Frågor om laddning & privatavbetalning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av LarsL »

4Head skrev:
Tack för infon. Har tyvärr ingen bil att lämna in som kontantinsats, tror inte de vill ha min elscooter. :lol: Men det ska inte vara några problem att få ihop det.

Med snabbladdning antar jag att du menar supercharging? Det är 6 mil till närmsta plats, så ska ju inte vara några problem när man reser. Någon mil längre sträcka om man ska mot Stockholm/Malmö. Ganska säker på att jag kan installera en Tesla väggladdare hos mina päron om det krävs också, så laddning känner jag mig lugn med just nu.

Det verkar ju vara lite väntetid på att få sin Tesla, antar att kontantinsatsen betalas in när bilen väl blir levererad? Har ingen lust att ligga ute med så mycket pengar i ett par månader.
Ja, det är ju ännu enklare om man slipper tänka på inbyte. Du betalar handpenningen på 15000kr nu och den kommer sedan dras från din kontantinsats så att den minskar med det beloppet. Glöm inte att gå in via en referallänk när du beställer, de finns under våra namn till höger =>

Jag tänkte mest på CCS laddare, alltså de där som ger 50 kW. Det kan var bra att ha koll på det och på vart det finns laddstolpar. Jag använder PlugShare appen för att hitta dem. Men som du säger ingen panik då du verkar ha fått bra koll på laddningen.

Det kan var ordentlig väntetid tid på SR+, räkna med 3 måndader. Av någon anledning så prioriterar inte Tesla den här bilen, förmodligen säljer de den för billigt :)
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av lukasf »

Jag körde på 3 år privat avbetalning med restvärde på 51% på min LR som jag hämtade i december. Fick offert genom butiken i Göteborg. Betalade 15000kr vid beställning, sedan resten av handpenningen (där 15000kr dras av) 6 dagar innan leverans. Och kom ihåg referallänk vid beställning, även om det oftast går att lägga till i efterhand genom supporten.

Jag har inte heller möjlighet att ladda hemma, men har klarat mig bra hittills. Dels genom ett par laddningar på supercharger när man är ute och åker längre resor, men även gratis destination chargers, bland annat på ett hotel där jag har gymkort. Sen kan jag rekommendera Lidl, som vid de flesta butiker har gratis laddning och då både den långsamma på 11 kw och en snabbare på upp till 50 kw. Jag har varit ett par gånger på Lidl i sydvästra Göteborg, men besökte idag Lidl i Falkenberg där de hade två stolpar med 3 laddare på varje (type-2 11kw, chademo 50 kw, CCS 50 kw). Funkar mycket bra!

50 kw CCS laddare kommer man långt på, det går tillräckligt fort för att få laddat 30-50% på rimlig tid i min mening.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av pefreli »

Har Lidl gratisladdning på 50 kW CCS?

Det är ju galet generöst isf... ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Johlei »

pefreli skrev:
Har Lidl gratisladdning på 50 kW CCS?

Det är ju galet generöst isf... ;)
Ja det har de. ”Olidligt generöst”, som de säkert skulle säga i sin reklam.

Men det är långt från alla butikerna som har det. Provade på Lidl i Södertälje för ett tag sedan. Plugga i och ladda med upp till 50kW (jag handlade under 30 min och låg nära maxfarten hela tiden). Inga konstigheter.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av nek0 »

lukasf skrev:
Jag körde på 3 år privat avbetalning med restvärde på 51% på min LR som jag hämtade i december. Fick offert genom butiken i Göteborg. Betalade 15000kr vid beställning, sedan resten av handpenningen (där 15000kr dras av) 6 dagar innan leverans. Och kom ihåg referallänk vid beställning, även om det oftast går att lägga till i efterhand genom supporten.

Jag har inte heller möjlighet att ladda hemma, men har klarat mig bra hittills. Dels genom ett par laddningar på supercharger när man är ute och åker längre resor, men även gratis destination chargers, bland annat på ett hotel där jag har gymkort. Sen kan jag rekommendera Lidl, som vid de flesta butiker har gratis laddning och då både den långsamma på 11 kw och en snabbare på upp till 50 kw. Jag har varit ett par gånger på Lidl i sydvästra Göteborg, men besökte idag Lidl i Falkenberg där de hade två stolpar med 3 laddare på varje (type-2 11kw, chademo 50 kw, CCS 50 kw). Funkar mycket bra!

50 kw CCS laddare kommer man långt på, det går tillräckligt fort för att få laddat 30-50% på rimlig tid i min mening.
Vet inte hur ni har det med Lidl, men i Småland är det inte så många laddare
Jönköping, Huskvarna, Eksjö,Nässjö,Tranås har inga laddare
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av bonath »

Lidl har installerat snabbladdstationer vid parkeringen på utvalda butiker
Välkommen att ladda din elbil gratis under öppettiderna vid följande butiker:
Ljungby (Skånegatan 1), Västra Frölunda (Distansgatan 40), Växjö (Erik Norbergs väg 3), Kungsängen (Pettersbergsvägen 1), Södertälje (Brolundavägen 21), Motala (Agneshögsgatan 30), Falkenberg (Sömmerskevägen 1A) och i Sollentuna (Djupdalsvägen 29).

Man bygger för tillfället en ny butik på Slottsmöllan i Halmstad.

https://www.lidl.se/info/butiker
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Snap02 »

Det är bara en handfull Lidl butiker som har laddning. Nybyggda butiker med solpaneler på taket.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Tobberoth »

4Head skrev:
Jag bor ~7 minuters gångavstånd ifrån mitt elbolags kontor/central, där de har 2 st. personalparkeringar och 2 besöksparkeringar med laddstolpar. Dessa är enligt deras app; typ 2 AC 22 kW. Är detta nog för att kunna köra ~15-20 mil per vecka och sedan ställa bilen där några timmar under helgen för att ladda upp till 100%?
Kan du stå gratis där och ladda så är det helt klart en lösning på ditt problem, men är nog bäst att kolla att de faktiskt låter folk ladda där på helgen. Många företag med laddningsplatser låser ner laddstolparna så de inte ger el utanför arbetstid. Låter på dina omständigheter som att du kommer vara ganska beroende av just denna laddningen, så kan nog vara bra att sticka dit och kolla med dem så de inte kommer ha något emot att du laddar där.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av GreenMachine »

Har visserligen en MXLR så inte riktigt samma bil men kör å andra sidan 3-400 mil i månaden. Kan inte heller ladda bilen hemma men det fungerar väldigt bra ändå. Visst händer det att jag behöver parkera och ta en promenad på 10-15 minuter ibland endast för att jag behöver ladda, men det är sällan något problem.

Vad man behöver är att planera lite mer och ”ja” ibland kan det absolut innebära lite mer jobb och bök, men det är det värt tycker jag. En annan sak som man också kanske ska tänka på är att det blir mycket lättare när man väl har en bil, än innan man har den. Man hittar ny laddplatser som man inte ”ser” för att man inte letat och förändrar sina vanor lite och hittar enkla workarounds etc.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av [JM] »

Kolla på:
www.uppladdning.nu
Vilka laddmöjligheter det finns i ditt närområde. Ifall du inte gjort det redan dvs...
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av zyax »

4Head skrev:
Snap02 skrev:
LarsL skrev:
Okej, Model 3 klarar bara att ta emot 11 kW från en laddbox, då ska den vara 16A 3-fas. Du kommer alltså ”bara” få 11kW vilket gör att du 4,5 mil per timme. Kör du 20 mil per vecka så behöver bilen stå där ungefär 5 timmar per vecka, inte orimligt.
MEN du ska inte ladda till 100% varje vecka utan begränsa till Max 90%.

Om föräldrarna har egen parkering så är det ju inte så dumt att sätta upp laddbox där också. 10 minuter är ju en liten bit men det är ju en laddning som du alltid vet är ledig och där bilen kanske kan stå över natten tex.

Skaffa en lite elskoter som du kan ha i bilen och åka fram och tillbaka till laddningen med. Jag vet nyttigt med motion men inte alltid man har tid eller lust.

Jag har privatavbetalning alltså ett vanligt billån med lite förmånligare ränta. Men du kanske menade privatleasing?

Jobbigt med liten elscoter på vintern när bilen drar mest el.
Jag har gått till jobbet de flesta dagarna under vintern och det har varit helt okej, 3 km sträcka. Körsträckan dit är några km mer, så kommer bli skönt att ha en bil att alltid kunna lita på. Elscootern har funkat bra, även vid regn, riktigt prisvärd liten sak men gillar inte att köra när det är alltför halt. Snacka om livsfarligt... :lol:
Äsch, jag körde min M365:a i halka, det gick bättre än jag trodde, faktiskt lättare än en moppe, men det beror väl mest på att man kan ha ena foten i marken i värsta fall :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Edis »

Jag rekommenderar inte någon att skaffa en elbil om man inte har laddningen fixad hemma, eller vet att hyresvärden är med på att man ska kunna installera laddboxar inom en snar framtid.

Anledningen är att jag tycker det är helt galet att lägga tid på att ladda bilen för vardagen. Framförallt tycker jag att det är HELT fel att utnyttja gratisladdare på det viset, eller räkna med att man ska kunna stå och ladda på Lidl var och varannan dag. Räcker ju att en handfull tänker likadant, så blir det ju slagsmål vid laddarna till slut, eller så plockas de bort. Om jag hade haft en stolpe i min trädgård för besökare eller för att kunna hjälpa elbilister i nöd utmed vägen så hade jag plockat bort den om en granne eller helt okänd person hade ställt bilen där varje dag för att ladda.

Det är helt fantastiskt med elbil, men mitt råd är att fixa egen laddning på hemmaplan först. Jag lägger några sekunder varje dag på att plugga i och ur sladden till bilen, jag hade blivit tokig på att behöva lägga tid på att åka och leta laddplatser var och varannan dag för att det ska fungera.

Vet att en del skaffar elbil utan att ha laddplats, men man får vara väldigt entusiastisk om man ska tycka att det fungerar bra i längden.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av LarsL »

Håller med om att det blir mer jobb att ladda om man saknar hemmaladdning men jag tror det är nödvändigt för vissa typer av boenden. För att det ska funka måste fler erbjuda laddning vid sin butik eller vid arbetsplatsen. Naturligtvis ska ingen räkna med att detta erbjuds utan betalning eller gentjänst. Laddar man på Lidl så handlar man där också så klart.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av lukasf »

Edis skrev:
Jag rekommenderar inte någon att skaffa en elbil om man inte har laddningen fixad hemma, eller vet att hyresvärden är med på att man ska kunna installera laddboxar inom en snar framtid.

Anledningen är att jag tycker det är helt galet att lägga tid på att ladda bilen för vardagen. Framförallt tycker jag att det är HELT fel att utnyttja gratisladdare på det viset, eller räkna med att man ska kunna stå och ladda på Lidl var och varannan dag. Räcker ju att en handfull tänker likadant, så blir det ju slagsmål vid laddarna till slut, eller så plockas de bort. Om jag hade haft en stolpe i min trädgård för besökare eller för att kunna hjälpa elbilister i nöd utmed vägen så hade jag plockat bort den om en granne eller helt okänd person hade ställt bilen där varje dag för att ladda.

Det är helt fantastiskt med elbil, men mitt råd är att fixa egen laddning på hemmaplan först. Jag lägger några sekunder varje dag på att plugga i och ur sladden till bilen, jag hade blivit tokig på att behöva lägga tid på att åka och leta laddplatser var och varannan dag för att det ska fungera.

Vet att en del skaffar elbil utan att ha laddplats, men man får vara väldigt entusiastisk om man ska tycka att det fungerar bra i längden.
Jag håller inte alls med dig. Jag tycker det fungerar utmärkt utan laddning hemma. Jag kan ladda på jobbet, på stan eller på vägen med alla olika alternativ som finns. Jag lägger ingen direkt extra tid på att ladda för vardagen då jag kan ladda när jag gör annat. För min del är det enda undantaget när jag är på långresa (mer än 40 mil) och använder tex superchargers, inte alltid det är dags att äta eller liknande vilket gör att man lägger tiden på annat. Det är ju något alla långresande råkar ut för.

I mitt fall laddar jag på Lidl max en gång i veckan vilket jag anser mig ha rätt att göra när jag är där och handlar. Om du åker dit och laddar var och varannan dag utan att handla så får det stå för dig, och jag är beredd att hålla med dig om att det är fel då laddstolparna är till för deras kunder. Att det kommer bli ont om plats även på Lidl är nog bara en tidsfråga oavsett om det är folk som har "rätt" eller ej att ladda där. När det blir fler elbilar på vägarna så tror jag nog att många av dessa gratisalternativ kommer försvinna eller ersättas av en betalvariant där man tex får det man betala för elen tillgodo vid nästa köp i affären.

Jag har nog aldrig känt att jag behövt åka omkring och leta efter laddplatser var och varannan dag som du beskriver det, men vi är alla olika i hur vi fungerar. Och självklart kräver det lite planering ibland om man ska åka längre sträckor, men för vardagen där jag kör 5-10 om dagen mil har jag aldrig haft problem.

Som sagt, håller inte alls med dig, tycker inte man behöver vara entusiast utan man kan vara rätt bekväm av sig faktiskt. Det var den största anledningen till mitt elbilsköp, oerhört bekväm bil att köra och använda. Allt är väldigt enkelt :)
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av 4Head »

Edis skrev:
Jag rekommenderar inte någon att skaffa en elbil om man inte har laddningen fixad hemma, eller vet att hyresvärden är med på att man ska kunna installera laddboxar inom en snar framtid.

Anledningen är att jag tycker det är helt galet att lägga tid på att ladda bilen för vardagen. Framförallt tycker jag att det är HELT fel att utnyttja gratisladdare på det viset, eller räkna med att man ska kunna stå och ladda på Lidl var och varannan dag. Räcker ju att en handfull tänker likadant, så blir det ju slagsmål vid laddarna till slut, eller så plockas de bort. Om jag hade haft en stolpe i min trädgård för besökare eller för att kunna hjälpa elbilister i nöd utmed vägen så hade jag plockat bort den om en granne eller helt okänd person hade ställt bilen där varje dag för att ladda.

Det är helt fantastiskt med elbil, men mitt råd är att fixa egen laddning på hemmaplan först. Jag lägger några sekunder varje dag på att plugga i och ur sladden till bilen, jag hade blivit tokig på att behöva lägga tid på att åka och leta laddplatser var och varannan dag för att det ska fungera.

Vet att en del skaffar elbil utan att ha laddplats, men man får vara väldigt entusiastisk om man ska tycka att det fungerar bra i längden.
Tycker ändå det beror lite på hur mycket man kör och hur beroende av bilen man är för att klara av vardagen. Håller med att man inte bör ta upp gratisladdare var och varannan dag, jag har utgått ifrån att majoriteten av laddstolpar som är uppsatta idag har någon slags kostnad. Så att ladda gratis på publika stolpar har jag inte förväntat mig. Till exempel de laddstolpar som finns närmst mig på elcentralen är inte gratis. Gick förbi där under helgen och alla platser var lediga, får stå där 2 timmar. Området är inte direkt centralt, lite lägenhetshus i närheten och det ligger lite i utkanten av stan. Denna plats är mer som en nödutgång om jag verkligen behöver, det verkar vara ganska dyrt (3 kr /kWh). Jag planerar som sagt att inte köra mycket mer en än full laddning per vecka, så det är inte så att jag kommer ta upp en publik laddstolpe ett par timmar varje dag. Gick även in på uppladdning.nu efter lite tips här och såg att det finns mer laddstolpar i området än vad jag trodde.

Men det är väl klart att om det väl finns laddstolpar på t.ex. Lidl så kan man dra hit för att handla och ladda bilen samtidigt. Det är väl det de är till för. Och jag tror att ju mer de används så kommer man börja fundera på att sätta upp stolpar på fler parkeringar. De laddstolpar jag har sett har oftast varit lediga, så tror det inte är så stort problem här än så länge.

Och tack för alla bra tips från allihop här. :)
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av GreenMachine »

Edis skrev:
Jag rekommenderar inte någon att skaffa en elbil om man inte har laddningen fixad hemma, eller vet att hyresvärden är med på att man ska kunna installera laddboxar inom en snar framtid.

Anledningen är att jag tycker det är helt galet att lägga tid på att ladda bilen för vardagen. Framförallt tycker jag att det är HELT fel att utnyttja gratisladdare på det viset, eller räkna med att man ska kunna stå och ladda på Lidl var och varannan dag. Räcker ju att en handfull tänker likadant, så blir det ju slagsmål vid laddarna till slut, eller så plockas de bort. Om jag hade haft en stolpe i min trädgård för besökare eller för att kunna hjälpa elbilister i nöd utmed vägen så hade jag plockat bort den om en granne eller helt okänd person hade ställt bilen där varje dag för att ladda.

Det är helt fantastiskt med elbil, men mitt råd är att fixa egen laddning på hemmaplan först. Jag lägger några sekunder varje dag på att plugga i och ur sladden till bilen, jag hade blivit tokig på att behöva lägga tid på att åka och leta laddplatser var och varannan dag för att det ska fungera.

Vet att en del skaffar elbil utan att ha laddplats, men man får vara väldigt entusiastisk om man ska tycka att det fungerar bra i längden.
Varför skulle man inte det? Det går jättebra! Dom flesta stolparna i Stockholmsområdet i alla fall är är ändå betalstolpar numera så vad är problemet? Och de gratisstolpar som kommuner etc satt upp är ju till för att just göra det möjligt att utnyttja för elbilsägare så vad är problemet?

Om nu Lidl satt upp en stolpe för den som handlar så är väl inte det något konstigt att man utnyttjar den om man då handlar? Som jag skrev tidigare så hittar man såklart en del nya vanor och om jag en sådan vid matbutiken så hade jag såklart också mer troligt börjat att handla i den butiken. Att däremot snylta och parkera bilen bara för att ladda är dock inte ok.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Edis »

Min stora poäng med det hela är att elbilar är väldigt sällsynta idag och om många baserar sitt elbilsägande på laddning på Lidl och ett fåtal icke reserverade platser så kommer det att bli riktigt jobbigt när antalet elbilar mångdubblas.

Jag tycker att man ska ha en laddplats hemma. Visst, har man en laddplats på jobbet är det nästan samma sak, men jag tycker inte att det är en hållbar lösning heller. Man bör ladda på nätterna och inte under dagtid när elnätet är som mest belastat.

Självklart avgör körsträckan också, men för att det ska bli hållbart på sikt, så är min stora rekommendation att kunna ladda hemma. JAG ser ett problem med att behöva lägga tid på att leta laddplatser var och varannan dag. Den dagen ett par hundra grannar gör samma sak kommer det definitivt att bli en hobby jag vill vara utan.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av BrooklynS »

Tja, än så länge är det ju inte så att majoriteten kör elbil. Nya laddare kommer hela tiden och Rolf, 78, kommer inte att vara ordförande i BRF "Dieselvolvon" i evighet.

Några år till kan man nog klara sig ganska bra med Lidl osv...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av lukasf »

Edis skrev:
Min stora poäng med det hela är att elbilar är väldigt sällsynta idag och om många baserar sitt elbilsägande på laddning på Lidl och ett fåtal icke reserverade platser så kommer det att bli riktigt jobbigt när antalet elbilar mångdubblas.

Jag tycker att man ska ha en laddplats hemma. Visst, har man en laddplats på jobbet är det nästan samma sak, men jag tycker inte att det är en hållbar lösning heller. Man bör ladda på nätterna och inte under dagtid när elnätet är som mest belastat.

Självklart avgör körsträckan också, men för att det ska bli hållbart på sikt, så är min stora rekommendation att kunna ladda hemma. JAG ser ett problem med att behöva lägga tid på att leta laddplatser var och varannan dag. Den dagen ett par hundra grannar gör samma sak kommer det definitivt att bli en hobby jag vill vara utan.
100 000 st elbilar registrerade ser jag inte som sällsynt, men vi ser uppenbarligen olika på detta. Jag tror du väljer att tolka de flesta av oss fel, det är nog ingen här som säger att man skall köpa en elbil och göra det med premissen att ha Lidl som sin huvudsakliga laddplats. Även du inser nog att infrastruktur byggs samtidigt som det säljs elbilar, så fler laddplatser lär dyka upp, både gratis och betalvarianter.

Angående energifrågan så är det en helt separat diskussion och ska man ta det i beaktande så kanske man skall fråga sig om man ens skall ha en elbil, skall vi inte spara elen till bättre saker? ;)

Återigen så tror jag du underskattar hur mycket infrastrukturen kommer att byggas ut, men visst bor du i villa så är det ju rent av dumt att inte ladda hemma. Bor man i en storstad så tror jag mer på att inte ha laddning hemma passar bra. De största problemen lär vara de som bor i radhus, samfälligheter etc som pga äldre ovilliga människor inte kan få till en lämplig laddplats. Jag förstår att du aldrig känt det, men du framställde det som om det är så det är för alla andra som inte laddar hemma. Och där håller jag bara inte med dig, men jag förstår din frustration med tanke på hur bekvämt du har det som kan ladda hemma och aldrig behöva tänka på det. Jag säger bara att det går alldeles utmärkt att inte ha hemmaladdning utan att bli tokig ;)
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Edis »

Jag har kört elbil sedan 2014 när det knappt fanns några snabbladdare, så jag har rätt bra koll på vad som har skett. Men har även stött på en hel del personer som har tröttnat rejält på att jaga laddplatser även om det inte kändes jobbigt den första tiden. Visst, många av de bilarna som de hade gick inte så långt som en SR+, det kan ha varit anledningen till att det blev extra jobbigt.

Det är naturligtvis fritt att välja om man skaffar elbil utan laddplats och gör man det så bör man ju veta vad man ger sig in på. Man måste ju noga överväga detta och har man inget emot att lägga tid på att leta laddplatser är det inget bekymmer.

Det finns 102000 laddbara fordon, dock enbart 35000 elbilar av de 5 miljoner bilarna i trafik som finns om vi ska vara noga med siffrorna ;)
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av lukasf »

Edis skrev:
Jag har kört elbil sedan 2014 när det knappt fanns några snabbladdare, så jag har rätt bra koll på vad som har skett. Men har även stött på en hel del personer som har tröttnat rejält på att jaga laddplatser även om det inte kändes jobbigt den första tiden. Visst, många av de bilarna som de hade gick inte så långt som en SR+, det kan ha varit anledningen till att det blev extra jobbigt.

Det är naturligtvis fritt att välja om man skaffar elbil utan laddplats och gör man det så bör man ju veta vad man ger sig in på. Man måste ju noga överväga detta och har man inget emot att lägga tid på att leta laddplatser är det inget bekymmer.

Det finns 102000 laddbara fordon, dock enbart 35000 elbilar av de 5 miljoner bilarna i trafik som finns om vi ska vara noga med siffrorna ;)
Men då ser du ju också hur mycket som har hänt och hur fort det går när det väl sätter fart :) Jag tror absolut det kan ha en del att göra med att bilarna idag klarar längre avstånd utan laddning, det har du rätt i.

Så är det, tror det är bra att få flera sidor av myntet, om man kan säga så :D Så att man gör rätt val, det handlar ju om rätt mycket pengar i slutändan.

Jo, det är ju sant, men även en hybrid kan ju ta upp en laddplats ;)
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Edis »

Precis, mitt syfte är att man måste få reda på att det kan vara lite bökigt och att man noga bör tänka igenom det, det är ju trots allt en dyr investering.

Jag vill att så många som möjligt ska köra elbil, men jag vill också att de ska få en så bra upplevelse som möjligt av ägandet. Att komma ut till en fulltankad (nåja, 80-90% full) bil varje morgon är en mycket trevlig känsla. Speciellt när man bara har offrat 5-10 sekunders "arbete" på "tankningen".
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av NiklasTesla »

Edis skrev:
Jag rekommenderar inte någon att skaffa en elbil om man inte har laddningen fixad hemma, eller vet att hyresvärden är med på att man ska kunna installera laddboxar inom en snar framtid.

Anledningen är att jag tycker det är helt galet att lägga tid på att ladda bilen för vardagen. Framförallt tycker jag att det är HELT fel att utnyttja gratisladdare på det viset, eller räkna med att man ska kunna stå och ladda på Lidl var och varannan dag. Räcker ju att en handfull tänker likadant, så blir det ju slagsmål vid laddarna till slut, eller så plockas de bort. Om jag hade haft en stolpe i min trädgård för besökare eller för att kunna hjälpa elbilister i nöd utmed vägen så hade jag plockat bort den om en granne eller helt okänd person hade ställt bilen där varje dag för att ladda.

Det är helt fantastiskt med elbil, men mitt råd är att fixa egen laddning på hemmaplan först. Jag lägger några sekunder varje dag på att plugga i och ur sladden till bilen, jag hade blivit tokig på att behöva lägga tid på att åka och leta laddplatser var och varannan dag för att det ska fungera.

Vet att en del skaffar elbil utan att ha laddplats, men man får vara väldigt entusiastisk om man ska tycka att det fungerar bra i längden.
Håller verkligen inte med. Har haft våra LR AWD sedan April 2019 och kört snart 4000mil. Bor i lägenhet utan möjlighet till laddning alls och det går hur bra somhelst!

Laddar ca 1timme gratis i centrum där vi bor (11kw) när vi ändå handlar mat. Någon gång per månad en liten längre tur till Lidls snabbladdare (ca 45kw) och laddar upp (i samband med matinköp). Sedan har vi alla övriga laddare som finns på uppladdning.nu och främst Teslas Superchargers (vid långresor). Fundera mellan men SR+ eller LR AWD beroende på körmönster men kör på en Model 3! Underbar bil som det går finfint att äga även om man bor i lägenhet utan laddplats.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Tobberoth »

Edis skrev:
Jag tycker att man ska ha en laddplats hemma.
Det är tyvärr inte en möjlighet för många, vore hemskt trist om de ska behöva ha bensin och disel bara för det. Däremot bör folk som har möjlighet att ladda hemma hålla sig till det så folk som inte har den möjligheten enkelt kan skaffa en elbil utan oro. Varför stå och ta upp laddningsplats på affärer och liknande om man alltid har fullladdad bil när man vaknar på morgonen?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av Edis »

NiklasTesla skrev:
Håller verkligen inte med. Har haft våra LR AWD sedan April 2019 och kört snart 4000mil. Bor i lägenhet utan möjlighet till laddning alls och det går hur bra somhelst!

Laddar ca 1timme gratis i centrum där vi bor (11kw) när vi ändå handlar mat. Någon gång per månad en liten längre tur till Lidls snabbladdare (ca 45kw) och laddar upp (i samband med matinköp). Sedan har vi alla övriga laddare som finns på uppladdning.nu och främst Teslas Superchargers (vid långresor). Fundera mellan men SR+ eller LR AWD beroende på körmönster men kör på en Model 3! Underbar bil som det går finfint att äga även om man bor i lägenhet utan laddplats.
Om du har kört 4000 mil så har du ju gjort av med 6-8000kWh, det innebär 545-727 timmar vid en 11kW-stolpe eller 133-177 timmar vid en 45kW:s-laddare (om den lyckas mata 45kW hela tiden).

Det jag vill få fram är att det kräver en hel del engagemang och tur att kunna ladda. Gratis-stolpar kommer att bli mer och mer sällsynta och då kommer det att bli ganska kostsamt att ladda, plus att antalet elbilar ökar rejält.

Det går ju uppenbarligen att ha elbil utan laddplats, men jag har väldigt svårt att tro att ni inte får lägga en massa tid och energi på att få det att fungera. Gillar man det och har tålamod, då är det bara att köra, men saknar man tålamod och är allmänt stressad, så bör man nog fundera en gång till.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Skriv svar