Har det uppstått problem? Frågor!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

ImRemii
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 mar 2019 13:38
Ort: Katrineholm

Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av ImRemii »

Hej!

Går i tankarna om att inskaffa mig en Model 3, men har mycket funderingar och frågor! Mycket har jag hittat här på forumet, tackar för det :D Men undrar lite ni som äger en M3:a om ni stött på några problem? Och vilka isåfall?
Använder ni Sentry Mode? Hur ofta och hur mycket drar det på ett ungefär?
Om man t.ex skulle låta bli att ladda bilen i 24h (exempel) hur mycket skulle den då på ett ungefär tappa? Beror såklart på väder, samt vart den är parkerad!
Sånt får man undersöka själv sen om man tar beslutet att skaffa en, men intressant att höra från andra nu lite innan :D

Kommer nog bli en SR+ då jag inte kör så långt och när jag gör det, är det ett fåtal per år! Och dit jag brukar köra ”långt” klarar jag mig bra med SR+ (enligt A Better Routeplanner) :)

Och är det någon som har hund och har den med sig?
Hur funkar det för er? :)
Tack för mig! /R
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av loftux »

Eftersom du läst forumet en hel del, så har du säkert läst om de problem som uppstått för vissa. Men tror faktiskt de flesta likt jag kunnat köra (och det göra man mycket för att det är så kul) utan problem.
Det största problemet är faktiskt väntan på leveransen när man väl bestämt sig, och att det kan ta så olika lång tid. Nu kan man i väntrummet viewtopic.php?f=51&t=16185 se att just SR+ får vänta extra länge då få sådana verkar dyka upp just nu. Men som alltid oklara besked från Tesla.
Sedan blev även leverans av vinterdäck fördröjd, så fick återigen ringa och tjata.

Det enda jag råkat ut för i bilen är att jag fått starta om, att datorerna (en eller flera av dem) uppträtt konstigt. Men så har jag bilen på advanced för uppdateringar och fick nog i ett läge en tidig version av 2019.36.x. Tror något alla råkar ut för för eller senare är att det poppar upp något kryptiskt meddelande på skärmen, men omstart med att hålla ned de två knapparna på ratten eller att köra (om inte billen sagt åt dig låta bli) så försvinner dessa.

Så väntat på leverans kommer vara det värsta. När du väl har bilen är allt annat glömt.
Obligatorisk uppmaning: Glöm inte använda referallänk som finns under profilerna i forumet.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av KalleL »

Angående Sentry Mode och förbrukning, se till exempel Bjørn Nylands video här:
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av pejvic »

bilen drar inget på 24h, inte i garaget allafall. min brukar stå i veckor. Ja - utan Sentry förstås..
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av Bjelke »

Apropå värvningskod så använd Jerkers för han har tydligen redan slut på sina fria mil och med tanke på allt han
bidragit med här så känns det 100% rätt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
ImRemii
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 mar 2019 13:38
Ort: Katrineholm

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av ImRemii »

loftux skrev:
Eftersom du läst forumet en hel del, så har du säkert läst om de problem som uppstått för vissa. Men tror faktiskt de flesta likt jag kunnat köra (och det göra man mycket för att det är så kul) utan problem.
Det största problemet är faktiskt väntan på leveransen när man väl bestämt sig, och att det kan ta så olika lång tid. Nu kan man i väntrummet viewtopic.php?f=51&t=16185 se att just SR+ får vänta extra länge då få sådana verkar dyka upp just nu. Men som alltid oklara besked från Tesla.
Sedan blev även leverans av vinterdäck fördröjd, så fick återigen ringa och tjata.

Det enda jag råkat ut för i bilen är att jag fått starta om, att datorerna (en eller flera av dem) uppträtt konstigt. Men så har jag bilen på advanced för uppdateringar och fick nog i ett läge en tidig version av 2019.36.x. Tror något alla råkar ut för för eller senare är att det poppar upp något kryptiskt meddelande på skärmen, men omstart med att hålla ned de två knapparna på ratten eller att köra (om inte billen sagt åt dig låta bli) så försvinner dessa.

Så väntat på leverans kommer vara det värsta. När du väl har bilen är allt annat glömt.
Obligatorisk uppmaning: Glöm inte använda referallänk som finns under profilerna i forumet.

Tack så mycket för dit svar :) Angående klimatbonusen, fick du den efter 6 mån, eller dröjde det?
ImRemii
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 mar 2019 13:38
Ort: Katrineholm

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av ImRemii »

pejvic skrev:
bilen drar inget på 24h, inte i garaget allafall. min brukar stå i veckor. Ja - utan Sentry förstås..
Okej, imponerat! Hade en helt annan uppfattning. Varmt i garaget?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av LarsL »

Jag har inte haft några problem med bilen. Då räknar jag inte sånt som att WiFi uppkopplingen trasslade och Spödify låst sig.

Såg en undersökning i en Facebook grupp där det var ungefär 10% som haft problem som behövt åtgärd. Tänk på att de med problem låter mest, av naturliga skäl.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av bonath »

Haft min två månader, inga problem. Är verkligen nöjd...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av EnTraktor »

En M3 drar väl ca 15-20 watt utan sentry mode och ca 300 watt med sentry mode. Sedan är det enkel matte hur länge batteriet räcker.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av loftux »

ImRemii skrev:
Tack så mycket för dit svar :) Angående klimatbonusen, fick du den efter 6 mån, eller dröjde det?
Inte haft bilen så länge än, men räknar med att det löser sig utan problem.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av Bjelke »

Min förra bil fick jag (eller egentligen leasingbolaget) pengarna typ nån vecka efter att halvåret hade gått,
och dom flesta vittnar om samma sak :)
Och preliminärt så är utbetalning strax före jul för bilen jag hämtade den 11/6 när jag ringde och frågade...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
svensson
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 dec 2018 20:52

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av svensson »

Hej. Jag ar haft min 3:a sen 8 mars och har kört c:a 1200 mil utan
något som helst problem förutom ett stenskott i vindrutan första
veckan och jag fick vänta nästan 3 månader innan Carglass fick fram
en ny ruta. Men det är ju inte bilens fel. Den går toppenfint
,
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av Grovsnus »

Har åkt 22,262km nu och det ända jag gjort med mitt lilla röda monster är... bytt slutsteg till stereon samt satt ratten rakt...Annars så har den rullat bra!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Har det uppstått problem? Frågor!

Inlägg av Snap02 »

Vad hände med steget? Poppar du stenhårt ? :lol:
Skriv svar