Ladda på jobbet förmånsbil?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Dastysk

Ladda på jobbet förmånsbil?

Inlägg av Dastysk »

Beställt enT3 idag. Tjänstebil/förmånsbil. Kommer redovisa km i tjänst och få ers enl Skatteverket (9,50/mil om jag minns rätt). Funderar nu på om det är värt en riktig laddare hemma( som jag får bekosta själv) eller om jag skall nyttjat jobbets laddare på 11kW på kontoret. Är där ca 3dagr / vecka när jag inte är ute och reser. Nu till kruxet.
Hur skall företaget debitera mig för laddningen på jobbet? Finns bara två öppna laddstolpar. Ingen mätning, ingen nyckel. Skall allt vara rätt behöver jag ju förmånsbeskattas om jag kan ladda på jobbet. Men företaget vet inte riktigt hur man skall göra/mäta eftersom ingen har ”full elbil” idag.

Ngn som har tips/ erfarenhet? Kör 3000mil per år varav kanske 1000 är privat.
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare

Re: Ladda på jobbet förmånsbil?

Inlägg av kalle_sala »

Jag skippade laddare på jobbet helt och installerade en WC hemma istället, jag vill inte att det ska finnas någon form av tveksamhet från skatteverkets sida gällande milersättning och förmånsbeskattning av bränsle. 9.5:- milen blir en riktig sparbössa om man åker mycket i tjänsten!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Bådeoch!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Lämplig schablon så har ni i alla fall gjort ”nåt” om Skatteverket gör revision.

Skatteverket har själv skrivit att angående priset kr/kWh får man räkna med ”motsvarande som hemma” ungefär 1,5kr/kWh för alla rörliga delar numera.

Så gör du en enkel kalkyl på hur mycket du kommer ladda där. Säg tex 150dagar/år. Sen kan man nog räkna med hur mycket du troligtvis kommer ladda i genomsnitt där Tex 10kWh? (Dvs att du kört 5mil dit och startade fullt. Då blir det ju 150x10x1,5/12=190kr/månad du ska betala.

Dock finns det eventuellt något skrivet att OM du har möjlighet att ladda på jobbet får företaget inte betala ut 9,5kr/mil skattefritt utan bara 6,5kr/mil. (Dvs oberoende av att du faktiskt själv betalar för elen) Minns inte riktigt hur det stod just nu.

Å andra sidan kan ju Skatteverket hävda att du ”aldrig” laddar hemma och att du därför laddar betydligt mer på jobbet osv. Så inte helt lätt hur Skatteverket kommer se på det om ingen faktisk ”mätning” av förbrukningen finns.

Rent principiellt är det ju lite som att en chaufför på ett åkeri har nycklar till dieseltanken och man försöker ha en schablon hur mycket denne har tankat diesel där baserat på avstånd till jobbet. JA helt andra summor men i Skatteverkets principiella värld handlar det sällan om själva summan utan om hur regelverket ska tillämpas.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Äh, sånt där är omöjligt att hålla koll på. Ska man även förmånsbeskattas för att det finns ett vanligt eluttag som man kan tänkas komma åt? Motorvärmarstolpar?
Moelito
elbilist

Inlägg av Moelito »

Verdi skrev:
Äh, sånt där är omöjligt att hålla koll på. Ska man även förmånsbeskattas för att det finns ett vanligt eluttag som man kan tänkas komma åt? Motorvärmarstolpar?
Eller om företaget köper månadsabb på parkering i ett publikt garage där några platser som är tillgängliga för alla har möjlighet till fri laddning?

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Skriv svar