Accelerations-boost

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Ska du köpa Accelerations-boost till din Tesla?

Javisst!
69
25%
Nej, för dyrt
71
26%
Nej, nöjd med accelerationen som den är
132
49%
 
Antal röster: 272

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Accelerations-boost

Inlägg av oscfor »

tesla_wonderer skrev:
Någon i Göteborgsområdet som köpte Acceleration Boost? Hade varit intressant att testa :)

Fick min AWD LR igår och klagar inte på accet. Men nyfiken är man ju och vad skall man annars använda skatteåterbäringen till.
Ja visst, bara att hojta till via PM.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Accelerations-boost

Inlägg av ChristerSjo »

Idesta skrev:
Har min Model 3 som tjänstebil och har köpt till acceleration boost och FSD privat hos Tesla Segeltorp (eftersom det är tjänstebil har jag inte möjligheten att göra uppgradering via appen som privatägare har).

Det verkar ha blivit en prishöjning för boosten, jag fick betala 19 280 + moms, dvs 24 100 inkl moms (FSD kostade som förväntat 66 000 inkl moms).

Ngn som vet ngt om prishöjning och kan ngn med privatbil som inte köpt tilläggen kolla i appen vad det kostar där? Jag hittar inte prisuppgifter på teslas hemsida, alla nyhetsartiklar visar kostnad 19 200 kr (som jag antagit är inkl moms).
Min Model 3 är tjänstebil och jag valet att till Acc-bost i appen. 19 200 SEK.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Accelerations-boost

Inlägg av Idesta »

tack för hjälp att kolla i appen. Tesla har backat och medgett (även denna gång...) att de hade fel. 19 200 kr inkl moms får jag betala - precis som alla andra
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: Accelerations-boost

Inlägg av dbj »

Jag köpte den direkt när den kom. Men det måste vara något fel på mig, för jag vill ha mer. Vad tror ni, kommer det komma möjlighet att uppgradera den igen så den blir likvärdig med en performance?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Accelerations-boost

Inlägg av taliz »

dbj skrev:
Jag köpte den direkt när den kom. Men det måste vara något fel på mig, för jag vill ha mer. Vad tror ni, kommer det komma möjlighet att uppgradera den igen så den blir likvärdig med en performance?
Då kunde dom likväl lägga ner Performance och lansera ett upgrade kit(med bromsar, hjul och mjukvara) till LR AWD istället. För ingen, eller åtminstone extremt få, skulle köpa en Performance om de visste att de kunde uppgradera en LR AWD till samma prestanda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Accelerations-boost

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Då kunde dom likväl lägga ner Performance och lansera ett upgrade kit(med bromsar, hjul och mjukvara) till LR AWD istället. För ingen, eller åtminstone extremt få, skulle köpa en Performance om de visste att de kunde uppgradera en LR AWD till samma prestanda.
Om priset är detsamma är det väl ingen större skillnad mot idag? De som vill ha P från början kommer fortsätta köpa det men en hel del lär få mersmak av sin LR AWD och lägga lite extra efter ett år, är nog ett bra sätt för Tesla att få in mer pengar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Accelerations-boost

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Då kunde dom likväl lägga ner Performance och lansera ett upgrade kit(med bromsar, hjul och mjukvara) till LR AWD istället. För ingen, eller åtminstone extremt få, skulle köpa en Performance om de visste att de kunde uppgradera en LR AWD till samma prestanda.
Om priset är detsamma är det väl ingen större skillnad mot idag? De som vill ha P från början kommer fortsätta köpa det men en hel del lär få mersmak av sin LR AWD och lägga lite extra efter ett år, är nog ett bra sätt för Tesla att få in mer pengar.
Du ser inte problemet? Varför välja P från början, om jag istället kan betala mkt mindre och samtidigt vara trygg i att jag kan uppgradera till P om/när andan faller på.

Med det sagt har vi ju en lite speciell situation nu som kan göra att Tesla sträcker sig längre än vanligt för att få in kulor.
Låt säga att det kostar 70-80k att få P-prestanda, dvs MER än om man köpt en P från början. Då skulle det kunna funka IMO. Fast det skulle nog bli PR-problem...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Accelerations-boost

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Du ser inte problemet? Varför välja P från början, om jag istället kan betala mkt mindre och samtidigt vara trygg i att jag kan uppgradera till P om/när andan faller på.

Med det sagt har vi ju en lite speciell situation nu som kan göra att Tesla sträcker sig längre än vanligt för att få in kulor.
Låt säga att det kostar 70-80k att få P-prestanda, dvs MER än om man köpt en P från början. Då skulle det kunna funka IMO. Fast det skulle nog bli PR-problem...
Nej jag ser inte problemet då det troligen leder till att Tesla tjänar mer pengar. Idag är det ju ingen prisskillnad att tala om så de som vill ha P köper nog P direkt, speciellt eftersom man får fälgar osv. Men med detta sätt kan de fånga några fler som de de dessutom har högre marginal på.

Nu verkar det ju dock som att Tesla har bestämt sig för att ha olika motorer bak i P vs LR AWD så vi lär inte se exakt samma prestanda. De kan dock lansera ytterligare en boost som går att köpa.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Accelerations-boost

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Du ser inte problemet? Varför välja P från början, om jag istället kan betala mkt mindre och samtidigt vara trygg i att jag kan uppgradera till P om/när andan faller på.

Med det sagt har vi ju en lite speciell situation nu som kan göra att Tesla sträcker sig längre än vanligt för att få in kulor.
Låt säga att det kostar 70-80k att få P-prestanda, dvs MER än om man köpt en P från början. Då skulle det kunna funka IMO. Fast det skulle nog bli PR-problem...
Nej jag ser inte problemet då det troligen leder till att Tesla tjänar mer pengar. Idag är det ju ingen prisskillnad att tala om så de som vill ha P köper nog P direkt, speciellt eftersom man får fälgar osv. Men med detta sätt kan de fånga några fler som de de dessutom har högre marginal på.

Nu verkar det ju dock som att Tesla har bestämt sig för att ha olika motorer bak i P vs LR AWD så vi lär inte se exakt samma prestanda. De kan dock lansera ytterligare en boost som går att köpa.
Hur skulle dom tjäna mer pengar på att efterfrågan på deras produkt med högst marginal tvärdör?
Jag hade själv aldrig köpt en P om jag vetat att jag kunnat uppgradera senare. Ganska säker på att majoriteten tänker likadant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Accelerations-boost

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Hur skulle dom tjäna mer pengar på att efterfrågan på deras produkt med högst marginal tvärdör?
Jag hade själv aldrig köpt en P om jag vetat att jag kunnat uppgradera senare. Ganska säker på att majoriteten tänker likadant.
Givet att någon skall köpa en P, vad tror du har högst marginal för Tesla. En P med bättre bromsar, större fälgar, spoiler, sänkt och alla andra skillnader eller en LR AWD som de ändrat en nolla till en etta i mjukvaran? Så i worst case skulle en LR+Boost ha samma marginal som en P utan performance pack vilket troligen har mycket bättre marginal än P med performance pack. Men du säger alltså att du hade inte velat få allt som kom med en P om du kunde få samma acceleration i en LR AWD för samma pris som en P?

De allra flesta som vill ha en P kommer ju självklart köpa en P från början då vad de får faktiskt kostar mer, men det kommer finnas massvis med folk som ger mer pengar till Tesla efter ett år eller så när de fått mersmak. Totalt sett skulle det garanterat vara fler P+LR AWD med boost som säljs än det säljs P idag, dvs ökar vi efterfrågan på deras produkt med högst marginal (P utan performance pack).
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Accelerations-boost

Inlägg av Bruno »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Du ser inte problemet? Varför välja P från början, om jag istället kan betala mkt mindre och samtidigt vara trygg i att jag kan uppgradera till P om/när andan faller på.

Med det sagt har vi ju en lite speciell situation nu som kan göra att Tesla sträcker sig längre än vanligt för att få in kulor.
Låt säga att det kostar 70-80k att få P-prestanda, dvs MER än om man köpt en P från början. Då skulle det kunna funka IMO. Fast det skulle nog bli PR-problem...
Nej jag ser inte problemet då det troligen leder till att Tesla tjänar mer pengar. Idag är det ju ingen prisskillnad att tala om så de som vill ha P köper nog P direkt, speciellt eftersom man får fälgar osv. Men med detta sätt kan de fånga några fler som de de dessutom har högre marginal på.

Nu verkar det ju dock som att Tesla har bestämt sig för att ha olika motorer bak i P vs LR AWD så vi lär inte se exakt samma prestanda. De kan dock lansera ytterligare en boost som går att köpa.
Hur skulle dom tjäna mer pengar på att efterfrågan på deras produkt med högst marginal tvärdör?
Jag hade själv aldrig köpt en P om jag vetat att jag kunnat uppgradera senare. Ganska säker på att majoriteten tänker likadant.
.

Det kanske du skulle om P-ägare fick chansen att uppgradera sin? :)

Och om man väljer en LR med större fälgar och jämför mot en P så är den marginell, typ 15” inte närmare 100”, som i början... Klart jag kommer välja en MYP... :evil:

Som det är nu så är ju marginalen bättre på en M3LR än en M3P eftersom från 19" M3LR till M3P kostar mindre än 15 tkr och du får detta:

20" Performance-hjul
Performance-bromsar
Kolfiberspoiler
Sänkt fjädring
Aluminiumpedaler
Ökad topphastighet från 233 km/h till 261 km/h
Track Mode

Så för att tjäna mest (största marginalen), sälj M3LR och låt ägarna uppgradera bilarnas mjukvara/låsa upp begränsningar...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: Accelerations-boost

Inlägg av dbj »

Om det inte blir astronomisk stor skillnad i förmånsvärde så får det bli en P när jag byter till en Y. När jag beställde 3:an så trodde jag aldrig att jag skulle tycka 4.6 sekunder (innan boost) var slött. Men man vänjer sig fort och det är nu sällan som jag känner mig yr när jag gasar (vilket jag gjorde i början). Och även om det låter sjukt så saknar jag det. :twisted:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Accelerations-boost

Inlägg av Bjelke »

Inte alls sjukt, snarare fullt normalt skulle jag säga :mrgreen: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Accelerations-boost

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Hur skulle dom tjäna mer pengar på att efterfrågan på deras produkt med högst marginal tvärdör?
Jag hade själv aldrig köpt en P om jag vetat att jag kunnat uppgradera senare. Ganska säker på att majoriteten tänker likadant.
Givet att någon skall köpa en P, vad tror du har högst marginal för Tesla. En P med bättre bromsar, större fälgar, spoiler, sänkt och alla andra skillnader eller en LR AWD som de ändrat en nolla till en etta i mjukvaran? Så i worst case skulle en LR+Boost ha samma marginal som en P utan performance pack vilket troligen har mycket bättre marginal än P med performance pack. Men du säger alltså att du hade inte velat få allt som kom med en P om du kunde få samma acceleration i en LR AWD för samma pris som en P?

De allra flesta som vill ha en P kommer ju självklart köpa en P från början då vad de får faktiskt kostar mer, men det kommer finnas massvis med folk som ger mer pengar till Tesla efter ett år eller så när de fått mersmak. Totalt sett skulle det garanterat vara fler P+LR AWD med boost som säljs än det säljs P idag, dvs ökar vi efterfrågan på deras produkt med högst marginal (P utan performance pack).
Du missar poängen.
Om man inte måste bestämma sig direkt när man köper bilen så missar Tesla först det initiala högre försäljningspriset.
Sedan missar Tesla de som bestämmer sig för att LR AWD räckte, trots att de först tänkte att de minsann skulle ha max prestanda(dvs de hade köpt P från början om uppgraderingsmöjlighet inte funnits).
I slutänden kommer man tjäna mindre pengar.

Idag är väldigt många, även avgasbilar, mjukvarustrypta versioner med samma hårdvara. Dvs tillverkarna skulle enkelt kunna "låsa upp" till modellen över. Men de gör inte det just eftersom det skulle döda efterfrågan på modellen över från start, samt minska den totala efterfrågan och därmed deras vinstmarginal.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Accelerations-boost

Inlägg av Bruno »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Hur skulle dom tjäna mer pengar på att efterfrågan på deras produkt med högst marginal tvärdör?
Jag hade själv aldrig köpt en P om jag vetat att jag kunnat uppgradera senare. Ganska säker på att majoriteten tänker likadant.
Givet att någon skall köpa en P, vad tror du har högst marginal för Tesla. En P med bättre bromsar, större fälgar, spoiler, sänkt och alla andra skillnader eller en LR AWD som de ändrat en nolla till en etta i mjukvaran? Så i worst case skulle en LR+Boost ha samma marginal som en P utan performance pack vilket troligen har mycket bättre marginal än P med performance pack. Men du säger alltså att du hade inte velat få allt som kom med en P om du kunde få samma acceleration i en LR AWD för samma pris som en P?

De allra flesta som vill ha en P kommer ju självklart köpa en P från början då vad de får faktiskt kostar mer, men det kommer finnas massvis med folk som ger mer pengar till Tesla efter ett år eller så när de fått mersmak. Totalt sett skulle det garanterat vara fler P+LR AWD med boost som säljs än det säljs P idag, dvs ökar vi efterfrågan på deras produkt med högst marginal (P utan performance pack).
Du missar poängen.
Om man inte måste bestämma sig direkt när man köper bilen så missar Tesla först det initiala högre försäljningspriset.
Sedan missar Tesla de som bestämmer sig för att LR AWD räckte, trots att de först tänkte att de minsann skulle ha max prestanda(dvs de hade köpt P från början om uppgraderingsmöjlighet inte funnits).
I slutänden kommer man tjäna mindre pengar.

Idag är väldigt många, även avgasbilar, mjukvarustrypta versioner med samma hårdvara. Dvs tillverkarna skulle enkelt kunna "låsa upp" till modellen över. Men de gör inte det just eftersom det skulle döda efterfrågan på modellen över från start, samt minska den totala efterfrågan och därmed deras vinstmarginal.
Ja ja, du kan ha din åsikt och du kommer som vanligt se till att du får ut den i forumet (och det är bra och triggande så ta inte illa upp). Ser ju direkt att marginalen är bättre på min LR än din P... även om jag inte uppgraderar med boosten. 15 000 kr högre pris för en Performance, det är inget. Tror detta vänder sig mot de som köpte LR och prisskillnaden mot P var större än nu.

Om du skulle köpa en P nu för 15 tkr mer, skulle du bli besviken om jag köpte till boosten för 19 200 kr och fortfarande vara långsammare om vi tävlar? 8-) ;) Du skulle ju bara tycka att jag gjort en sämre affär.

Må väl
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Accelerations-boost

Inlägg av JanE »

Blev extremt mycket bättre. Vilken raket jag har nu:)
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Accelerations-boost

Inlägg av Bruno »

JanE skrev:
Blev extremt mycket bättre. Vilken raket jag har nu:)
Glad för din skull, jag funderar fortfarande :)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Accelerations-boost

Inlägg av gellerstam »

Tycker standard LR AWD börjar kännas normal nu så jag kikade efter denna men alternativet har försvunnit i min app och på mitt konto på webben. :-(

Bra, för jag tjänar ju 20 laxar nu.... 8-)
Tesla Model Y
kontakten2

Re: Accelerations-boost

Inlägg av kontakten2 »

Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Accelerations-boost

Inlägg av fth »

kontakten2 skrev:
Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)
Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Accelerations-boost

Inlägg av fth »

fth skrev:
kontakten2 skrev:
Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)
Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?

/fth
Det är nog snarare så att "after market" är väsentligt mindre för elbilstillverkare eftersom det krävs så lite service och underhåll.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kontakten2

Re: Accelerations-boost

Inlägg av kontakten2 »

fth skrev:
fth skrev:
kontakten2 skrev:
Ur företagssynpunkt måste det vara genialiskt att som företag kan fortsätta göra vinst på bilen efter den är såld. Kan inte vara många andra bilmärken som kan göra det. ;)
Nja, fossiltillverkare får väl typ 40-50% av sina intäkter från "after market"?

/fth
Det är nog snarare så att "after market" är väsentligt mindre för elbilstillverkare eftersom det krävs så lite service och underhåll.

/fth
Kul du svarar dig själv :D
Detta är en enkel produkt som från Tesla's sida är billig att sälja med god marginal
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Accelerations-boost

Inlägg av fth »

kontakten2 skrev:
Kul du svarar dig själv :D
Jag tycker det är enklare att citera än att redigera inlägg när jag kommer på ett tillägg, man är väl lite lat :D
kontakten2 skrev:
Detta är en enkel produkt som från Tesla's sida är billig att sälja med god marginal
Ja, på det sättet är det förstås rätt unikt, sätt ett par flaggor i mjukvara och casha in, det har iofs funnits liknande lösningar för fossilbilar med "trim kits" etc, men OTA tror jag inte så många kan leverera.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: Accelerations-boost

Inlägg av dbj »

Idag hände något som fick mig att fundera på prestandan i lite högre hastigheter. När jag stod och väntade på att få grönt för att åka på motorvägen kom en Bmw snabbt upp bakom mig. Hela han och bilen utstrålade ”här kommer jag flytta på er!” Han körde riktigt nära mig fram till motorvägspåfarten. Eftersom jag inte ville ha honom parkerad i baksätet tänkte jag ta tillfället i akt och visa honom att en Tesla flyttar inte på sig mer än framåt och snabbt. Men jag var blockerad av en bil framför varpå jag sakteliga fick glida ut på motorvägen. Väl på motorvägen önskade jag inte längre ha honom i baksätet och gasade på(hastigheten var då ca 80km/h).

Men det som normalt händer vid rödljusen hände inte alls, istället hängde han på lika tätt efter hela tiden. Eftersom jag uppnått någon form av mognad med åren insåg jag snabbt olämpligheten i hastigheten och saktade ner. Bilen passerade i andra filen och döm om min förvåning när det stod 320d GT på bakluckan. Har resten av dagen funderat på vad som egentligen hände.

Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Accelerations-boost

Inlägg av FlyingBlue »

dbj skrev:
Idag hände något som fick mig att fundera på prestandan i lite högre hastigheter. När jag stod och väntade på att få grönt för att åka på motorvägen kom en Bmw snabbt upp bakom mig. Hela han och bilen utstrålade ”här kommer jag flytta på er!” Han körde riktigt nära mig fram till motorvägspåfarten. Eftersom jag inte ville ha honom parkerad i baksätet tänkte jag ta tillfället i akt och visa honom att en Tesla flyttar inte på sig mer än framåt och snabbt. Men jag var blockerad av en bil framför varpå jag sakteliga fick glida ut på motorvägen. Väl på motorvägen önskade jag inte längre ha honom i baksätet och gasade på(hastigheten var då ca 80km/h).

Men det som normalt händer vid rödljusen hände inte alls, istället hängde han på lika tätt efter hela tiden. Eftersom jag uppnått någon form av mognad med åren insåg jag snabbt olämpligheten i hastigheten och saktade ner. Bilen passerade i andra filen och döm om min förvåning när det stod 320d GT på bakluckan. Har resten av dagen funderat på vad som egentligen hände.

Är min bil så slö 80-160km/h?
Är en 320d så pigg 80-160km/h?
Kanske jag insett olämpligheten och inte vågade trycka pedalen i botten?
Det kan ju bero på vad det står på din baklucka.............
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Skriv svar