Vilka dubbfria kör ni med?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Verdi »

Jag valde GoodYear UltraGrip Ice 2 eftersom de är jäkligt tysta och hyfsade på asfalt. Dock märker man att de är rätt hala på is. Just den här vintern har jag inte ångrat mig. Än. Nästa gång blir det dock Continental.
Orm
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mar 2019 11:17

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Orm »

Continental Contact Viking 7 på 18 tums fälgar på min M3P. Supernöjd med köregenskaper, grepp och ljudnivå. Riktiga kvalitets däck.
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Ljuybos »

Tack alla för era svar

Jag har bytt däck från Hakka9 till ContiViking7 nu.

För min typ av körning som ffa betyder E4 13 mil pendling per dag så är skillnaden enorm! Jäklar vilka däck, mkt tystare, nu hör jag vindsus från fönster istället för dubbarna mot vägen.

Jag är mycket positivt överraskad över greppet, både vid acceleration och inbromsning. Det är som en ny bil helt enkelt. Lätt värt, iaf för det körmönster som jag har.

:-D
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Tellus »

20" Michelin Pilot Alpin
Kan inte bedöma snö och is egenskaper pga milda vädret.
Men prestandan är otrolig, nästan som sommardäcken. Full "gas" ut ur rondeller ger ingen svajighet och farter över 200km/t känns som man kör på sommardäck.
Bullrar dock lite mer än sommardäcken.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av JonasH »

Kör med Nokian Hakkapeliitta R3. Körde R2 på förra Teslan. Nöjd med dem.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av 4Head »

NiklasTesla skrev:
Åretrunt däck (Michelin Cross Climate+) på 18" orginalfälg jäkligt nöjd (speciellt denna/framtida vintrar när vi verkar gå mot vintrar utan snö). :roll:

Lågt slitage samt någon db tystare än orginaldäcken. Perfekt däck för mig som bor i södra Sverige men kör norrut sommartid och söderut vintertid.
Är det lagligt att köra med dessa under vintertider? Bor också söderut och funderar starkt på dessa, att de är tystare är ju ganska najs med.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av bylund »

4Head skrev:
NiklasTesla skrev:
Åretrunt däck (Michelin Cross Climate+) på 18" orginalfälg jäkligt nöjd (speciellt denna/framtida vintrar när vi verkar gå mot vintrar utan snö). :roll:

Lågt slitage samt någon db tystare än orginaldäcken. Perfekt däck för mig som bor i södra Sverige men kör norrut sommartid och söderut vintertid.
Är det lagligt att köra med dessa under vintertider? Bor också söderut och funderar starkt på dessa, att de är tystare är ju ganska najs med.
Enligt Michelin är det lagligt, men de rekommenderar det inte
https://www.michelin.se/auto/news-cente ... rd%C3%A4ck
Michelin rekommenderar inte Michelin CrossClimate som vinterdäck i Sverige, Norge eller Finland.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av NiklasTesla »

bylund skrev:
4Head skrev:
NiklasTesla skrev:
Åretrunt däck (Michelin Cross Climate+) på 18" orginalfälg jäkligt nöjd (speciellt denna/framtida vintrar när vi verkar gå mot vintrar utan snö). :roll:

Lågt slitage samt någon db tystare än orginaldäcken. Perfekt däck för mig som bor i södra Sverige men kör norrut sommartid och söderut vintertid.
Är det lagligt att köra med dessa under vintertider? Bor också söderut och funderar starkt på dessa, att de är tystare är ju ganska najs med.
Enligt Michelin är det lagligt, men de rekommenderar det inte
https://www.michelin.se/auto/news-cente ... rd%C3%A4ck
Michelin rekommenderar inte Michelin CrossClimate som vinterdäck i Sverige, Norge eller Finland.
Jepp fullt lagligt från vintersäsong 2019/2020 då 3MPSF är den symbol som gäller för vinterdäck (STROs lista har upphört). Skulle inte rekommendera till dom som bor i norra Sverige/åker norrut i landet vintertid men för mina körbehov är dom underbara!
En till positiv aspekt är att jag aldrig mer behöver skift däck 2ggr/per år.
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Elelvis »

Goodyear Ultragrip ice 2 med Sound Comfort. Hör inget däckljud alls. Funkar bra här i Trysil.
https://www.bythjul.com/dack/goodyear/g ... r19/169445
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av A76 »

Kör med GoodYear UltraGrip Ice 2 Soundcomfort. S 70 D. De är lite i mjukaste laget men jösses vad tysta de är. Aldrig kört på så tysta däck någonsin..
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Tellus »

Tellus skrev:
20" Michelin Pilot Alpin
Kan inte bedöma snö och is egenskaper pga milda vädret.
Men prestandan är otrolig, nästan som sommardäcken. Full "gas" ut ur rondeller ger ingen svajighet och farter över 200km/t känns som man kör på sommardäck.
Bullrar dock lite mer än sommardäcken.
Har nu kört vår sr+ med nokian r3 18", brukar inte köra den så ofta annars.
Testade lite mer aktiv körning, blev nästan chokad av hur dåliga vägegenskaperna är. Ca 5 plusgrader och blött.
Vid gas ut ur rondeller och snabba omkörningar typ 60-90km/t går den som en båt. Man får parera efterkasten.
Slingrar sig.

Tror det beror på däcken, inte sr+ för i sommras kändes den inte alls så. Har 3.2 bar. Aktiv körning över hundra vågar jag mig ej på med dom däcken.
Däcken är troligtvis överlägsna annars på is och snö får vi hoppas. Men jag(vi) kommer inte köpa dom igen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av renes »

Tellus skrev:
Har nu kört vår sr+ med nokian r3 18", brukar inte köra den så ofta annars.
Testade lite mer aktiv körning, blev nästan chokad av hur dåliga vägegenskaperna är. Ca 5 plusgrader och blött.
Vid gas ut ur rondeller och snabba omkörningar typ 60-90km/t går den som en båt. Man får parera efterkasten.
Slingrar sig.
Igår hade jag vid en uppfart till en större väg i uppförsbacke med lite mer än måttlig pådrag tydlig sladd med bakvagnen fram och tillbaka 2-3 ggr i just intervallet 50-90 eller så. Inget som gjorde att man riskerade att tappa kontrollen, men ändå. Blev dock väldigt förvånad. (För de som känner Uppsala: uppfarten från Librobäck till Bärbyleden, riktning Sala.)

"Halka" varningen (den oranga) slog på. Det var 6 grader ute och hade varit det ett tag. Ingen synlig is. Lite blött kanske. R3 och SR+. Jag trodde först att det måste ha varit olja på vägen eller nåt sånt, men nu börjar jag undra om det inte är däcken helt enkelt. 3.4 bar, förresten.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Ljuybos »

Uppdaterar min upplevelse av Continental Contiviking7:

Fortsatt otroligt nöjd, tysta och tål att provoceras. Kommit mycket snö och har blivit kallare (-10 till -5 ungefär) sista dagarna och de ger fortsatt bra fäste.
Inte kört på is ännu dock, hårt packad snö och "isad asfalt" är de iaf bra på.

Överlägset det bästa köp jag gjort till bilen. Bytte som jag skrivit tidigare från Hakka 9 dubbade till dessa.
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
SKR
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jan 2020 22:33

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av SKR »

Orm skrev:
Continental Contact Viking 7 på 18 tums fälgar på min M3P. Supernöjd med köregenskaper, grepp och ljudnivå. Riktiga kvalitets däck.
Vad har du för 18” fälgar på din M3P?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av taliz »

SKR skrev:
Orm skrev:
Continental Contact Viking 7 på 18 tums fälgar på min M3P. Supernöjd med köregenskaper, grepp och ljudnivå. Riktiga kvalitets däck.
Vad har du för 18” fälgar på din M3P?
Info finns i denna tråd:
Vinterhjul, M3 Performance
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Jag köpte likadana, fast med Firemax(Nereus) däck. Mycket nöjd!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Electron
Inlägg: 333
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Electron »

Ljuybos skrev:
Uppdaterar min upplevelse av Continental Contiviking7:

Fortsatt otroligt nöjd, tysta och tål att provoceras. Kommit mycket snö och har blivit kallare (-10 till -5 ungefär) sista dagarna och de ger fortsatt bra fäste.
Inte kört på is ännu dock, hårt packad snö och "isad asfalt" är de iaf bra på.

Överlägset det bästa köp jag gjort till bilen. Bytte som jag skrivit tidigare från Hakka 9 dubbade till dessa.
Hej,
är du fortfarande nöjd med däcken?
Funderar på dessa, kommer köra mest Stockholm Roslagen och någon fjällresa.
Var först inne på ultragrip ice 2 sct men läst mycket bra om Viking.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av LarsL »

Tellus skrev:
Har nu kört vår sr+ med nokian r3 18", brukar inte köra den så ofta annars.
Testade lite mer aktiv körning, blev nästan chokad av hur dåliga vägegenskaperna är. Ca 5 plusgrader och blött.
Vid gas ut ur rondeller och snabba omkörningar typ 60-90km/t går den som en båt. Man får parera efterkasten.
Slingrar sig.

Tror det beror på däcken, inte sr+ för i sommras kändes den inte alls så. Har 3.2 bar. Aktiv körning över hundra vågar jag mig ej på med dom däcken.
Däcken är troligtvis överlägsna annars på is och snö får vi hoppas. Men jag(vi) kommer inte köpa dom igen.
Ja, Hakka R3 är hemska i plusgrader. Jag var ursinnigt besviken på att jag köpt skiten för så dyra pengar som det faktiskt är innan det blev kallt för då blev fästet grymt. När det är kallt så biter däcken fast något ursinnigt i både snö och is. Man får helt enkelt vänta så länge som möjligt med att sätta på dem på bilen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av MWall »

Goodyear ultra Grip ice 2 är lite av ett mellanting mellan nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria. Lite stadigare på asfalt och lite sämre på is och snö. Passar mig grymt bra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
Goodyear ultra Grip ice 2 är lite av ett mellanting mellan nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria. Lite stadigare på asfalt och lite sämre på is och snö. Passar mig grymt bra.
Jag är jättenöjd med mina (M3LR) och jag har faktiskt redan lagt på dem.
De och Conti verkar vara bäst....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av CrazyGang »

MWall skrev:
Goodyear ultra Grip ice 2 är lite av ett mellanting mellan nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria. Lite stadigare på asfalt och lite sämre på is och snö. Passar mig grymt bra.
Kört samma en vinter på min 2020 M3LR, skriver under på att det är en kanonkombo.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Holve »

Jag valde också Goodyear ultra Grip ice 2 till min bil som jag inte fått ännu..
Är lite orolig för greppet på is/snö. Bor i Dalarna.
Fungerar dom skapligt eller skall man byta?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av MWall »

Holve skrev:
Jag valde också Goodyear ultra Grip ice 2 till min bil som jag inte fått ännu..
Är lite orolig för greppet på is/snö. Bor i Dalarna.
Fungerar dom skapligt eller skall man byta?
Jag tror inte det är några problem. Så stor skillnad är det inte.
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av zelest »

Tellus skrev:
Har nu kört vår sr+ med nokian r3 18", brukar inte köra den så ofta annars.
Testade lite mer aktiv körning, blev nästan chokad av hur dåliga vägegenskaperna är. Ca 5 plusgrader och blött.
Vid gas ut ur rondeller och snabba omkörningar typ 60-90km/t går den som en båt. Man får parera efterkasten.
Slingrar sig.

Tror det beror på däcken, inte sr+ för i sommras kändes den inte alls så. Har 3.2 bar. Aktiv körning över hundra vågar jag mig ej på med dom däcken.
Däcken är troligtvis överlägsna annars på is och snö får vi hoppas. Men jag(vi) kommer inte köpa dom igen.
Låter en smula skrämmande ju. Jag beställde med vinterdäck från Tesla, Nokia Hakka r3, 19-tum. Om allt går som det ska så får jag hämta bilen i December och ska då köra den hem från Norrköping till Örebro. Kan ju mycket väl vara några plus och blött.

Värt att nämna då är väl att jag just fått mitt körkort då (förhoppningsvis) och har inte alls många timmar bakom ratten. :?
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av MWall »

zelest skrev:
Tellus skrev:
Har nu kört vår sr+ med nokian r3 18", brukar inte köra den så ofta annars.
Testade lite mer aktiv körning, blev nästan chokad av hur dåliga vägegenskaperna är. Ca 5 plusgrader och blött.
Vid gas ut ur rondeller och snabba omkörningar typ 60-90km/t går den som en båt. Man får parera efterkasten.
Slingrar sig.

Tror det beror på däcken, inte sr+ för i sommras kändes den inte alls så. Har 3.2 bar. Aktiv körning över hundra vågar jag mig ej på med dom däcken.
Däcken är troligtvis överlägsna annars på is och snö får vi hoppas. Men jag(vi) kommer inte köpa dom igen.
Låter en smula skrämmande ju. Jag beställde med vinterdäck från Tesla, Nokia Hakka r3, 19-tum. Om allt går som det ska så får jag hämta bilen i December och ska då köra den hem från Norrköping till Örebro. Kan ju mycket väl vara några plus och blött.

Värt att nämna då är väl att jag just fått mitt körkort då (förhoppningsvis) och har inte alls många timmar bakom ratten. :?

Nokian R3 är inte bra i fem plusgrader. Det är ett däck för minusgrader. Blir för mjukt om det är "varmt".
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av zelest »

MWall skrev:
Nokian R3 är inte bra i fem plusgrader. Det är ett däck för minusgrader. Blir för mjukt om det är "varmt".
Ah, ja, man får väl hoppas att det blir en rejäl vinter i år då, helt enkelt... men tillåt mig att tvivla. :)
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Skriv svar