MFT Backbox + BackCarrier
Moderator: Redaktion
MFT Backbox + BackCarrier
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Re: MFT Backbox + BackCarrier
nej men såg ju praktisk ut, och efter TeslaBjörns takboxtest så verkar det bättre att ha boxen på dragkroken än att riskera att spräcka glastaket.
Ser också att lönar sig att köpa den i Tyskland om man har vägarna förbi:
https://www.traegerspezialist.de/Heckbo ... 2_3173.htm
Ser också att lönar sig att köpa den i Tyskland om man har vägarna förbi:
https://www.traegerspezialist.de/Heckbo ... 2_3173.htm
Senast redigerad av R2_m3, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Jag tror inte jag har några skidor som får plats i den där..
Röd MYLR med drag.
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Jag har provat den på Model x. Fungerar bra. Borde fungera lika bra på Model 3. Skidor upp till 175 cm fungerar bra. Längre går också men då blir det lite trassel med att lossa ena gaveln vid i och urlastning.
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Finns "förlängare" så att man kan få in 190 cm, mina längsta skidor är 179 cm. Model 3 är 185 cm bred så det skulle bli 2-3 cm som sticker ut på respektive sida av bilen.Teslasse skrev:Jag tror inte jag har några skidor som får plats i den där..
https://www.takboxspecialisten.com/mft- ... ier-1.html
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Mina kortaste (skateskidorna) är 193...John skrev:Finns "förlängare" så att man kan få in 190 cm, mina längsta skidor är 179 cm. Model 3 är 185 cm bred så det skulle bli 2-3 cm som sticker ut på respektive sida av bilen.Teslasse skrev:Jag tror inte jag har några skidor som får plats i den där..
https://www.takboxspecialisten.com/mft- ... ier-1.html
Röd MYLR med drag.
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Jag tar för det mesta liften uppför så jag klarar mig på lite kortare skidorTeslasse skrev:Mina kortaste (skateskidorna) är 193...John skrev:Finns "förlängare" så att man kan få in 190 cm, mina längsta skidor är 179 cm. Model 3 är 185 cm bred så det skulle bli 2-3 cm som sticker ut på respektive sida av bilen.Teslasse skrev:Jag tror inte jag har några skidor som får plats i den där..
https://www.takboxspecialisten.com/mft- ... ier-1.html
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Jag har en MFT backbox till min Model S och det är toppen. Bla kört till alperna. Enorm skillnad med förbrukning jämfört med takbox. Lite stökigt att bilen blir lång när man ska parkera på P-plats, men hanterbart för det mesta.John skrev:Jag tar för det mesta liften uppför så jag klarar mig på lite kortare skidorTeslasse skrev:Mina kortaste (skateskidorna) är 193...John skrev:Finns "förlängare" så att man kan få in 190 cm, mina längsta skidor är 179 cm. Model 3 är 185 cm bred så det skulle bli 2-3 cm som sticker ut på respektive sida av bilen.Teslasse skrev:Jag tror inte jag har några skidor som får plats i den där..
https://www.takboxspecialisten.com/mft- ... ier-1.html
Jag kan meddela att mina puderlagg (193 cm) får plats på millimetern om man böjer dem lite . Då också tillsammans med turskidor på 185, och 5 par slalomlagg till resten av familjen. Lite pusslande så inget man vill göra varje dag.
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Precis hemkommen från Trysil med vår box. Supernöjd med den. Vår X svalde sex vuxna inklusive utrustning och packning tack vare boxen. Fyra par skidor och två snowboards var dock verkligen max packning.
Bilen drar knappt mer och tom autopiloten funkar som den ska om man bara stänger av släpvagnsläge.
Borde funka lika bra på M3. Klart att föredra framför takbox om man inte måste få in skidor längre än dryga 190 cm.
Bilen drar knappt mer och tom autopiloten funkar som den ska om man bara stänger av släpvagnsläge.
Borde funka lika bra på M3. Klart att föredra framför takbox om man inte måste få in skidor längre än dryga 190 cm.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: MFT Backbox + BackCarrier
TeslaBjörns spräckta glastak vid test av takbox verkar inte ha uppstått pga takboxen. Blir dock själv lite nervös när jag ska montera på takräcket för första gångenR2_m3 skrev:nej men såg ju praktisk ut, och efter TeslaBjörns takboxtest så verkar det bättre att ha boxen på dragkroken än att riskera att spräcka glastaket.
Ser också att lönar sig att köpa den i Tyskland om man har vägarna förbi:
https://www.traegerspezialist.de/Heckbo ... 2_3173.htm
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Köpte du "förlängaren" för att få plats med dina 193 cm?KlasE skrev:Jag har en MFT backbox till min Model S och det är toppen. Bla kört till alperna. Enorm skillnad med förbrukning jämfört med takbox. Lite stökigt att bilen blir lång när man ska parkera på P-plats, men hanterbart för det mesta.John skrev:Jag tar för det mesta liften uppför så jag klarar mig på lite kortare skidorTeslasse skrev:Mina kortaste (skateskidorna) är 193...John skrev:Finns "förlängare" så att man kan få in 190 cm, mina längsta skidor är 179 cm. Model 3 är 185 cm bred så det skulle bli 2-3 cm som sticker ut på respektive sida av bilen.Teslasse skrev:Jag tror inte jag har några skidor som får plats i den där..
https://www.takboxspecialisten.com/mft- ... ier-1.html
Jag kan meddela att mina puderlagg (193 cm) får plats på millimetern om man böjer dem lite . Då också tillsammans med turskidor på 185, och 5 par slalomlagg till resten av familjen. Lite pusslande så inget man vill göra varje dag.
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Nej men knäcktes av lasthållarna som dragits åt för hårt.M455E skrev:TeslaBjörns spräckta glastak vid test av takbox verkar inte ha uppstått pga takboxen. Blir dock själv lite nervös när jag ska montera på takräcket för första gångenR2_m3 skrev:nej men såg ju praktisk ut, och efter TeslaBjörns takboxtest så verkar det bättre att ha boxen på dragkroken än att riskera att spräcka glastaket.
Ser också att lönar sig att köpa den i Tyskland om man har vägarna förbi:
https://www.traegerspezialist.de/Heckbo ... 2_3173.htm
Hittade denna som kan ha både box och sedan längre skidor utanför:
https://www.carparts.se/cykelhallare-th ... e-949.html
Verkar mer flexibel och inte så dyr.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Nu har TeslaBjörn testat en lösning med takbox på dragkrok
Är ju bra ur konsumtionssynpunkt också jämfört med takbox
Är ju bra ur konsumtionssynpunkt också jämfört med takbox
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Ja, annars går det inte.John skrev:Köpte du "förlängaren" för att få plats med dina 193 cm?KlasE skrev:Jag har en MFT backbox till min Model S och det är toppen. Bla kört till alperna. Enorm skillnad med förbrukning jämfört med takbox. Lite stökigt att bilen blir lång när man ska parkera på P-plats, men hanterbart för det mesta.John skrev:Jag tar för det mesta liften uppför så jag klarar mig på lite kortare skidorTeslasse skrev:Mina kortaste (skateskidorna) är 193...John skrev:Finns "förlängare" så att man kan få in 190 cm, mina längsta skidor är 179 cm. Model 3 är 185 cm bred så det skulle bli 2-3 cm som sticker ut på respektive sida av bilen.
https://www.takboxspecialisten.com/mft- ... ier-1.html
Jag kan meddela att mina puderlagg (193 cm) får plats på millimetern om man böjer dem lite . Då också tillsammans med turskidor på 185, och 5 par slalomlagg till resten av familjen. Lite pusslande så inget man vill göra varje dag.
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Nu har vi kört en MTF box en skidvecka för första gången och här är mina funderingar om denna lösning.
Generellt:
Boxen är typ 140*40*40cm på de minsta innermåtten.
Boxen är alltså 140cm bred i kanterna men ca 150cm på mitten utan förlängare.
Förlängarna är lite större än 20*20*20cm.
Det går utan problem att få in 4 uppsättningar slalomskidor med stavar. 4 hjälmar + ryggskydd.
Vi hade ett par 186cm och tre par 165cm.
Bra:
Enkel att montera. Lättare att få dit själv än att lyfta upp en box på taket. Lite pyssel med elkontakten bara.
Inget vindbrus eller påverkan på räckvidd.
Lätt att fälla boxen för att komma in i backluckan.
Lätt att komma åt i boxen istället för att behöva grotta uppe på taket där man inte ser utan pall/stege. En MX är ju ganska hög så det hade nog behövts en pall trots att jag är 195cm.
Ögglor i botten med spännband så skidorna ligger stilla.
Mindre bra:
Boxen blockerar backkameran och sensorerna så det är knepigare att backa och de korta kablarna på SuC gör att man behöver hjälp för att inte köra på dom.
Boxen blir rejält skitig i slaskväder. När man ska in i backluckan så ska man stå mellan bilen och boxen som båda är rejält skitiga och det är lätt att smutsa ner byxorna vilket är trist när man har vit klädsel i bilen.
De största förlängarna gör att maxlängden på skidorna är typ 186cm. Inte 197cm som det står i databladen.
Med skidor längre än 165 cm måste ena gaveln lyftas av varje gång. Ingen jättegrej men lite pyssligt. Man måste stoppa i skidorna i rätt ordning så att säga.
Glöm inte:
Köpa extra regskylt för ca 100kr så slipper du demontera skylten från bilen.
Tänk på att det kan ta 2 veckor att få hem den nya skylten.
Generellt:
Boxen är typ 140*40*40cm på de minsta innermåtten.
Boxen är alltså 140cm bred i kanterna men ca 150cm på mitten utan förlängare.
Förlängarna är lite större än 20*20*20cm.
Det går utan problem att få in 4 uppsättningar slalomskidor med stavar. 4 hjälmar + ryggskydd.
Vi hade ett par 186cm och tre par 165cm.
Bra:
Enkel att montera. Lättare att få dit själv än att lyfta upp en box på taket. Lite pyssel med elkontakten bara.
Inget vindbrus eller påverkan på räckvidd.
Lätt att fälla boxen för att komma in i backluckan.
Lätt att komma åt i boxen istället för att behöva grotta uppe på taket där man inte ser utan pall/stege. En MX är ju ganska hög så det hade nog behövts en pall trots att jag är 195cm.
Ögglor i botten med spännband så skidorna ligger stilla.
Mindre bra:
Boxen blockerar backkameran och sensorerna så det är knepigare att backa och de korta kablarna på SuC gör att man behöver hjälp för att inte köra på dom.
Boxen blir rejält skitig i slaskväder. När man ska in i backluckan så ska man stå mellan bilen och boxen som båda är rejält skitiga och det är lätt att smutsa ner byxorna vilket är trist när man har vit klädsel i bilen.
De största förlängarna gör att maxlängden på skidorna är typ 186cm. Inte 197cm som det står i databladen.
Med skidor längre än 165 cm måste ena gaveln lyftas av varje gång. Ingen jättegrej men lite pyssligt. Man måste stoppa i skidorna i rätt ordning så att säga.
Glöm inte:
Köpa extra regskylt för ca 100kr så slipper du demontera skylten från bilen.
Tänk på att det kan ta 2 veckor att få hem den nya skylten.
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Mätte du på djupaste stället? I vår får vi in skidor strax över 190 cm.
I övrigt kan jag bara instämma om dina iakttagelser. Har haft vår med på fem skidresor till fjällen nu. En av få nackdelar är att man lätt blir lortig när man försöker komma åt något i vanliga bagaget och skrubbar sig mot boxen/kofångaren.
En annan mindre bra grej har jag även upptäckt nu på senaste trippen. Efter tre år och fem turer till fjälls har låset börjat kärva lite. Det har blivit svårare att få den att gå i lås när man stänger boxen och då får man tyvärr inte ut nyckeln. Tyvärr inte ok att lämna nyckeln i ens om man stod ut med stöldrisk eftersom boxen lätt öppnar sig igen när detta händer. Men antagligen räcker det ned lite olja i låsmekanismen för att den ska bli som ny.
Vet inte hur det är på Model 3, men på Model X behöver man dessutom inte ens tippa boxen för att komma in i bagaget.
Summa summarum, trots att boxen var dyr skulle jag tveklöst köpa samma box igen. Smaken är som baken, men jag tycker denna är är mindre ful att se på än alternativen jag sett.
I övrigt kan jag bara instämma om dina iakttagelser. Har haft vår med på fem skidresor till fjällen nu. En av få nackdelar är att man lätt blir lortig när man försöker komma åt något i vanliga bagaget och skrubbar sig mot boxen/kofångaren.
En annan mindre bra grej har jag även upptäckt nu på senaste trippen. Efter tre år och fem turer till fjälls har låset börjat kärva lite. Det har blivit svårare att få den att gå i lås när man stänger boxen och då får man tyvärr inte ut nyckeln. Tyvärr inte ok att lämna nyckeln i ens om man stod ut med stöldrisk eftersom boxen lätt öppnar sig igen när detta händer. Men antagligen räcker det ned lite olja i låsmekanismen för att den ska bli som ny.
Vet inte hur det är på Model 3, men på Model X behöver man dessutom inte ens tippa boxen för att komma in i bagaget.
Summa summarum, trots att boxen var dyr skulle jag tveklöst köpa samma box igen. Smaken är som baken, men jag tycker denna är är mindre ful att se på än alternativen jag sett.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Mätte aldrig innermåttet. 186cm var angivna måttet på hyrskidorna som gick i precis. Dom kanske var längre i verkligheten.
Jag märkte att stoppskruven under kulan styr vinkeln på boxen och om man drog den "hårt" så vinklade boxen in mot bakluckan och den gick precis inte att öppna. Lättade man på skruven så tjänade man 1 cm i toppen och då gick det bra på vår X att öppna bakluckan utan fällning.
Tyvärr var det då lite trångt med benen mellan box och kofångare så jag fällde boxen ändå.
Skulle också göra om köpet idag.
Jag märkte att stoppskruven under kulan styr vinkeln på boxen och om man drog den "hårt" så vinklade boxen in mot bakluckan och den gick precis inte att öppna. Lättade man på skruven så tjänade man 1 cm i toppen och då gick det bra på vår X att öppna bakluckan utan fällning.
Tyvärr var det då lite trångt med benen mellan box och kofångare så jag fällde boxen ändå.
Skulle också göra om köpet idag.
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Alfred skrev:Precis hemkommen från Trysil med vår box. Supernöjd med den. Vår X svalde sex vuxna inklusive utrustning och packning tack vare boxen. Fyra par skidor och två snowboards var dock verkligen max packning.
Bilen drar knappt mer och tom autopiloten funkar som den ska om man bara stänger av släpvagnsläge.
Borde funka lika bra på M3. Klart att föredra framför takbox om man inte måste få in skidor längre än dryga 190 cm.
Gammal tråd men kikar på en MFT backbox till min M3. Tyvärr är den tillåtna max vikten på kroken 55kg på M3 (jämfört med 90kg för MX), vilket betyder att det blir inte jätte mycket vikt som går in i boxen. Boxen tillsammans med fästet till kroken väger 30kg, dvs endast 25kg för last kvar. Då kanske ett bättre alternativ för M3 är Thules Easybase men det blir ju inte riktigt samma sak...
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Säger de 55 kg nu? I min M3-manual v2019.16.1.1 står det 91 kg (200 pounds):Johan12 skrev:Gammal tråd men kikar på en MFT backbox till min M3. Tyvärr är den tillåtna max vikten på kroken 55kg på M3 (jämfört med 90kg för MX),
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Så här ser min instruktionsbok ut...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: MFT Backbox + BackCarrier
Jag fick min bil i april 2020 och kikade på senaste manualen enligt ovan. Märkligt att det skett en så stor förändring från ett år till ett annat. Nu köpte jag en Thule Easybase. Återstår att se hur praktisk den är i praktiken...bonath skrev:Så här ser min instruktionsbok ut...