Vilka dubbfria kör ni med?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Ljuybos »

Tjosan

Kör nu på dubbade Hakkapelitta på min LR AWD, är inte nöjd med ljudet från dom och känner inte att det är motiverat med dubb egentligen. Jag pendlar på E4:an 13 mil per dag och inser att jag iaf borde testa köra odubbat vilket jag aldrig gjort förr.

Undrar vilka däck ni som som kör odubbat har valt?
Fördelar o nackdelar?

Jag har kondenserat ner alternativen till två däck i nuläget. Är öppen för andra förslag såklart.

Nokian Hakka R3 eller Continental Viking Conctact 7. Contidäcken är försumbart dyrare.

Åsikter, tips?
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av renes »

Jag har R3 och är nöjd. Det har ju inte varit mycket blankis än, så hur den beter sig då vet jag inte. Ljudet är bättre än sommardäcken (Michelin standard Tesla), trots att jag har rätt högt tryck (3.3-3.4). I övrigt har jag inte mycket att bidra med.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Verdi

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Verdi »

Continental är bäst.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Delta »

Dunlop Sp Win Sp 3D 19" för Model S
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Snap02 »

Har Michelin ingen hit direkt. Hade jag köpt idag så hade det blivit Continental, dom har typ fått bäst i alla test. Visst mina Michelin är rätt tysta men på is så känns dom inte 100%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av taliz »

Firemax(Nereus). Inte testat på snö/is pga brist på vinterväder. Men inget att klaga på so far.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Bjelke »

Fan asså, den här klubben borde ha ett gäng olika uppsättningar som man kunde få låna/hyra och testa med på sin egen bil osv :mrgreen:
(skulle antingen kräva medlemsavgift och/eller rätt nivå på hyran såklart)...
Alternativet är såklart att låna någon annans bil men det brukar inte funka eftersom man vill testa ganska ordentligt (många mil) och gärna pressa däcken
lite => stor risk för lånad bil osv... Dessutom finns det så många olika varianter av bilar även om Tesla inte har mer än 3 grundmodeller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Walker »

taliz skrev:
Firemax(Nereus). Inte testat på snö/is pga brist på vinterväder. Men inget att klaga på so far.
Samma här. Supernöjd. Bromsar bra t o m på isbana. Att det släpper lite när jag kör skyller jag på över 450 hästar och ett väldans massa vrid.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av LasseTM »

Har Nokian WR D4
Funkar sjukt bra för mig, kanske något högt ljud på riktigt dålig väg men annars bra däck.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LasseTM skrev:
Har Nokian WR D4
Funkar sjukt bra för mig, kanske något högt ljud på riktigt dålig väg men annars bra däck.
Samma här. Helnöjd med dom på Model S.

Dock inget jag skulle vilja ha i Luleå där temperaturen är betydligt lägre än här i södra Sverige.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Ljuybos »

Nicke Nyfiken skrev:
LasseTM skrev:
Har Nokian WR D4
Funkar sjukt bra för mig, kanske något högt ljud på riktigt dålig väg men annars bra däck.
Samma här. Helnöjd med dom på Model S.

Dock inget jag skulle vilja ha i Luleå där temperaturen är betydligt lägre än här i södra Sverige.

Lite så jag resonerar också, man kan ju mest gå på rekommendationer från forum och från tester och sedan välja utifrån det. Jag har googlat runt lite överallt och köpt lite tester och det verkar i nuläget som att Coninentaldäcken passar för mig, men hur fan ska man veta :-)

tack alla för era svar!
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Matthiaz »

Jag har Continental Viking Conctact 7 på en SR+, bor i göteborg så vi har inte mycket till vinter.
Men jag har kört 2 vändor i Norge i vinter så har kört lite vintervägar, har funkat bra. Tycker jag har bättre bromsgrepp på torr/blöt asfalt än jag är van vid med dubbfria vinterdäck, men kanske har att göra med att det är bättre bromsar/bredare däck på teslan än jag haft tidigare?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Nico »

Yokohama, modellen får jag kolla upp men jättetysta jämfört med medföljande 18" michelin pilot däcken.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Spfere »

Nu kör jag ju inte dubbfritt, men när jag hämtade bilen tog det ungefär 140 mil innan däcken började låta normalt, var massa extra ljud då däcken var nya, använder då Nokian Hakka 9 18" från Tesla.
Men blir nog continental på nästa uppsättning däck.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Ljuybos »

Spfere skrev:
Nu kör jag ju inte dubbfritt, men när jag hämtade bilen tog det ungefär 140 mil innan däcken började låta normalt, var massa extra ljud då däcken var nya, använder då Nokian Hakka 9 18" från Tesla.
Men blir nog continental på nästa uppsättning däck.
Ja det blev något bättre en bit efter 100 mil med Hakka9, har kört drygt 1000 mil med vinterdäcken nu och pendlar som sagt på E4:an med "vinterasfalt" 90% av tiden. Tror (hoppas) jag får lite bättre ljudbild och komfort med dubbfritt. Har nog bestämt mig för Continentaldäcken.
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Tymrev »

Michelin Pilot Alpin 5, 18". Känns bra! Har dock bara kört på barmark och plusgrader hittills. (Skåne)
Senast redigerad av Tymrev, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av LasseTM »

Ljuybos skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LasseTM skrev:
Har Nokian WR D4
Funkar sjukt bra för mig, kanske något högt ljud på riktigt dålig väg men annars bra däck.
Samma här. Helnöjd med dom på Model S.

Dock inget jag skulle vilja ha i Luleå där temperaturen är betydligt lägre än här i södra Sverige.

Lite så jag resonerar också, man kan ju mest gå på rekommendationer från forum och från tester och sedan välja utifrån det. Jag har googlat runt lite överallt och köpt lite tester och det verkar i nuläget som att Coninentaldäcken passar för mig, men hur fan ska man veta :-)

tack alla för era svar!
Över Gävle hade jag helt klart valt Continental Viking Conctact 7 men söder om Gävle tycker jag WR D4 är ett riktigt bra alternativ.
Nu kommer jag säkert få påhopp om att europeiska vinterdäck är livsfarliga osv osv men i Stockholm där det är en dag per 4 år då det är riktigt halt och enbart dubb hjälper så kan jag lika gärna stanna hemma.
Att köpa däck och "gardera" sig som är kassa under resterande tid i slask och regn låter farligare i min värld än att köra på de däck som är bäst för 99% av ditt vinterväglag.
Det går alltid att anpassa hastigheten eller låta bilen stå.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Robban6
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jul 2019 14:43

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Robban6 »

Ljuybos skrev:
Spfere skrev:
Nu kör jag ju inte dubbfritt, men när jag hämtade bilen tog det ungefär 140 mil innan däcken började låta normalt, var massa extra ljud då däcken var nya, använder då Nokian Hakka 9 18" från Tesla.
Men blir nog continental på nästa uppsättning däck.
Ja det blev något bättre en bit efter 100 mil med Hakka9, har kört drygt 1000 mil med vinterdäcken nu och pendlar som sagt på E4:an med "vinterasfalt" 90% av tiden. Tror (hoppas) jag får lite bättre ljudbild och komfort med dubbfritt. Har nog bestämt mig för Continentaldäcken.
Jag kör på conti bästa vinterdäcken jag provat
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av matsm »

Tymrev skrev:
Michelin Pilot Alpin 5, 18". Känns bra! Har dock bara kört på barmark och plusgrader hittills. (Skåne)
Dom har suveränt bra väghållning för att vara vinterdäck, perfekt för västkusten :) , kör andra säsongen med mina 19" på Model S
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av h37 »

Kör Nereus dubbfria, har gått bra och framförallt tysta. Bra pris också kostar c:a 750 nok hos megahjul.com
Bor inte så långt från SuC Karlstad, så om nå´n vill testa medan ni laddar så ring.
Henrik 070-6643200
Användarvisningsbild
Bondarp
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 maj 2019 09:18
Ort: Gnosjö

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Bondarp »

Kör med Continental Viking Conctact 7 är väldigt nöjd, men har inte haft möjlighet att testa så mycket vinterkörning än.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av perkabolo »

Pirelli vinterdäck Ice Zero FR.

Hittils varit nöjd. Men igår åkte bilen på en egen utlykt i en isbacke efter att jag klivit ur bilen. Undrar om det hade hänt med dubb....
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av NiklasTesla »

Åretrunt däck (Michelin Cross Climate+) på 18" orginalfälg jäkligt nöjd (speciellt denna/framtida vintrar när vi verkar gå mot vintrar utan snö). :roll:

Lågt slitage samt någon db tystare än orginaldäcken. Perfekt däck för mig som bor i södra Sverige men kör norrut sommartid och söderut vintertid.
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av Dj Mastergrind »

Jag kör på Continental ContiVikingContact 6 på original 19" fälgar. Upplever dem som rätt tysta men framför allt väldigt stabila jämfört med Hakka R2 som jag haft på en del andra bilar. Det har bara varit några dagar med snö men dem har varit mycket förtroendeingivande. Klart bästa dubbfria vinterdäcken jag har haft på någon bil.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Vilka dubbfria kör ni med?

Inlägg av binsell-gerdin »

Conti Viking Contact 7 på min S75D. Nöjd så här långt, tysta och fina. Förstås sämre isgrepp än dubbat men då sänker jag farten istället. Framkomligheten har aldrig varit nåt problem.
Skriv svar