Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av calippo »

Vad jag menar är storleksmässigt. :)

Jag har tidigare kört mest medelstora kombis, BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90. Nu funderar jag på att gå ner i storlek och köpa en model 3.
Antar att jag inte är först med detta så min fråga är hur har det funkat för er som gjort samma byte?
Funkar storleken? Hur känns den jämfört med en större kombi?
Vi är fyra i familjen, två barn som är yngre tonåren. Åker på två långresor (ca 50 mil enkel resa) per år men det är nog allt.

Tack!
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av Xeik »

Vi har gjort just detta.
Körde tidigare BMW 5-serie kombi. Bagagemässigt skiljer det ytterst lite, tack vare 3:ans frunk och "hål" i golvet bak. Det som är största skillnaden är öppningen bak såklart. Det är lite knixigare att packa. Men körningen uppväger detta :D

Baksäte och framsäte är det ingen större skillnad på mellan bilarna, är nog faktiskt så att jag upplever 3:ans utrymme i baksätet som större, tack vare avsaknad av kardantunnel.
Våra barn är inte i tonåren än, men bör inte vara något problem.

Vi körde bla till Kiruna t&r från HBG i somras, och kommer snart köra till fjällen med box.

Summering: en dyrare bil än vi haft innan i inköp, (även om den går billigt såklart) men eftersom vi kör ca 2500 mil per år så var det ingen tvekan i valet mellan ny fossil och ny elbil.
Den absolut bästa bil vi haft. BMWn (f11) känns som en dinosaurie i jämförelse.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av LarsL »

Jag byte upp mig från en Mercedes E-klass Sedan och tycker att de har jämförbara inre utrymmen och bagage. Vi har 3 barn där endast en fortfarande sitter på bältesstol och de får ledigt plats i baksätet. Bagaget är inget problem för oss utan är mer än tillräckligt.
Har man yngre barn som sitter i stolar eller till och med barnvagnar så kanske en större bil passar bättre. Jag hade en Santa Fe när ungarna var små tex.
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av calippo »

Perfekt. Kul att höra att den funkar så bra.
Stort tack för svar!
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av pefreli »

När det gäller körning upplever jag Model 3 sportig som en 3-serie (minst) men lika stadig på motorvägen som en 5-serie tack vare batterierna i bottenplattan.

Utrymmena är totalt sett något bättre än 3-serien. Personligen gillar jag att man får in golfbagar ”på längden” (utan driver) i bagaget utan att fälla sätet. Det kan man glömma i 3-serien (och kanske även 5-serien).

Sen tappar man såklart lite funktionalitet pga avsaknad av kombi men men...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av josve »

Bytte från Model S till 3, saknar det STORA bagageutrymmet ibland men funkar trots allt bra i 99 fall av 100. Vi är fyra i familjen.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av M3apan »

bytte från 550 (dock en sedan) och ångrar ingenting. Barnen (nedre tonåren) trivs bättre i model 3´an och upplever det som att dom har mer utrymme. Ingen kardantunnel samt glastak gör väl sitt. I somras fick plats med packning för 4 veckors bilande i Europa inkl en elscooter, utan problem. Så det utrymmet är det inte heller något fel på. Samt att man slipper bli av med ratten med jämna mellanrum, vilket var fallet med beemern...
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av LasseTM »

Min uppfattning är att man alltid klarar sig.
Jag har uteslutande kört 5-serie innan som stor bil och en Golf SC som mindre bil som frugan kör runt i.
För ca 1 år sedan sålde jag min 5-serie och köpte en Zoe istället som frugan fick ta så tog jag Golfen.
Tänkte först att vi skulle köra Golf på sommaren pga lastutrymme osv men Golfen har i stort sett stått still sedan februari och jag sålde den för två veckor sedan när jag beställde en M3.
Det var billigare att åka Zoe barnen tycker mer om den eftersom barnen sitter högre så ser dom ut genom fönstret på ett annat sätt i Zoe så vi har helt enkelt alltid kört Zoe, jag körde mest Golfen till tippen eftersom den har dragkrok.

Zoe är liten som fan men den funkade utan problem att åka runt i till diverse sommarstugor under semestern med fru och 2 barn på 3&5 år.
Man lär sig packa bättre och man behöver nödvändigtvis inte ta med 4 luftmadrasser när man ska till stranden uppblåsta i bilen utan det går ju att tömma ur luften innan.
Om Sydeuropa har överlevt senaste 30 åren på Peugeot 204-208 så kan en Svensk familj också klara sig och idag tänker jag inte ens på att vi packar och lastar mindre.
Har man barnvagn är det ju ett större problem men utan barnvagn får man lätt med sig allt man behöver i en sommarstuga i 2 veckor med även en Zoe.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
sTorM3
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 sep 2019 20:44

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av sTorM3 »

Bytte från en V90, fyra i familjen, inga barnvagnar men 2 bältesstolar. Inga problem, tycker TM3 sväljer iaf lika mycket som V90 gjorde under insynsskyddet, om inte mer. Kupeutrymmet upplever jag som något smalare bak och likvärdigt fram i TM3. Benutrymme bak är också bra i TM3. Det V90 vann på var i min mening:
- Bättre isolerad mot vind/vägljud i farter över 120-130.
- Bättre autopilot (jag har inte FSD), återupptog tex självkörning efter filbyte. Även att kunna återgå till tidigare inställd hastighet saknar jag i TM3 samt att V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte. TM3 kan ju bli mer än tveksam vid filbyte och farthållare.
- Adaptiva strålkastare med hyfsat fungerande auto-hel/halvljus samt att kunna ställa in känslighet på regnsensor.
- Att det inte kom in skit vid dörrtrösklarna, har iof beställt lister för att avhjälpa detta fenomen.
Men där slutar nog V90:ns fördelar :). Regnsensorns funktion verkar ju hanteras i nästa swdl så den punkten kanske går att stryka snart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av taliz »

sTorM3 skrev:
V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte.
Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
sTorM3
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 sep 2019 20:44

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av sTorM3 »

taliz skrev:
sTorM3 skrev:
V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte.
Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.
Läste detta också och har testat, men har inte märkt av att den accelererar. Har hållit nere under en hel omkörning utan resultat, fick mig att tro att det bara gällde FSD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av Pontus »

Bytt från model S och utrymmena är tillräckliga men ibland upplever man att luckan är lite liten så prova först att allt ni kan tänkas vilja ha med går in. Finns många här på forumet som gärna ställer upp på en demo.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av LarsL »

sTorM3 skrev:
taliz skrev:
sTorM3 skrev:
V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte.
Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.
Läste detta också och har testat, men har inte märkt av att den accelererar. Har hållit nere under en hel omkörning utan resultat, fick mig att tro att det bara gällde FSD
Funkar inte på min heller så antar att det bara gäller FSD eller den lite större AP.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
sTorM3 skrev:
taliz skrev:
sTorM3 skrev:
V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte.
Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.
Läste detta också och har testat, men har inte märkt av att den accelererar. Har hållit nere under en hel omkörning utan resultat, fick mig att tro att det bara gällde FSD
Funkar inte på min heller så antar att det bara gäller FSD eller den lite större AP.
Det är väl helt korrekt att det bara gäller FSD och EAP då de är de enda som har stöd för filbyten.
Eller vänta, bilen borde väl accelerera om hindret fram försvinner och du byter fil samt att farthållaren är inställd på en högre hastighet? Eller säger ni att den inte ökar farten då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
sTorM3 skrev:
taliz skrev:
sTorM3 skrev:
V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte.
Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.
Läste detta också och har testat, men har inte märkt av att den accelererar. Har hållit nere under en hel omkörning utan resultat, fick mig att tro att det bara gällde FSD
Funkar inte på min heller så antar att det bara gäller FSD eller den lite större AP.
Det är väl helt korrekt att det bara gäller FSD och EAP då de är de enda som har stöd för filbyten.
Eller vänta, bilen borde väl accelerera om hindret fram försvinner och du byter fil samt att farthållaren är inställd på en högre hastighet? Eller säger ni att den inte ökar farten då?
Den kör långsamt ut i den andra filen, avvaktar där några sekunder och kör sedan upp i inställd hastighet. Den borde börja bytet och öka i hastighet direkt ”när sikten är fri”.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Pontus skrev:
LarsL skrev:
sTorM3 skrev:
taliz skrev:

Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.
Läste detta också och har testat, men har inte märkt av att den accelererar. Har hållit nere under en hel omkörning utan resultat, fick mig att tro att det bara gällde FSD
Funkar inte på min heller så antar att det bara gäller FSD eller den lite större AP.
Det är väl helt korrekt att det bara gäller FSD och EAP då de är de enda som har stöd för filbyten.
Eller vänta, bilen borde väl accelerera om hindret fram försvinner och du byter fil samt att farthållaren är inställd på en högre hastighet? Eller säger ni att den inte ökar farten då?
Den kör långsamt ut i den andra filen, avvaktar där några sekunder och kör sedan upp i inställd hastighet. Den borde börja bytet och öka i hastighet direkt ”när sikten är fri”.
Aha, det gör den ju med FSD men ändå lite för slött enligt mig även med MadMax inställt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
sTorM3
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 sep 2019 20:44

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av sTorM3 »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Pontus skrev:
LarsL skrev:

Funkar inte på min heller så antar att det bara gäller FSD eller den lite större AP.
Det är väl helt korrekt att det bara gäller FSD och EAP då de är de enda som har stöd för filbyten.
Eller vänta, bilen borde väl accelerera om hindret fram försvinner och du byter fil samt att farthållaren är inställd på en högre hastighet? Eller säger ni att den inte ökar farten då?
Den kör långsamt ut i den andra filen, avvaktar där några sekunder och kör sedan upp i inställd hastighet. Den borde börja bytet och öka i hastighet direkt ”när sikten är fri”.
Aha, det gör den ju med FSD men ändå lite för slött enligt mig även med MadMax inställt.
Jag hade önskat att den fattade att det var en omkörningssituation i.o.m att man blinkar ut vänster under inställd hastighet, men den ligger kvar ganska länge i den hastigheten innan den går upp i inställd hastighet. V90 som jag nämnde accade upp direkt i en sån situation, ganska skönt när man vant sig vid det.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av KnightRider »

calippo skrev:
Perfekt. Kul att höra att den funkar så bra.
Stort tack för svar!
Om du berättar var du bor så kan du säkert få klämma och känna lite på någons Tesla och få lite mer insikt i hur det fungerar.
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?

Inlägg av calippo »

Tack KnightRider! Jag bor 10 min från Tesla showroom i Mall of Scandinavia så jag har faktiskt klämt och känt en hel del på bilen. :)
Däremot tycker jag att det är svårt att veta hur den funkar i vardaglig användning så det var därför jag frågade. Är väldigt nöjd med de svar jag fått.
Tack för att du försöker hjälpa till, det uppskattas verkligen!
Skriv svar