Stänkskydd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stänkskydd

Inlägg av Jerker »

lukasf skrev:
Nico skrev:
Vafan då är ju mina från aliexpress mycket bättre och snyggare.
Du har inte en liten bild på hur de sitter på din bil? ;) Och kanske en länk till de du köpte :)
Så här ser de främre ut:
Mud_Flaps_for_Tesla_Model_3_9.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stänkskydd

Inlägg av Jerker »

Jag köpte direkt från Taptes, kostade runt 500 inkl. moms och tull och det var 6 veckors leveranstid. Men de finns också i svensk butik, t.ex. den här:
https://exclusiveparts.se/sv/hem/38-sta ... del-3.html
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Stänkskydd

Inlägg av TeslaM3 »

Tellus skrev:
Är nöjd med biltemas hittills.
Verkar skydda bra och mjuka så dom böjer sig om marken tar i.
De är klippta eller hur? Monterade du bara på de två pluggade hålen eller måste man borra ett extra hål upptill för de också?
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Stänkskydd

Inlägg av Melkin »

renes skrev:
Nu hämtade jag stänkskydden och de ser helt annorlunda ut än jag förväntade mig. Man får ett par, dvs fram, inte bak. Man får dem i två delar, en "mud flap" och en "splash guard" och man kan välja om man monterar den mindre eller båda så att den blir större. Se installationsmanual i bilaga.
Tack för info! De där instruktionerna ser dock riktigt jobbiga ut. Tveksamt om jag vågar mig på detta då det känns som att jag kommer orsaka mer skada själv än något grus någonsin kommer göra... Någon som orkar göra en instruktionsvideo för oss ohändiga city slickers? :oops:
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stänkskydd

Inlägg av Jerker »

Melkin skrev:
renes skrev:
Nu hämtade jag stänkskydden och de ser helt annorlunda ut än jag förväntade mig. Man får ett par, dvs fram, inte bak. Man får dem i två delar, en "mud flap" och en "splash guard" och man kan välja om man monterar den mindre eller båda så att den blir större. Se installationsmanual i bilaga.
Tack för info! De där instruktionerna ser dock riktigt jobbiga ut. Tveksamt om jag vågar mig på detta då det känns som att jag kommer orsaka mer skada själv än något grus någonsin kommer göra... Någon som orkar göra en instruktionsvideo för oss ohändiga city slickers? :oops:
Själva monteringsanvisningen börjar c:a efter 7 minuter:

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stänkskydd

Inlägg av Tellus »

TeslaM3 skrev:
Tellus skrev:
Är nöjd med biltemas hittills.
Verkar skydda bra och mjuka så dom böjer sig om marken tar i.
De är klippta eller hur? Monterade du bara på de två pluggade hålen eller måste man borra ett extra hål upptill för de också?
Jag klippte bort det som är på insidan av skärmen, som ett J. Bredden och längden är original
Använde kina skydden som mall till de två nedre hålen, högst upp drog jag en kort skruv genom plåten som följde med kina skydden, nej jag mena plasten ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stänkskydd

Inlägg av Jerker »

Några småtips för er med flera tummar:

När man ska få ut de clips som sitter där så ska man veta att de är i två delar. Försök att göra rent dessa ordentligt så att ni ser den lilla "hatten" inuti den stora. Det finns uttag i dessa som går att få in en liten mejsel i och få ut dessa några millimeter. När du lyckats med detta, få nu in en lite större mejsel eller en tång, typ sidavbitare, under den större hatten och bänd ut den. Det är svårare att få ut det gamla clipet helt, särskilt när det är kallt. Så det kan underlätta att värma med en hårfön först. Om du inte lyckas få ut det "snyggt" så får du ta till våld för att bända ut det ur hålet. Jag fick ut hälften av de gamla clipen hela.

Följ rådet att förborra ett hål för skruven längst upp på de främre. Jag testade att låta skruven borra sitt eget hål, men det slutade med att jag fick sätta i en plugg för att skruven skulle fästa i plasten.
Montering Taptes.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stänkskydd

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Melkin skrev:
renes skrev:
Nu hämtade jag stänkskydden och de ser helt annorlunda ut än jag förväntade mig. Man får ett par, dvs fram, inte bak. Man får dem i två delar, en "mud flap" och en "splash guard" och man kan välja om man monterar den mindre eller båda så att den blir större. Se installationsmanual i bilaga.
Tack för info! De där instruktionerna ser dock riktigt jobbiga ut. Tveksamt om jag vågar mig på detta då det känns som att jag kommer orsaka mer skada själv än något grus någonsin kommer göra... Någon som orkar göra en instruktionsvideo för oss ohändiga city slickers? :oops:
Själva monteringsanvisningen börjar c:a efter 7 minuter:

Dom där anvisningarna är ju för tredjepartsskydden.
Tror nog han frågade efter original?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stänkskydd

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Dom där anvisningarna är ju för tredjepartsskydden.
Tror nog han frågade efter original?
Japp, men det mesta är samma. Originalen går inte så högt att man behöver sätta en skruv i innerskärmen. De små går däremot så långt på undersidan så att man få öppna det där plastlocket och lätta på en skruv och fästa det med. Han visar ju vilka plastclips det är som ska bort, det är ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Stänkskydd

Inlägg av Nico »

lukasf skrev:
Nico skrev:
Vafan då är ju mina från aliexpress mycket bättre och snyggare.
Du har inte en liten bild på hur de sitter på din bil? ;) Och kanske en länk till de du köpte :)
Hej!

Dessa beställde jag. :)

https://www.aliexpress.com/item/33056022052.html

Hittar inte bilderna just nu men finns lite bilder i själva annonsen. :)
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 30 nov 2014 20:36
Ort: Borlänge

Re: Stänkskydd

Inlägg av fodogen »

För de som inte känner för att åka till servicecentret och hämta stänkskydden så går det bra att begära dem i appen genom att boka en service när som helst och skriva att man vill ha dem skickade.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stänkskydd

Inlägg av TiborBlomhall »

Att Tesla inte har gjort en monteringsvideo själva? :roll:
boaormen
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 maj 2019 22:14

Re: Stänkskydd

Inlägg av boaormen »

fodogen skrev:
För de som inte känner för att åka till servicecentret och hämta stänkskydden så går det bra att begära dem i appen genom att boka en service när som helst och skriva att man vill ha dem skickade.
Har du gjort det eller känner någon som har gjort det? Hur skickas dom?
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Stänkskydd

Inlägg av Spfere »

Monterade av ett av stänkskydden som jag fick med från Tesla, ser problemet med smuts och skit som vissa har filmat, pratat om med det.
Problemet är formen på stänkskyddet är ju felgjort, hugger tag i hjulhusets plastskåpa och pga så sticker den ut istället för att följa formen och ligga mot innerkåpan och nå upp till skarven (som den har utskärning för att nå)
Men i och för sig kan det vara att Tesla själva har dragit åt skruvarna för hårt.
Annat skumt designbeslut på skydden är att de är skålformade utan drenering... so there is that too

Funderar fortfarande på att montera eftermarknads skydd istället för de som Tesla skickar till oss sjävla.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 30 nov 2014 20:36
Ort: Borlänge

Re: Stänkskydd

Inlägg av fodogen »

boaormen skrev:
fodogen skrev:
För de som inte känner för att åka till servicecentret och hämta stänkskydden så går det bra att begära dem i appen genom att boka en service när som helst och skriva att man vill ha dem skickade.
Har du gjort det eller känner någon som har gjort det? Hur skickas dom?
Gjorde det själv. Fick mail att tnt hade ett paket på väg till mig med notisen "mudflaps".
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Stänkskydd

Inlägg av SALVETA »

Jerker skrev:
Jag köpte direkt från Taptes, kostade runt 500 inkl. moms och tull och det var 6 veckors leveranstid. Men de finns också i svensk butik, t.ex. den här:
https://exclusiveparts.se/sv/hem/38-sta ... del-3.html
Samma här, inte jättekrångligt att montera men dom lämnar inga garantier då jag såg ett par stenskott på förardörren sist jag tvättade bilen, men det kan ju kommit från mötande trafik också. Bild
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: Stänkskydd

Inlägg av K-G »

Detta var ju inte så kul artikel och video att titta på när man väntar på leverans... :shock:
https://insideevs.com/news/392609/tesla ... -kit-fail/

Är det verkligen så här illa?
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Stänkskydd

Inlägg av Spfere »

K-G skrev:
Detta var ju inte så kul artikel och video att titta på när man väntar på leverans... :shock:
https://insideevs.com/news/392609/tesla ... -kit-fail/

Är det verkligen så här illa?
Yepp, kan bara säga de måste ha tänkt helt jäkla fel när de designa den där, kurvan i hjulhuset hugger in i skyddet som gör att när det dras åt så skapas glipan och den missar att sitta fast gentemot skarven.
Sen är den skålformad utan drainage möjlighet.
Fin fina grejjer.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stänkskydd

Inlägg av OfarligTesla »

Hur är det, monterar Tesla dessa innan leverans nu? Jag kommer nog lägga stenskottsfolie och då vill jag inte ha dessa på.
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Stänkskydd

Inlägg av Spfere »

OfarligTesla skrev:
Hur är det, monterar Tesla dessa innan leverans nu? Jag kommer nog lägga stenskottsfolie och då vill jag inte ha dessa på.
mina var redan monterade då jag hämtade bilen, har köpt andra, men inte monterat de än, tagit av den ena och tittat hur det såg ut, därav mitt tidigare inlägg.

Men det verkar som det fortfarande är random om de kommer med eller inte, beror nog på tillgänglighet.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stänkskydd

Inlägg av OfarligTesla »

Spfere skrev:
OfarligTesla skrev:
Hur är det, monterar Tesla dessa innan leverans nu? Jag kommer nog lägga stenskottsfolie och då vill jag inte ha dessa på.
mina var redan monterade då jag hämtade bilen, har köpt andra, men inte monterat de än, tagit av den ena och tittat hur det såg ut, därav mitt tidigare inlägg.

Men det verkar som det fortfarande är random om de kommer med eller inte, beror nog på tillgänglighet.
Får väl säga åt dem att inte montera dem helt enkelt, de där lär ju förstöra mer än de tillför. Det verkar ju vara typisk Tesladesign på dem, blir säkert hyfsat bra i iteration 3 som vanligt.
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: Stänkskydd

Inlägg av K-G »

Verkar vara stenskottsfolie som gäller eller hitta stänkskydd med smartare utformning. Någon som har koll på hur lätt/svårt det är att sätta folie själv?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Stänkskydd

Inlägg av metchristian »

K-G skrev:
Verkar vara stenskottsfolie som gäller eller hitta stänkskydd med smartare utformning. Någon som har koll på hur lätt/svårt det är att sätta folie själv?
Då man ska använda värmepistol så är det inget att rekommendera att göra själv.. är själv certifierad clearplex montör (produkt som som testades 2012-2014) som va stenskottsskydd för vindrutor. Kanon men tyvärr så va den inte anpassade för nordiska förhållande då vi använder oss av dubb. Och dubben blir som en projektil och det höll inte skyddet för. Men då använder man värmepistol och kör man lite för länge med värmepistol så kan man bränna in vinylen i lacken/förstöra lacken. Så man måste veta va man sysslar med men är man försiktig så absolut men då blir det å andra sidan svårare att få bra resultat med folieringen. Jag skall själv lämna in min bil då jag själv känner att det är bättre att låta proffs göra det för bästa resultat. Men absolut prova skadar inte så länge man är försiktig med värmepistolen.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Stänkskydd

Inlägg av kikat »

K-G skrev:
Detta var ju inte så kul artikel och video att titta på när man väntar på leverans... :shock:
https://insideevs.com/news/392609/tesla ... -kit-fail/

Är det verkligen så här illa?
Det samlas smuts i och bakom stänkskyddet, självklart eftersom det inte sitter ihop med innerskärmen. Men stänkskyddet består av plast och sitter mestadels monterat på plast och plast rostar inte. Däremot har Qingdao Injelic Auto Parts missat att skicka med en bit skyddsfolie som ska sitta på den biten där stänkskyddet ligger mot plåten. Tesla kunde åtminstone skrivit något i installationsmanualen.
Benjamin_A
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jul 2019 20:41

Re: Stänkskydd

Inlägg av Benjamin_A »

Var förbi Tesla idag och hämtade upp kittet med mud flaps och splash guards. Till min förvåning var de tidigare icke original skydden betydligt snyggare och hade bättre passform. Splash guarden är dessutom extremt långa och tar förstås i när man kör över ojämnheter.

Vad säger ni andra som också monterat?
Skriv svar