35R21 Total diametern blir 21*25,4 + 2*245 * 35 / 100 = 704,9 mm
P265/35R21 bak Total diametern blir 21*25,4 + 2*265 * 35 / 100 = 718,9 mm
Så i värsta fall skiljer det 2,2% bak och 0,3% i diameter fram.
Även de som byter från P245/45R19 till P245/35R21 runt om vittnar om en flera % högre förbrukning så det måste rimligtvis vara högre friktion.


Å andra sidan så har man ny bil så måste man väl följa rekommen Att det skiljer så mycket tyder ju på att man ändrat ytterdiametern olagligt mycket, Det gäller ju bara om man ändrat ytterdiametern skiljer som det blir fel i färdatorn. Skillnaden
Jag vet inte vem som gjort vad men tydligen är alla de här däckdimensioner ok att använda

Superb (3T) combi 15- 215/60R16 215/55R17 235/45R18 235/40R19 235/35R20 245/30R21
https://www.bultcirkel.org/dack-till/skoda/
Sorry skrev det sista först, men ändrade mig sedan till
Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.
Glömde att ta bort det sista.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av nek0 »

Bjorn skrev:
nek0 skrev:
Bjorn skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer. :lol:
Vad är det för skillnad på hjulen du har?
Jag har 17" sommar och 16" vinter. Nu visar bilen att den drar mindre med vinterhjul på men det är inte sant för att jag inte kan ställa någonstans i bilen vad det är för storlek på hjulen och då ljuger bilen . Huskvarna - Aneby är det 34km och det visar bilen också med sommarhjul på , nu med vinterhjulen blir det 36,5km
Det var ovanligt stor skillnad med 7,4% Har för mig att jag läst att man max får ändra 5%. Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.

Min model S är enligt manualen godkänd med:
P245/45R19 Total diametern blir 19*25,4 + 2*245 * 45 / 100 = 703,1 mm
P245/35R21 Total diametern blir 21*25,4 + 2*245 * 35 / 100 = 704,9 mm
P265/35R21 bak Total diametern blir 21*25,4 + 2*265 * 35 / 100 = 718,9 mm
Så i värsta fall skiljer det 2,2% bak och 0,3% i diameter fram.
Även de som byter från P245/45R19 till P245/35R21 runt om vittnar om en flera % högre förbrukning så det måste rimligtvis vara högre friktion.


Å andra sidan så har man ny bil så måste man väl följa rekommen Att det skiljer så mycket tyder ju på att man ändrat ytterdiametern olagligt mycket, Det gäller ju bara om man ändrat ytterdiametern skiljer som det blir fel i färdatorn. Skillnaden
Jag vet inte vem som gjort vad men tydligen är alla de här däckdimensioner ok att använda

Superb (3T) combi 15- 215/60R16 215/55R17 235/45R18 235/40R19 235/35R20 245/30R21
https://www.bultcirkel.org/dack-till/skoda/
Sorry skrev det sista först, men ändrade mig sedan till
Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.
Glömde att ta bort det sista.
:)
Jo man kan få bilen omprogrammerad men det blir dyrt om man ska ändra 2 gånger per år :) . Har märkt att man inte kan använda parkassist men vinterdäck. Om möjligt parkerar bilen då sämre än jag :lol:
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Fredrik j »

Man bör ju också ta i beaktning att värmepump innebär ett högre servicebehov med tiden jämfört med ett enkelt värmeelement av brödrosttyp.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av tor-ake »

I en AC är det kompressorn och kondensorn som brukar orsaka problem. Den ena för att den har rörliga delar, den andra för att den sitter längst fram på bilen och får ta emot småstenar och grävlingar.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det några extra ventiler och rör som behövs för att få värmepumpsfunktion, dessa klarar med lätthet karossens livslängd. Kompressorn och kondensorn/evaporatorn längst fram påverkas inte. Det blir några extra timmars gångtid på kompressorn, men det skall den klara utan problem. En frysboxkompressor kan gå (intermittent) dygnet runt, året runt, i 30 år och mer.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av pefreli »

En värmepump kostar pengar och kan gå sönder.

Enligt mig är det bättre att istället satsa krutet på mer batteri.

Keep it simple. ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av tor »

Jo men det sitter ju nästan en värmepump i bilen i form av ac:n. Inte har vw och nissan separat kompressor osv. för värmepump och ac?
Skriv svar