Vilka dubbfria kör ni med?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 333
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Electron »

Ljuybos skrev:
Uppdaterar min upplevelse av Continental Contiviking7:

Fortsatt otroligt nöjd, tysta och tål att provoceras. Kommit mycket snö och har blivit kallare (-10 till -5 ungefär) sista dagarna och de ger fortsatt bra fäste.
Inte kört på is ännu dock, hårt packad snö och "isad asfalt" är de iaf bra på.

Överlägset det bästa köp jag gjort till bilen. Bytte som jag skrivit tidigare från Hakka 9 dubbade till dessa.
Hej,
är du fortfarande nöjd med däcken?
Funderar på dessa, kommer köra mest Stockholm Roslagen och någon fjällresa.
Var först inne på ultragrip ice 2 sct men läst mycket bra om Viking.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av LarsL »

Tellus skrev:
Har nu kört vår sr+ med nokian r3 18", brukar inte köra den så ofta annars.
Testade lite mer aktiv körning, blev nästan chokad av hur dåliga vägegenskaperna är. Ca 5 plusgrader och blött.
Vid gas ut ur rondeller och snabba omkörningar typ 60-90km/t går den som en båt. Man får parera efterkasten.
Slingrar sig.

Tror det beror på däcken, inte sr+ för i sommras kändes den inte alls så. Har 3.2 bar. Aktiv körning över hundra vågar jag mig ej på med dom däcken.
Däcken är troligtvis överlägsna annars på is och snö får vi hoppas. Men jag(vi) kommer inte köpa dom igen.
Ja, Hakka R3 är hemska i plusgrader. Jag var ursinnigt besviken på att jag köpt skiten för så dyra pengar som det faktiskt är innan det blev kallt för då blev fästet grymt. När det är kallt så biter däcken fast något ursinnigt i både snö och is. Man får helt enkelt vänta så länge som möjligt med att sätta på dem på bilen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av MWall »

Goodyear ultra Grip ice 2 är lite av ett mellanting mellan nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria. Lite stadigare på asfalt och lite sämre på is och snö. Passar mig grymt bra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
Goodyear ultra Grip ice 2 är lite av ett mellanting mellan nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria. Lite stadigare på asfalt och lite sämre på is och snö. Passar mig grymt bra.
Jag är jättenöjd med mina (M3LR) och jag har faktiskt redan lagt på dem.
De och Conti verkar vara bäst....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av CrazyGang »

MWall skrev:
Goodyear ultra Grip ice 2 är lite av ett mellanting mellan nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria. Lite stadigare på asfalt och lite sämre på is och snö. Passar mig grymt bra.
Kört samma en vinter på min 2020 M3LR, skriver under på att det är en kanonkombo.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Holve »

Jag valde också Goodyear ultra Grip ice 2 till min bil som jag inte fått ännu..
Är lite orolig för greppet på is/snö. Bor i Dalarna.
Fungerar dom skapligt eller skall man byta?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av MWall »

Holve skrev:
Jag valde också Goodyear ultra Grip ice 2 till min bil som jag inte fått ännu..
Är lite orolig för greppet på is/snö. Bor i Dalarna.
Fungerar dom skapligt eller skall man byta?
Jag tror inte det är några problem. Så stor skillnad är det inte.
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av zelest »

Tellus skrev:
Har nu kört vår sr+ med nokian r3 18", brukar inte köra den så ofta annars.
Testade lite mer aktiv körning, blev nästan chokad av hur dåliga vägegenskaperna är. Ca 5 plusgrader och blött.
Vid gas ut ur rondeller och snabba omkörningar typ 60-90km/t går den som en båt. Man får parera efterkasten.
Slingrar sig.

Tror det beror på däcken, inte sr+ för i sommras kändes den inte alls så. Har 3.2 bar. Aktiv körning över hundra vågar jag mig ej på med dom däcken.
Däcken är troligtvis överlägsna annars på is och snö får vi hoppas. Men jag(vi) kommer inte köpa dom igen.
Låter en smula skrämmande ju. Jag beställde med vinterdäck från Tesla, Nokia Hakka r3, 19-tum. Om allt går som det ska så får jag hämta bilen i December och ska då köra den hem från Norrköping till Örebro. Kan ju mycket väl vara några plus och blött.

Värt att nämna då är väl att jag just fått mitt körkort då (förhoppningsvis) och har inte alls många timmar bakom ratten. :?
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av MWall »

zelest skrev:
Tellus skrev:
Har nu kört vår sr+ med nokian r3 18", brukar inte köra den så ofta annars.
Testade lite mer aktiv körning, blev nästan chokad av hur dåliga vägegenskaperna är. Ca 5 plusgrader och blött.
Vid gas ut ur rondeller och snabba omkörningar typ 60-90km/t går den som en båt. Man får parera efterkasten.
Slingrar sig.

Tror det beror på däcken, inte sr+ för i sommras kändes den inte alls så. Har 3.2 bar. Aktiv körning över hundra vågar jag mig ej på med dom däcken.
Däcken är troligtvis överlägsna annars på is och snö får vi hoppas. Men jag(vi) kommer inte köpa dom igen.
Låter en smula skrämmande ju. Jag beställde med vinterdäck från Tesla, Nokia Hakka r3, 19-tum. Om allt går som det ska så får jag hämta bilen i December och ska då köra den hem från Norrköping till Örebro. Kan ju mycket väl vara några plus och blött.

Värt att nämna då är väl att jag just fått mitt körkort då (förhoppningsvis) och har inte alls många timmar bakom ratten. :?

Nokian R3 är inte bra i fem plusgrader. Det är ett däck för minusgrader. Blir för mjukt om det är "varmt".
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av zelest »

MWall skrev:
Nokian R3 är inte bra i fem plusgrader. Det är ett däck för minusgrader. Blir för mjukt om det är "varmt".
Ah, ja, man får väl hoppas att det blir en rejäl vinter i år då, helt enkelt... men tillåt mig att tvivla. :)
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av MWall »

zelest skrev:
MWall skrev:
Nokian R3 är inte bra i fem plusgrader. Det är ett däck för minusgrader. Blir för mjukt om det är "varmt".
Ah, ja, man får väl hoppas att det blir en rejäl vinter i år då, helt enkelt... men tillåt mig att tvivla. :)

När de börjar bli lite slitna så blir de stadigare också.

Har man nånsin haft rejäla vintrar i Örebro? ;)
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av zelest »

MWall skrev:
När de börjar bli lite slitna så blir de stadigare också.

Har man nånsin haft rejäla vintrar i Örebro? ;)
Ah.. aja, lär nog köra galet försiktigt i början iaf. :P

Nja, senast var väl i mitten av 90-talet kanske. :lol:
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Nokian R3 är inte bra i fem plusgrader. Det är ett däck för minusgrader. Blir för mjukt om det är "varmt".
Jag har kört R2 och R3 i fyra vintrar i mestadels "Stockholmsvinter" nu utan att ha upplevt detta problem.

Jag har iofs SUV-varianten av däcken, och vad jag förstår har den varianten förstärkta däckssidor, så det kanske förklarar varför mina känns stabila i alla temperaturer?

Jag har dessutom alltid hyfsat högt tryck (3.2+ bar) vilket kanske också påverkar stabiliteten?

Det borde vl iofs gå att använda SUV-varianten på "vanliga" bilar, så länge det finns rätt dimension?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar