Uppdaterar min upplevelse av Continental Contiviking7:
Fortsatt otroligt nöjd, tysta och tål att provoceras. Kommit mycket snö och har blivit kallare (-10 till -5 ungefär) sista dagarna och de ger fortsatt bra fäste.
Inte kört på is ännu dock, hårt packad snö och "isad asfalt" är de iaf bra på.
Överlägset det bästa köp jag gjort till bilen. Bytte som jag skrivit tidigare från Hakka 9 dubbade till dessa.
Hej,
är du fortfarande nöjd med däcken?
Funderar på dessa, kommer köra mest Stockholm Roslagen och någon fjällresa.
Var först inne på ultragrip ice 2 sct men läst mycket bra om Viking.
Har nu kört vår sr+ med nokian r3 18", brukar inte köra den så ofta annars.
Testade lite mer aktiv körning, blev nästan chokad av hur dåliga vägegenskaperna är. Ca 5 plusgrader och blött.
Vid gas ut ur rondeller och snabba omkörningar typ 60-90km/t går den som en båt. Man får parera efterkasten.
Slingrar sig.
Tror det beror på däcken, inte sr+ för i sommras kändes den inte alls så. Har 3.2 bar. Aktiv körning över hundra vågar jag mig ej på med dom däcken.
Däcken är troligtvis överlägsna annars på is och snö får vi hoppas. Men jag(vi) kommer inte köpa dom igen.
Ja, Hakka R3 är hemska i plusgrader. Jag var ursinnigt besviken på att jag köpt skiten för så dyra pengar som det faktiskt är innan det blev kallt för då blev fästet grymt. När det är kallt så biter däcken fast något ursinnigt i både snö och is. Man får helt enkelt vänta så länge som möjligt med att sätta på dem på bilen.
Goodyear ultra Grip ice 2 är lite av ett mellanting mellan nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria. Lite stadigare på asfalt och lite sämre på is och snö. Passar mig grymt bra.
Goodyear ultra Grip ice 2 är lite av ett mellanting mellan nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria. Lite stadigare på asfalt och lite sämre på is och snö. Passar mig grymt bra.
Jag är jättenöjd med mina (M3LR) och jag har faktiskt redan lagt på dem.
De och Conti verkar vara bäst....
Goodyear ultra Grip ice 2 är lite av ett mellanting mellan nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria. Lite stadigare på asfalt och lite sämre på is och snö. Passar mig grymt bra.
Kört samma en vinter på min 2020 M3LR, skriver under på att det är en kanonkombo.
Jag valde också Goodyear ultra Grip ice 2 till min bil som jag inte fått ännu..
Är lite orolig för greppet på is/snö. Bor i Dalarna.
Fungerar dom skapligt eller skall man byta?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Jag valde också Goodyear ultra Grip ice 2 till min bil som jag inte fått ännu..
Är lite orolig för greppet på is/snö. Bor i Dalarna.
Fungerar dom skapligt eller skall man byta?
Jag tror inte det är några problem. Så stor skillnad är det inte.
Har nu kört vår sr+ med nokian r3 18", brukar inte köra den så ofta annars.
Testade lite mer aktiv körning, blev nästan chokad av hur dåliga vägegenskaperna är. Ca 5 plusgrader och blött.
Vid gas ut ur rondeller och snabba omkörningar typ 60-90km/t går den som en båt. Man får parera efterkasten.
Slingrar sig.
Tror det beror på däcken, inte sr+ för i sommras kändes den inte alls så. Har 3.2 bar. Aktiv körning över hundra vågar jag mig ej på med dom däcken.
Däcken är troligtvis överlägsna annars på is och snö får vi hoppas. Men jag(vi) kommer inte köpa dom igen.
Låter en smula skrämmande ju. Jag beställde med vinterdäck från Tesla, Nokia Hakka r3, 19-tum. Om allt går som det ska så får jag hämta bilen i December och ska då köra den hem från Norrköping till Örebro. Kan ju mycket väl vara några plus och blött.
Värt att nämna då är väl att jag just fått mitt körkort då (förhoppningsvis) och har inte alls många timmar bakom ratten.
Har nu kört vår sr+ med nokian r3 18", brukar inte köra den så ofta annars.
Testade lite mer aktiv körning, blev nästan chokad av hur dåliga vägegenskaperna är. Ca 5 plusgrader och blött.
Vid gas ut ur rondeller och snabba omkörningar typ 60-90km/t går den som en båt. Man får parera efterkasten.
Slingrar sig.
Tror det beror på däcken, inte sr+ för i sommras kändes den inte alls så. Har 3.2 bar. Aktiv körning över hundra vågar jag mig ej på med dom däcken.
Däcken är troligtvis överlägsna annars på is och snö får vi hoppas. Men jag(vi) kommer inte köpa dom igen.
Låter en smula skrämmande ju. Jag beställde med vinterdäck från Tesla, Nokia Hakka r3, 19-tum. Om allt går som det ska så får jag hämta bilen i December och ska då köra den hem från Norrköping till Örebro. Kan ju mycket väl vara några plus och blött.
Värt att nämna då är väl att jag just fått mitt körkort då (förhoppningsvis) och har inte alls många timmar bakom ratten.
Nokian R3 är inte bra i fem plusgrader. Det är ett däck för minusgrader. Blir för mjukt om det är "varmt".
Nokian R3 är inte bra i fem plusgrader. Det är ett däck för minusgrader. Blir för mjukt om det är "varmt".
Jag har kört R2 och R3 i fyra vintrar i mestadels "Stockholmsvinter" nu utan att ha upplevt detta problem.
Jag har iofs SUV-varianten av däcken, och vad jag förstår har den varianten förstärkta däckssidor, så det kanske förklarar varför mina känns stabila i alla temperaturer?
Jag har dessutom alltid hyfsat högt tryck (3.2+ bar) vilket kanske också påverkar stabiliteten?
Det borde vl iofs gå att använda SUV-varianten på "vanliga" bilar, så länge det finns rätt dimension?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options