Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

jobster
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jan 2020 10:40

Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av jobster »

Hej och God fortsättning!

Jag sitter och funderar på att beställa en SR+ då övriga modeller ligger lite i överkant för budget.
Jag skulle vilja veta den verkliga räckvidden ser ut för er som äger SR+ här på forumet.
Hittar många som skriver om LR och performance här på forumet men saknar mer data på SR+.

Har kikat på Björn Nylands videos men vill gärna ha mer input från er andra ägare hur långt kommer ni vid motorvägskörning 120km/h nu när det är runt nollan? (OBS endast intresserad av SR+)
Användarvisningsbild
JohnE
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 nov 2019 10:22
Ort: Skellefteå

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av JohnE »

Skulle räkna med 220Wh/km som hyffsat verklig förbrukning runt nollgradigt och blött. Ta sen batteristorleken och dra bort marginalen du vill ha då du kommer fram och hur mycket du laddat vid avfärd (80-90% vid daglig körning).
Vill du veta räckvidd maximalt räknar du på hela batteristorleken.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Oftast har jag runt 30 mil den här årstiden när jag kör runt vardaglig körning. Går att nå rated range men då får man hålla sig under 90 .

Att köra 110 istället för 120 på långresa sparar ganska många mil. Jag brukar ligga i 110 på motorvägen och ev senare under resan köra mindre effektivt om det finns utrymme.

Abetterrouteplaner.com kan du använda för att se rangen på dina sträckor du brukar köra vid olika hastigheter och väder.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Henrik Torphammar »

jobster skrev:
Hej och God fortsättning!

Jag sitter och funderar på att beställa en SR+ då övriga modeller ligger lite i överkant för budget.
Jag skulle vilja veta den verkliga räckvidden ser ut för er som äger SR+ här på forumet.
Hittar många som skriver om LR och performance här på forumet men saknar mer data på SR+.

Har kikat på Björn Nylands videos men vill gärna ha mer input från er andra ägare hur långt kommer ni vid motorvägskörning 120km/h nu när det är runt nollan? (OBS endast intresserad av SR+)
Tänk på att mycket spelar roll. Även 120km/h på motorväg kan skilja mycket beroende på om bilen är varm eller kall, om det är snöslask ute, motvind osv. Vissa är otroligt nöjda med en Renault Zoe medan andra misslyckas med en Model S 100kWh.

Att hyra en bil och prova över ett antal dagar är nog det som bäst ger dig svar på dig fråga.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Pall »

Körde 23 mil till Oskarshamn i helgen. Runt nollan och ingen nederbörd. Körde med farthållaren på lagstadgad hastighet och med avstängd ac (vilket gör otroligt mycket och som inte behövs så här års oftast). Kolla när jag kom fram och då hade den dragit 133 wh/km. Skulle då kunna nå utsatt wltp.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av NEO »

Pall skrev:
Körde 23 mil till Oskarshamn i helgen. Runt nollan och ingen nederbörd. Körde med farthållaren på lagstadgad hastighet och med avstängd ac (vilket gör otroligt mycket och som inte behövs så här års oftast). Kolla när jag kom fram och då hade den dragit 133 wh/km. Skulle då kunna nå utsatt wltp.
Klarar du dig utan AC när det är fuktigt ute? Lär ju knappast bli mysigt i bilen när du kör utan AC och du drar in en massa slask.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av OfarligTesla »

NEO skrev:
Pall skrev:
Körde 23 mil till Oskarshamn i helgen. Runt nollan och ingen nederbörd. Körde med farthållaren på lagstadgad hastighet och med avstängd ac (vilket gör otroligt mycket och som inte behövs så här års oftast). Kolla när jag kom fram och då hade den dragit 133 wh/km. Skulle då kunna nå utsatt wltp.
Klarar du dig utan AC när det är fuktigt ute? Lär ju knappast bli mysigt i bilen när du kör utan AC och du drar in en massa slask.
Dessutom kan ju rutan imma igen på direkten om man har så mycket fukt i bilen som samlas utan AC.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av HerrNilsson »

49 kWh / förbrukningen i kWh så får du räckvidden i mil.
T.ex.
49/2,00 = 24,5 mil.
49/1,85 = 28 mil.
49/1,25 = drygt 39 mil.
osv.

Kör man ett antal mil åtminstone varje tur så tycker jag det är svårt att komma över 200Wh i förbrukning, även såhär års. Men jag lämnar alltid med uppvärmd bil och "nyladdad".
Turer på sommaren ligger jag på 130-155Wh/km beroende på tempo.

Snittar 184 sen jag plockade ut bilen i början av sept -19. Då är det mkt kort-turer i stan.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Snelleman »

Jag körde Kungsbacka -> Gävle -> Hudiksvall -> Sundsvall -> och tillbaka över julhelgen i våran SR+. -3 till -5 norr om Gävle och +3 till -1 söder om Gävle. Snittet totalt blev 205Wh/h. +10 på alla hastighetsbegränsningar och torra vägar.

Av det jag kommer ihåg;

Gävle 98% -> Arboga 13% ca 210Wh/km (20mil)

Örebro 94% (Ionity) -> Jung 13% ca 220Wh/km (17mil)

abetterrouteplanner stämde bra om man angav 190Wh/km som referens.
M3 SR+
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Pall »

OfarligTesla skrev:
NEO skrev:
Pall skrev:
Körde 23 mil till Oskarshamn i helgen. Runt nollan och ingen nederbörd. Körde med farthållaren på lagstadgad hastighet och med avstängd ac (vilket gör otroligt mycket och som inte behövs så här års oftast). Kolla när jag kom fram och då hade den dragit 133 wh/km. Skulle då kunna nå utsatt wltp.
Klarar du dig utan AC när det är fuktigt ute? Lär ju knappast bli mysigt i bilen när du kör utan AC och du drar in en massa slask.
Dessutom kan ju rutan imma igen på direkten om man har så mycket fukt i bilen som samlas utan AC.
Jag har kört så tidigare också (välkänt knep förövrigt), det har aldrig immat igen det minsta. Dock har jag inte kört i snöslask och dragit in så mycket fukt att det påverkat ännu. Jag vill bara påvisa att det under många förhållanden går att köra snålt.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Tellus »

Jag har väldigt svårt att tro/förstå att stänga av ac'n skulle ge någon större besparing.
Den tar väldigt lite el och om uteluften redan är kall så krävs ingen kylning utan bara avfuktning.
På mina tidigare elbilar såg jag att ac`n bara gick korta stunder på vintern och drog knappt nån el alls.

Testat lite på 3an och ser ingen skillnad i förbrukning. Men att ändra från auto till manuella inställningar har minskat min klimatanläggnings förbrukning mycket, stänga av fotvärmen är ett tips som sparar mycket samt sänka fläkten.
Man kan se det i scan my teslas wattförbrukning på heater och vid färd om man lägger i neutral vid körning och kollar total förbrukning i appen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av LarsL »

Jag har en Model 3 SR+ och är väldigt nöjd med den i vardagskörningen. Det går att snurra runt ganska fritt lokalt utan att behöva tänka på laddning. Det blir mycket motorväg eftersom vi bor en bit utanför staden. Min genomsnittliga förbrukning sedan jag tog emot bilen den 3 september har 187 Wh/km, vilket ger en räckvidd på 26 mil.

Jag körde från Örebro i går när det var några plusgrader och lite fuktigt på vägarna. Då utgick jag från 90% i Örebro och kom fram till Jung med 14% kvar. Det blir alltså 76% på 175 km vilket ger 230 km vid 100%. Det är ganska kort kan jag tycka. Men nu var det så att jag viste att jag skulle vara tvungen att stanna och ladda i Jung, oavsett hur jag skulle gjort och då behövde jag inte ta det lugnt utan kunde köra på ordentligt. Jung gav 141 kW så mitt slöseri innan spelade ingen som helst roll utan gynnande bara totaltiden.

På sommaren med sommardäck och vackert väder kommer jag säkert kunna köra 35 mil utan större ansträngning. Kommer dessutom kunna slänga på Aerokåperna också så då vinner jag några procent till.

Det är 100kkr i skillnad mellan SR+ och LR. Är den extra räckvidden värt så mycket pengar? Det är ju en fråga om hur ofta du kör långre sträckor med bilen eller om du kör mycket med släp eller något sånt. Räckvidden är inte en icke fråga för en SR+, man måste planera lite när man kör men det lär man sig snart.
jobster
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jan 2020 10:40

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av jobster »

Stort tack för alla svar!
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av tobiaslej »

jag har en sr+. såhär skulle jag resonera vid köp igen:

*om man kör långresa mer än 1 g/månad. Köp LR. Särskilt om resan går norröver vid vinter. LR både laddar snabbare o räcker längre. Sr+ är lite på gränsen vissa långsträckor på vintern o kräver lite för ofta och lång laddning tycker jsg.

*om man ska behålla bilen längre tid. Köp LR. Vid batteridegration tycker jag att långresor skulle bli för jobbiga för att göra. En LR skulle ha en större buffert. Min åsikt iaf.

Edit, stavfel
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
ben
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jul 2019 12:30

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av ben »

I dagens ganska lätta snöblandade regn, (runt 0 grader, 5 m/s motvind) så blev förbrukningen ca 250 Wh per km i 110 km/h på motorväg. Det är rätt jobbigt. En positiv sak med att skaffa en SR+ är att jag slutat köra för fort för att jag inte vill ta slut på batteriet i förtid :D.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

ben skrev:
I dagens ganska lätta snöblandade regn, (runt 0 grader, 5 m/s motvind) så blev förbrukningen ca 250 Wh per km i 110 km/h på motorväg. Det är rätt jobbigt. En positiv sak med att skaffa en SR+ är att jag slutat köra för fort för att jag inte vill ta slut på batteriet i förtid :D.
Klarar en SR+ bara 20 mil motorväg på 100% laddning vid typiskt slaskvinterväglag? :shock:
Jag hade förväntat mig knappt 25 mil motorväg på vintern.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av LarsL »

Allt beror på hur fort du kör och hur slaskig eller blöt vägen är. Det går alltid kompensera blöt väg med lägre hastighet.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

LarsL skrev:
Allt beror på hur fort du kör och hur slaskig eller blöt vägen är. Det går alltid kompensera blöt väg med lägre hastighet.
Jo tack, jag vet..
Jag körde LEAF (24kWh) några år och lärde mig ligga tätt bakom långsamma långtradare i högerfilen för att kunna ta mig till nästa snabbladdare utefter motorvägen.
Men det känns ju inte som något man borde behöva göra idag, iallafall inte med en Tesla.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Igår i kraftigt snöoväder och 0 grader. Hade förvärmt batteriet.
90-21% 144 wh/km 227 km . hade jag använt hela batteriet så hade det blivit 33 mil.

Vardaglig körning visar ofta 300 km även nu när det är kallt. Att köra blandad körning när det är 10+ kan ofta visa 38-40 mils räckvidd eller mer. Men ofta när jag kör långt så är det mycket motorväg vilket drar ner räckvidden. Har kört Gbg - Sthlm och endast laddat en gång halvvägs i Ödeshög höll hastigheterna men inte över.
Användarvisningsbild
ben
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jul 2019 12:30

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av ben »

BEV[e-Rage] skrev:
ben skrev:
I dagens ganska lätta snöblandade regn, (runt 0 grader, 5 m/s motvind) så blev förbrukningen ca 250 Wh per km i 110 km/h på motorväg. Det är rätt jobbigt. En positiv sak med att skaffa en SR+ är att jag slutat köra för fort för att jag inte vill ta slut på batteriet i förtid :D.
Klarar en SR+ bara 20 mil motorväg på 100% laddning vid typiskt slaskvinterväglag? :shock:
Jag hade förväntat mig knappt 25 mil motorväg på vintern.
Jag blev också förvånad över hur markant räckvidden sjunker när vädret är emot en. Det gör det egentligen i fossilbilar också, men man tänker inte på det lika ofta. Motvind är nog den största störningsfaktorn. 5 m/s motvind motsvarar 18 km/h högre vindmotstånd, om man kör i 110 km/h så ökar det energianvändningen för att överkomma vindmotståndet med ca 35% (128^2 / 110^2 - 1).

Lyckligtvis så köra jag nästan alltid på en sträcka där det är tätt mellan snabbladdarna. Men om man inte är uppmärksam så kan resa som är kolugn under sommaren bli för lång på vintern.
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Matte »

vibrationsfri skrev:
Igår i kraftigt snöoväder och 0 grader. Hade förvärmt batteriet.
90-21% 144 wh/km 227 km . hade jag använt hela batteriet så hade det blivit 33 mil.
Vad hade du för medel hastighet? Aldrig varit i närheten av det där.

Jag har sr+ och denna höst/vinter har jag nått ca 25mil som max, och då snittade jag ca 95 vid våt vägbana o ca 5+.


Jag har kört ganska många turer som är ca 50mil (10st) och det är klart att det inte är optimalt att måsta stanna, när jag jämför med bensinaren så tar det ca 1h längre, och då har jag också hunnit äta. Hade jag inte behövt ladda nästan fullt för att nå fram hade det gått mycket snabbare.

Jag har även gjort en långresa (100mil x 2) som också krävde en del stopp. Dock har vi småbarn så stoppen var BARA bra, endast ett stopp på 10minutet mitt i natten(för att säkerhetsladda i snöstorm) som var drygt.

Vi tycker trots laddstoppen att köpet är perfekt. Turerna på 50mil vet jag kommer försvinna o på eventuella långresor får vi stoppa nån gång extra. Det blir mycket pengar per laddstopp vi hade kunnat undvika (någon tusenlapp) om vi hade köpt Long range. Det blir nog klurigt att få sig upp till fjällen i vinter, men då refererar jag till mig själv o säger att vi hade ändå behövt stoppa. Får se om vi är lika nöjda när ett år har gått..

Det vi tyckt varit bra med just Tesla är att vi har aldrig upplevt någon stress över laddningen eftersom det varit så enkelt att hitta laddare.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Matte skrev:
vibrationsfri skrev:
Igår i kraftigt snöoväder och 0 grader. Hade förvärmt batteriet.
90-21% 144 wh/km 227 km . hade jag använt hela batteriet så hade det blivit 33 mil.
Vad hade du för medel hastighet? Aldrig varit i närheten av det där.

Jag har sr+ och denna höst/vinter har jag nått ca 25mil som max, och då snittade jag ca 95 vid våt vägbana o ca 5+.


Jag har kört ganska många turer som är ca 50mil (10st) och det är klart att det inte är optimalt att måsta stanna, när jag jämför med bensinaren så tar det ca 1h längre, och då har jag också hunnit äta. Hade jag inte behövt ladda nästan fullt för att nå fram hade det gått mycket snabbare.

Jag har även gjort en långresa (100mil x 2) som också krävde en del stopp. Dock har vi småbarn så stoppen var BARA bra, endast ett stopp på 10minutet mitt i natten(för att säkerhetsladda i snöstorm) som var drygt.

Vi tycker trots laddstoppen att köpet är perfekt. Turerna på 50mil vet jag kommer försvinna o på eventuella långresor får vi stoppa nån gång extra. Det blir mycket pengar per laddstopp vi hade kunnat undvika (någon tusenlapp) om vi hade köpt Long range. Det blir nog klurigt att få sig upp till fjällen i vinter, men då refererar jag till mig själv o säger att vi hade ändå behövt stoppa. Får se om vi är lika nöjda när ett år har gått..

Det vi tyckt varit bra med just Tesla är att vi har aldrig upplevt någon stress över laddningen eftersom det varit så enkelt att hitta laddare.
tur och retur till Skavsta flygplats från Sthlm medel 70 ena vändan och 77 andra. Snöade så alla körde långsamt i högerfilen. Dels gjorde förvärmningen mycket och att bilen fick gå i långsam jämn hastighet. Gjorde ett kapacitets test på batteriet så körde mer jämnt än jag brukar. Körde sthlm Strängnäs t.o.r med högre medelhastighet i november i ösregn och 6+ . Använde 70 % av batteriet på 18-19 mil. Förbrukning på bortåt 170-180 wh/km.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av LarsL »

BEV[e-Rage] skrev:
LarsL skrev:
Allt beror på hur fort du kör och hur slaskig eller blöt vägen är. Det går alltid kompensera blöt väg med lägre hastighet.
Jo tack, jag vet..
Jag körde LEAF (24kWh) några år och lärde mig ligga tätt bakom långsamma långtradare i högerfilen för att kunna ta mig till nästa snabbladdare utefter motorvägen.
Men det känns ju inte som något man borde behöva göra idag, iallafall inte med en Tesla.
Jag upplever att SR+ är känsligare för dåligt väder än Leaf. Men det är väl effekten av att ha en bil som lever på lågförbrukning. Leaf kommer juli princip lika långt oavsett 10-14 mil med 30kWh.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

557B8F49-2143-4FB7-9021-37DF89CC2EFB.jpeg
Nyss med blöt vägbana och regn. Mest 80 väg. Hade jag fortsatt så hade jag kunnat köra 320 km till (om jag haft fullt batteri från början dvs) . 44’7 km + 319= 364 km det är min laddning just nu vid 100% .
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Swede1 »

Tar mig friheten att sammanfatta lite, du kommer mellan 20-40 mil. Motvind, slask, regn, 0 gradigt, motorväg 110 km/h, 20 mil. Värre blir det inte. Jo ok, 140 km/h då kanske du bara kommer 18 mil. :(

Medvind , torrt och slät väg, 90 km/h , 40 mil. :)
Skriv svar