Smuts innanför dörrarna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jag är allmänt tveksam till sånt där. Risken med hemlagade "förbättringar" är att de inte är helt genomtänkta, och istället får oanade konsekvenser.
Ta stänkskydd som exempel. Om de inte monteras rätt kan de skava bort lacken, eller slita sönder innerskärmen tex.
Monterar man extra lister kan det ju göra att smuts/väta tar andra vägar, som kanske leder till problem man inte tänkt på...
Vi får väl se. Jag är beredd att ta risken. Jag anser tvärtemot att det är designen som inte är helt genomtänkt. Det är väl OK med den lösningen på soliga och torra vägar på västkusten i USA, men inte här. Och stänkskydden monterar de naturligtvis inte eftersom det ger nån hundradel snabbare acceleration utan dem. Fåfänga ger jag inte mycket för.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av TeslaM3 »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Jag är allmänt tveksam till sånt där. Risken med hemlagade "förbättringar" är att de inte är helt genomtänkta, och istället får oanade konsekvenser.
Ta stänkskydd som exempel. Om de inte monteras rätt kan de skava bort lacken, eller slita sönder innerskärmen tex.
Monterar man extra lister kan det ju göra att smuts/väta tar andra vägar, som kanske leder till problem man inte tänkt på...
Vi får väl se. Jag är beredd att ta risken. Jag anser tvärtemot att det är designen som inte är helt genomtänkt. Det är väl OK med den lösningen på soliga och torra vägar på västkusten i USA, men inte här. Och stänkskydden monterar de naturligtvis inte eftersom det ger nån hundradel snabbare acceleration utan dem. Fåfänga ger jag inte mycket för.
Att addera stänkskydd torde väl vara tämligen okontroversiellt med tanke på att Tesla själva skickar med och eftermonterar nu för tiden? Sätter man dit diverse gummilister i efterhand får man väl vara noggrann med att de inte stänger in någon fukt eller annat som inte är tänkt att vädra ut.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Jerker »

TeslaM3 skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jag är allmänt tveksam till sånt där. Risken med hemlagade "förbättringar" är att de inte är helt genomtänkta, och istället får oanade konsekvenser.
Ta stänkskydd som exempel. Om de inte monteras rätt kan de skava bort lacken, eller slita sönder innerskärmen tex.
Monterar man extra lister kan det ju göra att smuts/väta tar andra vägar, som kanske leder till problem man inte tänkt på...
Vi får väl se. Jag är beredd att ta risken. Jag anser tvärtemot att det är designen som inte är helt genomtänkt. Det är väl OK med den lösningen på soliga och torra vägar på västkusten i USA, men inte här. Och stänkskydden monterar de naturligtvis inte eftersom det ger nån hundradel snabbare acceleration utan dem. Fåfänga ger jag inte mycket för.
Att addera stänkskydd torde väl vara tämligen okontroversiellt med tanke på att Tesla själva skickar med och eftermonterar nu för tiden? Sätter man dit diverse gummilister i efterhand får man väl vara noggrann med att de inte stänger in någon fukt eller annat som inte är tänkt att vädra ut.
Det blir ju inga lister i överkant, så jag tror inte det är några problem med att vädra ut kondens.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av TeslaM3 »

Jerker skrev:
TeslaM3 skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jag är allmänt tveksam till sånt där. Risken med hemlagade "förbättringar" är att de inte är helt genomtänkta, och istället får oanade konsekvenser.
Ta stänkskydd som exempel. Om de inte monteras rätt kan de skava bort lacken, eller slita sönder innerskärmen tex.
Monterar man extra lister kan det ju göra att smuts/väta tar andra vägar, som kanske leder till problem man inte tänkt på...
Vi får väl se. Jag är beredd att ta risken. Jag anser tvärtemot att det är designen som inte är helt genomtänkt. Det är väl OK med den lösningen på soliga och torra vägar på västkusten i USA, men inte här. Och stänkskydden monterar de naturligtvis inte eftersom det ger nån hundradel snabbare acceleration utan dem. Fåfänga ger jag inte mycket för.
Att addera stänkskydd torde väl vara tämligen okontroversiellt med tanke på att Tesla själva skickar med och eftermonterar nu för tiden? Sätter man dit diverse gummilister i efterhand får man väl vara noggrann med att de inte stänger in någon fukt eller annat som inte är tänkt att vädra ut.
Det blir ju inga lister i överkant, så jag tror inte det är några problem med att vädra ut kondens.
Tänkte mer undertill som skulle täcka till ev avrinning inifrån dörren. Men jag antar att man tydligt ser vilka öppningar som man skall undvika.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Har beställt lister nu. Bit för bit blir bilen bättre. Det som inte går att fixa med uppdateringar OTA får man fixa själv. 8-)

Vilka/var ifrån blev det. Funderar också på sådana...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Jerker skrev:
Har beställt lister nu. Bit för bit blir bilen bättre. Det som inte går att fixa med uppdateringar OTA får man fixa själv. 8-)

Vilka/var ifrån blev det. Funderar också på sådana...
Goloho på Amazon. Blev tyvärr ganska dyrt med tull, moms och expressfrakt (SEK 690:-) men jag hittade inga vettiga alternativ. Att åka till Biltema och köpa några olika rullar med liknande profiler hade nog blivit lika dyrt, inte gått att fått exakt rätt profiler och ganska meckigt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Bjelke »

Smuts innanför dörrarna, är det samma som
skit bakom spakarna?
:lol: ;P :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Smuts innanför dörrarna, är det samma som
skit bakom spakarna?
:lol: ;P :mrgreen:
Så länge det kommer in utifrån, så! :D
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av SALVETA »

Jag är också sugen på lister till dörrarna mot smuts och ljud så det vore intressant och höra om fler som beställt tycker vind/vägljud minskar något efter ni satt på lister?

Funderar på att beställa detta kit:
https://smog.nu/index.php?main_page=pro ... jglh821ng3

Någon som testat beställa detta kit eller något annan från sidan? Man slipper ju tull men frågan är hur kvalitén är på klister osv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av taliz »

Vägljud dämpas inte med några enkla p-lister.
Krävs tjocka, tunga, mattor för det typ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av SALVETA »

taliz skrev:
Vägljud dämpas inte med några enkla p-lister.
Krävs tjocka, tunga, mattor för det typ.
Ja om det ska bli någon mätbar skillnad får man nog ha det men dom flesta marknadsför ju listerna med att det även ska dämpa ljud så i bästa fall kanske det kan bli marginellt bättre åtminstone om man tror på det och får lite placebo Bild
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av wector »

Kan säga att listerna inte gör någon större skillnad på ljudet. Jag har runtom dörrarna men inte för frunk/trunk. Men det blir betydligt renare innanför dörren helt klart.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av kenjon »

Var de svåra att sätta dit?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av wector »

Inte särskilt. Lite trångt på framdörrarna men det går om man har lite tålamod.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Elix747 »

Lite sugen på mindre smuts i dörrarna och ev lite bättre dörstängningsklonk. Men det är ju lätt att det blir skrap. Likt dessa i denna tråd viewtopic.php?f=51&t=22057&start=10

Hur ser det ut med ev skrap från era egna gummilister på dörrarna eller på bilen?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av wector »

Dom där skrapen är från originalen från Tesla. Jag har likadant.
Det blir snarare bättre med mer lister då det kommer in mindre smuts där.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av borgward »

Jag hade också rejält med smuts i dörrarna i min 3a.

Men Rosenbergs inpol i Täby (som lagt på opticoat lackskydd) hittade bra lister och monterade proffsigt och till rimligt pris.

Rekommenderas!

Kanske litet mindre vindbrus också.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Skriv svar