Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Moderator: Redaktion
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Har kan ni köra så snålt ligger runt 200wh/km på motorväg i 110
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Kör jag i 110 så drar den runt 160 wh /km. Men så fort det blir 100 väg och neråt eller köer så kompenseras det. Använder regen när det är nedförsbacke (släpper på gasen försiktigt) också. Stoppljus rondeller osv.
Senast redigerad av vibrationsfri, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Vad har du för däck?vibrationsfri skrev:Nyss med blöt vägbana och regn. Mest 80 väg. Hade jag fortsatt så hade jag kunnat köra 320 km till (om jag haft fullt batteri från början dvs) . 44’7 km + 319= 364 km det är min laddning just nu vid 100% .
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Nokian Hakkapeliitta R3 friktionLarsL skrev:Vad har du för däck?vibrationsfri skrev:Nyss med blöt vägbana och regn. Mest 80 väg. Hade jag fortsatt så hade jag kunnat köra 320 km till (om jag haft fullt batteri från början dvs) . 44’7 km + 319= 364 km det är min laddning just nu vid 100% .
Senast redigerad av vibrationsfri, redigerad totalt 1 gånger.
- Plumhandske
- Teslaägare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 14 sep 2019 07:39
- Ort: Skellefteå
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Fick bra förbrukning i afton från jobbet. Ca 4 mil varav ca 2mil 80km/h 1 mil 70km/m och 1mil 50km/h. 5 m/s medvind. +4 grader varmt.
Nokian Hakka 9 dubb. Isigt väglag så jag Höll hastighetsgränserna ganska exakt.
Nokian Hakka 9 dubb. Isigt väglag så jag Höll hastighetsgränserna ganska exakt.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Däcktryck?vibrationsfri skrev:Nokian Hakkapeliitta R3LarsL skrev:Vad har du för däck?vibrationsfri skrev:Nyss med blöt vägbana och regn. Mest 80 väg. Hade jag fortsatt så hade jag kunnat köra 320 km till (om jag haft fullt batteri från början dvs) . 44’7 km + 319= 364 km det är min laddning just nu vid 100% .
Inställning på kliman?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Idag hade jag 3 m/s medvind, 4C med torr vägbana. Nära idealiska förhållande för säsongen och kom då ner i 180 Wh/km när jag väl var ute på motorvägen efter att ha kört 1 mil stadstrafik (3,5 mil 110 km/h). Jag kör dock alltid autopiloten på motorvägar, är det månne där skillnaden ligger?vibrationsfri skrev:Kör jag i 110 så drar den runt 160 wh /km. Men så fort det blir 100 väg och neråt eller köer så kompenseras det. Använder regen när det är nedförsbacke (släpper på gasen försiktigt) också. Stoppljus rondeller osv.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
3,3 bar . Kör kliman på 18-20 grader manuell inställning speed 2-3Tellus skrev:Däcktryck?vibrationsfri skrev:Nokian Hakkapeliitta R3LarsL skrev:Vad har du för däck?vibrationsfri skrev:Nyss med blöt vägbana och regn. Mest 80 väg. Hade jag fortsatt så hade jag kunnat köra 320 km till (om jag haft fullt batteri från början dvs) . 44’7 km + 319= 364 km det är min laddning just nu vid 100% .
Inställning på kliman?
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Förbrukningen har blivit riktigt låg . 80 väg som ex istället för att gasa som förut så släpper jag upp gasen lite så jag får bara lite grönt regen . Vips minskar förbrukningen och jag kan fortsätta med den energin efter backen. Samma sak när bilar saktar ner framför eller inför stopp och liknande så gör jag det utan att tänka på det. Oavsett om jag behöver räckvidden eller inte.. behöver jag inte stanna snabbt så låter jag bilen mer Gilda på lite regen tills det blir fritt framför.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Ok! Luftinställningen, bara mot kroppen och inget mot fötterna?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Ja bara mot kroppen oftast.Tellus skrev:Ok! Luftinställningen, bara mot kroppen och inget mot fötterna?
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Hur jag än försöker så kommer jag inte ner i motsvarande förbrukningssiffror, din bil är helt enkelt bättre. Idag gjorde jag en ordentlig insats. Jag åkte till superchargern och förladdade en stund, pumpade däcken till 3,2 bar och stängde av luftkonditioneringen helt.vibrationsfri skrev:3,3 bar . Kör kliman på 18-20 grader manuell inställning speed 2-3Tellus skrev:Däcktryck?vibrationsfri skrev:Nokian Hakkapeliitta R3LarsL skrev:Vad har du för däck?vibrationsfri skrev:Nyss med blöt vägbana och regn. Mest 80 väg. Hade jag fortsatt så hade jag kunnat köra 320 km till (om jag haft fullt batteri från början dvs) . 44’7 km + 319= 364 km det är min laddning just nu vid 100% .
Inställning på kliman?
Åkte sedan till en trafikplats precis vid motorvägen, nollställde färddatorn och åkte 3,1 mil i 110km/h med autopilot. Snittförbrukningen slutade på 174 Wh/km, nästan 9% mer än dina 160 Wh/km.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Man bör ha samma start o slutpunkt för att kompensera för höjd och vind, ifall du ej hade det.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Fast det handlar mer om körstil än inställningar. Vibrationsfri verkar ju köra riktig ECO-körning och då minskar så klart förbrukningen rejält. Prova att köra som beskrivs i inlägget ovan och du kommer sänka förbrukningen rejält. Jag har använt sådan körstil som ”reservdunk” i Leafen, då har jag kommit ner under 100 Wh/km på landsäg. Men jag har aldrig behövt eller haft lust att köra Teslan så. Det finns ju alltid tillräckligt med laddning för att kunna lufsa på med AP.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
[/quote Hur jag än försöker så kommer jag inte ner i motsvarande förbrukningssiffror, din bil är helt enkelt bättre. Idag gjorde jag en ordentlig insats. Jag åkte till superchargern och förladdade en stund, pumpade däcken till 3,2 bar och stängde av luftkonditioneringen helt.
Åkte sedan till en trafikplats precis vid motorvägen, nollställde färddatorn och åkte 3,1 mil i 110km/h med autopilot. Snittförbrukningen slutade på 174 Wh/km, nästan 9% mer än dina 160 Wh/km.[/quote]
Det är ju rätt bra ändå i den där farten kommer man bortåt 28 mil. När jag körde så var vägbanan torr och det var 11 grader 16o-165 wh/km gör din också med 7 grader varmare.
På motorväg är det svårt att göra något då det är en konstant fart. Det är när det blir landsväg och stadstrafik jag får ner siffrorna.
Tx idag åkte jag 3 mil på 124wh/km ! Några timmar senare körde jag samma sträcka efter att fått ett sandkorn i ögat och snöflingesymbol på batteriet. 154 wh/km.
Åkte sedan till en trafikplats precis vid motorvägen, nollställde färddatorn och åkte 3,1 mil i 110km/h med autopilot. Snittförbrukningen slutade på 174 Wh/km, nästan 9% mer än dina 160 Wh/km.[/quote]
Det är ju rätt bra ändå i den där farten kommer man bortåt 28 mil. När jag körde så var vägbanan torr och det var 11 grader 16o-165 wh/km gör din också med 7 grader varmare.
På motorväg är det svårt att göra något då det är en konstant fart. Det är när det blir landsväg och stadstrafik jag får ner siffrorna.
Tx idag åkte jag 3 mil på 124wh/km ! Några timmar senare körde jag samma sträcka efter att fått ett sandkorn i ögat och snöflingesymbol på batteriet. 154 wh/km.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Hyperkörning är inga problem. Problemet är att det lika gärna kan stå 300wh/km om man som oinvigd sätter sig i en elbil och pumpar på som vanligt. Enda sättet att förmedla en relevant siffra är att själv köra bilen i fråga själv en längre tid.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Problem? Det fina är ju att det inte kostar att köra som en biltjuv.Henrik Torphammar skrev:Hyperkörning är inga problem. Problemet är att det lika gärna kan stå 300wh/km om man som oinvigd sätter sig i en elbil och pumpar på som vanligt. Enda sättet att förmedla en relevant siffra är att själv köra bilen i fråga själv en längre tid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
snittfarten på sista bilden var ju ca 50km/h. då blir ju förbrukningen låg i en elbil så inte så konstigt.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
4+ uppvärmd kupe, någotsånär varmt batteri, regen, 1- Kallt batteri, kall kupé, knappt någon regen och en förare som ville hem och äta tacos .
Samma sträcka motsatt riktning olika resultat..
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Skiljer sig förbrukningen nämnvärt mellan körläge chill och det sportigare läget?
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Vet inte aldrig testat. Men tror att man kan uppnå ungefär samma sålänge man är försiktig på gasen. Sålänge man kör en konstant speed spelar det ingen roll men kan ju hjälpa vid start stop trafik .Arn skrev:Skiljer sig förbrukningen nämnvärt mellan körläge chill och det sportigare läget?
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Gjorde ett test till jobbet på torsdagen och fredagen. Samma sträcka samma hastighet och samma temperatur. På torsdagen värmde jag upp kupén genom appen i 30 min . Den andra dagen gjorde jag inte det så batteriet och kupén var kall. Merparten av den högre förbrukningen går åt till att värma batteriet och med ett kallt batteri så blir det ingen regen. Skillnaden blir stor som synes.
Ska jag på långresa och jag behöver räckvidden så har jag märkt att är det runt 5-8 grader räcker 30 min. Är det nära nollan eller under så upp mot en timma om jag inte toppar upp laddningen också.
Så om man vill komma långt på en laddning vintertid så ger det mycket att förvärma batteriet och kupén innan avfärd. Då går det att köra effektivt.
Edit . Ser på bilderna att jag nog glömde sätta på värmen i bilen . Blir så ibland när jag redan värmt den. Det kan förstås stå för en liten del också men merparten brukar gå åt till batteriet och att det inte går att regenerera.
Här är screenshots
Ska jag på långresa och jag behöver räckvidden så har jag märkt att är det runt 5-8 grader räcker 30 min. Är det nära nollan eller under så upp mot en timma om jag inte toppar upp laddningen också.
Så om man vill komma långt på en laddning vintertid så ger det mycket att förvärma batteriet och kupén innan avfärd. Då går det att köra effektivt.
Edit . Ser på bilderna att jag nog glömde sätta på värmen i bilen . Blir så ibland när jag redan värmt den. Det kan förstås stå för en liten del också men merparten brukar gå åt till batteriet och att det inte går att regenerera.
Här är screenshots
Re: Verklig räckvidd SR+ hur långt kommer ni?
Bra test!
Så du brände ca 1,5 kWh mer på körningen med kall bil. Det är 3% extra batterikapacitet som man kan lagra upp i ren värme på vintern kan man säga då -- om man är en sån som tycker att glaset är halvfullt.
Men ungefär hur många kWh gick åt till uppvärmningen?
På en så kort sträcka behöver man ju inte oroa sig för batteritorsk och då är ju frågan mer hur den totala energiförbrukningen för resan (inklusive förberedelser) ser ut.
Nog för att det är gosigare att sitta i en varm bil men det kanske inte tar så lång tid innan man kommer upp i acceptabel kupéluft-temperatur, jämfört med att värma hela batteripacket?
Har du någon mätning på hur mycket värmen drar över tid? Jag har hört att den kan gå upp till nästan 7 kW men det torde ju vara mest i början.
Så du brände ca 1,5 kWh mer på körningen med kall bil. Det är 3% extra batterikapacitet som man kan lagra upp i ren värme på vintern kan man säga då -- om man är en sån som tycker att glaset är halvfullt.
Men ungefär hur många kWh gick åt till uppvärmningen?
På en så kort sträcka behöver man ju inte oroa sig för batteritorsk och då är ju frågan mer hur den totala energiförbrukningen för resan (inklusive förberedelser) ser ut.
Nog för att det är gosigare att sitta i en varm bil men det kanske inte tar så lång tid innan man kommer upp i acceptabel kupéluft-temperatur, jämfört med att värma hela batteripacket?
Har du någon mätning på hur mycket värmen drar över tid? Jag har hört att den kan gå upp till nästan 7 kW men det torde ju vara mest i början.
Model 3 SR+ vit, drag.