Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla...
Moderator: Redaktion
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Jag förstår inte alla som tror att uppvärmningen skulle vara något problem för elbilar, är ju bara att sätta sig och räkna på det så inser man att det inte spelar någon större roll.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Vad är det för skillnad på hjulen du har?mati skrev:Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer.
Jag har 17" sommar och 16" vinter. Nu visar bilen att den drar mindre med vinterhjul på men det är inte sant för att jag inte kan ställa någonstans i bilen vad det är för storlek på hjulen och då ljuger bilen . Huskvarna - Aneby är det 34km och det visar bilen också med sommarhjul på , nu med vinterhjulen blir det 36,5km
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Skulle man kunna föreslå ett kupeuttag i teslan?(som används när den är i kopplad som extra uppvärmning? Kanske är onödig.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Alltså Teslan är den goaste bil jag haft alltid varmMickep skrev:Skulle man kunna föreslå ett kupeuttag i teslan?(som används när den är i kopplad som extra uppvärmning? Kanske är onödig.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Har aldrig sett behov av vp på Tesla. Ser tvärtom fördet med ren el.
Enklare, lättare, billigare och tar mindre plats.
Uppvärmningsförbruknimgen med el kan röra sig om som max 0,5kWh/mil eller 1/5 av förbrukningen.
Med värmepump kan du kanske minska med hälften de dagar det är kallt dvs till 0,25kWh/mil. Vid varmare väder är det bättre men då har du ju ingen glädje av vinsten.
Det är inte värt besväret utrymmet eller merkostnaden tycker jag.
Dessutom startar man ju alltid med varm bil när den är på laddning.
Att köra i blött väder och slask tar energi däremot. Mycket mer än att värma kupén med el.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Enklare, lättare, billigare och tar mindre plats.
Uppvärmningsförbruknimgen med el kan röra sig om som max 0,5kWh/mil eller 1/5 av förbrukningen.
Med värmepump kan du kanske minska med hälften de dagar det är kallt dvs till 0,25kWh/mil. Vid varmare väder är det bättre men då har du ju ingen glädje av vinsten.
Det är inte värt besväret utrymmet eller merkostnaden tycker jag.
Dessutom startar man ju alltid med varm bil när den är på laddning.
Att köra i blött väder och slask tar energi däremot. Mycket mer än att värma kupén med el.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Men hur många tror du det finns som verkligen kan räkna? En växande del av befolkningen kan inte ens ta till sig vetenskapliga resonemang och matematiska uträkningar, vilket är skrämmande.OfarligTesla skrev:Jag förstår inte alla som tror att uppvärmningen skulle vara något problem för elbilar, är ju bara att sätta sig och räkna på det så inser man att det inte spelar någon större roll.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Men hela värmesystemet är ju en kupévärmare så när bilen är ansluten till elnätet så drar den energi därifrån för att värma bilen.Mickep skrev:Skulle man kunna föreslå ett kupeuttag i teslan?(som används när den är i kopplad som extra uppvärmning? Kanske är onödig.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Hur skall man komma tillrätta med den 40% försämringen vintertid som utpekas? (eller är det inte något problem?)
I ryssland eldar man under bilar för att få den att starta. Så det är egentligen inget som är unikt för elbilar även om det märks mest där.
Solid state batterier kanske kommer göra det obetydligt, men vi är inte där än. Det känns som ett problem som bara väntar på en lösning. om det är vp eller något annat vet jag inte.
I ryssland eldar man under bilar för att få den att starta. Så det är egentligen inget som är unikt för elbilar även om det märks mest där.
Solid state batterier kanske kommer göra det obetydligt, men vi är inte där än. Det känns som ett problem som bara väntar på en lösning. om det är vp eller något annat vet jag inte.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Har man oöndligt med plats vikt pengar och tid kan man göra en jättebra bil men den blir ouppnålig för det flesta och bara marginellt bättre. Inte värt de resurserna.
I kalkylen måste alla parametrar tas med.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
I kalkylen måste alla parametrar tas med.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Min Leaf har ju värmepump och Model 3 har det inte. Visst det är en skillnad i förbrukning på morgonen när jag förvärmer nu på hösten. En stor skillnad är ju att Leafen låter som en liten förbränningsmotor medan Teslan är i princip helt tyst.
Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla...
Vad får du 40% ifrån?Mickep skrev:Hur skall man komma tillrätta med den 40% försämringen vintertid som utpekas? (eller är det inte något problem?)
I ryssland eldar man under bilar för att få den att starta. Så det är egentligen inget som är unikt för elbilar även om det märks mest där.
Solid state batterier kanske kommer göra det obetydligt, men vi är inte där än. Det känns som ett problem som bara väntar på en lösning. om det är vp eller något annat vet jag inte.
Om värmeelementet är 3kw och bilen förbrukar sisådär 20kw på motorvägen, för att hålla 110kmh, så är det alltså maximalt 15% värmen överhuvudtaget kan dra. Och det är alltså om du har värmen på MAX(vilket man normalt bara har några minuter i början för att defrosta).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Nej, det är inte kupévärmaren som gör den stora skillnaden mellan sommar och vinter.taliz skrev:Vad får du 40% ifrån?Mickep skrev:Hur skall man komma tillrätta med den 40% försämringen vintertid som utpekas? (eller är det inte något problem?)
I ryssland eldar man under bilar för att få den att starta. Så det är egentligen inget som är unikt för elbilar även om det märks mest där.
Solid state batterier kanske kommer göra det obetydligt, men vi är inte där än. Det känns som ett problem som bara väntar på en lösning. om det är vp eller något annat vet jag inte.
Om värmeelementet är 3kw och bilen förbrukar sisådär 20kw på motorvägen, för att hålla 110kmh, så är det alltså maximalt 15% värmen överhuvudtaget kan dra. Och det är alltså om du har värmen på MAX(vilket man normalt bara har några minuter i början för att defrosta).
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Det var ovanligt stor skillnad med 7,4% Har för mig att jag läst att man max får ändra 5%. Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.nek0 skrev:Vad är det för skillnad på hjulen du har?mati skrev:Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer.
Jag har 17" sommar och 16" vinter. Nu visar bilen att den drar mindre med vinterhjul på men det är inte sant för att jag inte kan ställa någonstans i bilen vad det är för storlek på hjulen och då ljuger bilen . Huskvarna - Aneby är det 34km och det visar bilen också med sommarhjul på , nu med vinterhjulen blir det 36,5km
Min model S är enligt manualen godkänd med:
P245/45R19 Total diametern blir 19*25,4 + 2*245 * 45 / 100 = 703,1 mm
P245/35R21 Total diametern blir 21*25,4 + 2*245 * 35 / 100 = 704,9 mm
P265/35R21 bak Total diametern blir 21*25,4 + 2*265 * 35 / 100 = 718,9 mm
Så i värsta fall skiljer det 2,2% bak och 0,3% i diameter fram.
Även de som byter från P245/45R19 till P245/35R21 runt om vittnar om en flera % högre förbrukning så det måste rimligtvis vara högre friktion.
Å andra sidan så har man ny bil så måste man väl följa rekommen Att det skiljer så mycket tyder ju på att man ändrat ytterdiametern olagligt mycket, Det gäller ju bara om man ändrat ytterdiametern skiljer som det blir fel i färdatorn. Skillnaden
Senast redigerad av Bjorn, redigerad totalt 1 gånger.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Precis, de som drar upp förbrukningen är högre vindmotstånd men framförallt slask på vägarna. Detta löser vi inte med förbättring av bilarna utan bättre rensning av snö på vägarna.LarsL skrev:Nej, det är inte kupévärmaren som gör den stora skillnaden mellan sommar och vinter.taliz skrev:Vad får du 40% ifrån?Mickep skrev:Hur skall man komma tillrätta med den 40% försämringen vintertid som utpekas? (eller är det inte något problem?)
I ryssland eldar man under bilar för att få den att starta. Så det är egentligen inget som är unikt för elbilar även om det märks mest där.
Solid state batterier kanske kommer göra det obetydligt, men vi är inte där än. Det känns som ett problem som bara väntar på en lösning. om det är vp eller något annat vet jag inte.
Om värmeelementet är 3kw och bilen förbrukar sisådär 20kw på motorvägen, för att hålla 110kmh, så är det alltså maximalt 15% värmen överhuvudtaget kan dra. Och det är alltså om du har värmen på MAX(vilket man normalt bara har några minuter i början för att defrosta).
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Ja eller sänka hastigheten. För alla dessa parametrar är beroende av hastigheten så en liten sänkning av hastigheten tar snabbt igen den förlorade räckvidden.vigge50 skrev:Precis, de som drar upp förbrukningen är högre vindmotstånd men framförallt slask på vägarna. Detta löser vi inte med förbättring av bilarna utan bättre rensning av snö på vägarna.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Helt klart inte. Jag skulle påstå att det är mindre än 15%LarsL skrev:Nej, det är inte kupévärmaren som gör den stora skillnaden mellan sommar och vinter.taliz skrev:Vad får du 40% ifrån?Mickep skrev:Hur skall man komma tillrätta med den 40% försämringen vintertid som utpekas? (eller är det inte något problem?)
I ryssland eldar man under bilar för att få den att starta. Så det är egentligen inget som är unikt för elbilar även om det märks mest där.
Solid state batterier kanske kommer göra det obetydligt, men vi är inte där än. Det känns som ett problem som bara väntar på en lösning. om det är vp eller något annat vet jag inte.
Om värmeelementet är 3kw och bilen förbrukar sisådär 20kw på motorvägen, för att hålla 110kmh, så är det alltså maximalt 15% värmen överhuvudtaget kan dra. Och det är alltså om du har värmen på MAX(vilket man normalt bara har några minuter i början för att defrosta).
Jag körde resor varje vecka under ett år med första sträckan 33 mil till SuC i Mora.
Minsta förbrukning c:a 80% på sommaren
Högsta förbrukning 99%
Två gånger fick jag sänka hastigheten c:a 5-10% för att kompensera.
Nollgradigt 2-5 cm modd stor del av resan
Under -20 hela och under - 30, 80% av resan.
Min uppfattning är att värme drar runt 1kW vid -30 stillastående. Lite mer när man har fartvind men inte så mycket som 1,5kW
Om man hade haft värmepump på denna c:a 4 timmar resa så skulle man max ha sparat 2/3 av 6 kWh på en om den gett 3/1 i -30 vilket skulle vara väldigt bra Cop det blir c:a 5% i min 85a
Om de kan lösa det billigt så gärna värmepump för mig, men om det måste till många tusen extra i förångare och växelventiler mm så klarar jag mig bra som det är. Hemma värmer man ju 100% av kalla årstiden. Har inte funderat på det tidigare men kanske värms min bil runt 3-500 timmar om året.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Jag vet inte vem som gjort vad men tydligen är alla de här däckdimensioner ok att användaBjorn skrev:Det var ovanligt stor skillnad med 7,4% Har för mig att jag läst att man max får ändra 5%. Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.nek0 skrev:Vad är det för skillnad på hjulen du har?mati skrev:Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer.
Jag har 17" sommar och 16" vinter. Nu visar bilen att den drar mindre med vinterhjul på men det är inte sant för att jag inte kan ställa någonstans i bilen vad det är för storlek på hjulen och då ljuger bilen . Huskvarna - Aneby är det 34km och det visar bilen också med sommarhjul på , nu med vinterhjulen blir det 36,5km
Min model S är enligt manualen godkänd med:
P245/45R19 Total diametern blir 19*25,4 + 2*245 * 45 / 100 = 703,1 mm
P245/35R21 Total diametern blir 21*25,4 + 2*245 * 35 / 100 = 704,9 mm
P265/35R21 bak Total diametern blir 21*25,4 + 2*265 * 35 / 100 = 718,9 mm
Så i värsta fall skiljer det 2,2% bak och 0,3% i diameter fram.
Även de som byter från P245/45R19 till P245/35R21 runt om vittnar om en flera % högre förbrukning så det måste rimligtvis vara högre friktion.
Å andra sidan så har man ny bil så måste man väl följa rekommen Att det skiljer så mycket tyder ju på att man ändrat ytterdiametern olagligt mycket, Det gäller ju bara om man ändrat ytterdiametern skiljer som det blir fel i färdatorn. Skillnaden
Superb (3T) combi 15- 215/60R16 215/55R17 235/45R18 235/40R19 235/35R20 245/30R21
https://www.bultcirkel.org/dack-till/skoda/
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Värmepump på en Tesla är helt bortkastade pengar. Energivinsten på en 90-mila tur (90 km/tim) är kanske så låg som 5 kWh. Det motsvarar bara ett par minuter extra laddtid på SuC.
Som antagande i detta exempel är en värmeförbrukning ca 1 kW (dvs ung vad en vanlig fossilkupevärmare drar) när bilen väl är varm. Körde Trondheim Linköping i går. - 11 grader i den norra delen av resan, med en pre-raven S100D. Förbrukningen låg i snitt på 186 Wh/km. Detta trots ställen med snö och slask - på torra vägare desto lägre förbrukning.
Fanns inte en chans att en värmepump skulle snabbat på den resan märkbart.
Man kan förstås optimera tänkbara förhållanden där en värmepump skulle göra en skillnad, men om man i praktiken kör med ren el och lär sig att ladda lite mer, förvärma etc så ser jag inte poängen med värmepump.
Som antagande i detta exempel är en värmeförbrukning ca 1 kW (dvs ung vad en vanlig fossilkupevärmare drar) när bilen väl är varm. Körde Trondheim Linköping i går. - 11 grader i den norra delen av resan, med en pre-raven S100D. Förbrukningen låg i snitt på 186 Wh/km. Detta trots ställen med snö och slask - på torra vägare desto lägre förbrukning.
Fanns inte en chans att en värmepump skulle snabbat på den resan märkbart.
Man kan förstås optimera tänkbara förhållanden där en värmepump skulle göra en skillnad, men om man i praktiken kör med ren el och lär sig att ladda lite mer, förvärma etc så ser jag inte poängen med värmepump.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Sorry skrev det sista först, men ändrade mig sedan tillnek0 skrev:Jag vet inte vem som gjort vad men tydligen är alla de här däckdimensioner ok att användaBjorn skrev:Det var ovanligt stor skillnad med 7,4% Har för mig att jag läst att man max får ändra 5%. Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.nek0 skrev:Vad är det för skillnad på hjulen du har?mati skrev:Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer.
Jag har 17" sommar och 16" vinter. Nu visar bilen att den drar mindre med vinterhjul på men det är inte sant för att jag inte kan ställa någonstans i bilen vad det är för storlek på hjulen och då ljuger bilen . Huskvarna - Aneby är det 34km och det visar bilen också med sommarhjul på , nu med vinterhjulen blir det 36,5km
Min model S är enligt manualen godkänd med:
P245/45R19 Total diametern blir 19*25,4 + 2*245 * 45 / 100 = 703,1 mm
P245/35R21 Total diametern blir 21*25,4 + 2*245 * 35 / 100 = 704,9 mm
P265/35R21 bak Total diametern blir 21*25,4 + 2*265 * 35 / 100 = 718,9 mm
Så i värsta fall skiljer det 2,2% bak och 0,3% i diameter fram.
Även de som byter från P245/45R19 till P245/35R21 runt om vittnar om en flera % högre förbrukning så det måste rimligtvis vara högre friktion.
Å andra sidan så har man ny bil så måste man väl följa rekommen Att det skiljer så mycket tyder ju på att man ändrat ytterdiametern olagligt mycket, Det gäller ju bara om man ändrat ytterdiametern skiljer som det blir fel i färdatorn. Skillnaden
Superb (3T) combi 15- 215/60R16 215/55R17 235/45R18 235/40R19 235/35R20 245/30R21
https://www.bultcirkel.org/dack-till/skoda/
Glömde att ta bort det sista.Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Bjorn skrev:Sorry skrev det sista först, men ändrade mig sedan tillnek0 skrev:Jag vet inte vem som gjort vad men tydligen är alla de här däckdimensioner ok att användaBjorn skrev:Det var ovanligt stor skillnad med 7,4% Har för mig att jag läst att man max får ändra 5%. Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.nek0 skrev:Vad är det för skillnad på hjulen du har?mati skrev:Jag märker än så länge ingen räckviddsminskning alls i e-Golfen, dvs när temperaturen håller sig runt 5 plusgrader eller så. De mindre vinterhjulen kan alltså fortfarande kompensera för kupévärmens energibehov, och värmepumpen gör helt klart stor nytta. I en bil med litet batteri är det alltså troligen en bra investering. Med det sagt så upplevde jag ändå aldrig avsaknaden av värmepump i Teslan som ett problem. Värmen drar långt mindre energi än våta eller slaskiga vägar. Även luftens högre densitet bidrar till högre förbrukning på vintern. Värme är inget verkligt problem.
Jag hade en kollega en gång i tiden som brukade tillbringa fikarasterna med "problemlösningen" kring elbilars uppvärmning. Det blev delvis rätt bisarra idéer.
Jag har 17" sommar och 16" vinter. Nu visar bilen att den drar mindre med vinterhjul på men det är inte sant för att jag inte kan ställa någonstans i bilen vad det är för storlek på hjulen och då ljuger bilen . Huskvarna - Aneby är det 34km och det visar bilen också med sommarhjul på , nu med vinterhjulen blir det 36,5km
Min model S är enligt manualen godkänd med:
P245/45R19 Total diametern blir 19*25,4 + 2*245 * 45 / 100 = 703,1 mm
P245/35R21 Total diametern blir 21*25,4 + 2*245 * 35 / 100 = 704,9 mm
P265/35R21 bak Total diametern blir 21*25,4 + 2*265 * 35 / 100 = 718,9 mm
Så i värsta fall skiljer det 2,2% bak och 0,3% i diameter fram.
Även de som byter från P245/45R19 till P245/35R21 runt om vittnar om en flera % högre förbrukning så det måste rimligtvis vara högre friktion.
Å andra sidan så har man ny bil så måste man väl följa rekommen Att det skiljer så mycket tyder ju på att man ändrat ytterdiametern olagligt mycket, Det gäller ju bara om man ändrat ytterdiametern skiljer som det blir fel i färdatorn. Skillnaden
Superb (3T) combi 15- 215/60R16 215/55R17 235/45R18 235/40R19 235/35R20 245/30R21
https://www.bultcirkel.org/dack-till/skoda/Glömde att ta bort det sista.Är den nu godkänd för båda dimensionerna så har ju tillverkaren tagit hand om det problemet.
Jo man kan få bilen omprogrammerad men det blir dyrt om man ska ändra 2 gånger per år . Har märkt att man inte kan använda parkassist men vinterdäck. Om möjligt parkerar bilen då sämre än jag
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Man bör ju också ta i beaktning att värmepump innebär ett högre servicebehov med tiden jämfört med ett enkelt värmeelement av brödrosttyp.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
I en AC är det kompressorn och kondensorn som brukar orsaka problem. Den ena för att den har rörliga delar, den andra för att den sitter längst fram på bilen och får ta emot småstenar och grävlingar.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det några extra ventiler och rör som behövs för att få värmepumpsfunktion, dessa klarar med lätthet karossens livslängd. Kompressorn och kondensorn/evaporatorn längst fram påverkas inte. Det blir några extra timmars gångtid på kompressorn, men det skall den klara utan problem. En frysboxkompressor kan gå (intermittent) dygnet runt, året runt, i 30 år och mer.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det några extra ventiler och rör som behövs för att få värmepumpsfunktion, dessa klarar med lätthet karossens livslängd. Kompressorn och kondensorn/evaporatorn längst fram påverkas inte. Det blir några extra timmars gångtid på kompressorn, men det skall den klara utan problem. En frysboxkompressor kan gå (intermittent) dygnet runt, året runt, i 30 år och mer.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
En värmepump kostar pengar och kan gå sönder.
Enligt mig är det bättre att istället satsa krutet på mer batteri.
Keep it simple.
Enligt mig är det bättre att istället satsa krutet på mer batteri.
Keep it simple.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Jo men det sitter ju nästan en värmepump i bilen i form av ac:n. Inte har vw och nissan separat kompressor osv. för värmepump och ac?