Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Spfere skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Enligt https://www.tesla.cn/model3/design verkar Model 3 bara kosta från 299050 Yuan i Kina vilket motsvarar ungefär 407-tusen SEK.
Kan det stämma!?
tror inte skatt fungerar riktigt likadant i Kina som det gör i Sverige, så det kan säkert stämma att bilen kostar mindre där. (om den inte åker på rolig importsatskatt) men det kanske de slipper då de har fabriker i Kina.
Undrade lite varför skillnaden blir så stor för Standard Range när det bara skiljer ca 70-tusen för Long Range AWD.
Men, det kanske står nån bra förklaring på kinesiska.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av Mickep »

Det "låga" priset beror också på att bonusen räknas bort från inköpspriset direkt. Så konsumenterna behöver inte bekymra sig att vänta på statens subventioner.
Osssen
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 maj 2019 12:20

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av Osssen »

Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Användarvisningsbild
DrKatjing
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 nov 2019 20:37

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av DrKatjing »

Osssen skrev:
Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av hooked »

DrKatjing skrev:
Osssen skrev:
Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
Jag har då aldrig förstått den här logiken? Kostnaden är den samma oavsett hur det finansiella upplägget är och restvärdet vid privatleasing är alltid satt till ett lågt värde som i regel är bra bit under marknadsvärdet. Verkar som många inte förstår sig på att alla former av avbetalningsköp bara är ett sätt att lura sig själv :lol:
Användarvisningsbild
DrKatjing
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 nov 2019 20:37

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av DrKatjing »

hooked skrev:
DrKatjing skrev:
Osssen skrev:
Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
Jag har då aldrig förstått den här logiken? Kostnaden är den samma oavsett hur det finansiella upplägget är och restvärdet vid privatleasing är alltid satt till ett lågt värde som i regel är bra bit under marknadsvärdet. Verkar som många inte förstår sig på att alla former av avbetalningsköp bara är ett sätt att lura sig själv :lol:
Logiken här är att elbilsmarknaden håller på att explodera och utvecklingen går fort framåt. Vad är en elbil som går 30-50 mil värd om 3-4 år? Hur långt går de nya elbilarna då? Hur snabbt laddar de batterierna? Är batterierna lika svindyra som idag? Finns ett garanterat restvärde i leasingavtalet slipper man i.a.f. huvudvärken om andrahandsvärdet skulle ha sjunkit som en sten. Behöver inte bli så, men risken finns.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av Tellus »

DrKatjing skrev:
hooked skrev:
DrKatjing skrev:
Osssen skrev:
Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
Jag har då aldrig förstått den här logiken? Kostnaden är den samma oavsett hur det finansiella upplägget är och restvärdet vid privatleasing är alltid satt till ett lågt värde som i regel är bra bit under marknadsvärdet. Verkar som många inte förstår sig på att alla former av avbetalningsköp bara är ett sätt att lura sig själv :lol:
Logiken här är att elbilsmarknaden håller på att explodera och utvecklingen går fort framåt. Vad är en elbil som går 30-50 mil värd om 3-4 år? Hur långt går de nya elbilarna då? Hur snabbt laddar de batterierna? Är batterierna lika svindyra som idag? Finns ett garanterat restvärde i leasingavtalet slipper man i.a.f. huvudvärken om andrahandsvärdet skulle ha sjunkit som en sten. Behöver inte bli så, men risken finns.
Jag tror elbilen fortfarande kommer ha lägre värdeminskning jämfört med fossilbil om 3-4år då det är och kommer vara brist på beg elbilar och överflöd av fossiler.
Elbilarna kommer inte gå så mycket längre om 3-4år, räckvidden räcker redan idag, bättre med prissänkningar.
Fossilbil däremot skulle jag hellre privatleasa pga risk för stor värdeminskning.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av Fredrik j »

När man privatleasar en bil betalar man någon annan för att ta restvärdesrisken...
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av ChristerSjo »

Vilket ofta är dyrt, då leasingbolagen inte tar någon "risk" genom att sätta restvärdet mycket lågt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av Fredrik j »

ChristerSjo skrev:
Vilket ofta är dyrt, då leasingbolagen inte tar någon "risk" genom att sätta restvärdet mycket lågt.
Ja det är ju så man betalar för att slippa risken.
Därför blir det ju märkligt när många som privatleasar gör det med argumentet att man "slipper risken". I själva verket tappar man kontroll över när i tiden man vill betala för värdeminskningen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker oftast privatleasing kan vara riktigt fördelaktigt ibland. Vet flera som privatleasat hos t.ex. Audi där om man räknar bort den ränta som betalas vid finansiering, försäkring, serviceavtal osv får man ett restvärde på 80% efter 3 år och 4500 mil. Teslas privatleasing är väl inte speciellt dum heller faktiskt om man inte vill ta risken, är ju 50-51% restvärde på den och det är inte helt uppåt väggarna att anta det.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av ChristerSjo »

Inget bolag förlorar på det de gör. Om så var fallet skulle "fenomenet" försvinna.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av OfarligTesla »

ChristerSjo skrev:
Inget bolag förlorar på det de gör. Om så var fallet skulle "fenomenet" försvinna.
Nej, men det betyder inte att privatleasing måste kosta samma eller mer mot att köpa bilen med lån. Att byta in en bil alternativt sälja privat kommer ge dig mindre än vad handlaren kan sälja bilen för, den differensen kan de bjuda på för att få sälja en bil till. Tillverkaren kan vara beredd att ta av sina marginaler för att sälja bilen, kanske vill de inte dra ned på tillverkningstakten eller så blir det helt enkelt billigare totalt för dem att tillverka fler och sälja dem till lägre marginal än att köpa in mindre kvantiteter av delarna. Tillverkaren förlorar helt enkelt inte nödvändigtvis på att privatleasing ibland blir billigare än att köpa den med lån, för det är inte antingen eller.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av Fredrik j »

Det handlaren (eller biltillverkaren) tjänar på att man kan räkna med att man får en kund som garanterat byter bil efter 2år igen. Värdeminskningen är störst i kronor under dom två första åren och handlaren vill mycket hellre ha en kund som tar ut tre bilar under en 6-årsperiod än en kund som köper en bil och aldrig någonsin kommer tillbaka.
Dessutom tjänar handlaren pengar på att sälja begagnade bilar. Har man sålt en bil på privatleasing kan man ju sälja bilen långt innan den kommer tillbaka om det knallar in en kund med bestämt önskemål.

Metoderna varierar. En förekommande är att hitta onormalt slitage på bilen som man skulle kunna tänka sig att strunta i om kunden väljer att ta en ny bil på förnyat avtal.
Man kan också få ett privatleasingalternativ att se billigare ut genom att ge ett dåligt bud på privatköp. Inte sällan används ju listpriser i jämförelsen. Vem betalar listpris (på allt utom Tesla då)?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
Tycker oftast privatleasing kan vara riktigt fördelaktigt ibland...
:lol: bästa idag ju ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av taliz »

Oftast är det sällan men ibland förmodligen fördelaktigt. Möjligen ofördelaktigt, kanske. Oklart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
OfarligTesla skrev:
Tycker oftast privatleasing kan vara riktigt fördelaktigt ibland...
:lol: bästa idag ju ;)
Haha, ja jag skrev om meningen och glömde bort att ta bort allt av det som stod tidigare :p, ”oftast” skulle bort där.
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av 4Head »

Ny här, funderat ett tag på en Model 3 SR+. Är jag helt ute och cyklar här, Tesla erbjuder väl inte privatleasing? De alternativ jag får upp är kontant, företagsleasing och privatavbetalning. Just för mig verkar privatavbetalning rimligast. Skulle tro att majoriteten går den vägen? Antingen direkt genom Tesla eller sin egna bank.
Bild
Model 3 SR+ 2020
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

4Head skrev:
Ny här, funderat ett tag på en Model 3 SR+. Är jag helt ute och cyklar här, Tesla erbjuder väl inte privatleasing? De alternativ jag får upp är kontant, företagsleasing och privatavbetalning. Just för mig verkar privatavbetalning rimligast. Skulle tro att majoriteten går den vägen? Antingen direkt genom Tesla eller sin egna bank.
Jodå, det finns bla ett privatleasingerbjudande via DNB som Tesla-butikerna förmedlar:
https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3? ... RWD%20Plus

Mer om detta ämne: viewtopic.php?f=51&t=18139&hilit=Privatleasing
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av 4Head »

BEV[e-Rage] skrev:
4Head skrev:
Ny här, funderat ett tag på en Model 3 SR+. Är jag helt ute och cyklar här, Tesla erbjuder väl inte privatleasing? De alternativ jag får upp är kontant, företagsleasing och privatavbetalning. Just för mig verkar privatavbetalning rimligast. Skulle tro att majoriteten går den vägen? Antingen direkt genom Tesla eller sin egna bank.
Jodå, det finns bla ett privatleasingerbjudande via DNB som Tesla-butikerna förmedlar:
https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3? ... RWD%20Plus

Mer om detta ämne: viewtopic.php?f=51&t=18139&hilit=Privatleasing
Tack för länken. Tror jag kör på privatavbetalning ändå, har räknat lite på det och känns mer säkert om man säger så.

Nu är laddning det enda problemet innan jag drar iväg en beställning. Får nog göra en ny tråd då mitt läge är lite unikt skulle jag tro.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?

Inlägg av LarsL »

Idén med privatleasing är väl att slipa kontantinsatsen på 20%?
Skriv svar