Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Moderator: Redaktion
Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Vad jag menar är storleksmässigt.
Jag har tidigare kört mest medelstora kombis, BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90. Nu funderar jag på att gå ner i storlek och köpa en model 3.
Antar att jag inte är först med detta så min fråga är hur har det funkat för er som gjort samma byte?
Funkar storleken? Hur känns den jämfört med en större kombi?
Vi är fyra i familjen, två barn som är yngre tonåren. Åker på två långresor (ca 50 mil enkel resa) per år men det är nog allt.
Tack!
Jag har tidigare kört mest medelstora kombis, BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90. Nu funderar jag på att gå ner i storlek och köpa en model 3.
Antar att jag inte är först med detta så min fråga är hur har det funkat för er som gjort samma byte?
Funkar storleken? Hur känns den jämfört med en större kombi?
Vi är fyra i familjen, två barn som är yngre tonåren. Åker på två långresor (ca 50 mil enkel resa) per år men det är nog allt.
Tack!
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Vi har gjort just detta.
Körde tidigare BMW 5-serie kombi. Bagagemässigt skiljer det ytterst lite, tack vare 3:ans frunk och "hål" i golvet bak. Det som är största skillnaden är öppningen bak såklart. Det är lite knixigare att packa. Men körningen uppväger detta
Baksäte och framsäte är det ingen större skillnad på mellan bilarna, är nog faktiskt så att jag upplever 3:ans utrymme i baksätet som större, tack vare avsaknad av kardantunnel.
Våra barn är inte i tonåren än, men bör inte vara något problem.
Vi körde bla till Kiruna t&r från HBG i somras, och kommer snart köra till fjällen med box.
Summering: en dyrare bil än vi haft innan i inköp, (även om den går billigt såklart) men eftersom vi kör ca 2500 mil per år så var det ingen tvekan i valet mellan ny fossil och ny elbil.
Den absolut bästa bil vi haft. BMWn (f11) känns som en dinosaurie i jämförelse.
Körde tidigare BMW 5-serie kombi. Bagagemässigt skiljer det ytterst lite, tack vare 3:ans frunk och "hål" i golvet bak. Det som är största skillnaden är öppningen bak såklart. Det är lite knixigare att packa. Men körningen uppväger detta
Baksäte och framsäte är det ingen större skillnad på mellan bilarna, är nog faktiskt så att jag upplever 3:ans utrymme i baksätet som större, tack vare avsaknad av kardantunnel.
Våra barn är inte i tonåren än, men bör inte vara något problem.
Vi körde bla till Kiruna t&r från HBG i somras, och kommer snart köra till fjällen med box.
Summering: en dyrare bil än vi haft innan i inköp, (även om den går billigt såklart) men eftersom vi kör ca 2500 mil per år så var det ingen tvekan i valet mellan ny fossil och ny elbil.
Den absolut bästa bil vi haft. BMWn (f11) känns som en dinosaurie i jämförelse.
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Jag byte upp mig från en Mercedes E-klass Sedan och tycker att de har jämförbara inre utrymmen och bagage. Vi har 3 barn där endast en fortfarande sitter på bältesstol och de får ledigt plats i baksätet. Bagaget är inget problem för oss utan är mer än tillräckligt.
Har man yngre barn som sitter i stolar eller till och med barnvagnar så kanske en större bil passar bättre. Jag hade en Santa Fe när ungarna var små tex.
Har man yngre barn som sitter i stolar eller till och med barnvagnar så kanske en större bil passar bättre. Jag hade en Santa Fe när ungarna var små tex.
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Perfekt. Kul att höra att den funkar så bra.
Stort tack för svar!
Stort tack för svar!
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
När det gäller körning upplever jag Model 3 sportig som en 3-serie (minst) men lika stadig på motorvägen som en 5-serie tack vare batterierna i bottenplattan.
Utrymmena är totalt sett något bättre än 3-serien. Personligen gillar jag att man får in golfbagar ”på längden” (utan driver) i bagaget utan att fälla sätet. Det kan man glömma i 3-serien (och kanske även 5-serien).
Sen tappar man såklart lite funktionalitet pga avsaknad av kombi men men...
Utrymmena är totalt sett något bättre än 3-serien. Personligen gillar jag att man får in golfbagar ”på längden” (utan driver) i bagaget utan att fälla sätet. Det kan man glömma i 3-serien (och kanske även 5-serien).
Sen tappar man såklart lite funktionalitet pga avsaknad av kombi men men...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Bytte från Model S till 3, saknar det STORA bagageutrymmet ibland men funkar trots allt bra i 99 fall av 100. Vi är fyra i familjen.
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
bytte från 550 (dock en sedan) och ångrar ingenting. Barnen (nedre tonåren) trivs bättre i model 3´an och upplever det som att dom har mer utrymme. Ingen kardantunnel samt glastak gör väl sitt. I somras fick plats med packning för 4 veckors bilande i Europa inkl en elscooter, utan problem. Så det utrymmet är det inte heller något fel på. Samt att man slipper bli av med ratten med jämna mellanrum, vilket var fallet med beemern...
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Min uppfattning är att man alltid klarar sig.
Jag har uteslutande kört 5-serie innan som stor bil och en Golf SC som mindre bil som frugan kör runt i.
För ca 1 år sedan sålde jag min 5-serie och köpte en Zoe istället som frugan fick ta så tog jag Golfen.
Tänkte först att vi skulle köra Golf på sommaren pga lastutrymme osv men Golfen har i stort sett stått still sedan februari och jag sålde den för två veckor sedan när jag beställde en M3.
Det var billigare att åka Zoe barnen tycker mer om den eftersom barnen sitter högre så ser dom ut genom fönstret på ett annat sätt i Zoe så vi har helt enkelt alltid kört Zoe, jag körde mest Golfen till tippen eftersom den har dragkrok.
Zoe är liten som fan men den funkade utan problem att åka runt i till diverse sommarstugor under semestern med fru och 2 barn på 3&5 år.
Man lär sig packa bättre och man behöver nödvändigtvis inte ta med 4 luftmadrasser när man ska till stranden uppblåsta i bilen utan det går ju att tömma ur luften innan.
Om Sydeuropa har överlevt senaste 30 åren på Peugeot 204-208 så kan en Svensk familj också klara sig och idag tänker jag inte ens på att vi packar och lastar mindre.
Har man barnvagn är det ju ett större problem men utan barnvagn får man lätt med sig allt man behöver i en sommarstuga i 2 veckor med även en Zoe.
Jag har uteslutande kört 5-serie innan som stor bil och en Golf SC som mindre bil som frugan kör runt i.
För ca 1 år sedan sålde jag min 5-serie och köpte en Zoe istället som frugan fick ta så tog jag Golfen.
Tänkte först att vi skulle köra Golf på sommaren pga lastutrymme osv men Golfen har i stort sett stått still sedan februari och jag sålde den för två veckor sedan när jag beställde en M3.
Det var billigare att åka Zoe barnen tycker mer om den eftersom barnen sitter högre så ser dom ut genom fönstret på ett annat sätt i Zoe så vi har helt enkelt alltid kört Zoe, jag körde mest Golfen till tippen eftersom den har dragkrok.
Zoe är liten som fan men den funkade utan problem att åka runt i till diverse sommarstugor under semestern med fru och 2 barn på 3&5 år.
Man lär sig packa bättre och man behöver nödvändigtvis inte ta med 4 luftmadrasser när man ska till stranden uppblåsta i bilen utan det går ju att tömma ur luften innan.
Om Sydeuropa har överlevt senaste 30 åren på Peugeot 204-208 så kan en Svensk familj också klara sig och idag tänker jag inte ens på att vi packar och lastar mindre.
Har man barnvagn är det ju ett större problem men utan barnvagn får man lätt med sig allt man behöver i en sommarstuga i 2 veckor med även en Zoe.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Bytte från en V90, fyra i familjen, inga barnvagnar men 2 bältesstolar. Inga problem, tycker TM3 sväljer iaf lika mycket som V90 gjorde under insynsskyddet, om inte mer. Kupeutrymmet upplever jag som något smalare bak och likvärdigt fram i TM3. Benutrymme bak är också bra i TM3. Det V90 vann på var i min mening:
- Bättre isolerad mot vind/vägljud i farter över 120-130.
- Bättre autopilot (jag har inte FSD), återupptog tex självkörning efter filbyte. Även att kunna återgå till tidigare inställd hastighet saknar jag i TM3 samt att V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte. TM3 kan ju bli mer än tveksam vid filbyte och farthållare.
- Adaptiva strålkastare med hyfsat fungerande auto-hel/halvljus samt att kunna ställa in känslighet på regnsensor.
- Att det inte kom in skit vid dörrtrösklarna, har iof beställt lister för att avhjälpa detta fenomen.
Men där slutar nog V90:ns fördelar . Regnsensorns funktion verkar ju hanteras i nästa swdl så den punkten kanske går att stryka snart
- Bättre isolerad mot vind/vägljud i farter över 120-130.
- Bättre autopilot (jag har inte FSD), återupptog tex självkörning efter filbyte. Även att kunna återgå till tidigare inställd hastighet saknar jag i TM3 samt att V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte. TM3 kan ju bli mer än tveksam vid filbyte och farthållare.
- Adaptiva strålkastare med hyfsat fungerande auto-hel/halvljus samt att kunna ställa in känslighet på regnsensor.
- Att det inte kom in skit vid dörrtrösklarna, har iof beställt lister för att avhjälpa detta fenomen.
Men där slutar nog V90:ns fördelar . Regnsensorns funktion verkar ju hanteras i nästa swdl så den punkten kanske går att stryka snart
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.sTorM3 skrev:V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Läste detta också och har testat, men har inte märkt av att den accelererar. Har hållit nere under en hel omkörning utan resultat, fick mig att tro att det bara gällde FSDtaliz skrev:Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.sTorM3 skrev:V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte.
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Bytt från model S och utrymmena är tillräckliga men ibland upplever man att luckan är lite liten så prova först att allt ni kan tänkas vilja ha med går in. Finns många här på forumet som gärna ställer upp på en demo.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Funkar inte på min heller så antar att det bara gäller FSD eller den lite större AP.sTorM3 skrev:Läste detta också och har testat, men har inte märkt av att den accelererar. Har hållit nere under en hel omkörning utan resultat, fick mig att tro att det bara gällde FSDtaliz skrev:Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.sTorM3 skrev:V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte.
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Det är väl helt korrekt att det bara gäller FSD och EAP då de är de enda som har stöd för filbyten.LarsL skrev:Funkar inte på min heller så antar att det bara gäller FSD eller den lite större AP.sTorM3 skrev:Läste detta också och har testat, men har inte märkt av att den accelererar. Har hållit nere under en hel omkörning utan resultat, fick mig att tro att det bara gällde FSDtaliz skrev:Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.sTorM3 skrev:V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte.
Eller vänta, bilen borde väl accelerera om hindret fram försvinner och du byter fil samt att farthållaren är inställd på en högre hastighet? Eller säger ni att den inte ökar farten då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Den kör långsamt ut i den andra filen, avvaktar där några sekunder och kör sedan upp i inställd hastighet. Den borde börja bytet och öka i hastighet direkt ”när sikten är fri”.Pontus skrev:Det är väl helt korrekt att det bara gäller FSD och EAP då de är de enda som har stöd för filbyten.LarsL skrev:Funkar inte på min heller så antar att det bara gäller FSD eller den lite större AP.sTorM3 skrev:Läste detta också och har testat, men har inte märkt av att den accelererar. Har hållit nere under en hel omkörning utan resultat, fick mig att tro att det bara gällde FSDtaliz skrev:Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.sTorM3 skrev:V90 accelererade lite om man blinkade ut vid filbyte.
Eller vänta, bilen borde väl accelerera om hindret fram försvinner och du byter fil samt att farthållaren är inställd på en högre hastighet? Eller säger ni att den inte ökar farten då?
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Aha, det gör den ju med FSD men ändå lite för slött enligt mig även med MadMax inställt.LarsL skrev:Den kör långsamt ut i den andra filen, avvaktar där några sekunder och kör sedan upp i inställd hastighet. Den borde börja bytet och öka i hastighet direkt ”när sikten är fri”.Pontus skrev:Det är väl helt korrekt att det bara gäller FSD och EAP då de är de enda som har stöd för filbyten.LarsL skrev:Funkar inte på min heller så antar att det bara gäller FSD eller den lite större AP.sTorM3 skrev:Läste detta också och har testat, men har inte märkt av att den accelererar. Har hållit nere under en hel omkörning utan resultat, fick mig att tro att det bara gällde FSDtaliz skrev:
Om man håller nere blinkerspaken så ska den accelerera.
Eller vänta, bilen borde väl accelerera om hindret fram försvinner och du byter fil samt att farthållaren är inställd på en högre hastighet? Eller säger ni att den inte ökar farten då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Jag hade önskat att den fattade att det var en omkörningssituation i.o.m att man blinkar ut vänster under inställd hastighet, men den ligger kvar ganska länge i den hastigheten innan den går upp i inställd hastighet. V90 som jag nämnde accade upp direkt i en sån situation, ganska skönt när man vant sig vid det.Pontus skrev:Aha, det gör den ju med FSD men ändå lite för slött enligt mig även med MadMax inställt.LarsL skrev:Den kör långsamt ut i den andra filen, avvaktar där några sekunder och kör sedan upp i inställd hastighet. Den borde börja bytet och öka i hastighet direkt ”när sikten är fri”.Pontus skrev:Det är väl helt korrekt att det bara gäller FSD och EAP då de är de enda som har stöd för filbyten.LarsL skrev:
Funkar inte på min heller så antar att det bara gäller FSD eller den lite större AP.
Eller vänta, bilen borde väl accelerera om hindret fram försvinner och du byter fil samt att farthållaren är inställd på en högre hastighet? Eller säger ni att den inte ökar farten då?
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Om du berättar var du bor så kan du säkert få klämma och känna lite på någons Tesla och få lite mer insikt i hur det fungerar.calippo skrev:Perfekt. Kul att höra att den funkar så bra.
Stort tack för svar!
Re: Nån som "bytt ner sig" till model 3?
Tack KnightRider! Jag bor 10 min från Tesla showroom i Mall of Scandinavia så jag har faktiskt klämt och känt en hel del på bilen.
Däremot tycker jag att det är svårt att veta hur den funkar i vardaglig användning så det var därför jag frågade. Är väldigt nöjd med de svar jag fått.
Tack för att du försöker hjälpa till, det uppskattas verkligen!
Däremot tycker jag att det är svårt att veta hur den funkar i vardaglig användning så det var därför jag frågade. Är väldigt nöjd med de svar jag fått.
Tack för att du försöker hjälpa till, det uppskattas verkligen!