Uppriktigt ledsen...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 apr 2016 07:41

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av SimonB »

LarsL skrev:
Funkar det ibland och ibland inte? Jag tycker blinkersen är grymt känslig i bilen och det är inte helt klart om man har 3-blink.
Funkar alltid till höger, men i princip aldrig till vänster om inte silkesvantarna är på.
En förstagångskörare får aldrig till det och påpekar alltid att de inte förstår sig på hur blinkersen fungerar.

(Bilen är köpt i Sverige, men serverades i Trondheim då det är blott 50mil ToR istället för närmaste i Sthlm är 100mil ToR.)
Frågade Tesla inför köp. Vågar jag köpa en sån här när jag bor i Jämtland, med tanke på service. Jajamen, 85% av all eventuell service kan vi åtgärda med servicebilar på plats
.
Mm...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Bjelke »

SimonB skrev:
LarsL skrev:
Funkar det ibland och ibland inte? Jag tycker blinkersen är grymt känslig i bilen och det är inte helt klart om man har 3-blink.
...Jajamen, 85% av all eventuell service kan vi åtgärda med servicebilar på plats
.
Mm...
:lol: :lol: :lol: :lol: :twisted:
-"inom tullarna" glömde han att lägga till...
08-gänget har väl aldrig ens åkt norr om Uppsala, och
från Trondheim lär dom inte åka över gränsen... ever.
Däremot funkar det bra om man bor inom deras aktionsradie...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Red
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 apr 2019 14:27

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Red »

SimonB skrev:
Visst är det frustrerande!

Jag och mina bröder åkte på en långresa i höst. Fick konstant vara beredd att påminna mina bröder att stänga av blinkersen efter en omkörning eller filbyte. (Det kommer jag få fortsätta göra)
Kan intyga detta då jag är en av de där bröderna. Det blev en rejäl kontrast då man är så imponerad i övrigt av bilen. Det är för mig som lekman ett uppenbart fel, men är det verkligen så Tesla bygger bilar bör konstruktören förklara tanken bakom olika blinkersfunktion åt vänster respektive höger håll. Äldre Volvo 140 brukade efter 30000 mil kunna tappa spänsten i blinkersspaken så den fortsatte blinka vänster men tror inte Volvo hävdade att det är så den är designad. ;)

Själv kör jag inte Tesla men har bokat en Cybercontainer. Hoppas det blir körriktningsvisare av typen utfällbar pil på den. :ugeek:
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av R1883RM4n »

Låter skumt detta här. Tillräckligt för en Hollywood blockbuster? Norrmän. Långa resor i eländigt väder. Förutsättningar som ändras. Illvilja från serviceman. Individen. Företaget....

Jag tycker du (ni) ska stå på dig(er)! Detta är inte ok. Jag har svårt att tro att något annat märke hade agerat så här.

Ring. Ring och ring. Eskalera. Mera. Nöj dig inte. Stå på dig!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Jerker »

På min 3:a funkar blinkersen som det står i manualen att den ska göra. Men jag irriterar mig på att det inte går att avbryta en kontinuerlig blinkning åt ena hållet i samma rörelse som man startar en likadan åt andra hållet utan måste fälla spaken två ggr då. Annars är den bra.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Gustafsson »

Blinkersgate :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av metchristian »

Måste ju gå och ringa någon? Låter som en dålig mek.. vilken mek skulle normalt vägra att prata me kunden?? Aldrig varit med om att det har skett.. jag har servat mååååånga bilar då jag jobbat inom biluthyrning och aldrig blivit nekad att prata me mecken under 17år! Så här måste det varit en dålig dag för mecken o troligen bara skyfflat undan det. Hade jag varit servicechef så hade jag velat att kunden tog kontakt med mig och förklarat sin upplevelse. Hur ska annars han/hon veta om personen i fråga sköter sitt jobb.

Tycker du ska ringa upp chefen i Trondheim och förklara din situation. En normalt vettig chef skulle inte tycka det va ok.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Jerker »

OK, Tesla är ett fantastiskt företag på många sätt. Men ibland visar det upp ett fult vulgärkapitalistiskt tryne, och jag tycker att det är det som visar sig i såna här sammanhang. Man kämpar med att få lönsamhet. Man har också problem med kvaliteten och serviceärendena blir för många så att det blir en för stor kostnad. Jakten på snabb produktion och kostnadsbesparingar i den änden resulterar alltså i för många serviceärenden och allt för stora kostnader i den änden istället. Hur gör man då för att lösa det problemet? Jo, man avskaffar möjligheten att ringa serviceverkstäderna och när man inte klarar av att få fram reservdelar eller inte kan laga ett fel på en bil så struntar man bara i det och hänvisar till att det ska vara så, att det som kunden uppfattar som ett fel på bilen inte är ett fel.

Det enda är väl att hänga ut Teslas serviceorganisation i pressen? Det är säkert många tidningar/TV-stationer om mer än gärna skulle ställa upp det.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Elix747 »

Jerker skrev:
På min 3:a funkar blinkersen som det står i manualen att den ska göra. Men jag irriterar mig på att det inte går att avbryta en kontinuerlig blinkning åt ena hållet i samma rörelse som man startar en likadan åt andra hållet utan måste fälla spaken två ggr då. Annars är den bra.
Jag kan direkt på ett tryck byta en kontinuerlig blink åt ena hållet till blink åt andra hållet.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Jerker »

Elix747 skrev:
Jerker skrev:
På min 3:a funkar blinkersen som det står i manualen att den ska göra. Men jag irriterar mig på att det inte går att avbryta en kontinuerlig blinkning åt ena hållet i samma rörelse som man startar en likadan åt andra hållet utan måste fälla spaken två ggr då. Annars är den bra.
Jag kan direkt på ett tryck byta en kontinuerlig blink åt ena hållet till blink åt andra hållet.
När jag testar det när bilen står still så funkar det. Men inte när jag kör. Alltså: Det är ju vid snabba byten av blinkershåll, när ratten inte hunnit släcka blinkersen på sin väg tillbaka. Det kan tyckas att man själv släcker blinkersen med sin fällning åt andra hållet, men då har ratten redan hunnit det, fast det är så nära i tid att man inte kan avgöra det. Jag har en sån tvär sväng höger-vänster när jag kör in på parkeringen till mitt jobb där jag fäller blinkersen vänster långt innan ratten ens hunnit börja räta upp sig efter högersvängen, och där funkar det aldrig med bara en fällning åt vänster. Eftersom jag har möjlighet att testa detta varje vardagsmorgon så har jag kunnat testa om och om igen.

Sen har jag ett annat ställe med samma sak fast där är det lite längre mellan svängarna och jag har då tänkt att "nu funkar det" men efter att upprepade ggr ha studerat mig själv och rattens rörelser så har det visat sig att det är ratten som hinner släcka blinkersen innan jag hinner fälla spaken, men det är så nära varandra att det är lätt att missta det för att det är min spakrörelse som släcker blinkersen.

(Jag säger inte att du har fel, jag bara ville utveckla hur min bil funkar.)
Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 apr 2016 07:41

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av SimonB »

Jerker skrev:
OK, Tesla är ett fantastiskt företag på många sätt. Men ibland visar det upp ett fult vulgärkapitalistiskt tryne, och jag tycker att det är det som visar sig i såna här sammanhang. Man kämpar med att få lönsamhet. Man har också problem med kvaliteten och serviceärendena blir för många så att det blir en för stor kostnad. Jakten på snabb produktion och kostnadsbesparingar i den änden resulterar alltså i för många serviceärenden och allt för stora kostnader i den änden istället. Hur gör man då för att lösa det problemet? Jo, man avskaffar möjligheten att ringa serviceverkstäderna och när man inte klarar av att få fram reservdelar eller inte kan laga ett fel på en bil så struntar man bara i det och hänvisar till att det ska vara så, att det som kunden uppfattar som ett fel på bilen inte är ett fel.

Det enda är väl att hänga ut Teslas serviceorganisation i pressen? Det är säkert många tidningar/TV-stationer om mer än gärna skulle ställa upp det.

Jo, jag tänker detsamma. Men jag är verkligen ingen sådan person som vill hänga ut företag i pressen. Speciellt inte förrän de fått chans att rätta till det som blivit fel.

Misstag kan alla göra, så de ska få en ärlig chans att rätta till det som blivit fel.

Jag har lagt upp ett nytt ärende, så jag berättar här hur det går.

(Det var tyvärr inte heller bara blinkersen som var en besvikelse under servicen. Utan även 4-hjulsinställning som de vill att jag ska bekosta själv då jag ”anmälde detta för sent”, trots att jag gjort det för 500mil sedan. Här ska de kolla upp sin historik med sms, samtal och anmälningar via app som jag gjort. Så jag är hoppfull, tills att de bevisar motsatsen...)
Även två sommardäck skulle bytas (vänster fram totalt utslitet på insidan, alla andra helt fräscha). Fick bekräftat via sms att de beställt däck, men vid service fanns inte dessa. Var så arg och besviken när jag åkte därifrån!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Jerker »

SimonB skrev:
Jerker skrev:
OK, Tesla är ett fantastiskt företag på många sätt. Men ibland visar det upp ett fult vulgärkapitalistiskt tryne, och jag tycker att det är det som visar sig i såna här sammanhang. Man kämpar med att få lönsamhet. Man har också problem med kvaliteten och serviceärendena blir för många så att det blir en för stor kostnad. Jakten på snabb produktion och kostnadsbesparingar i den änden resulterar alltså i för många serviceärenden och allt för stora kostnader i den änden istället. Hur gör man då för att lösa det problemet? Jo, man avskaffar möjligheten att ringa serviceverkstäderna och när man inte klarar av att få fram reservdelar eller inte kan laga ett fel på en bil så struntar man bara i det och hänvisar till att det ska vara så, att det som kunden uppfattar som ett fel på bilen inte är ett fel.

Det enda är väl att hänga ut Teslas serviceorganisation i pressen? Det är säkert många tidningar/TV-stationer om mer än gärna skulle ställa upp det.

Jo, jag tänker detsamma. Men jag är verkligen ingen sådan person som vill hänga ut företag i pressen. Speciellt inte förrän de fått chans att rätta till det som blivit fel.

Misstag kan alla göra, så de ska få en ärlig chans att rätta till det som blivit fel.

Jag har lagt upp ett nytt ärende, så jag berättar här hur det går.

(Det var tyvärr inte heller bara blinkersen som var en besvikelse under servicen. Utan även 4-hjulsinställning som de vill att jag ska bekosta själv då jag ”anmälde detta för sent”, trots att jag gjort det för 500mil sedan. Här ska de kolla upp sin historik med sms, samtal och anmälningar via app som jag gjort. Så jag är hoppfull, tills att de bevisar motsatsen...)
Även två sommardäck skulle bytas (vänster fram totalt utslitet på insidan, alla andra helt fräscha). Fick bekräftat via sms att de beställt däck, men vid service fanns inte dessa. Var så arg och besviken när jag åkte därifrån!
Fast du är ju inte den ende. Det är många före dig som gett dem både en och två chanser att bättra sig. Vi som hänger på sådana här fora ser ju ett mönster. Det är det som man ska ta fram. Många enskilda exempel på hur de missköter serviceorganisationen.
Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 apr 2016 07:41

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av SimonB »

Hur gick det då efter det riktigt illa besöket i Trondheim i höstas?

Efter 1-2 månader fick jag information att Tesla tar 4-hjulsinställningen som en garantiåtgärd. Då de såg i telefonhistorik att jag ringt in redan i augusti.

Den riktigt trevliga personen som jobbade på SC Mölndal sa även att jag skulle boka in service för blinkersen hos dem, så skulle de åtgärda mitt problem, för det var enligt honom ett känt fel. (Bor dock 80mil enkel väg, så jag hoppas det även gäller i sommar :)).

Det börjar nu bli dags för att byta till sommardäck. Då jag inte hört något om ersättning för det snedslitna däcket så ringde jag upp. De skulle återkomma eftersom en tekniker var tvungen att ta beslut om garantiersättning. (Inget återkoppling på över en vecka, så jag ringer upp igen).

Efter ett par timmar fick jag information att de beställt och skickar däck hem till mig. (Kostnaden för skifte tar jag med glädje själv jämfört att åka 160mil ToR Göteborg. För Trondheims SC kommer jag att undvika att besöka i framtiden).

Så nu känner jag även hopp att Teslas tidigare urusla service är på väg att bli bättre!

Med bra servicehantering på banan, då blir Tesla ostoppbara. Men det visste Du ju redan ;).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av mati »

Toppenbra. Tummen upp. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Bjorn »

Gott att det löser sig!

Det verkar som Mölndal är bättre än snitt SC, efter allt man läser. Själv har jag bara servat i Mölndal så jag vet inget annat.
Ta till er berömmet, Mölndal. (Det finns ju lite indikationer på att någon av er läser här ibland.)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av mati »

Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av mans71 »

Bjorn skrev:
Gott att det löser sig!

Det verkar som Mölndal är bättre än snitt SC, efter allt man läser. Själv har jag bara servat i Mölndal så jag vet inget annat.
Ta till er berömmet, Mölndal. (Det finns ju lite indikationer på att någon av er läser här ibland.)
+1
Fungerat klockrent i Mölndal varje gång.
Kanske SC Sthlm & Malmö skulle gå på kurs där? :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av taliz »

Fungerat klockrent i Malmö med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Fusag »

mati skrev:
Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)
Bor utanför Skövde, men varför ska vi ha en filial här. SC i Mölndal är väll en toppenursäkt att få åka lite längre, för det vill man alltid göra! Då åker jag ända 14 mil per dag :D
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Richardk »

Instämmer, Malmö är bra!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av bonath »

Fusag skrev:
mati skrev:
Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)
Bor utanför Skövde, men varför ska vi ha en filial här. SC i Mölndal är väll en toppenursäkt att få åka lite längre, för det vill man alltid göra! Då åker jag ända 14 mil per dag :D

Ja, hmmmm.... Du kanske skulle läsa mati´s historia... :(
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av mati »

Fusag skrev:
mati skrev:
Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)
Bor utanför Skövde, men varför ska vi ha en filial här. SC i Mölndal är väll en toppenursäkt att få åka lite längre, för det vill man alltid göra! Då åker jag ända 14 mil per dag :D
För mig är det ungefär 17 mil till Mölndal. Jätteroligt att behöva åka dit en gång i månaden, ordna så någon kan ta hand om hundarna under tiden, vilket är ytterligare en omväg på 2 mil, ta ledigt från jobbet, åka hemifrån kl 4:30 på morgonen eftersom de vill ha bilen kl 7:00, osv osv. Oj så skojigt. NOT.
Att åka bil är inget nöje för mig oavsett vad det är för bil. Det är en oundviklig nödvändighet att ha bil. Men jag vill inte köra mer än nödvändigt. Den tiden är förbi sedan länge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar