Uppriktigt ledsen...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 apr 2016 07:41

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av SimonB »

Jerker skrev:
OK, Tesla är ett fantastiskt företag på många sätt. Men ibland visar det upp ett fult vulgärkapitalistiskt tryne, och jag tycker att det är det som visar sig i såna här sammanhang. Man kämpar med att få lönsamhet. Man har också problem med kvaliteten och serviceärendena blir för många så att det blir en för stor kostnad. Jakten på snabb produktion och kostnadsbesparingar i den änden resulterar alltså i för många serviceärenden och allt för stora kostnader i den änden istället. Hur gör man då för att lösa det problemet? Jo, man avskaffar möjligheten att ringa serviceverkstäderna och när man inte klarar av att få fram reservdelar eller inte kan laga ett fel på en bil så struntar man bara i det och hänvisar till att det ska vara så, att det som kunden uppfattar som ett fel på bilen inte är ett fel.

Det enda är väl att hänga ut Teslas serviceorganisation i pressen? Det är säkert många tidningar/TV-stationer om mer än gärna skulle ställa upp det.

Jo, jag tänker detsamma. Men jag är verkligen ingen sådan person som vill hänga ut företag i pressen. Speciellt inte förrän de fått chans att rätta till det som blivit fel.

Misstag kan alla göra, så de ska få en ärlig chans att rätta till det som blivit fel.

Jag har lagt upp ett nytt ärende, så jag berättar här hur det går.

(Det var tyvärr inte heller bara blinkersen som var en besvikelse under servicen. Utan även 4-hjulsinställning som de vill att jag ska bekosta själv då jag ”anmälde detta för sent”, trots att jag gjort det för 500mil sedan. Här ska de kolla upp sin historik med sms, samtal och anmälningar via app som jag gjort. Så jag är hoppfull, tills att de bevisar motsatsen...)
Även två sommardäck skulle bytas (vänster fram totalt utslitet på insidan, alla andra helt fräscha). Fick bekräftat via sms att de beställt däck, men vid service fanns inte dessa. Var så arg och besviken när jag åkte därifrån!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Jerker »

SimonB skrev:
Jerker skrev:
OK, Tesla är ett fantastiskt företag på många sätt. Men ibland visar det upp ett fult vulgärkapitalistiskt tryne, och jag tycker att det är det som visar sig i såna här sammanhang. Man kämpar med att få lönsamhet. Man har också problem med kvaliteten och serviceärendena blir för många så att det blir en för stor kostnad. Jakten på snabb produktion och kostnadsbesparingar i den änden resulterar alltså i för många serviceärenden och allt för stora kostnader i den änden istället. Hur gör man då för att lösa det problemet? Jo, man avskaffar möjligheten att ringa serviceverkstäderna och när man inte klarar av att få fram reservdelar eller inte kan laga ett fel på en bil så struntar man bara i det och hänvisar till att det ska vara så, att det som kunden uppfattar som ett fel på bilen inte är ett fel.

Det enda är väl att hänga ut Teslas serviceorganisation i pressen? Det är säkert många tidningar/TV-stationer om mer än gärna skulle ställa upp det.

Jo, jag tänker detsamma. Men jag är verkligen ingen sådan person som vill hänga ut företag i pressen. Speciellt inte förrän de fått chans att rätta till det som blivit fel.

Misstag kan alla göra, så de ska få en ärlig chans att rätta till det som blivit fel.

Jag har lagt upp ett nytt ärende, så jag berättar här hur det går.

(Det var tyvärr inte heller bara blinkersen som var en besvikelse under servicen. Utan även 4-hjulsinställning som de vill att jag ska bekosta själv då jag ”anmälde detta för sent”, trots att jag gjort det för 500mil sedan. Här ska de kolla upp sin historik med sms, samtal och anmälningar via app som jag gjort. Så jag är hoppfull, tills att de bevisar motsatsen...)
Även två sommardäck skulle bytas (vänster fram totalt utslitet på insidan, alla andra helt fräscha). Fick bekräftat via sms att de beställt däck, men vid service fanns inte dessa. Var så arg och besviken när jag åkte därifrån!
Fast du är ju inte den ende. Det är många före dig som gett dem både en och två chanser att bättra sig. Vi som hänger på sådana här fora ser ju ett mönster. Det är det som man ska ta fram. Många enskilda exempel på hur de missköter serviceorganisationen.
Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 apr 2016 07:41

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av SimonB »

Hur gick det då efter det riktigt illa besöket i Trondheim i höstas?

Efter 1-2 månader fick jag information att Tesla tar 4-hjulsinställningen som en garantiåtgärd. Då de såg i telefonhistorik att jag ringt in redan i augusti.

Den riktigt trevliga personen som jobbade på SC Mölndal sa även att jag skulle boka in service för blinkersen hos dem, så skulle de åtgärda mitt problem, för det var enligt honom ett känt fel. (Bor dock 80mil enkel väg, så jag hoppas det även gäller i sommar :)).

Det börjar nu bli dags för att byta till sommardäck. Då jag inte hört något om ersättning för det snedslitna däcket så ringde jag upp. De skulle återkomma eftersom en tekniker var tvungen att ta beslut om garantiersättning. (Inget återkoppling på över en vecka, så jag ringer upp igen).

Efter ett par timmar fick jag information att de beställt och skickar däck hem till mig. (Kostnaden för skifte tar jag med glädje själv jämfört att åka 160mil ToR Göteborg. För Trondheims SC kommer jag att undvika att besöka i framtiden).

Så nu känner jag även hopp att Teslas tidigare urusla service är på väg att bli bättre!

Med bra servicehantering på banan, då blir Tesla ostoppbara. Men det visste Du ju redan ;).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av mati »

Toppenbra. Tummen upp. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Bjorn »

Gott att det löser sig!

Det verkar som Mölndal är bättre än snitt SC, efter allt man läser. Själv har jag bara servat i Mölndal så jag vet inget annat.
Ta till er berömmet, Mölndal. (Det finns ju lite indikationer på att någon av er läser här ibland.)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av mati »

Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av mans71 »

Bjorn skrev:
Gott att det löser sig!

Det verkar som Mölndal är bättre än snitt SC, efter allt man läser. Själv har jag bara servat i Mölndal så jag vet inget annat.
Ta till er berömmet, Mölndal. (Det finns ju lite indikationer på att någon av er läser här ibland.)
+1
Fungerat klockrent i Mölndal varje gång.
Kanske SC Sthlm & Malmö skulle gå på kurs där? :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av taliz »

Fungerat klockrent i Malmö med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Fusag »

mati skrev:
Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)
Bor utanför Skövde, men varför ska vi ha en filial här. SC i Mölndal är väll en toppenursäkt att få åka lite längre, för det vill man alltid göra! Då åker jag ända 14 mil per dag :D
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Richardk »

Instämmer, Malmö är bra!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av bonath »

Fusag skrev:
mati skrev:
Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)
Bor utanför Skövde, men varför ska vi ha en filial här. SC i Mölndal är väll en toppenursäkt att få åka lite längre, för det vill man alltid göra! Då åker jag ända 14 mil per dag :D

Ja, hmmmm.... Du kanske skulle läsa mati´s historia... :(
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av mati »

Fusag skrev:
mati skrev:
Öppna bara en filial i Skövde eller så och jag kan tänka mig skaffa en Tesla igen någon gång i framtiden. :)
Bor utanför Skövde, men varför ska vi ha en filial här. SC i Mölndal är väll en toppenursäkt att få åka lite längre, för det vill man alltid göra! Då åker jag ända 14 mil per dag :D
För mig är det ungefär 17 mil till Mölndal. Jätteroligt att behöva åka dit en gång i månaden, ordna så någon kan ta hand om hundarna under tiden, vilket är ytterligare en omväg på 2 mil, ta ledigt från jobbet, åka hemifrån kl 4:30 på morgonen eftersom de vill ha bilen kl 7:00, osv osv. Oj så skojigt. NOT.
Att åka bil är inget nöje för mig oavsett vad det är för bil. Det är en oundviklig nödvändighet att ha bil. Men jag vill inte köra mer än nödvändigt. Den tiden är förbi sedan länge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar