Dåligt väggrepp bak vid halka
Moderator: Redaktion
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Kul att ni resonerar som om dubbfritt och dubbdäck är som suddigummi resp spikar. Ett dubbdäck av idag är betydligt mjukare än vad dom var förr och det mesta av greppet åstakoms av gummit (naturligtvis). Dubbarna är för is.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Captain obvious... jo det är väl självklart att dubbarna är för is. Även den gigantiska bilden som någon infogade lyckades väl förmedla det.Fredrik j skrev:Kul att ni resonerar som om dubbfritt och dubbdäck är som suddigummi resp spikar. Ett dubbdäck av idag är betydligt mjukare än vad dom var förr och det mesta av greppet åstakoms av gummit (naturligtvis). Dubbarna är för is.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.Minpro Recycling skrev:Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Och hur ska man utnyttja framhjulen till broms om man inte släpper gasen helt? Eller vid nödsituation? Eller då man enligt körskolan ska ha ”bromsberedskap”?OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.Minpro Recycling skrev:Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Det rådet är det ingen som klarar att följa om det väl skiter sig och man inser att man kommer för fort in i en kurva. Den som tror att han är så kall i en paniksituation inbillar sig bara.OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Dåligt väggrepp bak vid halka
På samma sätt som i en vanlig automatväxlad bil, dvs släpp gasen.Oskobe skrev:Och hur ska man utnyttja framhjulen till broms om man inte släpper gasen helt? Eller vid nödsituation? Eller då man enligt körskolan ska ha ”bromsberedskap”?OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.Minpro Recycling skrev:Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
Att köra med låg regen är ju precis som vilken automat som helst, förstår inte varför folk är så upprörda.
Skiter det sig om man kommer för fort in i en kurva så får man väl skärpa till sig och göra sitt allra bästa för att rädda situationen, det är ju olika vad man kan göra, gasa ur kurvan, försöka räta upp sladden osv. Men om allt det failar och man trycker på bromsen så har ju bilen stabilitetskontroll och alla möjliga elektroniska hjälpmedel så det finns goda chanser att det löser sig ändå. Men för att vara säker gäller det ju att arbeta förebyggande, dvs dubbdäck och anpassa hastigheten. Vet man inte hur förhållanden är, prova att bromsa in rejält på ett ställe där du har marginal för att testa grepp. Kör man inte ofta i dåliga förhållanden så kanske man ska fundera på att minska hastigheten eller att inte köra alls om det är riktigt illa ute.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av point1, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Regen använder framhjulen till broms också, dock är det väl initialt mer bak än fram, ESP fungerar också när det är regen vad jag förstår. Får man sladd har man ju bromsat för hårt, regen är också att bromsa. Är det en nödsituation så ställer man väl sig på bromsen som vanligt och låter ABS och ESP lösa biffen bäst det går. Vill man köra som en vanlig bil, sätt regen på low...Oskobe skrev:Och hur ska man utnyttja framhjulen till broms om man inte släpper gasen helt? Eller vid nödsituation? Eller då man enligt körskolan ska ha ”bromsberedskap”?OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.Minpro Recycling skrev:Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
I en paniksituation är det ju dock något helt annat, då kommer man få glid och förlita sig på ESP och ABS om man ställer sig på bromsen. I mitt tycke har man inte på vägen att göra om man inte kan agera vettigt i en situation som börjar gå lite åt helvete. Jag vet iaf att både jag och frun klarar det (det gjorde dock inte andra i en av situationerna).Nicke Nyfiken skrev:Det rådet är det ingen som klarar att följa om det väl skiter sig och man inser att man kommer för fort in i en kurva. Den som tror att han är så kall i en paniksituation inbillar sig bara.OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Som sagt, du inbillar dig bara.OfarligTesla skrev:Regen använder framhjulen till broms också, dock är det väl initialt mer bak än fram, ESP fungerar också när det är regen vad jag förstår. Får man sladd har man ju bromsat för hårt, regen är också att bromsa. Är det en nödsituation så ställer man väl sig på bromsen som vanligt och låter ABS och ESP lösa biffen bäst det går. Vill man köra som en vanlig bil, sätt regen på low...Oskobe skrev:Och hur ska man utnyttja framhjulen till broms om man inte släpper gasen helt? Eller vid nödsituation? Eller då man enligt körskolan ska ha ”bromsberedskap”?OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.Minpro Recycling skrev:Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
I en paniksituation är det ju dock något helt annat, då kommer man få glid och förlita sig på ESP och ABS om man ställer sig på bromsen. I mitt tycke har man inte på vägen att göra om man inte kan agera vettigt i en situation som börjar gå lite åt helvete. Jag vet iaf att både jag och frun klarar det (det gjorde dock inte andra i en av situationerna).Nicke Nyfiken skrev:Det rådet är det ingen som klarar att följa om det väl skiter sig och man inser att man kommer för fort in i en kurva. Den som tror att han är så kall i en paniksituation inbillar sig bara.OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Det kommer ju inte direkt "naturligt" att lära sig motorbromsa i en avgasbil heller, utan det är ju erfarenhet.
Samma sak med elbil, man får genom erfarenhet lära sig hur det funkar bäst.
Samma sak med elbil, man får genom erfarenhet lära sig hur det funkar bäst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Regenerering vid halka är inte så enkelt som det låter.
Varierande friktion på vägbanan tillsammans med olika rattutslag och kanske gupp under inbromsningen gör att bilen lätt kan hamna i obalans.
Tesla har gjort avvägningen att hellre låta bilens ESP behöva gå in vid halka än att bilen har lägre regenerering som grundläge för alla körfall.
I BMW I3 stoppar man helt regenerering och frirullar vid gasuppsläpp tillsammans med kraftigt rattutslag över ca 50kmh.
Det får då istället känslan av att bilen accelererar när man svänger av en väg i hög fart eftersom man initialt får normal retardation med ratt ställd rakt fram. Sedan gör man svängen och retardationen stängs av när den kanske behövs som mest.
Ännu sämre lösning imo.
Med vänlig hälsning,
Magnus
Varierande friktion på vägbanan tillsammans med olika rattutslag och kanske gupp under inbromsningen gör att bilen lätt kan hamna i obalans.
Tesla har gjort avvägningen att hellre låta bilens ESP behöva gå in vid halka än att bilen har lägre regenerering som grundläge för alla körfall.
I BMW I3 stoppar man helt regenerering och frirullar vid gasuppsläpp tillsammans med kraftigt rattutslag över ca 50kmh.
Det får då istället känslan av att bilen accelererar när man svänger av en väg i hög fart eftersom man initialt får normal retardation med ratt ställd rakt fram. Sedan gör man svängen och retardationen stängs av när den kanske behövs som mest.
Ännu sämre lösning imo.
Med vänlig hälsning,
Magnus
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Vad jag menar är att det är inte dubbarna som ger dubbdäcket friktion mot underlaget utan gummit.point1 skrev:Captain obvious... jo det är väl självklart att dubbarna är för is. Även den gigantiska bilden som någon infogade lyckades väl förmedla det.Fredrik j skrev:Kul att ni resonerar som om dubbfritt och dubbdäck är som suddigummi resp spikar. Ett dubbdäck av idag är betydligt mjukare än vad dom var förr och det mesta av greppet åstakoms av gummit (naturligtvis). Dubbarna är för is.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Ja det kan ju varit ren tur att jag inte reagerat med att panikbromsa i de situationerna förut men jag tror inte det. Sen kan ju du tro att alla människor trycker bromsen i mattan, blundar och ber en bön så fort det halkar till lite om det får dig att må bättre. Jag hoppas dock att folk som dundrar runt i 2 tonsburkar i 90 blås är bättre än så.Nicke Nyfiken skrev:Som sagt, du inbillar dig bara.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Ha ha ha.. Ja i din värld är ju allt svart eller vit.OfarligTesla skrev:Ja det kan ju varit ren tur att jag inte reagerat med att panikbromsa i de situationerna förut men jag tror inte det. Sen kan ju du tro att alla människor trycker bromsen i mattan, blundar och ber en bön så fort det halkar till lite om det får dig att må bättre. Jag hoppas dock att folk som dundrar runt i 2 tonsburkar i 90 blås är bättre än så.Nicke Nyfiken skrev:Som sagt, du inbillar dig bara.
Antingen är man iskall och håller kvar gasen nertryckt i kurvan fast det börjar släppa bak, eller så blundar man och ber en bön. Det finns inget där emellan.
Model Y P
Model S P
Model S P
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Med tanke på att det jag sa som du anmärkte på var rådet att "inte bara släppa gasen helt" så är det ju ungefär det du säger. Jag säger att man släpper upp gasen lite och använder regenbromsen (dvs bromsar kontrollerat) och du säger att så iskall är ingen att de klarar det. För övrigt var ju problemet att det släppte bak när han släppte gasen helt, dvs detta scenario utspelar sig innan man halkat till ens.Nicke Nyfiken skrev:Ha ha ha.. Ja i din värld är ju allt svart eller vit.OfarligTesla skrev:Ja det kan ju varit ren tur att jag inte reagerat med att panikbromsa i de situationerna förut men jag tror inte det. Sen kan ju du tro att alla människor trycker bromsen i mattan, blundar och ber en bön så fort det halkar till lite om det får dig att må bättre. Jag hoppas dock att folk som dundrar runt i 2 tonsburkar i 90 blås är bättre än så.Nicke Nyfiken skrev:Som sagt, du inbillar dig bara.
Antingen är man iskall och håller kvar gasen nertryckt i kurvan fast det börjar släppa bak, eller så blundar man och ber en bön. Det finns inget där emellan.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Ja, det är ju självklart, förutom i fallet is då är det dubbarna som ger grepp eftersom de kan gräva sig in i isen.Fredrik j skrev:Vad jag menar är att det är inte dubbarna som ger dubbdäcket friktion mot underlaget utan gummit.point1 skrev:Captain obvious... jo det är väl självklart att dubbarna är för is. Även den gigantiska bilden som någon infogade lyckades väl förmedla det.Fredrik j skrev:Kul att ni resonerar som om dubbfritt och dubbdäck är som suddigummi resp spikar. Ett dubbdäck av idag är betydligt mjukare än vad dom var förr och det mesta av greppet åstakoms av gummit (naturligtvis). Dubbarna är för is.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Bäst och roligast vore nog att själv kunna reglera regen, med exempelvis en bromspaddel bakom ratten. Den sköna gamla Saabkänslan att frihjula följd av en energiåtervinnande inbromsning vore härlig. Man kan ju såklart knuffa i neutralläge, men det är ju ingen vidare smidig lösning.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
För var dubbdäcken betydligt hårdare och styvare. Dubbarna sattes i borrade hål. Dubbarna stod för det mesta at greppet. Dubbfria var mjuka. Idag är även dubbdäcken mjuka.point1 skrev:Ja, det är ju självklart, förutom i fallet is då är det dubbarna som ger grepp eftersom de kan gräva sig in i isen.Fredrik j skrev:point1 skrev:Captain obvious... jo det är väl självklart att dubbarna är för is. Även den gigantiska bilden som någon infogade lyckades väl förmedla det.Fredrik j skrev:Kul att ni resonerar som om dubbfritt och dubbdäck är som suddigummi resp spikar. Ett dubbdäck av idag är betydligt mjukare än vad dom var förr och det mesta av greppet åstakoms av gummit (naturligtvis). Dubbarna är för is.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad jag menar är att det är inte dubbarna som ger dubbdäcket friktion mot underlaget utan gummit.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Jag har nu åkt några hundra mil fram och tillbaka från jobbet 7 mil enkel. riktigt hala, krokiga och dåligt underhållna vägar som dessutom går rejält upp och ner.
Mitt tips är att när det är riktigt halt och krokigt sätt bilen på chill OCH low regen.
Jag har sysslat en hel del med rally och varit med och åkt en hel del testdagar med förare på VM nivå.
Jag åker R3 or på tesla LR:en
Med high regen och normalt acc upplever jag bilen som ok på snö men alldeles för nervös i slask eller is.
Dvs den slänger till med röven både innan kurvor och i kurvor. Min analys är att däcksgrepp och effekt inte matchar och ger därmed svårfördelad viktdistribution och en bil som överstyr och understyr om vart annat. Stor underhållsfaktor men fort går det inte och upplevelsen är att det är skithalt. För man får inte flyt i linjen och antisladdsystemet får jobba.
Med Low regen och normalt acc försvinner problemet med att den slänger innan kurvan men väl inne i kurvan är det svårt att hålla linjen genom att med gasen reglera under/överstyrning.
Slår man däremot i både i chill och low regen blir bilen närmast perfekt enkelt att välja att ligga på lite understyrning eller om man önskar ligga på lätt överstyrning (Långa powersladdar )
Man får också en behaglig känsla för vilket grepp man har. Detta gör körningen lugn och avslappnad samtidigt som man faktiskt åker fortare.
Mitt tips är att när det är riktigt halt och krokigt sätt bilen på chill OCH low regen.
Jag har sysslat en hel del med rally och varit med och åkt en hel del testdagar med förare på VM nivå.
Jag åker R3 or på tesla LR:en
Med high regen och normalt acc upplever jag bilen som ok på snö men alldeles för nervös i slask eller is.
Dvs den slänger till med röven både innan kurvor och i kurvor. Min analys är att däcksgrepp och effekt inte matchar och ger därmed svårfördelad viktdistribution och en bil som överstyr och understyr om vart annat. Stor underhållsfaktor men fort går det inte och upplevelsen är att det är skithalt. För man får inte flyt i linjen och antisladdsystemet får jobba.
Med Low regen och normalt acc försvinner problemet med att den slänger innan kurvan men väl inne i kurvan är det svårt att hålla linjen genom att med gasen reglera under/överstyrning.
Slår man däremot i både i chill och low regen blir bilen närmast perfekt enkelt att välja att ligga på lite understyrning eller om man önskar ligga på lätt överstyrning (Långa powersladdar )
Man får också en behaglig känsla för vilket grepp man har. Detta gör körningen lugn och avslappnad samtidigt som man faktiskt åker fortare.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Precis min uppfattning också. Jag tror också att tyngden märks mer i sväng än annars, trots låg tyngdpunkt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Håller medGasglad skrev:Jag har nu åkt några hundra mil fram och tillbaka från jobbet 7 mil enkel. riktigt hala, krokiga och dåligt underhållna vägar som dessutom går rejält upp och ner.
Mitt tips är att när det är riktigt halt och krokigt sätt bilen på chill OCH low regen.
Jag har sysslat en hel del med rally och varit med och åkt en hel del testdagar med förare på VM nivå.
Jag åker R3 or på tesla LR:en
Med high regen och normalt acc upplever jag bilen som ok på snö men alldeles för nervös i slask eller is.
Dvs den slänger till med röven både innan kurvor och i kurvor. Min analys är att däcksgrepp och effekt inte matchar och ger därmed svårfördelad viktdistribution och en bil som överstyr och understyr om vart annat. Stor underhållsfaktor men fort går det inte och upplevelsen är att det är skithalt. För man får inte flyt i linjen och antisladdsystemet får jobba.
Med Low regen och normalt acc försvinner problemet med att den slänger innan kurvan men väl inne i kurvan är det svårt att hålla linjen genom att med gasen reglera under/överstyrning.
Slår man däremot i både i chill och low regen blir bilen närmast perfekt enkelt att välja att ligga på lite understyrning eller om man önskar ligga på lätt överstyrning (Långa powersladdar )
Man får också en behaglig känsla för vilket grepp man har. Detta gör körningen lugn och avslappnad samtidigt som man faktiskt åker fortare.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Har provat chill och low regen ett bra tips men jag kommer använda det bara då det är RIKTIGT HALT precis som Gasglad skriver.Gasglad skrev:Jag har nu åkt några hundra mil fram och tillbaka från jobbet 7 mil enkel. riktigt hala, krokiga och dåligt underhållna vägar som dessutom går rejält upp och ner.
Mitt tips är att när det är riktigt halt och krokigt sätt bilen på chill OCH low regen. .......
Även jag har fuskat i rally, haft många bilar, kört ca 20.000 elbilsmil.
Finns ingen bättre vinterbil än Tesla model 3 som jag provat.
Bara att styra dit man vill och bilen sköter resten förutom att upphäva naturlagarna.
Har mer vinter mil i model X lättar man på gasen inför en kurva och sen gasar ur är även den tunga bilen fantastisk.
Ja, model 3 kan släppa lite med baken om det är riktigt halt men inte på normal vinterväg. Men antisladdsystemet fixar alt mjukt och utan att man märker det.
Andra märken tappar effekten dramatiskt när man skall köra om genom en mittsträng av snö eller slask eller bromsar olika hjul så man nästan stannar. Samma sak då man får sladd med många andra märken utan mittsträng.
När det är riktigt halt kan jag vid regen (motorbroms) höra att bakhjulen går lite saktare än framhjulen. Det känns som om bilen rätas upp och jag har inget emot att den fördelningen av bromskraft.
Styr dit du vill åka och håll jämn gas. Fortsätt med det även om bakänden släpper lite.
Lite mer aktiv körning, lätta på gasen innan kurvan och gasa dej ur kurvan.
Kommer prova mer på isbana i Jokkmokk. Återkommer förhoppningsvis med mer synpunkter.
Min model 3 LR har Nokia dubbdäck.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
På snö är det bra roligt att åka med full regen och normal kraft. Då blir det dynamsikt och roligt att den beter sig som en bakhjulsdriven bil. Jag skrev mer tipset för att det börjar väl finnas en del förare och passagerare som inte vill köra/åka med en "dynamisk" körstil som faktiskt känner det som en osäkerhet att bilen sladdar lite med rumpan och som känner mer rädsla än upphetsning av att se en vinterväg framför sig.Monark1954 skrev:Har provat chill och low regen ett bra tips men jag kommer använda det bara då det är RIKTIGT HALT precis som Gasglad skriver.Gasglad skrev:Jag har nu åkt några hundra mil fram och tillbaka från jobbet 7 mil enkel. riktigt hala, krokiga och dåligt underhållna vägar som dessutom går rejält upp och ner.
Mitt tips är att när det är riktigt halt och krokigt sätt bilen på chill OCH low regen. .......
Även jag har fuskat i rally, haft många bilar, kört ca 20.000 elbilsmil.
Finns ingen bättre vinterbil än Tesla model 3 som jag provat.
Bara att styra dit man vill och bilen sköter resten förutom att upphäva naturlagarna.
Har mer vinter mil i model X lättar man på gasen inför en kurva och sen gasar ur är även den tunga bilen fantastisk.
Ja, model 3 kan släppa lite med baken om det är riktigt halt men inte på normal vinterväg. Men antisladdsystemet fixar alt mjukt och utan att man märker det.
Andra märken tappar effekten dramatiskt när man skall köra om genom en mittsträng av snö eller slask eller bromsar olika hjul så man nästan stannar. Samma sak då man får sladd med många andra märken utan mittsträng.
När det är riktigt halt kan jag vid regen (motorbroms) höra att bakhjulen går lite saktare än framhjulen. Det känns som om bilen rätas upp och jag har inget emot att den fördelningen av bromskraft.
Styr dit du vill åka och håll jämn gas. Fortsätt med det även om bakänden släpper lite.
Lite mer aktiv körning, lätta på gasen innan kurvan och gasa dej ur kurvan.
Kommer prova mer på isbana i Jokkmokk. Återkommer förhoppningsvis med mer synpunkter.
Min model 3 LR har Nokia dubbdäck.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Håller med din åsikt.Gasglad skrev:På snö är det bra roligt att åka med full regen och normal kraft. Då blir det dynamsikt och roligt att den beter sig som en bakhjulsdriven bil. Jag skrev mer tipset för att det börjar väl finnas en del förare och passagerare som inte vill köra/åka med en "dynamisk" körstil som faktiskt känner det som en osäkerhet att bilen sladdar lite med rumpan och som känner mer rädsla än upphetsning av att se en vinterväg framför sig.Monark1954 skrev:Har provat chill och low regen ett bra tips men jag kommer använda det bara då det är RIKTIGT HALT precis som Gasglad skriver.Gasglad skrev:Jag har nu åkt några hundra mil fram och tillbaka från jobbet 7 mil enkel. riktigt hala, krokiga och dåligt underhållna vägar som dessutom går rejält upp och ner.
Mitt tips är att när det är riktigt halt och krokigt sätt bilen på chill OCH low regen. .......
Även jag har fuskat i rally, haft många bilar, kört ca 20.000 elbilsmil.
Finns ingen bättre vinterbil än Tesla model 3 som jag provat.
Bara att styra dit man vill och bilen sköter resten förutom att upphäva naturlagarna.
Har mer vinter mil i model X lättar man på gasen inför en kurva och sen gasar ur är även den tunga bilen fantastisk.
Ja, model 3 kan släppa lite med baken om det är riktigt halt men inte på normal vinterväg. Men antisladdsystemet fixar alt mjukt och utan att man märker det.
Andra märken tappar effekten dramatiskt när man skall köra om genom en mittsträng av snö eller slask eller bromsar olika hjul så man nästan stannar. Samma sak då man får sladd med många andra märken utan mittsträng.
När det är riktigt halt kan jag vid regen (motorbroms) höra att bakhjulen går lite saktare än framhjulen. Det känns som om bilen rätas upp och jag har inget emot att den fördelningen av bromskraft.
Styr dit du vill åka och håll jämn gas. Fortsätt med det även om bakänden släpper lite.
Lite mer aktiv körning, lätta på gasen innan kurvan och gasa dej ur kurvan.
Kommer prova mer på isbana i Jokkmokk. Återkommer förhoppningsvis med mer synpunkter.
Min model 3 LR har Nokia dubbdäck.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Björn Nyland tar upp just denna egenskap hos Model 3:
Model S 75D 2016 Midnight silver