Enligt https://www.tesla.cn/model3/design verkar Model 3 bara kosta från 299050 Yuan i Kina vilket motsvarar ungefär 407-tusen SEK.
Kan det stämma!?
tror inte skatt fungerar riktigt likadant i Kina som det gör i Sverige, så det kan säkert stämma att bilen kostar mindre där. (om den inte åker på rolig importsatskatt) men det kanske de slipper då de har fabriker i Kina.
Undrade lite varför skillnaden blir så stor för Standard Range när det bara skiljer ca 70-tusen för Long Range AWD.
Men, det kanske står nån bra förklaring på kinesiska.
Det "låga" priset beror också på att bonusen räknas bort från inköpspriset direkt. Så konsumenterna behöver inte bekymra sig att vänta på statens subventioner.
Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
Jag har då aldrig förstått den här logiken? Kostnaden är den samma oavsett hur det finansiella upplägget är och restvärdet vid privatleasing är alltid satt till ett lågt värde som i regel är bra bit under marknadsvärdet. Verkar som många inte förstår sig på att alla former av avbetalningsköp bara är ett sätt att lura sig själv
Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
Jag har då aldrig förstått den här logiken? Kostnaden är den samma oavsett hur det finansiella upplägget är och restvärdet vid privatleasing är alltid satt till ett lågt värde som i regel är bra bit under marknadsvärdet. Verkar som många inte förstår sig på att alla former av avbetalningsköp bara är ett sätt att lura sig själv
Logiken här är att elbilsmarknaden håller på att explodera och utvecklingen går fort framåt. Vad är en elbil som går 30-50 mil värd om 3-4 år? Hur långt går de nya elbilarna då? Hur snabbt laddar de batterierna? Är batterierna lika svindyra som idag? Finns ett garanterat restvärde i leasingavtalet slipper man i.a.f. huvudvärken om andrahandsvärdet skulle ha sjunkit som en sten. Behöver inte bli så, men risken finns.
Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
Jag har då aldrig förstått den här logiken? Kostnaden är den samma oavsett hur det finansiella upplägget är och restvärdet vid privatleasing är alltid satt till ett lågt värde som i regel är bra bit under marknadsvärdet. Verkar som många inte förstår sig på att alla former av avbetalningsköp bara är ett sätt att lura sig själv
Logiken här är att elbilsmarknaden håller på att explodera och utvecklingen går fort framåt. Vad är en elbil som går 30-50 mil värd om 3-4 år? Hur långt går de nya elbilarna då? Hur snabbt laddar de batterierna? Är batterierna lika svindyra som idag? Finns ett garanterat restvärde i leasingavtalet slipper man i.a.f. huvudvärken om andrahandsvärdet skulle ha sjunkit som en sten. Behöver inte bli så, men risken finns.
Jag tror elbilen fortfarande kommer ha lägre värdeminskning jämfört med fossilbil om 3-4år då det är och kommer vara brist på beg elbilar och överflöd av fossiler.
Elbilarna kommer inte gå så mycket längre om 3-4år, räckvidden räcker redan idag, bättre med prissänkningar.
Fossilbil däremot skulle jag hellre privatleasa pga risk för stor värdeminskning.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Vilket ofta är dyrt, då leasingbolagen inte tar någon "risk" genom att sätta restvärdet mycket lågt.
Ja det är ju så man betalar för att slippa risken.
Därför blir det ju märkligt när många som privatleasar gör det med argumentet att man "slipper risken". I själva verket tappar man kontroll över när i tiden man vill betala för värdeminskningen.
Tycker oftast privatleasing kan vara riktigt fördelaktigt ibland. Vet flera som privatleasat hos t.ex. Audi där om man räknar bort den ränta som betalas vid finansiering, försäkring, serviceavtal osv får man ett restvärde på 80% efter 3 år och 4500 mil. Teslas privatleasing är väl inte speciellt dum heller faktiskt om man inte vill ta risken, är ju 50-51% restvärde på den och det är inte helt uppåt väggarna att anta det.
Inget bolag förlorar på det de gör. Om så var fallet skulle "fenomenet" försvinna.
Nej, men det betyder inte att privatleasing måste kosta samma eller mer mot att köpa bilen med lån. Att byta in en bil alternativt sälja privat kommer ge dig mindre än vad handlaren kan sälja bilen för, den differensen kan de bjuda på för att få sälja en bil till. Tillverkaren kan vara beredd att ta av sina marginaler för att sälja bilen, kanske vill de inte dra ned på tillverkningstakten eller så blir det helt enkelt billigare totalt för dem att tillverka fler och sälja dem till lägre marginal än att köpa in mindre kvantiteter av delarna. Tillverkaren förlorar helt enkelt inte nödvändigtvis på att privatleasing ibland blir billigare än att köpa den med lån, för det är inte antingen eller.
Det handlaren (eller biltillverkaren) tjänar på att man kan räkna med att man får en kund som garanterat byter bil efter 2år igen. Värdeminskningen är störst i kronor under dom två första åren och handlaren vill mycket hellre ha en kund som tar ut tre bilar under en 6-årsperiod än en kund som köper en bil och aldrig någonsin kommer tillbaka.
Dessutom tjänar handlaren pengar på att sälja begagnade bilar. Har man sålt en bil på privatleasing kan man ju sälja bilen långt innan den kommer tillbaka om det knallar in en kund med bestämt önskemål.
Metoderna varierar. En förekommande är att hitta onormalt slitage på bilen som man skulle kunna tänka sig att strunta i om kunden väljer att ta en ny bil på förnyat avtal.
Man kan också få ett privatleasingalternativ att se billigare ut genom att ge ett dåligt bud på privatköp. Inte sällan används ju listpriser i jämförelsen. Vem betalar listpris (på allt utom Tesla då)?
Ny här, funderat ett tag på en Model 3 SR+. Är jag helt ute och cyklar här, Tesla erbjuder väl inte privatleasing? De alternativ jag får upp är kontant, företagsleasing och privatavbetalning. Just för mig verkar privatavbetalning rimligast. Skulle tro att majoriteten går den vägen? Antingen direkt genom Tesla eller sin egna bank.
Ny här, funderat ett tag på en Model 3 SR+. Är jag helt ute och cyklar här, Tesla erbjuder väl inte privatleasing? De alternativ jag får upp är kontant, företagsleasing och privatavbetalning. Just för mig verkar privatavbetalning rimligast. Skulle tro att majoriteten går den vägen? Antingen direkt genom Tesla eller sin egna bank.
Ny här, funderat ett tag på en Model 3 SR+. Är jag helt ute och cyklar här, Tesla erbjuder väl inte privatleasing? De alternativ jag får upp är kontant, företagsleasing och privatavbetalning. Just för mig verkar privatavbetalning rimligast. Skulle tro att majoriteten går den vägen? Antingen direkt genom Tesla eller sin egna bank.