Förvärmning av batteriet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förvärmning av batteriet

Inlägg av Tellus »

Snubblaren skrev:
Tellus skrev:
Någon skrev att batteriet värms till +8 grader om den är inkopplad, vet ej om det stämmer.
I Scan My Tesla står det active battery heat -7 grader, gissar att den då håller -7 även om den ej är inkopplad ?
Vilka kablar krävs för att få den appen att funka? :)
Till model 3
https://www.e-mobility-driving-solution ... e/?lang=en
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
owallstr
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 aug 2017 09:33
Ort: Skellefteå

Re: Förvärmning av batteriet

Inlägg av owallstr »

OnT
Helt klart har Tesla en bit kvar när det gäller förvärmning av batteriet. Just nu är nog deras referenser från vintertester i Kalifornien inte tillräckliga. Jag har fortf iofs bara tillgång till UMC laddning 10A/230V så det kanske blir bättre när en WC är på plats

Jag har haft tillfällen i höst då det varit ca -15 gr kallt, laddning inkopplad i nån timme, kupévärmning i ca 20-30 min och när man ändå kör iväg så är batterivärmningen på i ytterligare ca 15min med följden att ”förbrukningen” blir ordentligt hög trots stillsam körning och inte alltför varmt i kupén.

Det enda rätta av Tesla är att ge möjlighet till endast värmning av batteriet, vissa av oss bor kallare än många andra och saknar garage/carport.
Helheten blir inte bra när resultatet är att batterier ska måsta värma sig själva i syfte att fungera bättre...

/Model S, 100D, -19
- Model 3LR -21Q2. Vit, 19", drag.
- Model S100 -19. Solid Svart.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förvärmning av batteriet

Inlägg av Zalman3 »

owallstr skrev:
OnT
Helt klart har Tesla en bit kvar när det gäller förvärmning av batteriet. Just nu är nog deras referenser från vintertester i Kalifornien inte tillräckliga. Jag har fortf iofs bara tillgång till UMC laddning 10A/230V så det kanske blir bättre när en WC är på plats

Jag har haft tillfällen i höst då det varit ca -15 gr kallt, laddning inkopplad i nån timme, kupévärmning i ca 20-30 min och när man ändå kör iväg så är batterivärmningen på i ytterligare ca 15min med följden att ”förbrukningen” blir ordentligt hög trots stillsam körning och inte alltför varmt i kupén.

Det enda rätta av Tesla är att ge möjlighet till endast värmning av batteriet, vissa av oss bor kallare än många andra och saknar garage/carport.
Helheten blir inte bra när resultatet är att batterier ska måsta värma sig själva i syfte att fungera bättre...

/Model S, 100D, -19
10A/230V ger ca 2,3kW, det är väldigt lite när batterivärmaren är på 6kW och kupevärmaren är på 6kW, totalt 12kW.
Så skaffa en Tesla wallbox ska du se att det blir bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar