Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

5610E1F6-5E79-4BB2-994C-F36B4D961EBC.jpeg
Till jobbet
4+ uppvärmd kupe, någotsånär varmt batteri, regen,
8A235D40-1E9D-4C22-9772-698312CDFC2C.jpeg
1- Kallt batteri, kall kupé, knappt någon regen och en förare som ville hem och äta tacos .

Samma sträcka motsatt riktning olika resultat..
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Arn »

Skiljer sig förbrukningen nämnvärt mellan körläge chill och det sportigare läget?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Arn skrev:
Skiljer sig förbrukningen nämnvärt mellan körläge chill och det sportigare läget?
Vet inte aldrig testat. Men tror att man kan uppnå ungefär samma sålänge man är försiktig på gasen. Sålänge man kör en konstant speed spelar det ingen roll men kan ju hjälpa vid start stop trafik .
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Gjorde ett test till jobbet på torsdagen och fredagen. Samma sträcka samma hastighet och samma temperatur. På torsdagen värmde jag upp kupén genom appen i 30 min . Den andra dagen gjorde jag inte det så batteriet och kupén var kall. Merparten av den högre förbrukningen går åt till att värma batteriet och med ett kallt batteri så blir det ingen regen. Skillnaden blir stor som synes.

Ska jag på långresa och jag behöver räckvidden så har jag märkt att är det runt 5-8 grader räcker 30 min. Är det nära nollan eller under så upp mot en timma om jag inte toppar upp laddningen också.

Så om man vill komma långt på en laddning vintertid så ger det mycket att förvärma batteriet och kupén innan avfärd. Då går det att köra effektivt.

Edit . Ser på bilderna att jag nog glömde sätta på värmen i bilen . Blir så ibland när jag redan värmt den. Det kan förstås stå för en liten del också men merparten brukar gå åt till batteriet och att det inte går att regenerera.

Här är screenshots
D894AED2-8229-464C-9F57-B790193D9FEB.jpeg
F6A867BA-2A3D-4BE4-B226-A4DCA1B1F05B.jpeg
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av KalleL »

Bra test!

Så du brände ca 1,5 kWh mer på körningen med kall bil. Det är 3% extra batterikapacitet som man kan lagra upp i ren värme på vintern kan man säga då -- om man är en sån som tycker att glaset är halvfullt. ;)

Men ungefär hur många kWh gick åt till uppvärmningen?

På en så kort sträcka behöver man ju inte oroa sig för batteritorsk och då är ju frågan mer hur den totala energiförbrukningen för resan (inklusive förberedelser) ser ut.

Nog för att det är gosigare att sitta i en varm bil men det kanske inte tar så lång tid innan man kommer upp i acceptabel kupéluft-temperatur, jämfört med att värma hela batteripacket?

Har du någon mätning på hur mycket värmen drar över tid? Jag har hört att den kan gå upp till nästan 7 kW men det torde ju vara mest i början.
Model 3 SR+ vit, drag.
Nr740
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 jan 2020 20:59

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Nr740 »

Dagsfärska bilder i olika hastigheter.
20200223_154132.jpg
20200223_154313.jpg
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av heldiggrisen »

Frågan blir då ni som kan räkna på det:
Det är klart att bilen drar mer om man inte förvärmer kupé och batteri, men det koster också elektroner, hur långt måste man köra innan 30 minuter eller 1 timme förväme är lönt?
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Mats79 »

Verklig räckvidd vintertid för resa Stockholm - Idre vid 0- -5 grader hamnade vi på knappt 20 mil innan det var slut och dags för laddning. Avståndet Mora - Gävle i oväder var verkligen på håret... En ny laddare i Falun skulle sitta fint för att minska oron för övriga i bilen...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
Frågan blir då ni som kan räkna på det:
Det är klart att bilen drar mer om man inte förvärmer kupé och batteri, men det koster också elektroner, hur långt måste man köra innan 30 minuter eller 1 timme förväme är lönt?
Det lönar sig rimligen inte att förvärma för att spara pengar på el, tvärtom.
Däremot får man ju dels varm kupé, och slipper skrapa rutor, dels får man lite längre räckvidd om man skall ladda fullt och köra riktigt långt(å andra sidan bör batteriet bli varmt och range "låsas upp" under körningen...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar