Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Stänkskydd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Stänkskydd

Inläggav Tomas L » 06 apr 2021 13:11

ErikHallq skrev:
Tomas L skrev:Numera så följer det ju med stänkskydd till framhjulen; har någon tips på stänkskydd till bakhjulen som man kan montera utan åverkan, borrning eller liknande? Det gör inget om det är ett kit med stänskydd till både fram- och bakhjul.

(F'låt om någon skrivit om detta på forumet, kanske t o m i denna tråd, men 'det är mycke nu' och jag vill lägga en beställning så snart som möjligt)

Jag har dessa, det är endast de fram som kräver att man borrar.

https://teslify.se/products/stankskarma ... la-model-3

Det följde även med en metallklämma som man satt över borrhålet fram så skruven fick ordentligt fäste.

Ok, bra pris också, tack!
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L

Referralkod: tomas90653

Inläggav Teslaägare taliz » 06 apr 2021 13:41

Tomas L skrev:
ErikHallq skrev:
Tomas L skrev:Numera så följer det ju med stänkskydd till framhjulen; har någon tips på stänkskydd till bakhjulen som man kan montera utan åverkan, borrning eller liknande? Det gör inget om det är ett kit med stänskydd till både fram- och bakhjul.

(F'låt om någon skrivit om detta på forumet, kanske t o m i denna tråd, men 'det är mycke nu' och jag vill lägga en beställning så snart som möjligt)

Det följde även med en metallklämma som man satt över borrhålet fram så skruven fick ordentligt fäste.

Jag har ett sett oanvända sådana liggande, om du har vägarna förbi Lomma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Tomas L » 06 apr 2021 14:44

taliz skrev:
Tomas L skrev:
ErikHallq skrev:

Tack för erbjudandet, men det är 866 km enkel väg för oss till Lomma och vi behöver dessutom stänkskydd till två bilar. ;)
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L

Inläggav Teslaägare Bjelke » 06 apr 2021 17:06

Tomas L skrev:
taliz skrev:
Tomas L skrev:
ErikHallq skrev:

Tack för erbjudandet, men det är 866 km enkel väg för oss till Lomma och vi behöver dessutom stänkskydd till två bilar. ;)

Lätt värd resa för ett sett! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Tomas L » 07 apr 2021 12:35

Bjelke skrev:Lätt värd resa för ett sett! :lol:

Jo, jag har bara haft bilen en vecka och accepterar villigt alla anledningar att ta en tur med bilen! :D Men det ligger tyvärr en matta av grus och sand på de flesta mindre vägar här i norra Sverige och det gör ont i själen att höra smattret i hjuhusen, så jag har beställt stänkskydd och hoppas kunna montera dem redan till helgen. Jag har även beställt skyddsfilm som man monterar mellan stänkskydd och lack så att de inte skaver bort färgen med tiden.

Jag har kollat på en del videor som visar hur man monterar stänkskydden, några som hade noll koll på hur man demonterar clipsen utan att förstöra dem, men denna Youtuber gör mest rätt (förutom att han inte monterar film):

https://www.youtube.com/watch?v=y5k-mrxdlQw
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L

Inläggav Teslaägare AAKEE » 08 apr 2021 09:05

Tomas L skrev:
Bjelke skrev:Lätt värd resa för ett sett! :lol:

Jo, jag har bara haft bilen en vecka och accepterar villigt alla anledningar att ta en tur med bilen! :D Men det ligger tyvärr en matta av grus och sand på de flesta mindre vägar här i norra Sverige och det gör ont i själen att höra smattret i hjuhusen, så jag har beställt stänkskydd och hoppas kunna montera dem redan till helgen. Jag har även beställt skyddsfilm som man monterar mellan stänkskydd och lack så att de inte skaver bort färgen med tiden.

Jag har kollat på en del videor som visar hur man monterar stänkskydden, några som hade noll koll på hur man demonterar clipsen utan att förstöra dem, men denna Youtuber gör mest rätt (förutom att han inte monterar film):

https://www.youtube.com/watch?v=y5k-mrxdlQw

Det finns en liten öppning på clipsets låspinne. ta en lite mejsel, lyft litegrann. Ta sedan en tång och (försiktigt) vrid clipset 90 grader och dra ut låspinnen(går nog göra för hand efter att man vridit).
M3P ’21 Multicoat red/black / Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Referralkod: ke18519

Inläggav Teslaägare M3170 » 08 apr 2021 20:32

Jag fick bilen levererad med stänkskydd monterade fram och två stycken stänkskydd som man får montera själv bak liggandes med laddkablarna, är dessa stänkskydd sämre än dom ni köper och monterar själva? Undrar om ni tar bort original stänkskydd och monterar en bättre variant, eller om era bilar levererades utan stänkskydd.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare

Referralkod: andr45267

Inläggav Teslaägare mikebike » 08 apr 2021 20:36

M3170 skrev:Jag fick bilen levererad med stänkskydd monterade fram och två stycken stänkskydd som man får montera själv bak liggandes med laddkablarna, är dessa stänkskydd sämre än dom ni köper och monterar själva? Undrar om ni tar bort original stänkskydd och monterar en bättre variant, eller om era bilar levererades utan stänkskydd.

Nä, främre stänkskydd + lösa förlängare.

Främre original är för korta och för långa med förlängare.
Dessutom samlar de 1/2 kg grus per sida på en vecka!

20201228_104449.jpg
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Teslaägare M3170 » 08 apr 2021 20:48

Ok då måste jag försöka hitta nåt bättre att köpa o montera, och kanske slippa slösa tid på att montera dom dåliga bakre stänkskydden som följde med bilen.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare

Referralkod: andr45267

Inläggav Teslaägare ErikHallq » 08 apr 2021 21:28

M3170 skrev:Ok då måste jag försöka hitta nåt bättre att köpa o montera, och kanske slippa slösa tid på att montera dom dåliga bakre stänkskydden som följde med bilen.

Det som du kallar bakre stänkskydd är inte bakre stänkskydd. Det är förlängare till de främre, dock är de snäppet för långa och skrapar i marken vid vägbulor eller liknande. (Jag har bara läst det senaste, och testade aldrig själv)

Jag bytte direkt till 3e parts för att ha matchande fram och bak + att de får en vettig längd :-)
Senast redigerad av ErikHallq 08 apr 2021 21:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3