Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Postat: 06 jan 2020 14:08
Priserna verkar inte stämma alls och hur de har fått fram "grundpriset" är för mig en gåta...Zalman3 skrev:
Det står att grundpriset för Teslan är 481.000 kr.
Hur stämmer det?
481 är väll priset för M3 SR + när den kom efter 60 000 miljöbonus ?lator skrev:Priserna verkar inte stämma alls och hur de har fått fram "grundpriset" är för mig en gåta...Zalman3 skrev:
Det står att grundpriset för Teslan är 481.000 kr.
Hur stämmer det?
Sorry my bad Men oavsett så är det rätt onödigt att ta ett mindre nödvändigt tillbehör för 66000 på en redan dyr bil när priset verkar vara viktigt.cosmos skrev:Det är inte bara ett vintertest utan hela 2020.
Kan ju tycka den kostnaden är omotiverad då även resterande bilar inte är så fläskigt utrustade.chpaulin skrev:Sorry my bad Men oavsett så är det rätt onödigt att ta ett mindre nödvändigt tillbehör för 66000 på en redan dyr bil när priset verkar vara viktigt.cosmos skrev:Det är inte bara ett vintertest utan hela 2020.
Just den bristen son nämns i rubriken gällde detta.lukasf skrev:Någon som läst artikeln och vet vad bristen är?
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... -grusvagar
Själv är jag förvånad över att tidningen valde att lägga 66000 på FSD på en bil de i normala fall ska behålla ett år. Funktionaliteten är ju långtifrån färdigutvecklad, och den lär knappast hinna betala sig under det år de kör bilen. Visserligen kan det påverka andrhandsvärdet positivt, och det händer även att Vi Bilägare behåller vissa bilar längre än ett år, men som konsumentupplysning tycker jag det stämmer lite dåligt särskilt som de konsekvent hamrar in att bilen kostat 625000 när 66000 av dessa är synnerligen självförvållade och de istället kunde ha haft en bil som "kostat" 559'Finishen överlag är måttlig, runt bagageutrymmet rent undermålig. På grusväg väller det in damm i varje vrå på plåten runt bagageöppningen, vi fick ha med oss en borste och sopa rent. I motljus kan man se hur illa dörrarna passats in mot karossen, överlappningarna bildar långa skuggor. Det känns verkligen inget vidare på en bil för 625 000 kronor!
Standard Range Plus 53.760kr
Det går bara att beställa SR+ på hemsidan men det gick att plocka bort Plus om man ringde Tesla och då fick man en lite bolaget bil. Tror inte det är möjligt längre dock.Zalman3 skrev:De har ju köpt till Standard Range Plus för 53.760kr.
Vad är det för nåt?
De hävdar att baspriset är 481.000kr.
Hur kom de fram till den siffran?
Standard Range Plus 53.760kr
Beror på om gummimattor räknas som motsvarade utrustning...Pontus skrev:Har man motsvarande utrustning som finns i FSD i de andra bilarna i testet?
Jag tror man tidigare har gått ganska mycket på vad tillverkaren rekommenderar för utrustning. Elons information om att FSD snart ska kosta flera hundra tusen skulle ju kunna tolkas som en rekommendation.Pontus skrev:Har man motsvarande utrustning som finns i FSD i de andra bilarna i testet?
Vi Bilägare köper helt enkelt in 5 bilar varje år som de kör under ett år och där målet från början var att de skulle köras en sträcka motsvarande ett varv runt Jorden så de första åren kallades testet för Jorden Runt-testet. Sen ett antal år kallas det bara Långtestet och bilarna körs mycket riktigt som någon form av tjänstebilar av de olika reportrarna och roterar mellan dem under året, så de testas då av folk med olika familjesituation och i olika miljöer. Man kör olika temaartiklar i olika nummer under året - vintertest, sommarsemestertest mm - där man jämför olika egenskaper och utser bästa vinterbil, bästa semesterbil etc.Fredrik j skrev:Jag tror man tidigare har gått ganska mycket på vad tillverkaren rekommenderar för utrustning. Elons information om att FSD snart ska kosta flera hundra tusen skulle ju kunna tolkas som en rekommendation.Pontus skrev:Har man motsvarande utrustning som finns i FSD i de andra bilarna i testet?
ViB testar väl inte likvärdiga bilar mot varandra utan bilarna mäts mot vad som kan förväntas även om jämförelser förekommer.
Jag tror dom även använder bilarna som tjänstebilar på redaktionen.
Off topic, kan detta vara rekord i leveranstid vi ser?StefL skrev:Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Det kan vara en reservationshållare som av olika skäl valt att avvakta ocksåTechNerd skrev:Off topic, kan detta vara rekord i leveranstid vi ser?StefL skrev:Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?StefL skrev:Vi Bilägare köper helt enkelt in 5 bilar varje år som de kör under ett år och där målet från början var att de skulle köras en sträcka motsvarande ett varv runt Jorden så de första åren kallades testet för Jorden Runt-testet. Sen ett antal år kallas det bara Långtestet och bilarna körs mycket riktigt som någon form av tjänstebilar av de olika reportrarna och roterar mellan dem under året, så de testas då av folk med olika familjesituation och i olika miljöer. Man kör olika temaartiklar i olika nummer under året - vintertest, sommarsemestertest mm - där man jämför olika egenskaper och utser bästa vinterbil, bästa semesterbil etc.Fredrik j skrev:Jag tror man tidigare har gått ganska mycket på vad tillverkaren rekommenderar för utrustning. Elons information om att FSD snart ska kosta flera hundra tusen skulle ju kunna tolkas som en rekommendation.Pontus skrev:Har man motsvarande utrustning som finns i FSD i de andra bilarna i testet?
ViB testar väl inte likvärdiga bilar mot varandra utan bilarna mäts mot vad som kan förväntas även om jämförelser förekommer.
Jag tror dom även använder bilarna som tjänstebilar på redaktionen.
Urvalet av modeller brukar vara ganska spritt och man försöker vad jag förstår testa modeller man bedömer som intressanta och som kan tänkas finna köpare, där man tar med allt från småbilar till större modeller. Årets teststall består t.ex. av
Tesla Model 3 SR+
BMW 320d touring
Mazda 3
Renault Clio
Toyota Corolla kombi
Finns det säkert, men inte jag!Pontus skrev:Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?