Har Nokian WR D4
Funkar sjukt bra för mig, kanske något högt ljud på riktigt dålig väg men annars bra däck.
Samma här. Helnöjd med dom på Model S.
Dock inget jag skulle vilja ha i Luleå där temperaturen är betydligt lägre än här i södra Sverige.
Lite så jag resonerar också, man kan ju mest gå på rekommendationer från forum och från tester och sedan välja utifrån det. Jag har googlat runt lite överallt och köpt lite tester och det verkar i nuläget som att Coninentaldäcken passar för mig, men hur fan ska man veta …
Jag har Continental Viking Conctact 7 på en SR+, bor i göteborg så vi har inte mycket till vinter.
Men jag har kört 2 vändor i Norge i vinter så har kört lite vintervägar, har funkat bra. Tycker jag har bättre bromsgrepp på torr/blöt asfalt än jag är van vid med dubbfria vinterdäck, men kanske har att göra med att det är bättre bromsar/bredare däck på teslan än jag haft tidigare?
Nu kör jag ju inte dubbfritt, men när jag hämtade bilen tog det ungefär 140 mil innan däcken började låta normalt, var massa extra ljud då däcken var nya, använder då Nokian Hakka 9 18" från Tesla.
Men blir nog continental på nästa uppsättning däck.
Nu kör jag ju inte dubbfritt, men när jag hämtade bilen tog det ungefär 140 mil innan däcken började låta normalt, var massa extra ljud då däcken var nya, använder då Nokian Hakka 9 18" från Tesla.
Men blir nog continental på nästa uppsättning däck.
Ja det blev något bättre en bit efter 100 mil med Hakka9, har kört drygt 1000 mil med vinterdäcken nu och pendlar som sagt på E4:an med "vinterasfalt" 90% av tiden. Tror (hoppas) jag får lite bättre ljudbild och komfort med dubbfritt. Har nog bestämt mig för Continentaldäcken.
Har Nokian WR D4
Funkar sjukt bra för mig, kanske något högt ljud på riktigt dålig väg men annars bra däck.
Samma här. Helnöjd med dom på Model S.
Dock inget jag skulle vilja ha i Luleå där temperaturen är betydligt lägre än här i södra Sverige.
Lite så jag resonerar också, man kan ju mest gå på rekommendationer från forum och från tester och sedan välja utifrån det. Jag har googlat runt lite överallt och köpt lite tester och det verkar i nuläget som att Coninentaldäcken passar för mig, men hur fan ska man veta …
tack alla för era svar!
Över Gävle hade jag helt klart valt Continental Viking Conctact 7 men söder om Gävle tycker jag WR D4 är ett riktigt bra alternativ.
Nu kommer jag säkert få påhopp om att europeiska vinterdäck är livsfarliga osv osv men i Stockholm där det är en dag per 4 år då det är riktigt halt och enbart dubb hjälper så kan jag lika gärna stanna hemma.
Att köpa däck och "gardera" sig som är kassa under resterande tid i slask och regn låter farligare i min värld än att köra på de däck som är bäst för 99% av ditt vinterväglag.
Det går alltid att anpassa hastigheten eller låta bilen stå.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Nu kör jag ju inte dubbfritt, men när jag hämtade bilen tog det ungefär 140 mil innan däcken började låta normalt, var massa extra ljud då däcken var nya, använder då Nokian Hakka 9 18" från Tesla.
Men blir nog continental på nästa uppsättning däck.
Ja det blev något bättre en bit efter 100 mil med Hakka9, har kört drygt 1000 mil med vinterdäcken nu och pendlar som sagt på E4:an med "vinterasfalt" 90% av tiden. Tror (hoppas) jag får lite bättre ljudbild och komfort med dubbfritt. Har nog bestämt mig för Continentaldäcken.
Kör Nereus dubbfria, har gått bra och framförallt tysta. Bra pris också kostar c:a 750 nok hos megahjul.com
Bor inte så långt från SuC Karlstad, så om nå´n vill testa medan ni laddar så ring.
Henrik 070-6643200
Jag kör på Continental ContiVikingContact 6 på original 19" fälgar. Upplever dem som rätt tysta men framför allt väldigt stabila jämfört med Hakka R2 som jag haft på en del andra bilar. Det har bara varit några dagar med snö men dem har varit mycket förtroendeingivande. Klart bästa dubbfria vinterdäcken jag har haft på någon bil.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Conti Viking Contact 7 på min S75D. Nöjd så här långt, tysta och fina. Förstås sämre isgrepp än dubbat men då sänker jag farten istället. Framkomligheten har aldrig varit nåt problem.
Jag valde GoodYear UltraGrip Ice 2 eftersom de är jäkligt tysta och hyfsade på asfalt. Dock märker man att de är rätt hala på is. Just den här vintern har jag inte ångrat mig. Än. Nästa gång blir det dock Continental.
Jag har bytt däck från Hakka9 till ContiViking7 nu.
För min typ av körning som ffa betyder E4 13 mil pendling per dag så är skillnaden enorm! Jäklar vilka däck, mkt tystare, nu hör jag vindsus från fönster istället för dubbarna mot vägen.
Jag är mycket positivt överraskad över greppet, både vid acceleration och inbromsning. Det är som en ny bil helt enkelt. Lätt värt, iaf för det körmönster som jag har.
20" Michelin Pilot Alpin
Kan inte bedöma snö och is egenskaper pga milda vädret.
Men prestandan är otrolig, nästan som sommardäcken. Full "gas" ut ur rondeller ger ingen svajighet och farter över 200km/t känns som man kör på sommardäck.
Bullrar dock lite mer än sommardäcken.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Michelin rekommenderar inte Michelin CrossClimate som vinterdäck i Sverige, Norge eller Finland.
Jepp fullt lagligt från vintersäsong 2019/2020 då 3MPSF är den symbol som gäller för vinterdäck (STROs lista har upphört). Skulle inte rekommendera till dom som bor i norra Sverige/åker norrut i landet vintertid men för mina körbehov är dom underbara!
En till positiv aspekt är att jag aldrig mer behöver skift däck 2ggr/per år.