Command not understood

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Command not understood

Inlägg av Gr1pen »

Sedan ca ett par uppgraderingar av mjukvaran tillbaka i tiden så förstår inte min Model 3 AWD röstkommandon längre.

Om jag säger tex "Kör till Storgatan 1" så skriver den in precis det på skärmen, men sedan kommer "Command not understood".

Det komiska är att de senaste uppgraderingarna skulle vara bättre just på att tolka röstkommandon, men nu fattar den ju nada. Tidigare fungerade detta klockrent.

I samband med detta har jag också märkt att all reklam på Youtube är på norska. Vet inte om det har med saken att göra, men innan var det på svenska.

Har just nu version 2020.4.1.

Någon som känner igen detta eller har något tips?
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Command not understood

Inlägg av GreenMachine »

Gr1pen skrev:
Sedan ca ett par uppgraderingar av mjukvaran tillbaka i tiden så förstår inte min Model 3 AWD röstkommandon längre.

Om jag säger tex "Kör till Storgatan 1" så skriver den in precis det på skärmen, men sedan kommer "Command not understood".

Det komiska är att de senaste uppgraderingarna skulle vara bättre just på att tolka röstkommandon, men nu fattar den ju nada. Tidigare fungerade detta klockrent.

I samband med detta har jag också märkt att all reklam på Youtube är på norska. Vet inte om det har med saken att göra, men innan var det på svenska.

Har just nu version 2020.4.1.

Någon som känner igen detta eller har något tips?
Byt bil :oops: Förmågan att totalt sabba något som redan fungerar acceptabelt är något jag inte uppskattar med min Tesla. Röstkommandon fungerar inte alls på min MX sedan November. Tack Tesla :D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Command not understood

Inlägg av Tellus »

Funkar det om man säger det på engelska? Eller både byter språk och talar på engelska kanske
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Command not understood

Inlägg av Teslaspolen »

Fick 2020.4.1 här om dagen, sedan dess förstår inte vår X heller ett enda ord längre.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Command not understood

Inlägg av MarkusL »

Det är t.o.m. så att även om man säger exakt de kommandon som står i release notes och man kan se att den hört rätt så står det ändå ”not understood”
Senast redigerad av MarkusL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Command not understood

Inlägg av loftux »

Den här typen av fel vill man kunna rapportera. Det känns dock fel att skapa ett serviceärende, det är ju ett uppenbart mjukvarufel. Skapar jag ett serviceärende kommer jag blocka en tid som kunde passat för någon som verkligen behöver hårdvaruservice, och det kommer ofrånkomligen avbokas med att "det löser sig i kommande programvaruppdatering".
En Tesla är ju mer än bara hårdvara, vilket också är en stor anledning till att jag ville äga en Tesla.

Så det behövs ett separat sätt att kunna rapportera denna typ av fel. Eller, ni som ägt Tesla mer än några månader, är detta första gången det uppenbart är ett rent mjukvarufel?
Förstår att det inte alltid är solklart för den som rapporterar om det är mjukvara eller hårdvara, men det skall de internt kunna överföra till rätt ställe när så behövs.

Anledningen att jag tar upp detta förslag är att väldigt få om ens någon av oss kommer att skapa serviceärende "Command not understood". I USA verkar röstkommandon fungera, så vet Tesla ens hur utbrett problemet är? Om det gick att rapportera ett mjukvarufel istället skulle jag inte tveka rapportera, för jag vet att jag då inte blockar en tid på SC, som de trots allt måste handlägga.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Command not understood

Inlägg av LarsL »

Det funkade ju förut att säga bugreport och vad som var fel så skickades det tillbaka till Tesla. Nu förstår inte bilen bugreport längre :lol: Så hur rapporterar jag det? ”Bugreport! Bugreport not understod, not understod.”

Tesla har lagt upp tolkningen påsen centralserver, vilket kanske är bra för att förstå ”allt” på sikt men de borde haft kvar det bilen fattat tidigare lokalt.
Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 aug 2019 07:04
Ort: Hönö

Re: Command not understood

Inlägg av mbryo »

Jag förstår inte riktigt hur Tesla resonerar kring det här, om de fått reda på problemen måste de väl åtminstone antingen kunna säga om de kommer fixa det eller inte. Det enda röstkommando som funkar i min LR AWD sen några månader är "öppna handskfacket" samt höj/sänk värmen. Är det ingen Tesla-anställd med i forumet som kan säga hur de resonerar?
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Command not understood

Inlägg av LarsL »

Kan vi byta till engeslska och sedan göra en bugreport där typ ”Bugreport! Swedish voice command not functioning for navigation”.
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 okt 2019 12:49

Re: Command not understood

Inlägg av Lindansaren »

Tellus skrev:
Funkar det om man säger det på engelska? Eller både byter språk och talar på engelska kanske
Det fungerar på engelska för mig. Alltså om jag ändrar bilens systemspråk till engelska.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Command not understood

Inlägg av metchristian »

Lindansaren skrev:
Tellus skrev:
Funkar det om man säger det på engelska? Eller både byter språk och talar på engelska kanske
Det fungerar på engelska för mig. Alltså om jag ändrar bilens systemspråk till engelska.
Då kanske det är vettigt om någon gör en bugreport så tesla får reda på det, inte säkert de har koll. Om det funkar på engelska.. har någon fått bekräftat att det funkar bra på andra språk? Som norska, danska?
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Command not understood

Inlägg av lukasf »

Jag har kört på engelska hela tiden, men vissa kommandon funkar ändå inte.

Tex “Show me the rear camera.” eller “Open Autopilot settings.”.

"I'm cold/warm" och Let's go home/to work" funkar dock bra.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Command not understood

Inlägg av slugger75 »

Det funkar uselt. Det hade varit bättre med endast två mjukvaruuppdateringar per år, och att de då är ordentligt testade innan de släpps.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Command not understood

Inlägg av sven-labil »

lukasf skrev:
Jag har kört på engelska hela tiden, men vissa kommandon funkar ändå inte.

Tex “Show me the rear camera.” eller “Open Autopilot settings.”.

"I'm cold/warm" och Let's go home/to work" funkar dock bra.
En lista på vad som ska funka hade ju varit praktiskt att få med i releasenoten istället för bara några exempel. Att experimentera verkar kunna bli vanskligt:
Röststyrning.jpeg
Undrar vad som händer om det slutar regna strax innan ett farthinder?

Det borde ju stå i manualen i bilen om den uppdateras samtidigt, men sökfunktionen där reagerar inte på tangentbordet längre...

Färre men hyfsat testade releaser vore som sagt bättre, det är ju viktigare saker än röststyrning som strular ibland ;)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Command not understood

Inlägg av Spfere »

Har aldrig lyckats få bilen att navigera någonstans med röstkomando, inte ens till jobbet eller hem.
sen känns det helt random om det funkar eller inte, ibland inga problem att be den att ringa, ibland så bara nada nada, nej nej
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Command not understood

Inlägg av pefreli »

Röststyrningen funkade hur bra som helst tills det kom en uppdatering under hösten/vintern.

Sen blev det kaoz...

Märkligt att de inte kan få ordning på detta lite snabbare.

Sen undrar jag hur länge det ska stå ”Spötify” på skärmen... :roll:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Command not understood

Inlägg av Tobberoth »

Tycker också röststyrningen fungerar väldigt dåligt. Har alltid kört på engelska men det känns väldigt slumpartat. "Wipers Off" = inga problem. "Heater on" funkar fint. "Set temperature to 20 degrees". Nope, den nämner climate control så den fattar uppenbarligen vad jag säger, men den ändrar ingenting. Kanske förväntar den sig farenheit, men det känns ju dumt om man ska behöva köra på det bara för att man vill ha engelsk röststyrning. Även kommandon den själv rekommenderar funkar dåligt. Den påstår att man ska kunna säga "Play song by artist" men inte fasen spelar den låten, den bara gör en top sökning sen får man välja vad som ska spelas ändå. Har hört på reddit att vissa fått det att funka i USA men jag har i alla fall aldrig lyckats få den att spela en låt med röststyrning.

Ett annat problem är responsen. Ibland trycker jag på hjulet och det kommer upp att den väntar på ett kommando, men det händer ingenting hur mycket man än skriker på bilen. Ibland så fattar den faktiskt, men det tar 10+ sekunder innan den reagerar. Man känner sig som ett miffo om det sitter andra i bilen.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Command not understood

Inlägg av Spfere »

pefreli skrev:
Röststyrningen funkade hur bra som helst tills det kom en uppdatering under hösten/vintern.

Sen blev det kaoz...

Märkligt att de inte kan få ordning på detta lite snabbare.

Sen undrar jag hur länge det ska stå ”Spötify” på skärmen... :roll:
Spötify is ded, long live spotify!
Det försvann för mig häromdagen
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Command not understood

Inlägg av KalleL »

Tobberoth skrev:
Ett annat problem är responsen. Ibland trycker jag på hjulet och det kommer upp att den väntar på ett kommando, men det händer ingenting hur mycket man än skriker på bilen. Ibland så fattar den faktiskt, men det tar 10+ sekunder innan den reagerar. Man känner sig som ett miffo om det sitter andra i bilen.
Tryck igen när du slutat skrika så tvingar du den att lyssna (har jag sett i någons Youtube-video -- själv väntar jag fortfarande på att få skrika på min beställda SR+).
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Command not understood

Inlägg av pefreli »

Spfere skrev:
pefreli skrev:
Röststyrningen funkade hur bra som helst tills det kom en uppdatering under hösten/vintern.

Sen blev det kaoz...

Märkligt att de inte kan få ordning på detta lite snabbare.

Sen undrar jag hur länge det ska stå ”Spötify” på skärmen... :roll:
Spötify is ded, long live spotify!
Det försvann för mig häromdagen
Jaså, skickar de ut uppdateringar ”under radarn”?
:)
Någon annan som fått korrigerat?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 okt 2019 12:49

Re: Command not understood

Inlägg av Lindansaren »

pefreli skrev:
Spfere skrev:
pefreli skrev:
Röststyrningen funkade hur bra som helst tills det kom en uppdatering under hösten/vintern.

Sen blev det kaoz...

Märkligt att de inte kan få ordning på detta lite snabbare.

Sen undrar jag hur länge det ska stå ”Spötify” på skärmen... :roll:
Spötify is ded, long live spotify!
Det försvann för mig häromdagen
Jaså, skickar de ut uppdateringar ”under radarn”?

Någon annan som fått korrigerat?
Yes. Var tvungen att gå ut till bilen och kolla. Heter Spotify nu.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Command not understood

Inlägg av pefreli »

Lindansaren skrev:
pefreli skrev:
Spfere skrev:
pefreli skrev:
Röststyrningen funkade hur bra som helst tills det kom en uppdatering under hösten/vintern.

Sen blev det kaoz...

Märkligt att de inte kan få ordning på detta lite snabbare.

Sen undrar jag hur länge det ska stå ”Spötify” på skärmen... :roll:
Spötify is ded, long live spotify!
Det försvann för mig häromdagen
Jaså, skickar de ut uppdateringar ”under radarn”?

Någon annan som fått korrigerat?
Yes. Var tvungen att gå ut till bilen och kolla. Heter Spotify nu.
Det var som tusan, även jag var tvungen att kolla detta och visst var det ändrat nu.

Tydligen någon som jobbar kväll på Tesla.

Men jag får nog uppsöka hjälp. Min fru tycker jag har en skruv lös som springer ut mitt i natten för detta... :lol:

Godnatt!
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Fjadert
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jan 2020 07:18

Re: Command not understood

Inlägg av Fjadert »

Hej

Just röststyrningen vid navigering var ju helt klockrent innan v.10.

Man kunde i princip säga vilket ställe som helst och den förstod och hittade adressen utan minsta protest: tex ”navigera till dollarstore i staffanstorp” jag minns inget som den inte hittade!

Synd att man är så bakbunden vid dessa problem. Med tanke på att det nästan tog 6 månader att fixa stavningen på ”spötify”
Så hoppas man ju att dom lägger lite energi på dessa mjukvara problemen, och åtgärdar dom inom kort.
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 okt 2019 12:49

Re: Command not understood

Inlägg av Lindansaren »

Fjadert skrev:
Hej

Just röststyrningen vid navigering var ju helt klockrent innan v.10.

Man kunde i princip säga vilket ställe som helst och den förstod och hittade adressen utan minsta protest: tex ”navigera till dollarstore i staffanstorp” jag minns inget som den inte hittade!

Synd att man är så bakbunden vid dessa problem. Med tanke på att det nästan tog 6 månader att fixa stavningen på ”spötify”
Så hoppas man ju att dom lägger lite energi på dessa mjukvara problemen, och åtgärdar dom inom kort.
Woohoo. Helt plötsligt har alla kommandon börjat fungera klockrent. Magiskt. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Command not understood

Inlägg av LarsL »

Fjadert skrev:
Hej

Just röststyrningen vid navigering var ju helt klockrent innan v.10.

Man kunde i princip säga vilket ställe som helst och den förstod och hittade adressen utan minsta protest: tex ”navigera till dollarstore i staffanstorp” jag minns inget som den inte hittade!

Synd att man är så bakbunden vid dessa problem. Med tanke på att det nästan tog 6 månader att fixa stavningen på ”spötify”
Så hoppas man ju att dom lägger lite energi på dessa mjukvara problemen, och åtgärdar dom inom kort.
Håller med om att det är irriterande när de tar bort något som fungerade klockrent innan. Det borde gå att köra parallellt det gamla och nya systemet tills det nya är bättre.

Spötify var nog mer ett skämt än ett fel.
Skriv svar