Stänkskydd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Stänkskydd

Inlägg av Tomas L »

ErikHallq skrev:
Tomas L skrev:
Numera så följer det ju med stänkskydd till framhjulen; har någon tips på stänkskydd till bakhjulen som man kan montera utan åverkan, borrning eller liknande? Det gör inget om det är ett kit med stänskydd till både fram- och bakhjul.

(F'låt om någon skrivit om detta på forumet, kanske t o m i denna tråd, men 'det är mycke nu' och jag vill lägga en beställning så snart som möjligt)
Jag har dessa, det är endast de fram som kräver att man borrar.

https://teslify.se/products/stankskarma ... la-model-3

Det följde även med en metallklämma som man satt över borrhålet fram så skruven fick ordentligt fäste.

Ok, bra pris också, tack!
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stänkskydd

Inlägg av taliz »

Tomas L skrev:
ErikHallq skrev:
Tomas L skrev:
Numera så följer det ju med stänkskydd till framhjulen; har någon tips på stänkskydd till bakhjulen som man kan montera utan åverkan, borrning eller liknande? Det gör inget om det är ett kit med stänskydd till både fram- och bakhjul.

(F'låt om någon skrivit om detta på forumet, kanske t o m i denna tråd, men 'det är mycke nu' och jag vill lägga en beställning så snart som möjligt)
Jag har dessa, det är endast de fram som kräver att man borrar.

https://teslify.se/products/stankskarma ... la-model-3

Det följde även med en metallklämma som man satt över borrhålet fram så skruven fick ordentligt fäste.
Ok, bra pris också, tack!
Jag har ett sett oanvända sådana liggande, om du har vägarna förbi Lomma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Stänkskydd

Inlägg av Tomas L »

taliz skrev:
Tomas L skrev:
ErikHallq skrev:
Tomas L skrev:
Numera så följer det ju med stänkskydd till framhjulen; har någon tips på stänkskydd till bakhjulen som man kan montera utan åverkan, borrning eller liknande? Det gör inget om det är ett kit med stänskydd till både fram- och bakhjul.

(F'låt om någon skrivit om detta på forumet, kanske t o m i denna tråd, men 'det är mycke nu' och jag vill lägga en beställning så snart som möjligt)
Jag har dessa, det är endast de fram som kräver att man borrar.

https://teslify.se/products/stankskarma ... la-model-3

Det följde även med en metallklämma som man satt över borrhålet fram så skruven fick ordentligt fäste.
Ok, bra pris också, tack!
Jag har ett sett oanvända sådana liggande, om du har vägarna förbi Lomma.
Tack för erbjudandet, men det är 866 km enkel väg för oss till Lomma och vi behöver dessutom stänkskydd till två bilar. ;)
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stänkskydd

Inlägg av Bjelke »

Tomas L skrev:
taliz skrev:
Tomas L skrev:
ErikHallq skrev:
Tomas L skrev:
Numera så följer det ju med stänkskydd till framhjulen; har någon tips på stänkskydd till bakhjulen som man kan montera utan åverkan, borrning eller liknande? Det gör inget om det är ett kit med stänskydd till både fram- och bakhjul.

(F'låt om någon skrivit om detta på forumet, kanske t o m i denna tråd, men 'det är mycke nu' och jag vill lägga en beställning så snart som möjligt)
Jag har dessa, det är endast de fram som kräver att man borrar.

https://teslify.se/products/stankskarma ... la-model-3

Det följde även med en metallklämma som man satt över borrhålet fram så skruven fick ordentligt fäste.
Ok, bra pris också, tack!
Jag har ett sett oanvända sådana liggande, om du har vägarna förbi Lomma.
Tack för erbjudandet, men det är 866 km enkel väg för oss till Lomma och vi behöver dessutom stänkskydd till två bilar. ;)
Lätt värd resa för ett sett! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Stänkskydd

Inlägg av Tomas L »

Bjelke skrev:
Lätt värd resa för ett sett! :lol:
Jo, jag har bara haft bilen en vecka och accepterar villigt alla anledningar att ta en tur med bilen! :D Men det ligger tyvärr en matta av grus och sand på de flesta mindre vägar här i norra Sverige och det gör ont i själen att höra smattret i hjuhusen, så jag har beställt stänkskydd och hoppas kunna montera dem redan till helgen. Jag har även beställt skyddsfilm som man monterar mellan stänkskydd och lack så att de inte skaver bort färgen med tiden.

Jag har kollat på en del videor som visar hur man monterar stänkskydden, några som hade noll koll på hur man demonterar clipsen utan att förstöra dem, men denna Youtuber gör mest rätt (förutom att han inte monterar film):

M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Stänkskydd

Inlägg av AAKEE »

Tomas L skrev:
Bjelke skrev:
Lätt värd resa för ett sett! :lol:
Jo, jag har bara haft bilen en vecka och accepterar villigt alla anledningar att ta en tur med bilen! :D Men det ligger tyvärr en matta av grus och sand på de flesta mindre vägar här i norra Sverige och det gör ont i själen att höra smattret i hjuhusen, så jag har beställt stänkskydd och hoppas kunna montera dem redan till helgen. Jag har även beställt skyddsfilm som man monterar mellan stänkskydd och lack så att de inte skaver bort färgen med tiden.

Jag har kollat på en del videor som visar hur man monterar stänkskydden, några som hade noll koll på hur man demonterar clipsen utan att förstöra dem, men denna Youtuber gör mest rätt (förutom att han inte monterar film):

Det finns en liten öppning på clipsets låspinne. ta en lite mejsel, lyft litegrann. Ta sedan en tång och (försiktigt) vrid clipset 90 grader och dra ut låspinnen(går nog göra för hand efter att man vridit).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Stänkskydd

Inlägg av M3170 »

Jag fick bilen levererad med stänkskydd monterade fram och två stycken stänkskydd som man får montera själv bak liggandes med laddkablarna, är dessa stänkskydd sämre än dom ni köper och monterar själva? Undrar om ni tar bort original stänkskydd och monterar en bättre variant, eller om era bilar levererades utan stänkskydd.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stänkskydd

Inlägg av mikebike »

M3170 skrev:
Jag fick bilen levererad med stänkskydd monterade fram och två stycken stänkskydd som man får montera själv bak liggandes med laddkablarna, är dessa stänkskydd sämre än dom ni köper och monterar själva? Undrar om ni tar bort original stänkskydd och monterar en bättre variant, eller om era bilar levererades utan stänkskydd.
Nä, främre stänkskydd + lösa förlängare.

Främre original är för korta och för långa med förlängare.
Dessutom samlar de 1/2 kg grus per sida på en vecka!
20201228_104449.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Stänkskydd

Inlägg av M3170 »

Ok då måste jag försöka hitta nåt bättre att köpa o montera, och kanske slippa slösa tid på att montera dom dåliga bakre stänkskydden som följde med bilen.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Stänkskydd

Inlägg av ErikHallq »

M3170 skrev:
Ok då måste jag försöka hitta nåt bättre att köpa o montera, och kanske slippa slösa tid på att montera dom dåliga bakre stänkskydden som följde med bilen.
Det som du kallar bakre stänkskydd är inte bakre stänkskydd. Det är förlängare till de främre, dock är de snäppet för långa och skrapar i marken vid vägbulor eller liknande. (Jag har bara läst det senaste, och testade aldrig själv)

Jag bytte direkt till 3e parts för att ha matchande fram och bak + att de får en vettig längd :-)
Senast redigerad av ErikHallq, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Stänkskydd

Inlägg av ErikHallq »

mikebike skrev:
M3170 skrev:
Jag fick bilen levererad med stänkskydd monterade fram och två stycken stänkskydd som man får montera själv bak liggandes med laddkablarna, är dessa stänkskydd sämre än dom ni köper och monterar själva? Undrar om ni tar bort original stänkskydd och monterar en bättre variant, eller om era bilar levererades utan stänkskydd.
Nä, främre stänkskydd + lösa förlängare.

Främre original är för korta och för långa med förlängare.
Dessutom samlar de 1/2 kg grus per sida på en vecka!
20201228_104449.jpg
Jag hade faktiskt 2 olika versioner av originalet fram. Den ena hade ett litet hål där små stenar inte kom ut, så effekten blev som på din bild iom att det blev stopp i dräneringen. Däremot hade den andra sidan ett centimeter stort fyrkantig hål, där var det inget grus :-P
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Stänkskydd

Inlägg av Pontus »

Jag fick precis stänkskydden bytta fram. Problemet verkade vara att det samlades mycket skit mellan skyddet och innerskärmen. Nu är denna påpekats men det ser ju ut som en stor risk att problemet kommer tillbaka. Någon som har en smidig lösning på detta?
20210511_142053.jpg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Stänkskydd

Inlägg av TeslaRoq »

Intressant du fick dina bytta. Boka du tid med SC för att de var skadade eller så? Jag tänker att jag vill köpa aftermarket då de helt klart verkar fungera bättre på många sätt. Även om det såklart skulle va najs hålla sig till original. Varför har du valt köra original och inte aftermarket?
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stänkskydd

Inlägg av mikebike »

Pontus skrev:
Jag fick precis stänkskydden bytta fram. Problemet verkade vara att det samlades mycket skit mellan skyddet och innerskärmen. Nu är denna påpekats men det ser ju ut som en stor risk att problemet kommer tillbaka. Någon som har en smidig lösning på detta?
20210511_142053.jpg
Nej, problemet med original är att de är utformade som behållare och dessa fylls raskt med sand och grus.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Svenssonsti
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 nov 2020 19:54

Re: Stänkskydd

Inlägg av Svenssonsti »

Bytte ut mina original mot tredjeparts från Torque alliance. Betydligt bättre passform än original.
Bild

Såhär såg det ut bakom original efter 500mil.
Bild
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Stänkskydd

Inlägg av rolundb »

Svenssonsti skrev:
Bytte ut mina original mot tredjeparts från Torque alliance. Betydligt bättre passform än original.
Bild

Såhär såg det ut bakom original efter 500mil.
Bild
Wow, riktigt snygga.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Stänkskydd

Inlägg av TeslaRoq »

Svenssonsti skrev:
Bytte ut mina original mot tredjeparts från Torque alliance. Betydligt bättre passform än original.
Bild

Såhär såg det ut bakom original efter 500mil.
Bild
Bra val! Sett något slitage på lacken där skärmen legat mot?
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Svenssonsti
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 nov 2020 19:54

Re: Stänkskydd

Inlägg av Svenssonsti »

rolundb skrev:
Svenssonsti skrev:
Bytte ut mina original mot tredjeparts från Torque alliance. Betydligt bättre passform än original.
Bild

Såhär såg det ut bakom original efter 500mil.
Bild
Wow, riktigt snygga.
Tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svenssonsti
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 nov 2020 19:54

Re: Stänkskydd

Inlägg av Svenssonsti »

TeslaRoq skrev:
Svenssonsti skrev:
Bytte ut mina original mot tredjeparts från Torque alliance. Betydligt bättre passform än original.
Bild

Såhär såg det ut bakom original efter 500mil.
Bild
Bra val! Sett något slitage på lacken där skärmen legat mot?
Förvånande nog var lacken oskadd Bild
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Stänkskydd

Inlägg av M3170 »

Torque alliance skickar dom till Sverige eller köpte du via nån svensk återförsäljare?
Svenssonsti
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 nov 2020 19:54

Re: Stänkskydd

Inlägg av Svenssonsti »

M3170 skrev:
Torque alliance skickar dom till Sverige eller köpte du via nån svensk återförsäljare?
Dom skickar till Sverige. Dom tog ca 85kr i frakt.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Stänkskydd

Inlägg av Nogo »

Kan någon rekommendera bra stänkskydd som sitter som de ska och gör sitt jobb? Köpte hamphis för 600 och enligt mig är det helt värdelöst. Fram sitter det löst eftersom man inte får metallclips så man kan få fäste med skruven som de skickar med. Den snurrar bara i plasten och sitter lite halvlöst. Efter 2500mil har jag helt blästrade trösklar. Där bak är den lilla clipsen som ska hålla den på plats i övre del är helt kass och lossnar i princip varje dag. Man får trycka in den igen. För kort clips helt enkelt.

Kört endast motorväg från april till augusti så inte helt dåliga förhållanden.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stänkskydd

Inlägg av Tellus »

Nogo skrev:
Kan någon rekommendera bra stänkskydd som sitter som de ska och gör sitt jobb? Köpte hamphis för 600 och enligt mig är det helt värdelöst. Fram sitter det löst eftersom man inte får metallclips så man kan få fäste med skruven som de skickar med. Den snurrar bara i plasten och sitter lite halvlöst. Efter 2500mil har jag helt blästrade trösklar. Där bak är den lilla clipsen som ska hålla den på plats i övre del är helt kass och lossnar i princip varje dag. Man får trycka in den igen. För kort clips helt enkelt.

Kört endast motorväg från april till augusti så inte helt dåliga förhållanden.
Jag är nöjd med mina biltema skydd, se sida 5 i denna tråd. Endast lätt blästring har uppstått framför bakhjulet efter 4000 mil, man bör ha film där.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar