Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...
Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.
I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?
Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.
Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack
Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...
Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.
I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?
Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.
Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack
Ok oavsett vad skulle jag skulle sky Volvo som pesten, urusel kvalitet tyvärr.
Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...
Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.
I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?
Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.
Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack
Det är inte så att du jämför gamla XC60 med nya V60?
Nya XC60 är ju större och har mer lastutrymme än nya V60.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?
Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.
Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack
Det är inte så att du jämför gamla XC60 med nya V60?
Nya XC60 är ju större och har mer lastutrymme än nya V60.
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?
Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.
Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack
Det är inte så att du jämför gamla XC60 med nya V60?
Nya XC60 är ju större och har mer lastutrymme än nya V60.
Det där är gamla XC60. Men tyckte jag läste att nya XC60 hade 534L och nya V60 529L.
Men det verkar faktiskt som nya XC60 har fått mindre bagage än gamla, medan Nya V60 fått större bagage än gamla.
Hursomhelst är det bara några få % det handlar om.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?
Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.
Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack
Det är inte så att du jämför gamla XC60 med nya V60?
Nya XC60 är ju större och har mer lastutrymme än nya V60.
Det där är gamla XC60. Men tyckte jag läste att nya XC60 hade 534L och nya V60 529L.
Men det verkar faktiskt som nya XC60 har fått mindre bagage än gamla, medan Nya V60 fått större bagage än gamla.
Hursomhelst är det bara några få % det handlar om.
Med tanke på att jag har tillgång till båda så är det faktiskt rätt stora % skillnad. Sagt det förr och säger det igen, liter är inte allt. Men tillbaks till förmånsvärde
Hej,
Jag plockade ut min M3 LR i december 2019 och fick reda på att förmånsvärdet var 3995 kr per månad. Behåller jag detta förmånsvärde under hela leasingtiden, eller justeras det varje år?
Ursäkta om detta är en dum fråga - jag har aldrig haft tjänstebil tidigare och sköter min egen bokföring i mitt egna bolag.
Man behåller förmånsgrundande pris. Där de likställt elbilen med en liknade bensinbil. De skulle nog kunna ändra det. Men jag har inte varit med om det.
Prisbasbeloppet ändras och slår dels igenom med 29% men också att lite större del av bilen hamnar under 7,5 basbelopp, om den är dyrare, och beräknas till större andel med 9% istället för 20%.
Räntedelen ändras varje år, men det har inte slagit så mycket på senare år.
Fordonsskatten kom till som del i förmånsvärdet för ett tag sen. Det var en höjning som mest drabbade ICE.
Reduceringen fick sitt tak sänkt från 16000 till 10000 för ett par år sedan. Det drabbade även befintliga bilar.
Klicka på "visa detaljerad beräkning" på skatteverket efter du matat in din bil så ser du delposterna till förmånsvärdet.