Köpråd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Köpråd

Inlägg av lav1 »

Hej!

Då var det dags för ny bil och givetvis står Tesla högt upp på önskelistan.
Men det dyker självklart upp en del frågor som jag behöver lite hjälp med att besvara!

Jag har idag möjlighet till laddning via vanligt strömuttag, där jag kan få nån timme laddning per dag (timerinställt, byggt för motorvärmare). Hoppas dock inom kort få någon form av laddbox tillgänglig.

Idag reser jag ofta nästan non-stop till olika destinationer, undantaget någon kortare paus på 10 minuter. På hemresorna blir det ofta ett längre stopp för mat. När det gäller Oslo (Stopp vid Töcksfors SuC) och Gardermoen (parkeringsplats med laddning) ser jag inga problem alls. Inte heller Göteborg, där jag utan problem bör kunna ta mig in i GBG, parkera på valfri plats och sedan ta mig ut till SuC i Kungälv för laddning på vägen hem, cirka 26 mil. Vidare har vi skidåkning i Branäs över dagen, eller längre vistelse i Trysil, där jag med hjälp utav Torsby SuC och destinationsladdning i Trysil bör kunna klara mig bra.

Min fundering gäller Stockholmsresorna, som kan vara till destinationer mer centralt så som Kungsholmen, men också Solna och andra liknande förorter.
Enligt mina beräkningar kan det jag då ibland behöva ta mig ca 38-40 mil om jag ska in till STHLM och ut igen till antingen Strängnäs kommande SuC eller Enköping Suc.

Kommer detta vara möjligt eller måste jag inse att det får bli ett stopp på väg till Stockholm också? Kommer jag få räkna med ett stopp på vägen dit på enbart vinterhalvåret kanske?

Hur mycket laddning tappar en Model 3 vid parkerat läge på sommarhalvåret, kallgarage vid temp runt nollan, samt en natt/dygn utomhus i t.ex -5-10c?

Undrar också hur ni som bor en bra bit från närmsta servicecenter gör. Hur har det fungerat med service och garantifel? Service känns ju som en sak, men om det blir något ordentligt fel känns det ju ruskigt bökigt.

Tack på förhand!
Senast redigerad av lav1, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpråd

Inlägg av LarsL »

Välkommen!

1 timmes laddning blir lite kort på ett vanligt vägguttag. Du bör ju inte ladda med mer än 10A från ett sådant, kanske ännu lägre för att vara på säkra sidan.

Jag skulle säga att du behöver göra ett snabbt stopp på väg in mot Stockholm för att lugnt komma tillbaka till en Supercharger. Men precis som med alla extra stopp så kan de bli extremt kort, men väl värda jämfört med att köra slut på lottning. Kolla resorna med Abetterrouteplanner.com.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Köpråd

Inlägg av BrooklynS »

Det är ju bara att stanna till i Arboga 10 min eller så så är problemet löst. Du har ju skräddarsydda körmönster för Tesla annars...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd

Inlägg av taliz »

Om du använder sentry mode så drar bilen runt 30km per dygn stillastående. Annars bara några få km.

Låter som du kör en del. Kommer bli kanon med en Model 3.
Kom ihåg att använda referal vid beställning, så får du lite gratis Supercharging och chans att vinna en Model Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Köpråd

Inlägg av M3apan »

anting1 skrev:

Min fundering gäller Stockholmsresorna, som kan vara till destinationer mer centralt så som Kungsholmen, men också Solna och andra liknande förorter.
Enligt mina beräkningar kan det jag då ibland behöva ta mig ca 38-40 mil om jag ska in till STHLM och ut igen till antingen Strängnäs kommande SuC eller Enköping Suc.

Kommer detta vara möjligt eller måste jag inse att det får bli ett stopp på väg till Stockholm också? Kommer jag få räkna med ett stopp på vägen dit på enbart vinterhalvåret kanske?
Hur länge står du i Stockholm under dina resor? Finns en hel del publika laddplatser både i Kungsholmen och Solna. Är dina besök längre än någon timme så kan du utan problem toppa upp när du parkerat så det räcker och även blir över.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Köpråd

Inlägg av chevnanne »

Det jag inte förstår riktigt är varför det bör vara så korta stopp?
Jag åkte till SuC i Krokom där jag laddade från 22% till 84% på 30 minuter.
Kollar på din karta och det finns ju en del ställen att ladda på.
Karlstad - Arlanda ca 310 km. Karlstad - Kungsholmen ca 305 km.
Räcker ju att stanna 15 min och ladda i Arboga som nån påpekade.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Köpråd

Inlägg av Gasglad »

Med 30 mil till destination så kommer du få ladda några minuter på dit och hemväg iallafall på vintern. Vet du att du har laddning på destinationen då går det att åka hela sträckan

Ditt problem kommer att vara att du vill kunna starta på 100% hemifrån när du ska åka så långt och det kommer inte att funka på ett vanligt motorvärmaruttag som dessutom förmodligen bara är säkrat till 6 amp.

Lös det med laddning i BRF och köp Teslan.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Köpråd

Inlägg av NEO »

Stopp i Arboga är din lösning helt klart. Annars rekommenderar jag att ladda ner in charge, bee samt fortums appar för att kunna stödladda chademo eller CCS (ccs adapter får du med idag, chademo får du köpa vid sidan begagnat för 2-3k) finns ganska många destination chargers runt om i Stockholm, där du bl.a kan äta medans du laddar 16.5kW. Ditt körmönster är annars helt perfekt för en Tesla och jag skulle nog aldrig pendla i annat än just en sådan.
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Köpråd

Inlägg av lav1 »

Tack för svaren!

Jag är ute efter att förstå hur jag skulle göra vid ett Tesla-ägande mot hur jag gör nu, och idag tar jag oftast bara korta stopp på väg till destinationen eftersom det oftast är på morgonen och jag inte har behov eller tid för ett längre stopp. Det låter dock som att jag bör räkna med ett laddstopp på väg till Stockholm om destinationsladdning inte är tillgängligt. Vilket ändå känns helt OK. Ibland åker jag hem samma eftermiddag och ibland ett par nätter. I det fallet är det nog mer aktuellt att hitta laddningsplats.

När jag åker privat är tiden inte lika viktig :D

Ni har hjälpt mig att inse att frågan om laddning här hemma är den viktigaste!

Däremot undrar jag om fler har input på batterikonsumption vid stillastående i olika temperaturer?

Samt om någon mer med 25 mil (eller åtminstone en bra bit) till närmsta Tesla-service center har någon erfarenhet att dela med sig utav?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpråd

Inlägg av LarsL »

Slår man av SentryCam så drar inte bilen särskilt mycket när den stå, om man inte kollar i appen och väcker den.
Användarvisningsbild
Filipleven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 nov 2019 14:52

Re: Köpråd

Inlägg av Filipleven »

Jag är precis som dig anting1 en värmlänning som oroar mig lite för avstånd till SC.

Ska man räkna med att behöva köra till ett SC ofta, och isf hur ofta?

Kan man köpa försäkring/tjänsten att bilen blir hämtad där jag bor?

Sen är ju leveranskvalitet ett annat orosmoln. Det låter här på forumet som att man får räkna med fel vid leveransen som sedan åtgärdas. Är det så?

Jag tittar oxå på en M3LR eller M3SR+.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpråd

Inlägg av LarsL »

Jag bor nära servicecentret men har, peppar peppar, inte behövt besöka det hittills. Har iofs attityden att jag kan fixa saker själv om det är enkelt men har inte behövt göra det heller än. Då räknar jag inte däckbyte, montering av stänkskydd och smörjning av lister och handtag. Men det är värt att fundera på om och hur man hanterar problem med bilen om man bor en bit från ServiceCenter.

Åker man regelbundet långa sträckor och saknar bra hemma laddning som TS så rekommenderar jag LR. Kör man ofta runt hemma omkring som jag gör så går det lika bra med SR+.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Köpråd

Inlägg av macksie »

Motorvärmaruttag är inget vidare for att ladda elbil. Det går att få det att fungera hjälpligt.
Antagligen/Kanske har du den säkrad för 6A. Det innebär att du måste ställa ner laddningen i bilen så att inte säkringen ryker. Med en gnutta tur har säkringen bra marginal. Jag laddar i fjällen på en 6A säkring, och jag kan ställa bilen på 8A utan att den går.
MEN, du måste sätta timern ur spel. Måste! Annars är det i stort sett meningslöst. Bäst är att fråga först. Jag har fått ok där jag laddar. Enkelt om det är en äldre modell som "tickar" och snurrar. Då är det bara att på något sätt låsa den i på-läge, typ glasspinne.
Det går inte fort, men det är en hjälplig lösning som är bättre än inget. På 6-8A laddar du med ca 1,3-1,8 kW, dvs ca 1,5kWh/h eller 15kWh på 10h, 35 kWh på 24h

I övrigt kan jag som redan nämnt varmt rekommendera abbetterrouteplanner, mycket bra för att labba runt och förstå innan köp
MYP
X90d
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Köpråd

Inlägg av MarkusL »

NEO skrev:
Stopp i Arboga är din lösning helt klart. Annars rekommenderar jag att ladda ner in charge, bee samt fortums appar för att kunna stödladda chademo eller CCS (ccs adapter får du med idag, chademo får du köpa vid sidan begagnat för 2-3k) finns ganska många destination chargers runt om i Stockholm, där du bl.a kan äta medans du laddar 16.5kW. Ditt körmönster är annars helt perfekt för en Tesla och jag skulle nog aldrig pendla i annat än just en sådan.
Du behöver ingen ccs adapter till m3, den har ccs. Chademo adapter skulle jag hoppa i och med att du har ccs.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Köpråd

Inlägg av NEO »

MarkusL skrev:
NEO skrev:
Stopp i Arboga är din lösning helt klart. Annars rekommenderar jag att ladda ner in charge, bee samt fortums appar för att kunna stödladda chademo eller CCS (ccs adapter får du med idag, chademo får du köpa vid sidan begagnat för 2-3k) finns ganska många destination chargers runt om i Stockholm, där du bl.a kan äta medans du laddar 16.5kW. Ditt körmönster är annars helt perfekt för en Tesla och jag skulle nog aldrig pendla i annat än just en sådan.
Du behöver ingen ccs adapter till m3, den har ccs. Chademo adapter skulle jag hoppa i och med att du har ccs.
Läste för snabbt, trodde han skulle köpa en S. Chademo kan han skippa eftersom det alltid finns CCS på 50kW "snabbladdare"
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Köpråd

Inlägg av NiklasTesla »

anting1 skrev:
Tack för svaren!

Jag är ute efter att förstå hur jag skulle göra vid ett Tesla-ägande mot hur jag gör nu, och idag tar jag oftast bara korta stopp på väg till destinationen eftersom det oftast är på morgonen och jag inte har behov eller tid för ett längre stopp. Det låter dock som att jag bör räkna med ett laddstopp på väg till Stockholm om destinationsladdning inte är tillgängligt. Vilket ändå känns helt OK. Ibland åker jag hem samma eftermiddag och ibland ett par nätter. I det fallet är det nog mer aktuellt att hitta laddningsplats.

När jag åker privat är tiden inte lika viktig :D

Ni har hjälpt mig att inse att frågan om laddning här hemma är den viktigaste!

Däremot undrar jag om fler har input på batterikonsumption vid stillastående i olika temperaturer?

Samt om någon mer med 25 mil (eller åtminstone en bra bit) till närmsta Tesla-service center har någon erfarenhet att dela med sig utav?
Du kommer klara dig fint med alla dom laddplatser som finns i Karlstad. Bor dock nära SC men efter ca 4000mil körda har bilen inte behövt service ännu (endast rätta till en panel/dörr som satt lite tokigt i samband med leverans). :)
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Köpråd

Inlägg av h37 »

Hej
Har kört Tesla sedan 2015 och har inte haft många servicebesök. Du har ju möjlighet att kombinera med dit arbete vid besök i Sthlm eller Gbg.
Bor i brf i Karlstad och körde min MS 18000 mil innan byte till M3 LR och är nu uppe i 2500 mil. Jättenöjd.
Ring om du vill ha mer info.
(070-6643200)
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Köpråd

Inlägg av lav1 »

Tack för alla svar!

Jag ska försöka jobba för vettigare laddning här hemma samt se till att få en närmare koll på Model 3 i verkligheten. Återkommer säkert med frågor lite senare. Fortsätt gärna dela med er av upplevelser från SC och liknande.

Är det någon som har erfarenhet från Teslas vägassistans? Vid stillastående bil ska det ju finnas gratis hämtning till ett SC inom 80 mil vad jag förstår. Men antar att lånebil är en försäkringsfråga och inget Tesla tillhandahåller på direkten?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd

Inlägg av taliz »

anting1 skrev:
Tack för alla svar!

Jag ska försöka jobba för vettigare laddning här hemma samt se till att få en närmare koll på Model 3 i verkligheten. Återkommer säkert med frågor lite senare. Fortsätt gärna dela med er av upplevelser från SC och liknande.

Är det någon som har erfarenhet från Teslas vägassistans? Vid stillastående bil ska det ju finnas gratis hämtning till ett SC inom 80 mil vad jag förstår. Men antar att lånebil är en försäkringsfråga och inget Tesla tillhandahåller på direkten?
Beror nog på felet. Får du punka får du bärgning till närmaste däckverkstad tex, max X mil dock. Havererar drivlinan så bärgar dom nog till närmaste SC oavsett.
Ersättningsbil är just en fråga för försäkringsbolaget, så det beror på vad man har för försäkring. Lånebil från Tesla är inget man ska räkna med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Köpråd

Inlägg av fimpen »

anting1 skrev:
Tack för alla svar!

Jag ska försöka jobba för vettigare laddning här hemma samt se till att få en närmare koll på Model 3 i verkligheten. Återkommer säkert med frågor lite senare. Fortsätt gärna dela med er av upplevelser från SC och liknande.

Är det någon som har erfarenhet från Teslas vägassistans? Vid stillastående bil ska det ju finnas gratis hämtning till ett SC inom 80 mil vad jag förstår. Men antar att lånebil är en försäkringsfråga och inget Tesla tillhandahåller på direkten?
Har kört Tesla med Värmland som bas sedan -17, laddningen var OK då, och har blivit bättre, men det är ändå så att du någon gång riskerar att få stanna lite längre och ladda jämfört med in du kör ful-bil, men fördelarna överväger detta med god marginal.

För mig har det blivit fyra SC-vändor till Göteborg (3 dörrhandtag och ett hjullager), en ranger-visit på kontoret (supersmidigt.... spolarvätskepumpen hade gett upp) och en bärgning pga batteri-strek, men då fick vi lånebil i ett par veckor. Inte helt smärtfritt, men fördelarna överväger som sagt och ni har precis bytt även den andra bilen till en elbil. Vi har det väl förspänt med SuC här i Värmland, pga norrmännen gissar jag. Väntar bara på att de ska smälla upp ett SC i Charlottenberg eller nåt också så skulle sista riktiga argumentet mot en Tesla försvinna här också...

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Köpråd

Inlägg av binsell-gerdin »

anting1 skrev:
Tack för alla svar!

Jag ska försöka jobba för vettigare laddning här hemma samt se till att få en närmare koll på Model 3 i verkligheten. Återkommer säkert med frågor lite senare. Fortsätt gärna dela med er av upplevelser från SC och liknande.

Är det någon som har erfarenhet från Teslas vägassistans? Vid stillastående bil ska det ju finnas gratis hämtning till ett SC inom 80 mil vad jag förstår. Men antar att lånebil är en försäkringsfråga och inget Tesla tillhandahåller på direkten?
Fick fel på bilens laddare, hämtades samma dag, hyrbil levererades till dörren utan kostnad. Så för mig fungerade det klockrent. Närmaste SC ligger 25mil bort. Köp!
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Köpråd

Inlägg av pefreli »

Om man bor eller arbetar inom rimliga avstånd från en SC kan man även få ut en ”Ranger”.

Riktigt bra service att bara låta bilen stå parkerad på t.ex. jobbet och när man åker hem så har de fixat problemet utan att man behöver lyfta rumpan från kontorsstolen. ;)

Åkte på skidresa med min LR. Jag upplevde att rimligt avstånd mellan laddningarna med fullpackad bil är ca 25 mil om man håller hyfsad fart (120-130) på motorvägen (+5 grader, 19 tum) Man vill ju ha lite marginal och inte köra batteriet i botten. 18 tums Aerofälgarna ska ge runt 10% extra räckvidd om jag förstått det rätt.

Du verkar köra en del långresor. Med en 330e blir det inte många mil på el. Självklart ska du välja en Model 3 LR!

Laddning på 10A enfas ger runt 15 mil på 12 timmar.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Köpråd

Inlägg av Snap02 »

Du frågade hur mycket laddning den tappar stillastående på vintern resp sommaren, Jag var utomlands i 10 dar o tyvärr var det fullt på elbilsplatserna på bästa flygplatsparkeringen vid arlanda (märsta flygplatsparkering)
Så det fick bli en vanlig plats ute, kom dit med 20.2 mil kvar o jag har inte sentry mode på. När vi landade på arlanda slog jag på värmen så bilen o batteri var varmt när vi kom till bilen. När vi lämnade grindarna stod den på 18,5 mil.

På sommaren minskade den 0,8 mil på en vecka o om du bara undviker att (väcka) bilen så sover den fint utan någon större räckviddsförlust.

Jag har inte haft stenkoll på vädret sista 10 dagarna i sverige/stockholm men som jag förstått har det inte varit jättekallt.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Köpråd

Inlägg av Snap02 »

pefreli skrev:
Om man bor eller arbetar inom rimliga avstånd från en SC kan man även få ut en ”Ranger”.

Riktigt bra service att bara låta bilen stå parkerad på t.ex. jobbet och när man åker hem så har de fixat problemet utan att man behöver lyfta rumpan från kontorsstolen. ;)

Åkte på skidresa med min LR. Jag upplevde att rimligt avstånd mellan laddningarna med fullpackad bil är ca 25 mil om man håller hyfsad fart (120-130) på motorvägen (+5 grader, 19 tum) Man vill ju ha lite marginal och inte köra batteriet i botten. 18 tums Aerofälgarna ska ge runt 10% extra räckvidd om jag förstått det rätt.

Du verkar köra en del långresor. Med en 330e blir det inte många mil på el. Självklart ska du välja en Model 3 LR!

Laddning på 10A enfas ger runt 15 mil på 12 timmar.

Alla dessa laddhybrider som sägs gå 5-6 mil men som inte ens går 3 mil. Fortfarande har du kostnader för service o det blir typ dubbelt eftersom den även har batteri. Kan dom få fram en hybrid som gör 10-15 mil då kanske konceptet kan funka.
Skriv svar