Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Smuts innanför dörrarna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Smuts innanför dörrarna

Inläggav Teslaägare mbryo » 24 nov 2019 20:44

Hej, har inte hittat nån tråd om detta, kanske bara är dålig på att söka iofs. I alla fall:

När jag kör min M3 under blöta förhållanden får jag in en _massa_ smuts och klet på trösklar och karm. Inga små mängder heller, utan riktigt rejält med smuts. Och ja, jag kör med dörrarna stängda. Är detta en designmiss av Tesla, eller nåt fel på just min M3? Nu är jag inte petig, tvättar min Tesla alldeles för sällan egentligen, men vi snackar en hel lerinpackning på bilstackarn.
Jag förstår att man säkert kan täta genom att sätta dit gummilister eller nån fog, men det är tjänstebil så vill inte göra nån åverkan alls helst.

Är det nån idé att kontakta SC om detta eller får man leva med det? Det är en fantastisk bil på många sätt, men det här är inte riktigt top notch om man säger så.
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare

Referralkod: mattias33412

Re: Smuts innanför dörrarna

Inläggav Teslaägare Jjakobb » 24 nov 2019 20:50

mbryo skrev:Hej, har inte hittat nån tråd om detta, kanske bara är dålig på att söka iofs. I alla fall:

När jag kör min M3 under blöta förhållanden får jag in en _massa_ smuts och klet på trösklar och karm. Inga små mängder heller, utan riktigt rejält med smuts. Och ja, jag kör med dörrarna stängda. Är detta en designmiss av Tesla, eller nåt fel på just min M3? Nu är jag inte petig, tvättar min Tesla alldeles för sällan egentligen, men vi snackar en hel lerinpackning på bilstackarn.
Jag förstår att man säkert kan täta genom att sätta dit gummilister eller nån fog, men det är tjänstebil så vill inte göra nån åverkan alls helst.

Är det nån idé att kontakta SC om detta eller får man leva med det? Det är en fantastisk bil på många sätt, men det här är inte riktigt top notch om man säger så.

Det handlar väl om att listerna sitter "ganska långt in", det finns kit där man adderar en extra list, kan hjälpa lite eller mycket beroende på applicering och kvalle på kittet. Ingen idé med SC, bilen är ju bara konstruerad så (förutsatt att du inte menar att smuts kommer in i själva bilen).
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 24 nov 2019 20:50

Så är det när man sätter gummilisten långt in på dörren. Då blir det smutsigt i trösklarna. Bara att tvätta/torka bort. Det är inget fel, mer än då en designmiss.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Referralkod: jesper15749

Inläggav Teslaägare LarsL » 24 nov 2019 20:52

Du menar utanför gummilisten? Där blir det väl alltid smutsigt, åtminstone på de bilar jag haft.

Sen kan jag tycka att den här bilen är en riktig smutsgris. Om jag tvättar bilen på väg hem från jobbet så är den smutsig igen när jag kommer hem... hopplöst.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.30
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare LarsL » 24 nov 2019 20:54

Jeppe_E skrev:Så är det när man sätter gummilisten långt in på dörren. Då blir det smutsigt i trösklarna. Bara att tvätta/torka bort. Det är inget fel, mer än då en designmiss.

Har inte alla bilar så? De jag har haft nu det senaste åren har alla varit så.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.30
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare mbryo » 24 nov 2019 20:56

LarsL skrev:
Jeppe_E skrev:Så är det när man sätter gummilisten långt in på dörren. Då blir det smutsigt i trösklarna. Bara att tvätta/torka bort. Det är inget fel, mer än då en designmiss.

Har inte alla bilar så? De jag har haft nu det senaste åren har alla varit så.

Inte vad jag har märkt på vare sig Saab, Ford eller Renault... Alltså lite grann som man får torka bort, men här snackar vi brunsvart mot vit bakgrund, räcker knappt med en hel hushållsrulle... ;-)
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare

Referralkod: mattias33412

Inläggav Teslaägare tor-ake » 24 nov 2019 21:09

Du ska inte torka bort skiten, det förstör lacken i dörrgångarna. Använd alkalisk avfettning och spola med högtryckstvätt.

https://www.youtube.com/watch?v=vZBxrD9tLVU

Men håll i spolmunstycket med båda händerna så det inte svajar och sprutar vatten där det inte skall vara! Om du sedan vaxar i i dörrgångarna så blir det inte lika skitigt sen, vattnet rinner ner och ut.

I dag hittade jag en liten sten på en av bakdörrarnas trösklar. :o Osäker om den flugit in genom någon springa eller om nån av ungarna haft med den under skon. :?
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inläggav Teslaägare wector » 24 nov 2019 21:59

Jag ser avsevärd skillnad med extra lister längre ut på dörren. Behöver knappt rengöra där nu jämfört med hur det var innan då det var sjukt skitigt.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Referralkod: oscar95814

Inläggav Teslaägare tor-ake » 24 nov 2019 22:05

Undrar om det räcker med att sätta S-listerna längst fram och bak på dörrarna för att hindra luftström och vatten som följer karossidan? Skulle inte vilja ha list längst ned eftersom den gnuggar den smuts som trots allt hamnar där, och skit från barnens skor, mot lacken.
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inläggav Matte » 24 nov 2019 22:06

wector skrev:Jag ser avsevärd skillnad med extra lister längre ut på dörren. Behöver knappt rengöra där nu jämfört med hur det var innan då det var sjukt skitigt.

Var köpte du listerna?
Matte

Nästa

Återgå till Model 3