Vilka dubbfria kör ni med?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Ljuybos »

Nicke Nyfiken skrev:
LasseTM skrev:
Har Nokian WR D4
Funkar sjukt bra för mig, kanske något högt ljud på riktigt dålig väg men annars bra däck.
Samma här. Helnöjd med dom på Model S.

Dock inget jag skulle vilja ha i Luleå där temperaturen är betydligt lägre än här i södra Sverige.

Lite så jag resonerar också, man kan ju mest gå på rekommendationer från forum och från tester och sedan välja utifrån det. Jag har googlat runt lite överallt och köpt lite tester och det verkar i nuläget som att Coninentaldäcken passar för mig, men hur fan ska man veta :-)

tack alla för era svar!
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Matthiaz »

Jag har Continental Viking Conctact 7 på en SR+, bor i göteborg så vi har inte mycket till vinter.
Men jag har kört 2 vändor i Norge i vinter så har kört lite vintervägar, har funkat bra. Tycker jag har bättre bromsgrepp på torr/blöt asfalt än jag är van vid med dubbfria vinterdäck, men kanske har att göra med att det är bättre bromsar/bredare däck på teslan än jag haft tidigare?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Nico »

Yokohama, modellen får jag kolla upp men jättetysta jämfört med medföljande 18" michelin pilot däcken.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Spfere »

Nu kör jag ju inte dubbfritt, men när jag hämtade bilen tog det ungefär 140 mil innan däcken började låta normalt, var massa extra ljud då däcken var nya, använder då Nokian Hakka 9 18" från Tesla.
Men blir nog continental på nästa uppsättning däck.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Ljuybos »

Spfere skrev:
Nu kör jag ju inte dubbfritt, men när jag hämtade bilen tog det ungefär 140 mil innan däcken började låta normalt, var massa extra ljud då däcken var nya, använder då Nokian Hakka 9 18" från Tesla.
Men blir nog continental på nästa uppsättning däck.
Ja det blev något bättre en bit efter 100 mil med Hakka9, har kört drygt 1000 mil med vinterdäcken nu och pendlar som sagt på E4:an med "vinterasfalt" 90% av tiden. Tror (hoppas) jag får lite bättre ljudbild och komfort med dubbfritt. Har nog bestämt mig för Continentaldäcken.
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Tymrev »

Michelin Pilot Alpin 5, 18". Känns bra! Har dock bara kört på barmark och plusgrader hittills. (Skåne)
Senast redigerad av Tymrev, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av LasseTM »

Ljuybos skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LasseTM skrev:
Har Nokian WR D4
Funkar sjukt bra för mig, kanske något högt ljud på riktigt dålig väg men annars bra däck.
Samma här. Helnöjd med dom på Model S.

Dock inget jag skulle vilja ha i Luleå där temperaturen är betydligt lägre än här i södra Sverige.

Lite så jag resonerar också, man kan ju mest gå på rekommendationer från forum och från tester och sedan välja utifrån det. Jag har googlat runt lite överallt och köpt lite tester och det verkar i nuläget som att Coninentaldäcken passar för mig, men hur fan ska man veta :-)

tack alla för era svar!
Över Gävle hade jag helt klart valt Continental Viking Conctact 7 men söder om Gävle tycker jag WR D4 är ett riktigt bra alternativ.
Nu kommer jag säkert få påhopp om att europeiska vinterdäck är livsfarliga osv osv men i Stockholm där det är en dag per 4 år då det är riktigt halt och enbart dubb hjälper så kan jag lika gärna stanna hemma.
Att köpa däck och "gardera" sig som är kassa under resterande tid i slask och regn låter farligare i min värld än att köra på de däck som är bäst för 99% av ditt vinterväglag.
Det går alltid att anpassa hastigheten eller låta bilen stå.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Robban6
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jul 2019 14:43

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Robban6 »

Ljuybos skrev:
Spfere skrev:
Nu kör jag ju inte dubbfritt, men när jag hämtade bilen tog det ungefär 140 mil innan däcken började låta normalt, var massa extra ljud då däcken var nya, använder då Nokian Hakka 9 18" från Tesla.
Men blir nog continental på nästa uppsättning däck.
Ja det blev något bättre en bit efter 100 mil med Hakka9, har kört drygt 1000 mil med vinterdäcken nu och pendlar som sagt på E4:an med "vinterasfalt" 90% av tiden. Tror (hoppas) jag får lite bättre ljudbild och komfort med dubbfritt. Har nog bestämt mig för Continentaldäcken.
Jag kör på conti bästa vinterdäcken jag provat
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av matsm »

Tymrev skrev:
Michelin Pilot Alpin 5, 18". Känns bra! Har dock bara kört på barmark och plusgrader hittills. (Skåne)
Dom har suveränt bra väghållning för att vara vinterdäck, perfekt för västkusten :) , kör andra säsongen med mina 19" på Model S
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av h37 »

Kör Nereus dubbfria, har gått bra och framförallt tysta. Bra pris också kostar c:a 750 nok hos megahjul.com
Bor inte så långt från SuC Karlstad, så om nå´n vill testa medan ni laddar så ring.
Henrik 070-6643200
Användarvisningsbild
Bondarp
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 maj 2019 09:18
Ort: Gnosjö

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Bondarp »

Kör med Continental Viking Conctact 7 är väldigt nöjd, men har inte haft möjlighet att testa så mycket vinterkörning än.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av perkabolo »

Pirelli vinterdäck Ice Zero FR.

Hittils varit nöjd. Men igår åkte bilen på en egen utlykt i en isbacke efter att jag klivit ur bilen. Undrar om det hade hänt med dubb....
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av NiklasTesla »

Åretrunt däck (Michelin Cross Climate+) på 18" orginalfälg jäkligt nöjd (speciellt denna/framtida vintrar när vi verkar gå mot vintrar utan snö). :roll:

Lågt slitage samt någon db tystare än orginaldäcken. Perfekt däck för mig som bor i södra Sverige men kör norrut sommartid och söderut vintertid.
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Dj Mastergrind »

Jag kör på Continental ContiVikingContact 6 på original 19" fälgar. Upplever dem som rätt tysta men framför allt väldigt stabila jämfört med Hakka R2 som jag haft på en del andra bilar. Det har bara varit några dagar med snö men dem har varit mycket förtroendeingivande. Klart bästa dubbfria vinterdäcken jag har haft på någon bil.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av binsell-gerdin »

Conti Viking Contact 7 på min S75D. Nöjd så här långt, tysta och fina. Förstås sämre isgrepp än dubbat men då sänker jag farten istället. Framkomligheten har aldrig varit nåt problem.
Verdi

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Verdi »

Jag valde GoodYear UltraGrip Ice 2 eftersom de är jäkligt tysta och hyfsade på asfalt. Dock märker man att de är rätt hala på is. Just den här vintern har jag inte ångrat mig. Än. Nästa gång blir det dock Continental.
Orm
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mar 2019 11:17

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Orm »

Continental Contact Viking 7 på 18 tums fälgar på min M3P. Supernöjd med köregenskaper, grepp och ljudnivå. Riktiga kvalitets däck.
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Ljuybos »

Tack alla för era svar

Jag har bytt däck från Hakka9 till ContiViking7 nu.

För min typ av körning som ffa betyder E4 13 mil pendling per dag så är skillnaden enorm! Jäklar vilka däck, mkt tystare, nu hör jag vindsus från fönster istället för dubbarna mot vägen.

Jag är mycket positivt överraskad över greppet, både vid acceleration och inbromsning. Det är som en ny bil helt enkelt. Lätt värt, iaf för det körmönster som jag har.

:-D
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Tellus »

20" Michelin Pilot Alpin
Kan inte bedöma snö och is egenskaper pga milda vädret.
Men prestandan är otrolig, nästan som sommardäcken. Full "gas" ut ur rondeller ger ingen svajighet och farter över 200km/t känns som man kör på sommardäck.
Bullrar dock lite mer än sommardäcken.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av JonasH »

Kör med Nokian Hakkapeliitta R3. Körde R2 på förra Teslan. Nöjd med dem.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av 4Head »

NiklasTesla skrev:
Åretrunt däck (Michelin Cross Climate+) på 18" orginalfälg jäkligt nöjd (speciellt denna/framtida vintrar när vi verkar gå mot vintrar utan snö). :roll:

Lågt slitage samt någon db tystare än orginaldäcken. Perfekt däck för mig som bor i södra Sverige men kör norrut sommartid och söderut vintertid.
Är det lagligt att köra med dessa under vintertider? Bor också söderut och funderar starkt på dessa, att de är tystare är ju ganska najs med.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av bylund »

4Head skrev:
NiklasTesla skrev:
Åretrunt däck (Michelin Cross Climate+) på 18" orginalfälg jäkligt nöjd (speciellt denna/framtida vintrar när vi verkar gå mot vintrar utan snö). :roll:

Lågt slitage samt någon db tystare än orginaldäcken. Perfekt däck för mig som bor i södra Sverige men kör norrut sommartid och söderut vintertid.
Är det lagligt att köra med dessa under vintertider? Bor också söderut och funderar starkt på dessa, att de är tystare är ju ganska najs med.
Enligt Michelin är det lagligt, men de rekommenderar det inte
https://www.michelin.se/auto/news-cente ... rd%C3%A4ck
Michelin rekommenderar inte Michelin CrossClimate som vinterdäck i Sverige, Norge eller Finland.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av NiklasTesla »

bylund skrev:
4Head skrev:
NiklasTesla skrev:
Åretrunt däck (Michelin Cross Climate+) på 18" orginalfälg jäkligt nöjd (speciellt denna/framtida vintrar när vi verkar gå mot vintrar utan snö). :roll:

Lågt slitage samt någon db tystare än orginaldäcken. Perfekt däck för mig som bor i södra Sverige men kör norrut sommartid och söderut vintertid.
Är det lagligt att köra med dessa under vintertider? Bor också söderut och funderar starkt på dessa, att de är tystare är ju ganska najs med.
Enligt Michelin är det lagligt, men de rekommenderar det inte
https://www.michelin.se/auto/news-cente ... rd%C3%A4ck
Michelin rekommenderar inte Michelin CrossClimate som vinterdäck i Sverige, Norge eller Finland.
Jepp fullt lagligt från vintersäsong 2019/2020 då 3MPSF är den symbol som gäller för vinterdäck (STROs lista har upphört). Skulle inte rekommendera till dom som bor i norra Sverige/åker norrut i landet vintertid men för mina körbehov är dom underbara!
En till positiv aspekt är att jag aldrig mer behöver skift däck 2ggr/per år.
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Elelvis »

Goodyear Ultragrip ice 2 med Sound Comfort. Hör inget däckljud alls. Funkar bra här i Trysil.
https://www.bythjul.com/dack/goodyear/g ... r19/169445
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av A76 »

Kör med GoodYear UltraGrip Ice 2 Soundcomfort. S 70 D. De är lite i mjukaste laget men jösses vad tysta de är. Aldrig kört på så tysta däck någonsin..
Skriv svar