Kan ju tycka den kostnaden är omotiverad då även resterande bilar inte är så fläskigt utrustade.chpaulin skrev:Sorry my bad Men oavsett så är det rätt onödigt att ta ett mindre nödvändigt tillbehör för 66000 på en redan dyr bil när priset verkar vara viktigt.cosmos skrev:Det är inte bara ett vintertest utan hela 2020.
Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Moderator: Redaktion
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Nåja, gummimattor har de trotsallt valt till på de andra bilarna...
Manuell låda på alla utom hybriden...
Slutsatsen kommer bli att Teslan är för dyr...
Manuell låda på alla utom hybriden...
Slutsatsen kommer bli att Teslan är för dyr...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Någon som läst artikeln och vet vad bristen är?
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... -grusvagar
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... -grusvagar
M3 LR AWD 2020
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Just den bristen son nämns i rubriken gällde detta.lukasf skrev:Någon som läst artikeln och vet vad bristen är?
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... -grusvagar
Själv är jag förvånad över att tidningen valde att lägga 66000 på FSD på en bil de i normala fall ska behålla ett år. Funktionaliteten är ju långtifrån färdigutvecklad, och den lär knappast hinna betala sig under det år de kör bilen. Visserligen kan det påverka andrhandsvärdet positivt, och det händer även att Vi Bilägare behåller vissa bilar längre än ett år, men som konsumentupplysning tycker jag det stämmer lite dåligt särskilt som de konsekvent hamrar in att bilen kostat 625000 när 66000 av dessa är synnerligen självförvållade och de istället kunde ha haft en bil som "kostat" 559'Finishen överlag är måttlig, runt bagageutrymmet rent undermålig. På grusväg väller det in damm i varje vrå på plåten runt bagageöppningen, vi fick ha med oss en borste och sopa rent. I motljus kan man se hur illa dörrarna passats in mot karossen, överlappningarna bildar långa skuggor. Det känns verkligen inget vidare på en bil för 625 000 kronor!
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
De har ju köpt till Standard Range Plus för 53.760kr.
Vad är det för nåt?
De hävdar att baspriset är 481.000kr.
Hur kom de fram till den siffran?
Vad är det för nåt?
De hävdar att baspriset är 481.000kr.
Hur kom de fram till den siffran?
Standard Range Plus 53.760kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Nyfiken: varför var det ett problem att det var dammigt i bagageöppningen? Antar att det var i "dörrgången" dvs utanför tätningslisten? Störde det funktionen? Och ... borsta? Grusdamm? Jättebra för lacken...
Men en bra rubrik! Bra clickbait alltså.
Men en bra rubrik! Bra clickbait alltså.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Det går bara att beställa SR+ på hemsidan men det gick att plocka bort Plus om man ringde Tesla och då fick man en lite bolaget bil. Tror inte det är möjligt längre dock.Zalman3 skrev:De har ju köpt till Standard Range Plus för 53.760kr.
Vad är det för nåt?
De hävdar att baspriset är 481.000kr.
Hur kom de fram till den siffran?
Standard Range Plus 53.760kr
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Har man motsvarande utrustning som finns i FSD i de andra bilarna i testet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Beror på om gummimattor räknas som motsvarade utrustning...Pontus skrev:Har man motsvarande utrustning som finns i FSD i de andra bilarna i testet?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Jag tror man tidigare har gått ganska mycket på vad tillverkaren rekommenderar för utrustning. Elons information om att FSD snart ska kosta flera hundra tusen skulle ju kunna tolkas som en rekommendation.Pontus skrev:Har man motsvarande utrustning som finns i FSD i de andra bilarna i testet?
ViB testar väl inte likvärdiga bilar mot varandra utan bilarna mäts mot vad som kan förväntas även om jämförelser förekommer.
Jag tror dom även använder bilarna som tjänstebilar på redaktionen.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Vi Bilägare köper helt enkelt in 5 bilar varje år som de kör under ett år och där målet från början var att de skulle köras en sträcka motsvarande ett varv runt Jorden så de första åren kallades testet för Jorden Runt-testet. Sen ett antal år kallas det bara Långtestet och bilarna körs mycket riktigt som någon form av tjänstebilar av de olika reportrarna och roterar mellan dem under året, så de testas då av folk med olika familjesituation och i olika miljöer. Man kör olika temaartiklar i olika nummer under året - vintertest, sommarsemestertest mm - där man jämför olika egenskaper och utser bästa vinterbil, bästa semesterbil etc.Fredrik j skrev:Jag tror man tidigare har gått ganska mycket på vad tillverkaren rekommenderar för utrustning. Elons information om att FSD snart ska kosta flera hundra tusen skulle ju kunna tolkas som en rekommendation.Pontus skrev:Har man motsvarande utrustning som finns i FSD i de andra bilarna i testet?
ViB testar väl inte likvärdiga bilar mot varandra utan bilarna mäts mot vad som kan förväntas även om jämförelser förekommer.
Jag tror dom även använder bilarna som tjänstebilar på redaktionen.
Urvalet av modeller brukar vara ganska spritt och man försöker vad jag förstår testa modeller man bedömer som intressanta och som kan tänkas finna köpare, där man tar med allt från småbilar till större modeller. Årets teststall består t.ex. av
Tesla Model 3 SR+
BMW 320d touring
Mazda 3
Renault Clio
Toyota Corolla kombi
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Off topic, kan detta vara rekord i leveranstid vi ser?StefL skrev:Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Det kan vara en reservationshållare som av olika skäl valt att avvakta ocksåTechNerd skrev:Off topic, kan detta vara rekord i leveranstid vi ser?StefL skrev:Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?StefL skrev:Vi Bilägare köper helt enkelt in 5 bilar varje år som de kör under ett år och där målet från början var att de skulle köras en sträcka motsvarande ett varv runt Jorden så de första åren kallades testet för Jorden Runt-testet. Sen ett antal år kallas det bara Långtestet och bilarna körs mycket riktigt som någon form av tjänstebilar av de olika reportrarna och roterar mellan dem under året, så de testas då av folk med olika familjesituation och i olika miljöer. Man kör olika temaartiklar i olika nummer under året - vintertest, sommarsemestertest mm - där man jämför olika egenskaper och utser bästa vinterbil, bästa semesterbil etc.Fredrik j skrev:Jag tror man tidigare har gått ganska mycket på vad tillverkaren rekommenderar för utrustning. Elons information om att FSD snart ska kosta flera hundra tusen skulle ju kunna tolkas som en rekommendation.Pontus skrev:Har man motsvarande utrustning som finns i FSD i de andra bilarna i testet?
ViB testar väl inte likvärdiga bilar mot varandra utan bilarna mäts mot vad som kan förväntas även om jämförelser förekommer.
Jag tror dom även använder bilarna som tjänstebilar på redaktionen.
Urvalet av modeller brukar vara ganska spritt och man försöker vad jag förstår testa modeller man bedömer som intressanta och som kan tänkas finna köpare, där man tar med allt från småbilar till större modeller. Årets teststall består t.ex. av
Tesla Model 3 SR+
BMW 320d touring
Mazda 3
Renault Clio
Toyota Corolla kombi
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Finns det säkert, men inte jag!Pontus skrev:Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Jerker skrev:Finns det säkert, men inte jag!Pontus skrev:Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Inte jag heller...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Gammal ViBilägare-läsare här, (sedan 80-talet, min far prenumererade, och sedan jag själv i många år) värt att veta är att objektiviteten inte är på topp i den tidningen. Det är liksom det som är grejen, de agerar som mer eller mindre "vanliga människor", men som råkar jobba på OKQ8 förlag.
SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig.
Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).
Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.
SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig.
Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).
Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Jag är också mångårig läsare med ungefär samma bakgrund - min pappa läste (och läser fortfarande) tidningen, jag läste hans och sen har det även blivit tradition att jag får årsprenumerationen i julklapp. Jag tycker generellt tidningen är rätt bra och befriande chosefri och utan det överdrivet teknikhurtiga som jag kan uppleva att tidningar som t.ex. Teknikens Värld och AMS stå för. Men ibland är det helt klart lite fånigt och man tycker nästan skribenterna gör sig dummare än de är bara för sakens skull, istället för att sakligt förklara hur det ligger till.tor-ake skrev:Gammal ViBilägare-läsare här, (sedan 80-talet, min far prenumererade, och sedan jag själv i många år) värt att veta är att objektiviteten inte är på topp i den tidningen. Det är liksom det som är grejen, de agerar som mer eller mindre "vanliga människor", men som råkar jobba på OKQ8 förlag.
SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig.
Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).
Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.
Som svensk tidning är den självklart också i någon mån partisk till förmån för Volvo, det är mitt bestämda intryck, även om även VAG på senare tid blivit lite av idoler för tidningen (vilket iof för mig som Skodaförare kan kännas som att jag har rätt )
Jag har också försökt begripa varför de gjorde det valet. Jag har skrivit åtskilliga artikelkommentarer på deras hemsida och ställt frågan, men aldrig fått något svar eller kommentar tillbaka från någon av skribenterna.Pontus skrev:Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Ni som inte valt FSD. Hur är farthållaren. Är det något ni saknar? (som ni tycker borde inkluderas i baspriset).
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
I autopiloten som är standard ingår farthållare med avståndshållare till bilen framför så där tror jag inte det gör någon skillnad om man har FSD eller inte. Det man inte kan göra är att byta fil utan att AP stängs av och givetvis inte få rekommendationer om att byta fil för att köra om långsammare bilar vilket man får i FSD eller Enhanced Auto Pilot när den fanns.Mickep skrev:Ni som inte valt FSD. Hur är farthållaren. Är det något ni saknar? (som ni tycker borde inkluderas i baspriset).
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)
Korta svaret: Bra
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.StefL skrev:Jag är också mångårig läsare med ungefär samma bakgrund - min pappa läste (och läser fortfarande) tidningen, jag läste hans och sen har det även blivit tradition att jag får årsprenumerationen i julklapp. Jag tycker generellt tidningen är rätt bra och befriande chosefri och utan det överdrivet teknikhurtiga som jag kan uppleva att tidningar som t.ex. Teknikens Värld och AMS stå för. Men ibland är det helt klart lite fånigt och man tycker nästan skribenterna gör sig dummare än de är bara för sakens skull, istället för att sakligt förklara hur det ligger till.tor-ake skrev:Gammal ViBilägare-läsare här, (sedan 80-talet, min far prenumererade, och sedan jag själv i många år) värt att veta är att objektiviteten inte är på topp i den tidningen. Det är liksom det som är grejen, de agerar som mer eller mindre "vanliga människor", men som råkar jobba på OKQ8 förlag.
SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig.
Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).
Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.
Som svensk tidning är den självklart också i någon mån partisk till förmån för Volvo, det är mitt bestämda intryck, även om även VAG på senare tid blivit lite av idoler för tidningen (vilket iof för mig som Skodaförare kan kännas som att jag har rätt )
Jag har också försökt begripa varför de gjorde det valet. Jag har skrivit åtskilliga artikelkommentarer på deras hemsida och ställt frågan, men aldrig fått något svar eller kommentar tillbaka från någon av skribenterna.Pontus skrev:Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Hur var det nu, du körde SAAB innan, va?Pontus skrev:Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Jag har faktiskt ägt en SAAB ett par månader innan jag fick min model S, så ja jag körde SAAB innantor-ake skrev:Hur var det nu, du körde SAAB innan, va?Pontus skrev:Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Jag tycker det är otroligt retligt med AP, man märker att den har något "bakom pannbenet" som inte får komma fram. Den vägrar t.ex. ofta köra om i högerfilen när det är någon "left lane hugger", eftersom det är mot reglerna, och vid påfarten Kista-E4s så slår den t.om. på blinkers, men byta fil, som är ett jäkla fipplande att göra manuellt:Pontus skrev:I autopiloten som är standard ingår farthållare med avståndshållare till bilen framför så där tror jag inte det gör någon skillnad om man har FSD eller inte. Det man inte kan göra är att byta fil utan att AP stängs av och givetvis inte få rekommendationer om att byta fil för att köra om långsammare bilar vilket man får i FSD eller Enhanced Auto Pilot när den fanns.Mickep skrev:Ni som inte valt FSD. Hur är farthållaren. Är det något ni saknar? (som ni tycker borde inkluderas i baspriset).
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)
Korta svaret: Bra
1. Blinka vänster (annars kämpar bilen emot i steg 2)
2. Styr över i andra filen
3. Dubbeldra högerspaken
4. (när man kört om) Blinka höger (annars får man skarpa förmaningar) i steg 5
5. Styr över i högerfilen
6. Dubbeldra högerspaken
7. Rinse and repeat
... nej, se det går inte!
Skulle man kunna köpa enbart filbyte för t.ex. 10.000kr hade jag lätt gjort det, men 66.000? Nej.
Är basic AP bättre än inget? Ja - mycket bättre än andra märkens aktiva farthållare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020
Tycker nu att farthållaren är riktigt bra och den har blivit bra mycket bättre på det dryga halvår som jag har haft min bil.
Håller med om det fruktansvärda meckandet att slå på och av AP vid omkörningar, men det har ju iofs inget med farthållaren att göra. Men oftast struntar jag att slå på AP när jag ligger i vänsterfil utan använder det bara i högerfil. Apropå AP så är den riktigt bra nu. Klarar rätt avancerade vägar med skarpa kurvor utan att göra nåt halsbrytande, klarar av vägar utan linjer. Körde nyligen på en bred nyasfalterad väg som nog ska bli 2+1, så den var riktigt bred och helt utan linjer, men AP lade sig snällt på rätt ställe till höger på vägen. Klarar och också vägarbeten med tillfälliga markeringar, koner, cementplintar etc. riktigt bra! Övergången från 2-filigt till 1-filigt i 2+1-vägar går och för det mesta helt rätt. Har kört mycket 2+1 de senaste dagarna och ibland blir den lite förvirras men oftast hittar den till högerfilen.
Det som är mest irriterande är att kartdatan inte avspeglar verkligheten utan man måste hålla på och ändra hastighet hela tiden. Men det är ju alltså inte Teslas fel, som vi rett ut i andra trådar. Så avläsning av hastighetsskyltar är något som jag ser fram emot, om det nu kommer till oss utan FSD?
Håller med om det fruktansvärda meckandet att slå på och av AP vid omkörningar, men det har ju iofs inget med farthållaren att göra. Men oftast struntar jag att slå på AP när jag ligger i vänsterfil utan använder det bara i högerfil. Apropå AP så är den riktigt bra nu. Klarar rätt avancerade vägar med skarpa kurvor utan att göra nåt halsbrytande, klarar av vägar utan linjer. Körde nyligen på en bred nyasfalterad väg som nog ska bli 2+1, så den var riktigt bred och helt utan linjer, men AP lade sig snällt på rätt ställe till höger på vägen. Klarar och också vägarbeten med tillfälliga markeringar, koner, cementplintar etc. riktigt bra! Övergången från 2-filigt till 1-filigt i 2+1-vägar går och för det mesta helt rätt. Har kört mycket 2+1 de senaste dagarna och ibland blir den lite förvirras men oftast hittar den till högerfilen.
Det som är mest irriterande är att kartdatan inte avspeglar verkligheten utan man måste hålla på och ändra hastighet hela tiden. Men det är ju alltså inte Teslas fel, som vi rett ut i andra trådar. Så avläsning av hastighetsskyltar är något som jag ser fram emot, om det nu kommer till oss utan FSD?