Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Snubblaren »

Har kan ni köra så snålt ligger runt 200wh/km på motorväg i 110 :lol:
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Kör jag i 110 så drar den runt 160 wh /km. Men så fort det blir 100 väg och neråt eller köer så kompenseras det. Använder regen när det är nedförsbacke (släpper på gasen försiktigt) också. Stoppljus rondeller osv.
Senast redigerad av vibrationsfri, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av LarsL »

vibrationsfri skrev:
Nyss med blöt vägbana och regn. Mest 80 väg. Hade jag fortsatt så hade jag kunnat köra 320 km till (om jag haft fullt batteri från början dvs) . 44’7 km + 319= 364 km det är min laddning just nu vid 100% .
Vad har du för däck?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

LarsL skrev:
vibrationsfri skrev:
Nyss med blöt vägbana och regn. Mest 80 väg. Hade jag fortsatt så hade jag kunnat köra 320 km till (om jag haft fullt batteri från början dvs) . 44’7 km + 319= 364 km det är min laddning just nu vid 100% .
Vad har du för däck?
Nokian Hakkapeliitta R3 friktion
Senast redigerad av vibrationsfri, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Plumhandske
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 sep 2019 07:39
Ort: Skellefteå

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Plumhandske »

Fick bra förbrukning i afton från jobbet. Ca 4 mil varav ca 2mil 80km/h 1 mil 70km/m och 1mil 50km/h. 5 m/s medvind. +4 grader varmt.
Nokian Hakka 9 dubb. Isigt väglag så jag Höll hastighetsgränserna ganska exakt.
C9D497DA-A1D3-4970-82F0-2D120DEAC6C2.jpeg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Tellus »

vibrationsfri skrev:
LarsL skrev:
vibrationsfri skrev:
Nyss med blöt vägbana och regn. Mest 80 väg. Hade jag fortsatt så hade jag kunnat köra 320 km till (om jag haft fullt batteri från början dvs) . 44’7 km + 319= 364 km det är min laddning just nu vid 100% .
Vad har du för däck?
Nokian Hakkapeliitta R3
Däcktryck?
Inställning på kliman?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
ben
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jul 2019 12:30

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av ben »

vibrationsfri skrev:
Kör jag i 110 så drar den runt 160 wh /km. Men så fort det blir 100 väg och neråt eller köer så kompenseras det. Använder regen när det är nedförsbacke (släpper på gasen försiktigt) också. Stoppljus rondeller osv.
Idag hade jag 3 m/s medvind, 4C med torr vägbana. Nära idealiska förhållande för säsongen och kom då ner i 180 Wh/km när jag väl var ute på motorvägen efter att ha kört 1 mil stadstrafik (3,5 mil 110 km/h). Jag kör dock alltid autopiloten på motorvägar, är det månne där skillnaden ligger?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Tellus skrev:
vibrationsfri skrev:
LarsL skrev:
vibrationsfri skrev:
Nyss med blöt vägbana och regn. Mest 80 väg. Hade jag fortsatt så hade jag kunnat köra 320 km till (om jag haft fullt batteri från början dvs) . 44’7 km + 319= 364 km det är min laddning just nu vid 100% .
Vad har du för däck?
Nokian Hakkapeliitta R3
Däcktryck?
Inställning på kliman?
3,3 bar . Kör kliman på 18-20 grader manuell inställning speed 2-3
D339EBBD-9296-4DDA-8FC4-EC3926D36026.jpeg
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Förbrukningen har blivit riktigt låg . 80 väg som ex istället för att gasa som förut så släpper jag upp gasen lite så jag får bara lite grönt regen . Vips minskar förbrukningen och jag kan fortsätta med den energin efter backen. Samma sak när bilar saktar ner framför eller inför stopp och liknande så gör jag det utan att tänka på det. Oavsett om jag behöver räckvidden eller inte.. behöver jag inte stanna snabbt så låter jag bilen mer Gilda på lite regen tills det blir fritt framför.
90361111-379B-4312-A5C5-48278B86DB85.jpeg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Tellus »

Ok! Luftinställningen, bara mot kroppen och inget mot fötterna? :-)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Tellus skrev:
Ok! Luftinställningen, bara mot kroppen och inget mot fötterna? :-)
Ja bara mot kroppen oftast.
Användarvisningsbild
ben
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jul 2019 12:30

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av ben »

vibrationsfri skrev:
Tellus skrev:
vibrationsfri skrev:
LarsL skrev:
vibrationsfri skrev:
Nyss med blöt vägbana och regn. Mest 80 väg. Hade jag fortsatt så hade jag kunnat köra 320 km till (om jag haft fullt batteri från början dvs) . 44’7 km + 319= 364 km det är min laddning just nu vid 100% .
Vad har du för däck?
Nokian Hakkapeliitta R3
Däcktryck?
Inställning på kliman?
3,3 bar . Kör kliman på 18-20 grader manuell inställning speed 2-3
Bilagan D339EBBD-9296-4DDA-8FC4-EC3926D36026.jpeg finns inte längre
Hur jag än försöker så kommer jag inte ner i motsvarande förbrukningssiffror, din bil är helt enkelt bättre. Idag gjorde jag en ordentlig insats. Jag åkte till superchargern och förladdade en stund, pumpade däcken till 3,2 bar och stängde av luftkonditioneringen helt.

Åkte sedan till en trafikplats precis vid motorvägen, nollställde färddatorn och åkte 3,1 mil i 110km/h med autopilot. Snittförbrukningen slutade på 174 Wh/km, nästan 9% mer än dina 160 Wh/km.
20200109_182200_001.jpg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Tellus »

Man bör ha samma start o slutpunkt för att kompensera för höjd och vind, ifall du ej hade det.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av LarsL »

Fast det handlar mer om körstil än inställningar. Vibrationsfri verkar ju köra riktig ECO-körning och då minskar så klart förbrukningen rejält. Prova att köra som beskrivs i inlägget ovan och du kommer sänka förbrukningen rejält. Jag har använt sådan körstil som ”reservdunk” i Leafen, då har jag kommit ner under 100 Wh/km på landsäg. Men jag har aldrig behövt eller haft lust att köra Teslan så. Det finns ju alltid tillräckligt med laddning för att kunna lufsa på med AP.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

[/quote Hur jag än försöker så kommer jag inte ner i motsvarande förbrukningssiffror, din bil är helt enkelt bättre. Idag gjorde jag en ordentlig insats. Jag åkte till superchargern och förladdade en stund, pumpade däcken till 3,2 bar och stängde av luftkonditioneringen helt.

Åkte sedan till en trafikplats precis vid motorvägen, nollställde färddatorn och åkte 3,1 mil i 110km/h med autopilot. Snittförbrukningen slutade på 174 Wh/km, nästan 9% mer än dina 160 Wh/km.[/quote]

Det är ju rätt bra ändå i den där farten kommer man bortåt 28 mil. När jag körde så var vägbanan torr och det var 11 grader 16o-165 wh/km gör din också med 7 grader varmare.
På motorväg är det svårt att göra något då det är en konstant fart. Det är när det blir landsväg och stadstrafik jag får ner siffrorna.

Tx idag åkte jag 3 mil på 124wh/km ! Några timmar senare körde jag samma sträcka efter att fått ett sandkorn i ögat och snöflingesymbol på batteriet. 154 wh/km.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Samma visa igen .
437A5FC7-65F7-48B3-8767-2429108F5C13.jpeg
CF7D1AD7-61F6-43BE-8D4D-2E1137C4F650.jpeg
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Hyperkörning är inga problem. Problemet är att det lika gärna kan stå 300wh/km om man som oinvigd sätter sig i en elbil och pumpar på som vanligt. Enda sättet att förmedla en relevant siffra är att själv köra bilen i fråga själv en längre tid.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av taliz »

Henrik Torphammar skrev:
Hyperkörning är inga problem. Problemet är att det lika gärna kan stå 300wh/km om man som oinvigd sätter sig i en elbil och pumpar på som vanligt. Enda sättet att förmedla en relevant siffra är att själv köra bilen i fråga själv en längre tid.
Problem? Det fina är ju att det inte kostar att köra som en biltjuv. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av tobiaslej »

snittfarten på sista bilden var ju ca 50km/h. då blir ju förbrukningen låg i en elbil så inte så konstigt.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Henrik Torphammar »

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

5610E1F6-5E79-4BB2-994C-F36B4D961EBC.jpeg
Till jobbet
4+ uppvärmd kupe, någotsånär varmt batteri, regen,
8A235D40-1E9D-4C22-9772-698312CDFC2C.jpeg
1- Kallt batteri, kall kupé, knappt någon regen och en förare som ville hem och äta tacos .

Samma sträcka motsatt riktning olika resultat..
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 623
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av Arn »

Skiljer sig förbrukningen nämnvärt mellan körläge chill och det sportigare läget?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Arn skrev:
Skiljer sig förbrukningen nämnvärt mellan körläge chill och det sportigare läget?
Vet inte aldrig testat. Men tror att man kan uppnå ungefär samma sålänge man är försiktig på gasen. Sålänge man kör en konstant speed spelar det ingen roll men kan ju hjälpa vid start stop trafik .
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av vibrationsfri »

Gjorde ett test till jobbet på torsdagen och fredagen. Samma sträcka samma hastighet och samma temperatur. På torsdagen värmde jag upp kupén genom appen i 30 min . Den andra dagen gjorde jag inte det så batteriet och kupén var kall. Merparten av den högre förbrukningen går åt till att värma batteriet och med ett kallt batteri så blir det ingen regen. Skillnaden blir stor som synes.

Ska jag på långresa och jag behöver räckvidden så har jag märkt att är det runt 5-8 grader räcker 30 min. Är det nära nollan eller under så upp mot en timma om jag inte toppar upp laddningen också.

Så om man vill komma långt på en laddning vintertid så ger det mycket att förvärma batteriet och kupén innan avfärd. Då går det att köra effektivt.

Edit . Ser på bilderna att jag nog glömde sätta på värmen i bilen . Blir så ibland när jag redan värmt den. Det kan förstås stå för en liten del också men merparten brukar gå åt till batteriet och att det inte går att regenerera.

Här är screenshots
D894AED2-8229-464C-9F57-B790193D9FEB.jpeg
F6A867BA-2A3D-4BE4-B226-A4DCA1B1F05B.jpeg
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?

Inlägg av KalleL »

Bra test!

Så du brände ca 1,5 kWh mer på körningen med kall bil. Det är 3% extra batterikapacitet som man kan lagra upp i ren värme på vintern kan man säga då -- om man är en sån som tycker att glaset är halvfullt. ;)

Men ungefär hur många kWh gick åt till uppvärmningen?

På en så kort sträcka behöver man ju inte oroa sig för batteritorsk och då är ju frågan mer hur den totala energiförbrukningen för resan (inklusive förberedelser) ser ut.

Nog för att det är gosigare att sitta i en varm bil men det kanske inte tar så lång tid innan man kommer upp i acceptabel kupéluft-temperatur, jämfört med att värma hela batteripacket?

Har du någon mätning på hur mycket värmen drar över tid? Jag har hört att den kan gå upp till nästan 7 kW men det torde ju vara mest i början.
Model 3 SR+ vit, drag.
Skriv svar