Internetuppkoppling

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av eizzmar »

Jag har ett litet problem som jag tror jag hittat vad det är men vill veta säkert, om ni har svar får ni gärna svara :)

Hämtade ut en M3P för drygt två veckor sedan. När jag går in på YouTube mm så står det ”NL” vid loggan och bilen tror jag är i Nederländerna. Google blir också då o då på nederländska i webbläsaren. Detta medför också att jag inte kan kolla på SVTplay då de säger att jag inte befinner mig i Sverige.

Fick nys om att problemet är att jag har ett nederländskt sim-kort i bilen. Tydligen så fixar SC detta och byter det till ett svenskt. Har bokat ett service-ärende i appen med mobile service planerat till 3 maj.

Är det så? Att det ska bytas till ett svenskt och gör Tesla det? Kommer det kunna gå via MobileService? Drygt att åka 15 mil enkel resa till SC för detta lilla problem.
Antar att det går på garanti :)
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av Willerud »

Borde räcka med att ändra bilens locale.
Jag fick först bytt SIM, ingen skillnad. Löstes av någon remote support.

Sista svaret i denna tråden tyder också på det.
viewtopic.php?f=51&t=16896&p=345492#p345492
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Jag har Volvo V90 med VOC och internettuppkoppling(tre.se) som jag använder bla till nätradion/spotify och Apple Carplay.
Har aldrig tappat nätet, förutom mycket kortvarig när jag korsar landgränser och jag byter från/till roaming.
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
LTE/4G Brukar fungera vid leverans hos SC i Sverige, så jag skulle pga. det misstänka att det inte det är något vanligt fel med roaming iaf. Men Tesla Sverige kanske missat detta i några fall. Kan ju vara värt att kolla upp.

En sak som jag själv råkat ut för, är att WiFi stör. Tyvärr har M3 löjligt dålig antenn för WiFi (är ett skämt), och ibland så kopplar den inte upp mot LTE/4G istället för WiFi när man är hemma. Kan vara värt att checka för de som har problem.

I övrigt så tycker jag det fungerar väldigt väl med att lyssna på Spotify och radio (TuneIn) via streaming i bilen. Hade problem för något år sedan, men det löste Tesla med en uppdatering. Varit mycket stabilt sedan dess.

Vet inte vilken operatör de använder här i Sverige, men kan ju även vara att de byggt ut någon mast där vi bor/kör, som gör att det numera fungerar så bra (förutom WiFi).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av Curik »

Nicke Nyfiken skrev:
heldiggrisen skrev:
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
heldiggrisen skrev:
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.
Bytte de SIM-kortet fysiskt, eller är det e-sim i M3 som de bytte elektroniskt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av eizzmar »

Curik skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
heldiggrisen skrev:
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.
Ja om du inte tittar på diverse play-kanaler via webbläsaren eller tycker det är störande med Google på nederländska så bryr sig nog inte folk om det. YouTube skiter jag lite i, där är jag inloggad med premium ändå. Däremot hade jag ju som sagt velat kunna på ex SVT-live OM jag vill. Nu kan jag inte det pga location är satt till Nederländerna.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av Curik »

eizzmar skrev:
Curik skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
heldiggrisen skrev:
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.
Ja om du inte tittar på diverse play-kanaler via webbläsaren eller tycker det är störande med Google på nederländska så bryr sig nog inte folk om det. YouTube skiter jag lite i, där är jag inloggad med premium ändå. Däremot hade jag ju som sagt velat kunna på ex SVT-live OM jag vill. Nu kan jag inte det pga location är satt till Nederländerna.
Förstår att det är en bit att åka (jag hade samma sträcka) och det tog ändå någon timma eller två att vänta, men det var det värt. I mitt fall kunde inte en ranger komma ut för dom saknade rätt utrustning.

Men absolut, det går på garanti.
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av eizzmar »

Fick här om dagen svar från SC (se bild). Tråkigt att de inte fixar till det med nytt som-kort som andra här verkar ha fått. Får se om problemet kvarstår om några månader annars tar jag kontakt med dem igen. Är denna metod från SC något nytt? Att Tesla uppdaterar bilen centralt?
26FD929D-3376-4850-9950-8331BB199F00.jpeg
Användarvisningsbild
DrMabuse
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 mar 2021 08:28

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av DrMabuse »

Jag hade bilen inne på SC för bland annat just detta med holländsk locale och fick i princip samma besked, att detta kommer fixas med en kommande mjukvaruuppgradering. De kunde dock inte säga exakt när det kommer att ske. Detta var för en vecka sedan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av martinot »

Används fysiska SIM-kort, eller är det (som i många moderna bilar och andra prylar) elektroniska e-SIM i M3?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av d3marcus »

Jag har samma problem men är osäker på om det beror på MCU2-uppgradering eller någon OTA-uppdatering. Väldigt irriterande att det tar 1-2 minuter att få igång LTE när bilen startar. Med MCU1 (också LTE) var det sällan problem.
Användarvisningsbild
N1klas
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 feb 2021 15:17

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av N1klas »

Min bil TM3 uttagen i juni -21 har samma problem och jag fick svaret av SC att uppdatering kommer i Juli-Augusti som kommer fixa detta
Användarvisningsbild
JonasF1
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 dec 2018 20:24

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av JonasF1 »

martinot skrev:
Används fysiska SIM-kort, eller är det (som i många moderna bilar och andra prylar) elektroniska e-SIM i M3?
Enligt svaret jag fick när jag frågade om detta 2019 så är det E-sim i den.

"Sim kortet i din model 3 är ett e-SIM och desvärre har vi ingen möjlighet i dagsläget att ändra "country code" i dessa"

/J
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av Fredrik j »

Prova att dela internet från telefonen och se om det blir nån skillnad.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av martinot »

JonasF1 skrev:
martinot skrev:
Används fysiska SIM-kort, eller är det (som i många moderna bilar och andra prylar) elektroniska e-SIM i M3?
Enligt svaret jag fick när jag frågade om detta 2019 så är det E-sim i den.

"Sim kortet i din model 3 är ett e-SIM och desvärre har vi ingen möjlighet i dagsläget att ändra "country code" i dessa"

/J
Tack. Bra att veta!

Då kan de troligen byta e-SIM OTA.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Internetuppkoppling

Inlägg av Curik »

JonasF1 skrev:
martinot skrev:
Används fysiska SIM-kort, eller är det (som i många moderna bilar och andra prylar) elektroniska e-SIM i M3?
Enligt svaret jag fick när jag frågade om detta 2019 så är det E-sim i den.

"Sim kortet i din model 3 är ett e-SIM och desvärre har vi ingen möjlighet i dagsläget att ändra "country code" i dessa"

/J
Låter märkligt, på min 2020:a så bytte dom. Men det kanske är skillnad på M3.
Skriv svar