Jag tror det här är nytt, men är inte säker. När man går in på "Service" och inställningar strålkastare, så gör bilen direkt en automatisk "levelling". Det börjar med att den höjer halvljusen en bra bit, gissningsvis maximalt. De pekar verkligen uppåt. Sen står den så i 10 sekunder eller så, sen sänker den ner ljusen till en nivå som för mig verkar rätt. Och detta även om nivån före justeringen var fel. På det här ögonblicket kan man justera vidare manuellt, men det verkar för min del inte behövas.
Jag hittar inget om det här på nätet eller i Teslas manual. Teoretiskt så skulle bilen kunna justera ljusen till rätt nivå med hjälp av kamera och radar, åtminstone om ljuset projekterar mot en vägg eller mur av något slag. Det vore ju extremt elegant. Alternativt går ljusen tillbaka till fabriksinställning. Svårt att veta.
Nån som vet mer?
2019.36.2.3
Automatisk inställning halvljus
Moderator: Redaktion
Re: Automatisk inställning halvljus
Kan inte denna "autojustering" vara lite riskabel eftersom den antagligen förutsätter att bilen står välavvägd när detta görs, tror inte att den har en inbyggd "vattenpass".
- ChristerSjo
- Teslaägare
Du kan ju använda mobilen som vattenpass så varför inte bilen?Hebbe skrev:Kan inte denna "autojustering" vara lite riskabel eftersom den antagligen förutsätter att bilen står välavvägd när detta görs, tror inte att den har en inbyggd "vattenpass".
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Fanns auto justering i våras. När jag fick bilen så blinkade en del mötande. Jag justerade lite manuellt, men det blev inte så bra. Gjorde då en autijustering och det blev riktigt bra. Har gjort auto justering en gång till nu när det blev mörkt.renes skrev:Jag tror det här är nytt, men är inte säker. När man går in på "Service" och inställningar strålkastare, så gör bilen direkt en automatisk "levelling". Det börjar med att den höjer halvljusen en bra bit, gissningsvis maximalt. De pekar verkligen uppåt. Sen står den så i 10 sekunder eller så, sen sänker den ner ljusen till en nivå som för mig verkar rätt. Och detta även om nivån före justeringen var fel. På det här ögonblicket kan man justera vidare manuellt, men det verkar för min del inte behövas.
Jag hittar inget om det här på nätet eller i Teslas manual. Teoretiskt så skulle bilen kunna justera ljusen till rätt nivå med hjälp av kamera och radar, åtminstone om ljuset projekterar mot en vägg eller mur av något slag. Det vore ju extremt elegant. Alternativt går ljusen tillbaka till fabriksinställning. Svårt att veta.
Nån som vet mer?
2019.36.2.3
Auto justering blir nog bäst om det görs med olastad bil på plant underlag.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Nej, den "automatiska" inställningen är inte korrekt. Var alldeles för högt och inte rätt i sidled heller. På min bil, alltså
Använd inte den funktionen om du inte har möjlighet att efterjustera och mäta korrekt, är mitt råd.
Använd inte den funktionen om du inte har möjlighet att efterjustera och mäta korrekt, är mitt råd.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- ChristerSjo
- Teslaägare
Ligger ljusinställningarna per profil eller för bilen?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Grejen är ju att det inte går att justera alls utan att starta den automatiska justeringen. Det är bara efter den man får en chans att justera manuellt.tor-ake skrev:Nej, den "automatiska" inställningen är inte korrekt. Var alldeles för högt och inte rätt i sidled heller. På min bil, alltså
Å andra sidan, du har helt rätt att man nog bör låta bli om man inte måste. Och jag var tvungen, eftersom ljusen pekade åt h... för högt och bländade i princip alla. Jag justerade enbart höjdled och det verkar som automatiken också bara påverkar i höjdled.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag har ett hyfsat hum om hur de ska vara i höjdled, men vad är egentligen optimal inställning i sidled? Har du koll?tor-ake skrev:Nej, den "automatiska" inställningen är inte korrekt. Var alldeles för högt och inte rätt i sidled heller. På min bil, alltså
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
I sidled ska det peka precis rakt fram. Pekar det lite åt vänster så bländar man mötande på långa raksträckor, och pekar det åt höger så lyser det inte upp vägkanten på en längre raksträcka.
Jag tycker tyvärr det ser ut som mina strålkastare tittar lite i kors, men jag har inte brytt mig om att justera, då "knixen" inte ser ut att gå över mot mötande vägbana i alla fall.
Man kör först på en lång raksträcka på en väg som inte är för doserad, och kollar att ratten står exakt rakt när man kör rakt fram. Sedan hittar man en c:a 50m lång parkering som slutar mot en vägg, kör upp en meter från väggen och hitta hörnet på "knixen" precis där ljusbilden viker av snett upp åt höger och ställ en Cocacola light på marken precis mitt under (alltså två läskburkar). Backa sedan 30-40 meter så att den horisontella ljusbilden precis syns, längst ned på väggen. Viktigt att backa exakt rakt, så som ratten var när man körde rakt fram på en raksträcka.
Nu skall hörnet på "knixen" falla exakt mitt på respektive läskburk.
Obs viktigt att det är Cocacola "light" inte cocacola zero
Av uppenbara skäl...
Jag tycker tyvärr det ser ut som mina strålkastare tittar lite i kors, men jag har inte brytt mig om att justera, då "knixen" inte ser ut att gå över mot mötande vägbana i alla fall.
Man kör först på en lång raksträcka på en väg som inte är för doserad, och kollar att ratten står exakt rakt när man kör rakt fram. Sedan hittar man en c:a 50m lång parkering som slutar mot en vägg, kör upp en meter från väggen och hitta hörnet på "knixen" precis där ljusbilden viker av snett upp åt höger och ställ en Cocacola light på marken precis mitt under (alltså två läskburkar). Backa sedan 30-40 meter så att den horisontella ljusbilden precis syns, längst ned på väggen. Viktigt att backa exakt rakt, så som ratten var när man körde rakt fram på en raksträcka.
Nu skall hörnet på "knixen" falla exakt mitt på respektive läskburk.
Obs viktigt att det är Cocacola "light" inte cocacola zero

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02