Förvärmning av batteriet
Moderator: Redaktion
Förvärmning av batteriet
Skulle vilja vet lite mer kring förvärmningen av batteriet till min TM3. Vad jag förstår går det inte att separatvärma batteriet utan att det värms i samband med att kupén förvärras. Vid kallare väderlek kan jag tänka mig att batteriet behöver längre tid för att bli varmt än vad kupén behöver. Känner ngn till lite mer om detta ämne eller finns det ngn tidigare tråd eller länk till info?
Re: Förvärmning av batteriet
Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förvärmning av batteriet
Om t.ex. räckvidden är på håret så vill man ha använt energi från elnätet till att ha ett varmt batteri vid avfärd istället för att slösa energi från batteriet under färd. Det kommer gå energi till att värma batteriet oavsett.taliz skrev:Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förvärmning av batteriet
Någon skrev att batteriet värms till +8 grader om den är inkopplad, vet ej om det stämmer.
I Scan My Tesla står det active battery heat -7 grader, gissar att den då håller -7 även om den ej är inkopplad ?
I Scan My Tesla står det active battery heat -7 grader, gissar att den då håller -7 även om den ej är inkopplad ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Förvärmning av batteriet
Det värms väl upp under färd som en bieffekt av att energi plockas ur. Därmed "låser det upp" räckvidd utan att energi måste tillföras för att värma.juristen skrev:Om t.ex. räckvidden är på håret så vill man ha använt energi från elnätet till att ha ett varmt batteri vid avfärd istället för att slösa energi från batteriet under färd. Det kommer gå energi till att värma batteriet oavsett.taliz skrev:Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
Enda anledningen vore väl om man är gassugen, men har man en P kan man väl slå på trackmode(värmer väl också?) antar jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förvärmning av batteriet
Man vill inte slösa bort sina dyrabara referral kilometrar på dyra snabbladdningar om man kan ladda billigt hemma, samt få jämn o fin regen från start.taliz skrev:Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
För mig är det precis på håret att jag klarar mig fram och tillbaka till Göteborg och detta skulle kunna göra att det fungerade även i sämre väder.
Inga Kioskvältare, men det kan man ju säga om alla finesser.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Förvärmning av batteriet
Jag är i samma sits! På en specifik sträcka kommer jag ofta lite väl nära noll (startar med 100). Läst att energin "kommer tillbaka" etc etc. Men inte set något test på detta. Har någon testat starta med en bil som är varm (tex från garage) o en med kallt batteri och sett om det blivit någon skillnad när man kör till 0?
Re: Förvärmning av batteriet
Funkar det helt annorlunda på en model 3? Min Model S drar totalt sett betydligt mer energi med kallt batteri än om man förvärmt innan avfärd.taliz skrev:Det värms väl upp under färd som en bieffekt av att energi plockas ur. Därmed "låser det upp" räckvidd utan att energi måste tillföras för att värma.juristen skrev:Om t.ex. räckvidden är på håret så vill man ha använt energi från elnätet till att ha ett varmt batteri vid avfärd istället för att slösa energi från batteriet under färd. Det kommer gå energi till att värma batteriet oavsett.taliz skrev:Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Förvärmning av batteriet
Nej det är samma, båda får sämre regenerering och därmed högre förbrukning. Dessutom givetvis mer energi att värma en kall kupé vs att behålla värmen i en varm.juristen skrev:Funkar det helt annorlunda på en model 3? Min Model S drar totalt sett betydligt mer energi med kallt batteri än om man förvärmt innan avfärd.taliz skrev:Det värms väl upp under färd som en bieffekt av att energi plockas ur. Därmed "låser det upp" räckvidd utan att energi måste tillföras för att värma.juristen skrev:Om t.ex. räckvidden är på håret så vill man ha använt energi från elnätet till att ha ett varmt batteri vid avfärd istället för att slösa energi från batteriet under färd. Det kommer gå energi till att värma batteriet oavsett.taliz skrev:Varför skulle du vilja slösa energi på att värma batteriet?
Om du ska snabbladda ser du till att navigera till supercharger, då sköter bilen det automatiskt.
Totalt sett drar det dock givetvis mer energi om man förvärmer. Det blir en prioriteringsfråga med total förbrukning vs förbrukning vid körning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Förvärmning av batteriet
Vilka kablar krävs för att få den appen att funka?Tellus skrev:Någon skrev att batteriet värms till +8 grader om den är inkopplad, vet ej om det stämmer.
I Scan My Tesla står det active battery heat -7 grader, gissar att den då håller -7 även om den ej är inkopplad ?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förvärmning av batteriet
Till model 3Snubblaren skrev:Vilka kablar krävs för att få den appen att funka?Tellus skrev:Någon skrev att batteriet värms till +8 grader om den är inkopplad, vet ej om det stämmer.
I Scan My Tesla står det active battery heat -7 grader, gissar att den då håller -7 även om den ej är inkopplad ?
https://www.e-mobility-driving-solution ... e/?lang=en
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Förvärmning av batteriet
OnT
Helt klart har Tesla en bit kvar när det gäller förvärmning av batteriet. Just nu är nog deras referenser från vintertester i Kalifornien inte tillräckliga. Jag har fortf iofs bara tillgång till UMC laddning 10A/230V så det kanske blir bättre när en WC är på plats
Jag har haft tillfällen i höst då det varit ca -15 gr kallt, laddning inkopplad i nån timme, kupévärmning i ca 20-30 min och när man ändå kör iväg så är batterivärmningen på i ytterligare ca 15min med följden att ”förbrukningen” blir ordentligt hög trots stillsam körning och inte alltför varmt i kupén.
Det enda rätta av Tesla är att ge möjlighet till endast värmning av batteriet, vissa av oss bor kallare än många andra och saknar garage/carport.
Helheten blir inte bra när resultatet är att batterier ska måsta värma sig själva i syfte att fungera bättre...
/Model S, 100D, -19
Helt klart har Tesla en bit kvar när det gäller förvärmning av batteriet. Just nu är nog deras referenser från vintertester i Kalifornien inte tillräckliga. Jag har fortf iofs bara tillgång till UMC laddning 10A/230V så det kanske blir bättre när en WC är på plats
Jag har haft tillfällen i höst då det varit ca -15 gr kallt, laddning inkopplad i nån timme, kupévärmning i ca 20-30 min och när man ändå kör iväg så är batterivärmningen på i ytterligare ca 15min med följden att ”förbrukningen” blir ordentligt hög trots stillsam körning och inte alltför varmt i kupén.
Det enda rätta av Tesla är att ge möjlighet till endast värmning av batteriet, vissa av oss bor kallare än många andra och saknar garage/carport.
Helheten blir inte bra när resultatet är att batterier ska måsta värma sig själva i syfte att fungera bättre...
/Model S, 100D, -19
- Model 3LR -21Q2. Vit, 19", drag.
-Model S100 -19. Solid Svart.
-
Re: Förvärmning av batteriet
10A/230V ger ca 2,3kW, det är väldigt lite när batterivärmaren är på 6kW och kupevärmaren är på 6kW, totalt 12kW.owallstr skrev:OnT
Helt klart har Tesla en bit kvar när det gäller förvärmning av batteriet. Just nu är nog deras referenser från vintertester i Kalifornien inte tillräckliga. Jag har fortf iofs bara tillgång till UMC laddning 10A/230V så det kanske blir bättre när en WC är på plats
Jag har haft tillfällen i höst då det varit ca -15 gr kallt, laddning inkopplad i nån timme, kupévärmning i ca 20-30 min och när man ändå kör iväg så är batterivärmningen på i ytterligare ca 15min med följden att ”förbrukningen” blir ordentligt hög trots stillsam körning och inte alltför varmt i kupén.
Det enda rätta av Tesla är att ge möjlighet till endast värmning av batteriet, vissa av oss bor kallare än många andra och saknar garage/carport.
Helheten blir inte bra när resultatet är att batterier ska måsta värma sig själva i syfte att fungera bättre...
/Model S, 100D, -19
Så skaffa en Tesla wallbox ska du se att det blir bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension