Jag bokför det som (5613) Reparation och tillbehör personbil och drar hela momsen för det.
Dock har jag liksom vissa andra här inte fått något kvitto på köpet! Har fått följande mejlsvar för 2 veckor sedan. (köpte för 6 veckor sedan)
There seems to be a technical issue preventing the invoice from being generated and sent to you. I have reach out to our collegues in IT and am waiting for them to investigate the issue. Once I have any updates I will be back in touch with you.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Lite drygt när man ska stänga 2019. Jag har inte heller tillgång till kvittot via my-tesla så frågade på ett SC när jag väl var där; fick svaret att eposta accountsupportEMEA@tesla.com och efterfråga kvitto. Tillskillnad mot de flesta bolag så verkar inte Tesla ha ett normalt ticket/ärendehanteringsystem så jag har fått noll och inget till svar hitintills men har bara gått en vecka...
Model 3, svart LR AWD, 18", AP+FSD. Special "krossat tak edition"
Lite drygt när man ska stänga 2019. Jag har inte heller tillgång till kvittot via my-tesla så frågade på ett SC när jag väl var där; fick svaret att eposta accountsupportEMEA@tesla.com och efterfråga kvitto. Tillskillnad mot de flesta bolag så verkar inte Tesla ha ett normalt ticket/ärendehanteringsystem så jag har fått noll och inget till svar hitintills men har bara gått en vecka...
Jag fick uppmaningen av Tesla Support när jag ringde dem att mejla onlineordersEMEA@tesla.com
Jag fick svaret som jag tidigare citerade från onlineorders efter ca 3h. Det har dock gått ytterligare 10 dagar nu sedan deras svar och dom lyckas fortfarande inte få fram ett kvitto...
Jag fick dock en uppdatering igår dom beklagar att dom inte fått fram kvittot och att dom fortsätter jaga "IT-avdelningen".
Om flera mejlar dom och uppdagar detta så kanske det sätter mera press på IT-avdelningen att lösa detta
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
En kompis till mig undrar.
Kan bolaget som man "hyr förmånsbilen" av rapportera in till RSV att man köpt acceleration boost och därmed höja förmånsvärdet?
Kan ju bli extra dyrt i så fall.
Någon som vet?
Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Jag tog Performance Boost privat, eftersom jag inte ville mecka med förmånsvärdet. Kanske inte smartast ekonimiskt, men ville inte mecka/göra fel med detta.
Vi har våra bilar med nettolöneavdrag på förmånsvärdet, det skulle betyda typ 400 kr i månaden efterskatt för mig så då kändes det ok att bara casha upp själv.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Någon i Göteborgsområdet som köpte Acceleration Boost? Hade varit intressant att testa
Fick min AWD LR igår och klagar inte på accet. Men nyfiken är man ju och vad skall man annars använda skatteåterbäringen till.
Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Någon i Göteborgsområdet som köpte Acceleration Boost? Hade varit intressant att testa
Fick min AWD LR igår och klagar inte på accet. Men nyfiken är man ju och vad skall man annars använda skatteåterbäringen till.
Ett tips bara... Om du testar så tänk på att bilarna måste ha ungefär samma SOC. Om du har 95% i din och testar en + med 10% SOC så kommer din vara snabbare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Någon i Göteborgsområdet som köpte Acceleration Boost? Hade varit intressant att testa
Fick min AWD LR igår och klagar inte på accet. Men nyfiken är man ju och vad skall man annars använda skatteåterbäringen till.
Jag har boosten till min bil. Bor i Borås och jobbar i Gbg. Du får gärna testa.
Jag är nöjd, den är inte bara snabbare 0-100 utan det känns mer kraft över hela registret:)
Har min Model 3 som tjänstebil och har köpt till acceleration boost och FSD privat hos Tesla Segeltorp (eftersom det är tjänstebil har jag inte möjligheten att göra uppgradering via appen som privatägare har).
Det verkar ha blivit en prishöjning för boosten, jag fick betala 19 280 + moms, dvs 24 100 inkl moms (FSD kostade som förväntat 66 000 inkl moms).
Ngn som vet ngt om prishöjning och kan ngn med privatbil som inte köpt tilläggen kolla i appen vad det kostar där? Jag hittar inte prisuppgifter på teslas hemsida, alla nyhetsartiklar visar kostnad 19 200 kr (som jag antagit är inkl moms).
Har min Model 3 som tjänstebil och har köpt till acceleration boost och FSD privat hos Tesla Segeltorp (eftersom det är tjänstebil har jag inte möjligheten att göra uppgradering via appen som privatägare har).
Det verkar ha blivit en prishöjning för boosten, jag fick betala 19 280 + moms, dvs 24 100 inkl moms (FSD kostade som förväntat 66 000 inkl moms).
Ngn som vet ngt om prishöjning och kan ngn med privatbil som inte köpt tilläggen kolla i appen vad det kostar där? Jag hittar inte prisuppgifter på teslas hemsida, alla nyhetsartiklar visar kostnad 19 200 kr (som jag antagit är inkl moms).
Har privat bil och det står 19200kr. Det stod även det igår när jag kollade och tänkte att det vore ju roligt till sommardäcken.
Har min Model 3 som tjänstebil och har köpt till acceleration boost och FSD privat hos Tesla Segeltorp (eftersom det är tjänstebil har jag inte möjligheten att göra uppgradering via appen som privatägare har).
Det verkar ha blivit en prishöjning för boosten, jag fick betala 19 280 + moms, dvs 24 100 inkl moms (FSD kostade som förväntat 66 000 inkl moms).
Ngn som vet ngt om prishöjning och kan ngn med privatbil som inte köpt tilläggen kolla i appen vad det kostar där? Jag hittar inte prisuppgifter på teslas hemsida, alla nyhetsartiklar visar kostnad 19 200 kr (som jag antagit är inkl moms).
Min Model 3 är tjänstebil och jag valet att till Acc-bost i appen. 19 200 SEK.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
tack för hjälp att kolla i appen. Tesla har backat och medgett (även denna gång...) att de hade fel. 19 200 kr inkl moms får jag betala - precis som alla andra
Jag köpte den direkt när den kom. Men det måste vara något fel på mig, för jag vill ha mer. Vad tror ni, kommer det komma möjlighet att uppgradera den igen så den blir likvärdig med en performance?
Jag köpte den direkt när den kom. Men det måste vara något fel på mig, för jag vill ha mer. Vad tror ni, kommer det komma möjlighet att uppgradera den igen så den blir likvärdig med en performance?
Då kunde dom likväl lägga ner Performance och lansera ett upgrade kit(med bromsar, hjul och mjukvara) till LR AWD istället. För ingen, eller åtminstone extremt få, skulle köpa en Performance om de visste att de kunde uppgradera en LR AWD till samma prestanda.
Då kunde dom likväl lägga ner Performance och lansera ett upgrade kit(med bromsar, hjul och mjukvara) till LR AWD istället. För ingen, eller åtminstone extremt få, skulle köpa en Performance om de visste att de kunde uppgradera en LR AWD till samma prestanda.
Om priset är detsamma är det väl ingen större skillnad mot idag? De som vill ha P från början kommer fortsätta köpa det men en hel del lär få mersmak av sin LR AWD och lägga lite extra efter ett år, är nog ett bra sätt för Tesla att få in mer pengar.
Då kunde dom likväl lägga ner Performance och lansera ett upgrade kit(med bromsar, hjul och mjukvara) till LR AWD istället. För ingen, eller åtminstone extremt få, skulle köpa en Performance om de visste att de kunde uppgradera en LR AWD till samma prestanda.
Om priset är detsamma är det väl ingen större skillnad mot idag? De som vill ha P från början kommer fortsätta köpa det men en hel del lär få mersmak av sin LR AWD och lägga lite extra efter ett år, är nog ett bra sätt för Tesla att få in mer pengar.
Du ser inte problemet? Varför välja P från början, om jag istället kan betala mkt mindre och samtidigt vara trygg i att jag kan uppgradera till P om/när andan faller på.
Med det sagt har vi ju en lite speciell situation nu som kan göra att Tesla sträcker sig längre än vanligt för att få in kulor.
Låt säga att det kostar 70-80k att få P-prestanda, dvs MER än om man köpt en P från början. Då skulle det kunna funka IMO. Fast det skulle nog bli PR-problem...
Du ser inte problemet? Varför välja P från början, om jag istället kan betala mkt mindre och samtidigt vara trygg i att jag kan uppgradera till P om/när andan faller på.
Med det sagt har vi ju en lite speciell situation nu som kan göra att Tesla sträcker sig längre än vanligt för att få in kulor.
Låt säga att det kostar 70-80k att få P-prestanda, dvs MER än om man köpt en P från början. Då skulle det kunna funka IMO. Fast det skulle nog bli PR-problem...
Nej jag ser inte problemet då det troligen leder till att Tesla tjänar mer pengar. Idag är det ju ingen prisskillnad att tala om så de som vill ha P köper nog P direkt, speciellt eftersom man får fälgar osv. Men med detta sätt kan de fånga några fler som de de dessutom har högre marginal på.
Nu verkar det ju dock som att Tesla har bestämt sig för att ha olika motorer bak i P vs LR AWD så vi lär inte se exakt samma prestanda. De kan dock lansera ytterligare en boost som går att köpa.
Du ser inte problemet? Varför välja P från början, om jag istället kan betala mkt mindre och samtidigt vara trygg i att jag kan uppgradera till P om/när andan faller på.
Med det sagt har vi ju en lite speciell situation nu som kan göra att Tesla sträcker sig längre än vanligt för att få in kulor.
Låt säga att det kostar 70-80k att få P-prestanda, dvs MER än om man köpt en P från början. Då skulle det kunna funka IMO. Fast det skulle nog bli PR-problem...
Nej jag ser inte problemet då det troligen leder till att Tesla tjänar mer pengar. Idag är det ju ingen prisskillnad att tala om så de som vill ha P köper nog P direkt, speciellt eftersom man får fälgar osv. Men med detta sätt kan de fånga några fler som de de dessutom har högre marginal på.
Nu verkar det ju dock som att Tesla har bestämt sig för att ha olika motorer bak i P vs LR AWD så vi lär inte se exakt samma prestanda. De kan dock lansera ytterligare en boost som går att köpa.
Hur skulle dom tjäna mer pengar på att efterfrågan på deras produkt med högst marginal tvärdör?
Jag hade själv aldrig köpt en P om jag vetat att jag kunnat uppgradera senare. Ganska säker på att majoriteten tänker likadant.
Hur skulle dom tjäna mer pengar på att efterfrågan på deras produkt med högst marginal tvärdör?
Jag hade själv aldrig köpt en P om jag vetat att jag kunnat uppgradera senare. Ganska säker på att majoriteten tänker likadant.
Givet att någon skall köpa en P, vad tror du har högst marginal för Tesla. En P med bättre bromsar, större fälgar, spoiler, sänkt och alla andra skillnader eller en LR AWD som de ändrat en nolla till en etta i mjukvaran? Så i worst case skulle en LR+Boost ha samma marginal som en P utan performance pack vilket troligen har mycket bättre marginal än P med performance pack. Men du säger alltså att du hade inte velat få allt som kom med en P om du kunde få samma acceleration i en LR AWD för samma pris som en P?
De allra flesta som vill ha en P kommer ju självklart köpa en P från början då vad de får faktiskt kostar mer, men det kommer finnas massvis med folk som ger mer pengar till Tesla efter ett år eller så när de fått mersmak. Totalt sett skulle det garanterat vara fler P+LR AWD med boost som säljs än det säljs P idag, dvs ökar vi efterfrågan på deras produkt med högst marginal (P utan performance pack).
Du ser inte problemet? Varför välja P från början, om jag istället kan betala mkt mindre och samtidigt vara trygg i att jag kan uppgradera till P om/när andan faller på.
Med det sagt har vi ju en lite speciell situation nu som kan göra att Tesla sträcker sig längre än vanligt för att få in kulor.
Låt säga att det kostar 70-80k att få P-prestanda, dvs MER än om man köpt en P från början. Då skulle det kunna funka IMO. Fast det skulle nog bli PR-problem...
Nej jag ser inte problemet då det troligen leder till att Tesla tjänar mer pengar. Idag är det ju ingen prisskillnad att tala om så de som vill ha P köper nog P direkt, speciellt eftersom man får fälgar osv. Men med detta sätt kan de fånga några fler som de de dessutom har högre marginal på.
Nu verkar det ju dock som att Tesla har bestämt sig för att ha olika motorer bak i P vs LR AWD så vi lär inte se exakt samma prestanda. De kan dock lansera ytterligare en boost som går att köpa.
Hur skulle dom tjäna mer pengar på att efterfrågan på deras produkt med högst marginal tvärdör?
Jag hade själv aldrig köpt en P om jag vetat att jag kunnat uppgradera senare. Ganska säker på att majoriteten tänker likadant.
.
Det kanske du skulle om P-ägare fick chansen att uppgradera sin?
Och om man väljer en LR med större fälgar och jämför mot en P så är den marginell, typ 15” inte närmare 100”, som i början... Klart jag kommer välja en MYP...
Som det är nu så är ju marginalen bättre på en M3LR än en M3P eftersom från 19" M3LR till M3P kostar mindre än 15 tkr och du får detta:
20" Performance-hjul
Performance-bromsar
Kolfiberspoiler
Sänkt fjädring
Aluminiumpedaler
Ökad topphastighet från 233 km/h till 261 km/h
Track Mode
Så för att tjäna mest (största marginalen), sälj M3LR och låt ägarna uppgradera bilarnas mjukvara/låsa upp begränsningar...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Om det inte blir astronomisk stor skillnad i förmånsvärde så får det bli en P när jag byter till en Y. När jag beställde 3:an så trodde jag aldrig att jag skulle tycka 4.6 sekunder (innan boost) var slött. Men man vänjer sig fort och det är nu sällan som jag känner mig yr när jag gasar (vilket jag gjorde i början). Och även om det låter sjukt så saknar jag det.
Hur skulle dom tjäna mer pengar på att efterfrågan på deras produkt med högst marginal tvärdör?
Jag hade själv aldrig köpt en P om jag vetat att jag kunnat uppgradera senare. Ganska säker på att majoriteten tänker likadant.
Givet att någon skall köpa en P, vad tror du har högst marginal för Tesla. En P med bättre bromsar, större fälgar, spoiler, sänkt och alla andra skillnader eller en LR AWD som de ändrat en nolla till en etta i mjukvaran? Så i worst case skulle en LR+Boost ha samma marginal som en P utan performance pack vilket troligen har mycket bättre marginal än P med performance pack. Men du säger alltså att du hade inte velat få allt som kom med en P om du kunde få samma acceleration i en LR AWD för samma pris som en P?
De allra flesta som vill ha en P kommer ju självklart köpa en P från början då vad de får faktiskt kostar mer, men det kommer finnas massvis med folk som ger mer pengar till Tesla efter ett år eller så när de fått mersmak. Totalt sett skulle det garanterat vara fler P+LR AWD med boost som säljs än det säljs P idag, dvs ökar vi efterfrågan på deras produkt med högst marginal (P utan performance pack).
Du missar poängen.
Om man inte måste bestämma sig direkt när man köper bilen så missar Tesla först det initiala högre försäljningspriset.
Sedan missar Tesla de som bestämmer sig för att LR AWD räckte, trots att de först tänkte att de minsann skulle ha max prestanda(dvs de hade köpt P från början om uppgraderingsmöjlighet inte funnits).
I slutänden kommer man tjäna mindre pengar.
Idag är väldigt många, även avgasbilar, mjukvarustrypta versioner med samma hårdvara. Dvs tillverkarna skulle enkelt kunna "låsa upp" till modellen över. Men de gör inte det just eftersom det skulle döda efterfrågan på modellen över från start, samt minska den totala efterfrågan och därmed deras vinstmarginal.
Hur skulle dom tjäna mer pengar på att efterfrågan på deras produkt med högst marginal tvärdör?
Jag hade själv aldrig köpt en P om jag vetat att jag kunnat uppgradera senare. Ganska säker på att majoriteten tänker likadant.
Givet att någon skall köpa en P, vad tror du har högst marginal för Tesla. En P med bättre bromsar, större fälgar, spoiler, sänkt och alla andra skillnader eller en LR AWD som de ändrat en nolla till en etta i mjukvaran? Så i worst case skulle en LR+Boost ha samma marginal som en P utan performance pack vilket troligen har mycket bättre marginal än P med performance pack. Men du säger alltså att du hade inte velat få allt som kom med en P om du kunde få samma acceleration i en LR AWD för samma pris som en P?
De allra flesta som vill ha en P kommer ju självklart köpa en P från början då vad de får faktiskt kostar mer, men det kommer finnas massvis med folk som ger mer pengar till Tesla efter ett år eller så när de fått mersmak. Totalt sett skulle det garanterat vara fler P+LR AWD med boost som säljs än det säljs P idag, dvs ökar vi efterfrågan på deras produkt med högst marginal (P utan performance pack).
Du missar poängen.
Om man inte måste bestämma sig direkt när man köper bilen så missar Tesla först det initiala högre försäljningspriset.
Sedan missar Tesla de som bestämmer sig för att LR AWD räckte, trots att de först tänkte att de minsann skulle ha max prestanda(dvs de hade köpt P från början om uppgraderingsmöjlighet inte funnits).
I slutänden kommer man tjäna mindre pengar.
Idag är väldigt många, även avgasbilar, mjukvarustrypta versioner med samma hårdvara. Dvs tillverkarna skulle enkelt kunna "låsa upp" till modellen över. Men de gör inte det just eftersom det skulle döda efterfrågan på modellen över från start, samt minska den totala efterfrågan och därmed deras vinstmarginal.
Ja ja, du kan ha din åsikt och du kommer som vanligt se till att du får ut den i forumet (och det är bra och triggande så ta inte illa upp). Ser ju direkt att marginalen är bättre på min LR än din P... även om jag inte uppgraderar med boosten. 15 000 kr högre pris för en Performance, det är inget. Tror detta vänder sig mot de som köpte LR och prisskillnaden mot P var större än nu.
Om du skulle köpa en P nu för 15 tkr mer, skulle du bli besviken om jag köpte till boosten för 19 200 kr och fortfarande vara långsammare om vi tävlar? Du skulle ju bara tycka att jag gjort en sämre affär.
Må väl
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!