Vilken regen kör ni och varför?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Vilken regen kör ni och varför?

Inlägg av taliz »

Körde länge med standard och frirull. Funkade bra.
Provade sedan enpedalsläget "parkera". Tyckte först det kändes obekvämt men vande mig snabbt.
Nu iom vinter har jag satt på "low" och frirull igen för att motionera bromsarna, samt så man förhoppningsvis känner om de ligger på.

Tycker bilen känns mycket roligare och bekvämare med low och frirull faktiskt. Man liksom flyter fram(kombon med dubbfria gör att det blir väldigt tyst också).
Med enpedal kändes den riktigt trög i jämförelse, även om det förstås är mest effektivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vilken regen kör ni och varför?

Inlägg av Remuz »

Max regen och creep (fast på en X). Sällan regen finns tillgängligt dock dessa tider
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken regen kör ni och varför?

Inlägg av LarsL »

Standard regen och ”parkering” kör jag med. Parkering är en bra ”kompromiss” mellan creep och frirullning då det går att finmanövrera. Jag hade ganska svårt att backa upp mot kärran när jag använde frirullning men med parkering gick det utmärkt och enkelt. Har tidigare haft en bil med frirullande neutral och den var lika hopplös vid backning, det var en bil som hade automatisk växling (inte automatväxlad).
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Vilken regen kör ni och varför?

Inlägg av kenny »

Är parkering det nya läget som stannar bilen helt så man kan köra med en pedal? Testade det läget ett tag men tyckte personligen det var ganska hemskt eftersom jag upplevde det sjukt svårt att smyga med bilen, det gjorde fickparkering sjukt mycket svårare än när man har creep och kan justera med bromspedalen tycker jag, så jag har stängt av det igen.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Vilken regen kör ni och varför?

Inlägg av MarkusL »

kenny skrev:
Är parkering det nya läget som stannar bilen helt så man kan köra med en pedal? Testade det läget ett tag men tyckte personligen det var ganska hemskt eftersom jag upplevde det sjukt svårt att smyga med bilen, det gjorde fickparkering sjukt mycket svårare än när man har creep och kan justera med bromspedalen tycker jag, så jag har stängt av det igen.
Oj, och jag som inte kan fickparkera med crêpe, testade det läget em gång men aldrig mer. Men det är väl vad man vänjer sig vid.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Vilken regen kör ni och varför?

Inlägg av tobiaslej »

Jag blandar lite mellan frirull och parkering, men oftast frirull. störde mig i början på frirullen att den inte stannade helt men nu har jag tom vant mig att den rullar bakåt oxå. även fast jag fortfarande inte förstått varför det är implementerat så.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Vilken regen kör ni och varför?

Inlägg av Albin »

kenny skrev:
Är parkering det nya läget som stannar bilen helt så man kan köra med en pedal? Testade det läget ett tag men tyckte personligen det var ganska hemskt eftersom jag upplevde det sjukt svårt att smyga med bilen, det gjorde fickparkering sjukt mycket svårare än när man har creep och kan justera med bromspedalen tycker jag, så jag har stängt av det igen.
I version 2019.36.2.4 så har parkeringsläget förbättrats vid krypkörning, funkar mycket bättre nu!
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilken regen kör ni och varför?

Inlägg av taliz »

tobiaslej skrev:
Jag blandar lite mellan frirull och parkering, men oftast frirull. störde mig i början på frirullen att den inte stannade helt men nu har jag tom vant mig att den rullar bakåt oxå. även fast jag fortfarande inte förstått varför det är implementerat så.
Om man håller inne bromsen en kort stund hamnar den i hold. Blir en (H) symbol i displayen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Vilken regen kör ni och varför?

Inlägg av kenny »

Albin skrev:
kenny skrev:
Är parkering det nya läget som stannar bilen helt så man kan köra med en pedal? Testade det läget ett tag men tyckte personligen det var ganska hemskt eftersom jag upplevde det sjukt svårt att smyga med bilen, det gjorde fickparkering sjukt mycket svårare än när man har creep och kan justera med bromspedalen tycker jag, så jag har stängt av det igen.
I version 2019.36.2.4 så har parkeringsläget förbättrats vid krypkörning, funkar mycket bättre nu!
Intressant, då blir det till att testa igen då, tack för tipset.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken regen kör ni och varför?

Inlägg av Bjelke »

MarkusL skrev:
kenny skrev:
Är parkering det nya läget som stannar bilen helt så man kan köra med en pedal? Testade det läget ett tag men tyckte personligen det var ganska hemskt eftersom jag upplevde det sjukt svårt att smyga med bilen, det gjorde fickparkering sjukt mycket svårare än när man har creep och kan justera med bromspedalen tycker jag, så jag har stängt av det igen.
Oj, och jag som inte kan fickparkera med crêpe, testade det läget em gång men aldrig mer. Men det är väl vad man vänjer sig vid.
Testa med pannkaka eller våfflor istället ;) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar