Sida 1 av 2

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 09:36
av StefL
Fredrik j skrev:
Pontus skrev:
Har man motsvarande utrustning som finns i FSD i de andra bilarna i testet?
Jag tror man tidigare har gått ganska mycket på vad tillverkaren rekommenderar för utrustning. Elons information om att FSD snart ska kosta flera hundra tusen skulle ju kunna tolkas som en rekommendation.
ViB testar väl inte likvärdiga bilar mot varandra utan bilarna mäts mot vad som kan förväntas även om jämförelser förekommer.
Jag tror dom även använder bilarna som tjänstebilar på redaktionen.
Vi Bilägare köper helt enkelt in 5 bilar varje år som de kör under ett år och där målet från början var att de skulle köras en sträcka motsvarande ett varv runt Jorden så de första åren kallades testet för Jorden Runt-testet. Sen ett antal år kallas det bara Långtestet och bilarna körs mycket riktigt som någon form av tjänstebilar av de olika reportrarna och roterar mellan dem under året, så de testas då av folk med olika familjesituation och i olika miljöer. Man kör olika temaartiklar i olika nummer under året - vintertest, sommarsemestertest mm - där man jämför olika egenskaper och utser bästa vinterbil, bästa semesterbil etc.

Urvalet av modeller brukar vara ganska spritt och man försöker vad jag förstår testa modeller man bedömer som intressanta och som kan tänkas finna köpare, där man tar med allt från småbilar till större modeller. Årets teststall består t.ex. av
Tesla Model 3 SR+
BMW 320d touring
Mazda 3
Renault Clio
Toyota Corolla kombi

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 09:52
av TechNerd
StefL skrev:
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Off topic, kan detta vara rekord i leveranstid vi ser? :)

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 09:55
av StefL
TechNerd skrev:
StefL skrev:
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Off topic, kan detta vara rekord i leveranstid vi ser? :)
Det kan vara en reservationshållare som av olika skäl valt att avvakta också :lol:

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 10:22
av Pontus
StefL skrev:
Fredrik j skrev:
Pontus skrev:
Har man motsvarande utrustning som finns i FSD i de andra bilarna i testet?
Jag tror man tidigare har gått ganska mycket på vad tillverkaren rekommenderar för utrustning. Elons information om att FSD snart ska kosta flera hundra tusen skulle ju kunna tolkas som en rekommendation.
ViB testar väl inte likvärdiga bilar mot varandra utan bilarna mäts mot vad som kan förväntas även om jämförelser förekommer.
Jag tror dom även använder bilarna som tjänstebilar på redaktionen.
Vi Bilägare köper helt enkelt in 5 bilar varje år som de kör under ett år och där målet från början var att de skulle köras en sträcka motsvarande ett varv runt Jorden så de första åren kallades testet för Jorden Runt-testet. Sen ett antal år kallas det bara Långtestet och bilarna körs mycket riktigt som någon form av tjänstebilar av de olika reportrarna och roterar mellan dem under året, så de testas då av folk med olika familjesituation och i olika miljöer. Man kör olika temaartiklar i olika nummer under året - vintertest, sommarsemestertest mm - där man jämför olika egenskaper och utser bästa vinterbil, bästa semesterbil etc.

Urvalet av modeller brukar vara ganska spritt och man försöker vad jag förstår testa modeller man bedömer som intressanta och som kan tänkas finna köpare, där man tar med allt från småbilar till större modeller. Årets teststall består t.ex. av
Tesla Model 3 SR+
BMW 320d touring
Mazda 3
Renault Clio
Toyota Corolla kombi
Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 10:57
av Jerker
Pontus skrev:
Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Finns det säkert, men inte jag! ;)

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 11:20
av bonath
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Finns det säkert, men inte jag! ;)

Inte jag heller...

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 11:33
av tor-ake
Gammal ViBilägare-läsare här, (sedan 80-talet, min far prenumererade, och sedan jag själv i många år) värt att veta är att objektiviteten inte är på topp i den tidningen. Det är liksom det som är grejen, de agerar som mer eller mindre "vanliga människor", men som råkar jobba på OKQ8 förlag.

SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig. :P

Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).

Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 12:25
av StefL
tor-ake skrev:
Gammal ViBilägare-läsare här, (sedan 80-talet, min far prenumererade, och sedan jag själv i många år) värt att veta är att objektiviteten inte är på topp i den tidningen. Det är liksom det som är grejen, de agerar som mer eller mindre "vanliga människor", men som råkar jobba på OKQ8 förlag.

SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig. :P

Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).

Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.
Jag är också mångårig läsare med ungefär samma bakgrund - min pappa läste (och läser fortfarande) tidningen, jag läste hans och sen har det även blivit tradition att jag får årsprenumerationen i julklapp. Jag tycker generellt tidningen är rätt bra och befriande chosefri och utan det överdrivet teknikhurtiga som jag kan uppleva att tidningar som t.ex. Teknikens Värld och AMS stå för. Men ibland är det helt klart lite fånigt och man tycker nästan skribenterna gör sig dummare än de är bara för sakens skull, istället för att sakligt förklara hur det ligger till.

Som svensk tidning är den självklart också i någon mån partisk till förmån för Volvo, det är mitt bestämda intryck, även om även VAG på senare tid blivit lite av idoler för tidningen (vilket iof för mig som Skodaförare kan kännas som att jag har rätt :lol: )

Pontus skrev:
Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Jag har också försökt begripa varför de gjorde det valet. Jag har skrivit åtskilliga artikelkommentarer på deras hemsida och ställt frågan, men aldrig fått något svar eller kommentar tillbaka från någon av skribenterna.

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 13:30
av Mickep
Ni som inte valt FSD. Hur är farthållaren. Är det något ni saknar? (som ni tycker borde inkluderas i baspriset).
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 14:38
av Pontus
Mickep skrev:
Ni som inte valt FSD. Hur är farthållaren. Är det något ni saknar? (som ni tycker borde inkluderas i baspriset).
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)
I autopiloten som är standard ingår farthållare med avståndshållare till bilen framför så där tror jag inte det gör någon skillnad om man har FSD eller inte. Det man inte kan göra är att byta fil utan att AP stängs av och givetvis inte få rekommendationer om att byta fil för att köra om långsammare bilar vilket man får i FSD eller Enhanced Auto Pilot när den fanns.
Korta svaret: Bra

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 14:44
av Pontus
StefL skrev:
tor-ake skrev:
Gammal ViBilägare-läsare här, (sedan 80-talet, min far prenumererade, och sedan jag själv i många år) värt att veta är att objektiviteten inte är på topp i den tidningen. Det är liksom det som är grejen, de agerar som mer eller mindre "vanliga människor", men som råkar jobba på OKQ8 förlag.

SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig. :P

Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).

Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.
Jag är också mångårig läsare med ungefär samma bakgrund - min pappa läste (och läser fortfarande) tidningen, jag läste hans och sen har det även blivit tradition att jag får årsprenumerationen i julklapp. Jag tycker generellt tidningen är rätt bra och befriande chosefri och utan det överdrivet teknikhurtiga som jag kan uppleva att tidningar som t.ex. Teknikens Värld och AMS stå för. Men ibland är det helt klart lite fånigt och man tycker nästan skribenterna gör sig dummare än de är bara för sakens skull, istället för att sakligt förklara hur det ligger till.

Som svensk tidning är den självklart också i någon mån partisk till förmån för Volvo, det är mitt bestämda intryck, även om även VAG på senare tid blivit lite av idoler för tidningen (vilket iof för mig som Skodaförare kan kännas som att jag har rätt :lol: )

Pontus skrev:
Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Jag har också försökt begripa varför de gjorde det valet. Jag har skrivit åtskilliga artikelkommentarer på deras hemsida och ställt frågan, men aldrig fått något svar eller kommentar tillbaka från någon av skribenterna.
Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 15:00
av tor-ake
Pontus skrev:
Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.
Hur var det nu, du körde SAAB innan, va? :P

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 15:08
av Pontus
tor-ake skrev:
Pontus skrev:
Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.
Hur var det nu, du körde SAAB innan, va? :P
Jag har faktiskt ägt en SAAB ett par månader innan jag fick min model S, så ja jag körde SAAB innan :)

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 15:08
av tor-ake
Pontus skrev:
Mickep skrev:
Ni som inte valt FSD. Hur är farthållaren. Är det något ni saknar? (som ni tycker borde inkluderas i baspriset).
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)
I autopiloten som är standard ingår farthållare med avståndshållare till bilen framför så där tror jag inte det gör någon skillnad om man har FSD eller inte. Det man inte kan göra är att byta fil utan att AP stängs av och givetvis inte få rekommendationer om att byta fil för att köra om långsammare bilar vilket man får i FSD eller Enhanced Auto Pilot när den fanns.
Korta svaret: Bra
Jag tycker det är otroligt retligt med AP, man märker att den har något "bakom pannbenet" som inte får komma fram. Den vägrar t.ex. ofta köra om i högerfilen när det är någon "left lane hugger", eftersom det är mot reglerna, och vid påfarten Kista-E4s så slår den t.om. på blinkers, men byta fil, som är ett jäkla fipplande att göra manuellt:
1. Blinka vänster (annars kämpar bilen emot i steg 2)
2. Styr över i andra filen
3. Dubbeldra högerspaken
4. (när man kört om) Blinka höger (annars får man skarpa förmaningar) i steg 5
5. Styr över i högerfilen
6. Dubbeldra högerspaken
7. Rinse and repeat
... nej, se det går inte!


Skulle man kunna köpa enbart filbyte för t.ex. 10.000kr hade jag lätt gjort det, men 66.000? Nej.
Är basic AP bättre än inget? Ja - mycket bättre än andra märkens aktiva farthållare.

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 16:48
av Jerker
Tycker nu att farthållaren är riktigt bra och den har blivit bra mycket bättre på det dryga halvår som jag har haft min bil.

Håller med om det fruktansvärda meckandet att slå på och av AP vid omkörningar, men det har ju iofs inget med farthållaren att göra. Men oftast struntar jag att slå på AP när jag ligger i vänsterfil utan använder det bara i högerfil. Apropå AP så är den riktigt bra nu. Klarar rätt avancerade vägar med skarpa kurvor utan att göra nåt halsbrytande, klarar av vägar utan linjer. Körde nyligen på en bred nyasfalterad väg som nog ska bli 2+1, så den var riktigt bred och helt utan linjer, men AP lade sig snällt på rätt ställe till höger på vägen. Klarar och också vägarbeten med tillfälliga markeringar, koner, cementplintar etc. riktigt bra! Övergången från 2-filigt till 1-filigt i 2+1-vägar går och för det mesta helt rätt. Har kört mycket 2+1 de senaste dagarna och ibland blir den lite förvirras men oftast hittar den till högerfilen.

Det som är mest irriterande är att kartdatan inte avspeglar verkligheten utan man måste hålla på och ändra hastighet hela tiden. Men det är ju alltså inte Teslas fel, som vi rett ut i andra trådar. Så avläsning av hastighetsskyltar är något som jag ser fram emot, om det nu kommer till oss utan FSD?

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 17:02
av tor-ake
Nä det är sant, jag dillar om AP nu, inte själva farthållaren. Men den använder jag väldigt sällan, tänkte mer kombinationen aktiv farthållare+lane assist. Men det var ju inte frågan. Eller var det? :?

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 17:07
av M3apan
tor-ake skrev:
SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig. :P
Förstår hur du menar just här, MEN, vi är faktiskt dom nya alfa romeo-ägarna! Delvis nischade bilar, med ibland tveksamma egenskaper samt kvalitet på vissa grejer, men SATANS vad roliga att köra! Och "spännande" att äga också. Minns nog hur det var med min 156:a där runt millennieskiftet...

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 18:28
av taliz
tor-ake skrev:
...men byta fil, som är ett jäkla fipplande att göra manuellt:
1. Blinka vänster (annars kämpar bilen emot i steg 2)
2. Styr över i andra filen
3. Dubbeldra högerspaken
4. (när man kört om) Blinka höger (annars får man skarpa förmaningar) i steg 5
5. Styr över i högerfilen
6. Dubbeldra högerspaken
Jag brukar hoppa över steg 3 och 4(well, brukar nog blinka för det mesta, iaf om det är andra bakom).
Ser ingen anledning till att aktivera AP under omkörningen helt enkelt.

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 19:26
av tor-ake
Ska man behöva styra själv när man kör om? :shock:

Har hänt ibland att jag blivit lite disträ och inte kommer ihåg om det är jag eller autopiloten som ansvarar för styrningen. Då när jag kört lite stockholmsslött (motorväg, hastighetsbegränsad till 80, och gott om misstänkta civilsnutbilar). "Oj vad nära mitträcket den kör, nehej jag har visst autostyrningen avslagen..." :?

För att undvika detta kan man antingen öka farten så att omkörningarna inte tar hela eftermiddagen, alternativt slå på autostyrning under omkörningen. Eftersom jag är än snål jäkel så undviker jag gärna fortkörningsböter. :P Plus att jag sällan har bråttom. Egentligen kanske jag skulle ligga kvar i högerfilen men jag vill ju inte skämma ut bilmärket, ser ju inte bra ut om en Model 3 ligger i snigeltempo bakom en Hyundai Getz och en Ford Focus t.ex. Lastbilar vill man ju inte heller ligga bakom, så man får en massa damm på bilen. Då måste man ju ha med sig en borste och borsta rent... :roll:

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 19:34
av pefreli
Alternativt sätter man AP på 135-140 och ligger kvar i vänsterfilen. Problemet löst och FSD ej nödvändig!

Själv skulle jag dock aldrig göra det eftersom jag alltid håller mig till hastighetsgränserna. ;)

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Postat: 30 jun 2020 20:37
av Fredrik j
pefreli skrev:
Alternativt sätter man AP på 135-140 och ligger kvar i vänsterfilen. Problemet löst och FSD ej nödvändig!

Själv skulle jag dock aldrig göra det eftersom jag alltid håller mig till hastighetsgränserna. ;)
Så gör jag med min radarfarthållare. Sätter den på 130 på motorvägen och tar sikte på någon som kör 100+.
Går det för långsamt blinkar jag ut i vänsterfilen och bilen kör om i 130.