Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Tomas L »

Vi ska byta tjänstebilar i år och jag har det senaste året hållt lite koll på förmånsvärdet på olika bilar. De bilar som är mest intressanta för oss är Volvo V60 T8 och Tesla Model 3. Dessa låg förra året rätt nära varandra i förmånsvärde, enligt skatteverkets hemsida, beräkning med våra parametrar:

2019
V60 T8: ca 2450 kr/mån
Model 3: ca: 2815 kr/mån

Men nu så har Model 3 stigit en del:

2020
V60 T8: ca 2460 kr/mån
Model 3: ca: 3214 kr/mån

...skillnaden beror på att nedjusteringen av det förmånsgrundande priset för M3 har minskat med ca: 47.000 kr (från -292.000 till -245.000) vilket gör att förmånsvärdet har gått upp 400 kr/mån, trots att bilens pris har sjunkit. V60 pris är oförändrat.

Så skillnaden har gått från runt 360 kr till 750 kr. Det innebär 750 kr mindre i plånboken varje månad, eller 27.000 kr under 3 år. Och det är egentligen inte M3 som vi är intresserade av, utan Model Y som lär bli ca 10% dyrare, så om förmånsvärdet också är 10% högre, vilket innebär ca 1066 kr/mån dyrare än V60 T8, drygt 38.000 på 3 år.

Frågan är varför stiger förmånsvärdet på Tesla, medan V60 T8 är oförändrat? Det är t o m så att det är samma förmånsvärde på V60 T8 som T6. Det lutar tyvärr åt att vi väljer V60 T8 som nästa tjänstebil. Även om Model Y dyker upp tidigare än beräknat i Sverige.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av fth »

Tomas L skrev:
Det innebär 750 kr mindre i plånboken varje månad, eller 27.000 kr under 3 år.
Nej, 750:- skillnad i förmånsvärde blir i plånboken typ 300-500 kr mindre beroende på din marginalskatt.

Din totalkostnad bör också bli väsentligt lägre med M3, beroende på hur mycket du kör.

Jag föreslår att du räknar på detta på Dannis eminenta sida:

https://teslakalkylen.com/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av loftux »

En anledning till kan vara att när de satte förmånsvärdet tidigare så ingick inte Autopilot utan kostade extra.
Nu ingår det, och de sätter ett högre grundvärde (mer bil för pengarna)?
O, vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Skatteverket!
Huru outgrundliga äro icke dess förmånsvärden, och huru outrannsakliga dess vägar! -Skattev. 2020:01
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Force-Walker »

Tomas L skrev:
Vi ska byta tjänstebilar i år och jag har det senaste året hållt lite koll på förmånsvärdet på olika bilar. De bilar som är mest intressanta för oss är Volvo V60 T8 och Tesla Model 3. Dessa låg förra året rätt nära varandra i förmånsvärde, enligt skatteverkets hemsida, beräkning med våra parametrar:

2019
V60 T8: ca 2450 kr/mån
Model 3: ca: 2815 kr/mån

Men nu så har Model 3 stigit en del:

2020
V60 T8: ca 2460 kr/mån
Model 3: ca: 3214 kr/mån

...skillnaden beror på att nedjusteringen av det förmånsgrundande priset för M3 har minskat med ca: 47.000 kr (från -292.000 till -245.000) vilket gör att förmånsvärdet har gått upp 400 kr/mån, trots att bilens pris har sjunkit. V60 pris är oförändrat.

Så skillnaden har gått från runt 360 kr till 750 kr. Det innebär 750 kr mindre i plånboken varje månad, eller 27.000 kr under 3 år. Och det är egentligen inte M3 som vi är intresserade av, utan Model Y som lär bli ca 10% dyrare, så om förmånsvärdet också är 10% högre, vilket innebär ca 1066 kr/mån dyrare än V60 T8, drygt 38.000 på 3 år.

Frågan är varför stiger förmånsvärdet på Tesla, medan V60 T8 är oförändrat? Det är t o m så att det är samma förmånsvärde på V60 T8 som T6. Det lutar tyvärr åt att vi väljer V60 T8 som nästa tjänstebil. Även om Model Y dyker upp tidigare än beräknat i Sverige.
Räknar du ur företagets synvinkel?
Eller privat synvinkel?
Ska du inte ha någon extrautrustning på volvon överhuvudtaget?
Kör du inget privat alls?


Antar att de höjt förmånsvärdet eftersom det ingår mer utrustning i Teslan.

Eftersom du sagt att du ska köra mer än 3000 mil tror jag det blir svårt att få ner hybriden i under 0,5-0,6 i förbrukning, då jag antar det blir många långa resor. Laddar du hemma lär sparar du ju ca 5kr milen om vi utgår från 7kr milen på volvon och 2kr milen för teslan. Så bara det är ju 15000kr.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Tomas L »

fth skrev:
Tomas L skrev:
Det innebär 750 kr mindre i plånboken varje månad, eller 27.000 kr under 3 år.
Nej, 750:- skillnad i förmånsvärde blir i plånboken typ 300-500 kr mindre beroende på din marginalskatt.

Din totalkostnad bör också bli väsentligt lägre med M3, beroende på hur mycket du kör.

Jag föreslår att du räknar på detta på Dannis eminenta sida:

https://teslakalkylen.com/

/fth
Jag kanske skulle ha förklarat lite närmare: jag är egen företagare som gör ett bruttolöneavdrag från en FAST lön och då ser kalkylen lite annorlunda ut.

Normalfallet: men en månadslön som är (exempelvis) 30.000 kr och kör en firmabil som har ett förmånsvärde på 4000 kr, så ser det ut ungefär så här med 30% skatt:

Bruttoinkomst: 30.000
Beskattningsbar förmån: 4.000
Skatt: 9.000 + 1200 = 10.200
Nettoinkomst: 30.000-10.200 = 19.800 kr.

Med en bil med lägre förmånsvärde, 3.000 kr, så ser det ut så här:

Bruttoinkomst: 30.000
Beskattningsbar förmån: 3.000
Skatt: 9.000 + 900 = 9.900
Nettoinkomst: 30.000-9.900 = 20.100

...så trots att förmånsvärdet är 1.000 kr lägre, så får man "bara" 300 kr mer i plånboken.
Med bruttolöneavdrag och fast lön fast så ser det ut så här:

Bruttoinkomst: 34.000*
Löneavdrag: -4.000
Skatt: 10.200
Nettoinkomst: 34.000-4.000-10.200= 19.800 kr.

...d v s samma summa som i första exemplet. Men om förmånsvärdet sjunker med 1.000 kr:

Bruttoinkomst: 34.000*
Löneavdrag: -3.000
Skatt: 10.200
Nettoinkomst: 34.000-3.000-10.200= 20.800 kr.

...1.000 kr mer i plånboken. Vän av ordning säger då att "du måste naturligtvis sänka bruttolönen om förmånsvärdet är lägre", och det är iofs rätt.

Men om man som företagare har möjlighet att ta ut en lön som motsvarar brytpunkten för statlig skatt, så gör de flesta det. Bruttolönen har alltså ett fast värde (*) och för varje krona som förmånsvärdet sjunker/ökar, så sjunker/ökar nettolönen, d v s ett lågt förmånsvärde ger högre nettolön.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Tomas L »

Force-Walker skrev:
Räknar du ur företagets synvinkel?
Eller privat synvinkel?
Ska du inte ha någon extrautrustning på volvon överhuvudtaget?
Kör du inget privat alls?


Antar att de höjt förmånsvärdet eftersom det ingår mer utrustning i Teslan.

Eftersom du sagt att du ska köra mer än 3000 mil tror jag det blir svårt att få ner hybriden i under 0,5-0,6 i förbrukning, då jag antar det blir många långa resor. Laddar du hemma lär sparar du ju ca 5kr milen om vi utgår från 7kr milen på volvon och 2kr milen för teslan. Så bara det är ju 15000kr.
Som du ser i mitt inlägg ovan så räknar jag ur både min egen och företagets synvinkel. Och ja, jag ska ha utrustning på både Volvon och Teslan, men jag har i dessa exempel utgått från "basic" som är momentum för Volvo och 18" däck på Teslan. Ev tillägg över det lär hamna på ungefär samma belopp. Fetare fälgar, FSD på Teslan eller Inscription på Volvon... :D

Privatkörningen lär till största delen bli på el med bägge alternativ då jag, förutom på semestern, sällan kör över 3 privatmil/dag. Kalkylen i övrigt är lite osäker, vad blir kostnaden för drivmedel för hybriden jämfört med Teslan? Värdeminskning? Leasingkostnad? Service?
M3 LR AWD EAP 2021
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Force-Walker »

Tomas L skrev:
Force-Walker skrev:
Räknar du ur företagets synvinkel?
Eller privat synvinkel?
Ska du inte ha någon extrautrustning på volvon överhuvudtaget?
Kör du inget privat alls?


Antar att de höjt förmånsvärdet eftersom det ingår mer utrustning i Teslan.

Eftersom du sagt att du ska köra mer än 3000 mil tror jag det blir svårt att få ner hybriden i under 0,5-0,6 i förbrukning, då jag antar det blir många långa resor. Laddar du hemma lär sparar du ju ca 5kr milen om vi utgår från 7kr milen på volvon och 2kr milen för teslan. Så bara det är ju 15000kr.
Som du ser i mitt inlägg ovan så räknar jag ur både min egen och företagets synvinkel. Och ja, jag ska ha utrustning på både Volvon och Teslan, men jag har i dessa exempel utgått från "basic" som är momentum för Volvo och 18" däck på Teslan. Ev tillägg över det lär hamna på ungefär samma belopp. Fetare fälgar, FSD på Teslan eller Inscription på Volvon... :D

Privatkörningen lär till största delen bli på el med bägge alternativ då jag, förutom på semestern, sällan kör över 3 privatmil/dag. Kalkylen i övrigt är lite osäker, vad blir kostnaden för drivmedel för hybriden jämfört med Teslan? Värdeminskning? Leasingkostnad? Service?
Ok.
Jag själv kör Volvo X60 idag, en D4 inscription. Kör inte 3000 mil per år i tjänsten, så jag kör inte på det avdraget.

Men ska du ha en inscription så är ju förmånsvärdet högre än teslan, så då dras det ju mer från din lön ändå. 3085 är förmånsvärdet på då efter 30% avdrag.

Tycker inte du ska ta FSD i nuläget, det är inte värt det, för de lilla man får.


Men okej, du kör alltså i snitt 13 mil om dagen i tjänsten vilket jag fått fram om jag tar 3000mil/226 arbetsdagar.
Blir mycket laddande om de ska löna sig att ta en hybrid framför en elbil.

Jag har själv aldrig ägt en hybrid men vad jag förstår så lönar det sig om man kan ladda ofta annars så kostar det skjortan med bränslet.

Nu vet jag inte om du tänkt köra allt inlagt på lagligt vis eller skarva lite.
Men kör man 3000 mil i tjänsten om året så blir det 272mil i månaden (3000/11 drog av en månad eftersom man brukar ha lite semester också.:))
Sen sa du även 3 privatmil om dagen, det blir 90 privat och 272 i tjänsten.
Totalt alltså 362 mil i månaden.

Betalar företaget allt bränsle?
Eller tar du milersättning?
Antar du tänkt ta milersättning eftersom man får 9,50kr/milen för hybrid och el, så det är mer lönsamt eftersom man får pengar tillbaka om man inte gasar som en galning så man drar för mycket soppa.

Hybriden:
Kör du 272 mil i månaden i tjänsten och bilen drar snitt 0,5l/ mil så behöver du tanka 136liter, 136*14=1904.
På dessa 272mil får du 2584kr tillbaka av företaget i skattefri milersättning. Alltså typ 600-700kr över.

Teslan:
Kör du 272mil i månaden i tjänsten och laddar allt hemma så kostar det dig privat 680kr (räknar 2,50kr/milen), sen får du ju skattefri milersättning från företaget 2584kr, så då har du ju 1900kr mer över i plånkan.

Kan du ladda mycket, alltså var tredje fjärde mil, så lönar det sig nog med hybriden eftersom du då kan köra mycket på el.
Detta är ju under förutsättning att du inte tar för mycket utrustning som du får skatta på.

Annars finns det inget som gör att du kan räkna ihop din kalkyl att du får mer i plånboken med en hybrid.

Själv ska jag nog gå på en Tesla model S, sitter och väntar på att de ska uppdatera så att laddningen går snabbare, men är lite nojjig att de ska ta bort fri laddning.
Har räknat på att jag får typ 2500-3000kr mer i plånkan varje månad eftersom jag kör mycket privat, och diesel som jag kör på idag är dyrt. :?

Nån annan får gärna fylla i om jag räknat fel?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av markuswesterberg »

Tycker att i alla diskussioner om kostnader så skiter folk i (eller blundar för) den faktiska kostnaden som värdeminskningen på bilen utgör. Och jo, visst, man vet ju inte vad den är, men det är ju inte troligt att en bil för 700 lök ska tappa mindre än 30% i värde på 3 år även om det är en elbil. Där har du en kostnad på 210 lök. Och sen ska man ju också se till alternativkostnaden i att låt säga köpa en bil för 400 lök. Då har du 300 lök i diff att placera med ränta. Den räntan blir också en alternativKOSTNAD att ta hänsyn till.

Förlåt. Men älskar elbilar och har själv en men de flesta på detta forum lurar sig själva enormt. En elbil får kosta högst 20% mer än fossilalternativet för att den ska vara en bra affär.

Sen finns såklart 1000 parametrar och individuella sådana att ta hänsyn till också såklart. Men ville bara skriva av mig lite.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av taliz »

markuswesterberg skrev:
Tycker att i alla diskussioner om kostnader så skiter folk i (eller blundar för) den faktiska kostnaden som värdeminskningen på bilen utgör. Och jo, visst, man vet ju inte vad den är, men det är ju inte troligt att en bil för 700 lök ska tappa mindre än 30% i värde på 3 år även om det är en elbil. Där har du en kostnad på 210 lök. Och sen ska man ju också se till alternativkostnaden i att låt säga köpa en bil för 400 lök. Då har du 300 lök i diff att placera med ränta. Den räntan blir också en alternativKOSTNAD att ta hänsyn till.

Förlåt. Men älskar elbilar och har själv en men de flesta på detta forum lurar sig själva enormt. En elbil får kosta högst 20% mer än fossilalternativet för att den ska vara en bra affär.

Sen finns såklart 1000 parametrar och individuella sådana att ta hänsyn till också såklart. Men ville bara skriva av mig lite.
Uhm. De flesta köper nog inte kontant.
Köper man privat tar man ofta ett lån, dvs de extra 300k blir bara en siffra på ett papper. Amortering och ränta blir förstås högre, men samtidigt sparar man X tusen på bränsle & service.
I slutänden går det inte sällan jämt ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Force-Walker »

markuswesterberg skrev:
Tycker att i alla diskussioner om kostnader så skiter folk i (eller blundar för) den faktiska kostnaden som värdeminskningen på bilen utgör. Och jo, visst, man vet ju inte vad den är, men det är ju inte troligt att en bil för 700 lök ska tappa mindre än 30% i värde på 3 år även om det är en elbil. Där har du en kostnad på 210 lök. Och sen ska man ju också se till alternativkostnaden i att låt säga köpa en bil för 400 lök. Då har du 300 lök i diff att placera med ränta. Den räntan blir också en alternativKOSTNAD att ta hänsyn till.

Förlåt. Men älskar elbilar och har själv en men de flesta på detta forum lurar sig själva enormt. En elbil får kosta högst 20% mer än fossilalternativet för att den ska vara en bra affär.

Sen finns såklart 1000 parametrar och individuella sådana att ta hänsyn till också såklart. Men ville bara skriva av mig lite.
Absolut, men nu pratar vi ju leasing, inte att köpa en bil.

Med ditt sätt att se det så är det ju inte värt att investera i något som är dyrare.
Allting blir dyrt om man inte använder det, det är självklart.
Det måste ju finnas en anledning att folk köper en luftvärmepump, eller ett solenergitak.
Eller att företag investerar i effektivare maskiner.
Det går att räkna ihop det tack vare totaltkostnaden i slutändan.

Man måste räkna på hela kostnaden.

Jag kör idag en Volvo XC60 D4 som jag tog ut innan Bonus Malus (feb 18). Pris:590'kr efter rabatter.
Har ett förmånsvärde på närmare 8000kr, eftersom jag har nästnintill maxutrustat den.
Den bilen kostar mig nästintill 5000kr (bilförmån och soppförmån) som dras från lönen eftersom jag kör mycket privat.

För företaget kostar den bilen 13 377kr i månaden.

Har räknat på vad en model S skulle kosta företaget och det landar på 13 186kr/månaden.

Har inte räknat på hur det är nu efter Bonus malus, men det är ju ännu värre nuförtiden eftersom skatten räknas in i bilförmånen och att skatten är mycket högre, vilket den inte gjorde när jag tog ut min bil.
Så leasar jag en ny volvo idag så blir det ännu dyrare.

En model 3 blir ju mycket billigare än en S, dels för den kostar mindre, men den förbrukar ju också mindre energi.

Laddar man hemma sparar man ca 10kr/mil som det är just nu. (min bil dricker ca 0,75, (16*0,75=12kr/milen)

Kör man 3000 mil om året och har en skatt på en bensinare/diesel som ligger på 7000kr (vilket inte är ovanligt idag) så är ju bara det 37 000kr i merkostnad för skatt och bränsle, okej vi får dra av 360kr för skatten som elbilen kostar så ca 36500kr kostar det mer om året för att köra en bensin/diesel än en elbil.
Tar du 36500kr gånger 3 (3 år är normalt vid leasing) så är det 109 500kr, på 3 år som man sparar i driftkostnader som det är i nuläget om man kör 3000 mil om året.
Sen finns det såklart billigare bilar.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av point1 »

markuswesterberg skrev:
Tycker att i alla diskussioner om kostnader så skiter folk i (eller blundar för) den faktiska kostnaden som värdeminskningen på bilen utgör. Och jo, visst, man vet ju inte vad den är, men det är ju inte troligt att en bil för 700 lök ska tappa mindre än 30% i värde på 3 år även om det är en elbil. Där har du en kostnad på 210 lök. Och sen ska man ju också se till alternativkostnaden i att låt säga köpa en bil för 400 lök. Då har du 300 lök i diff att placera med ränta. Den räntan blir också en alternativKOSTNAD att ta hänsyn till.

Förlåt. Men älskar elbilar och har själv en men de flesta på detta forum lurar sig själva enormt. En elbil får kosta högst 20% mer än fossilalternativet för att den ska vara en bra affär.

Sen finns såklart 1000 parametrar och individuella sådana att ta hänsyn till också såklart. Men ville bara skriva av mig lite.
Varför skulle en fossilbil minska mindre än en elbil? Det är inte min erfarenhet iaf. En Volvo V60 T8 kostar nog som en Model 3 om den inte är snålutrustad. Vet iaf att min förra Volvo XC60 T8 gick på runt 820 000 i listpris och typ 720 000 efter sedvanlig Volvo-rabatt. Det är mer än vad min Model 3 LR AWD kostade. Blev ungefär 60 000 kronor billigare med Model 3 (efter miljöbilspremier), förmånsvärdet är ungefär hälften på Teslan än på Volvon pga extrautrustning.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Tomas L »

Force-Walker skrev:
Ok.
Jag själv kör Volvo X60 idag, en D4 inscription. Kör inte 3000 mil per år i tjänsten, så jag kör inte på det avdraget.

Men ska du ha en inscription så är ju förmånsvärdet högre än teslan, så då dras det ju mer från din lön ändå. 3085 är förmånsvärdet på då efter 30% avdrag.

Tycker inte du ska ta FSD i nuläget, det är inte värt det, för de lilla man får.


Men okej, du kör alltså i snitt 13 mil om dagen i tjänsten vilket jag fått fram om jag tar 3000mil/226 arbetsdagar.
Blir mycket laddande om de ska löna sig att ta en hybrid framför en elbil.

Jag har själv aldrig ägt en hybrid men vad jag förstår så lönar det sig om man kan ladda ofta annars så kostar det skjortan med bränslet.

Nu vet jag inte om du tänkt köra allt inlagt på lagligt vis eller skarva lite.
Men kör man 3000 mil i tjänsten om året så blir det 272mil i månaden (3000/11 drog av en månad eftersom man brukar ha lite semester också.:))
Sen sa du även 3 privatmil om dagen, det blir 90 privat och 272 i tjänsten.
Totalt alltså 362 mil i månaden.

Betalar företaget allt bränsle?
Eller tar du milersättning?
Antar du tänkt ta milersättning eftersom man får 9,50kr/milen för hybrid och el, så det är mer lönsamt eftersom man får pengar tillbaka om man inte gasar som en galning så man drar för mycket soppa.

Hybriden:
Kör du 272 mil i månaden i tjänsten och bilen drar snitt 0,5l/ mil så behöver du tanka 136liter, 136*14=1904.
På dessa 272mil får du 2584kr tillbaka av företaget i skattefri milersättning. Alltså typ 600-700kr över.

Teslan:
Kör du 272mil i månaden i tjänsten och laddar allt hemma så kostar det dig privat 680kr (räknar 2,50kr/milen), sen får du ju skattefri milersättning från företaget 2584kr, så då har du ju 1900kr mer över i plånkan.

Kan du ladda mycket, alltså var tredje fjärde mil, så lönar det sig nog med hybriden eftersom du då kan köra mycket på el.
Detta är ju under förutsättning att du inte tar för mycket utrustning som du får skatta på.

Annars finns det inget som gör att du kan räkna ihop din kalkyl att du får mer i plånboken med en hybrid.

Själv ska jag nog gå på en Tesla model S, sitter och väntar på att de ska uppdatera så att laddningen går snabbare, men är lite nojjig att de ska ta bort fri laddning.
Har räknat på att jag får typ 2500-3000kr mer i plånkan varje månad eftersom jag kör mycket privat, och diesel som jag kör på idag är dyrt. :?

Nån annan får gärna fylla i om jag räknat fel?
Jag kör i snitt 100 mil i veckan i tjänsten under 8-9 månader under året. Det mesta är långkörningar. F n så betalar företaget bränslet, men jag försöker se till att tanka på eget tankkort så att det motsvarar privatkörningen. Det är ganska enkelt i mitt fall eftersom det blir ganska precis en tankning i månaden.

Om det blir en hybrid så kommer vi antagligen att fortsätta tanka på firman, men nästan all privatkörning blir då på el, jag behöver bara tanka privat på semestern. Blir det en elbil så kommer vi kanske att utnyttja bidraget för att installera en laddbox hemma (om bidraget finns kvar) och ladda mest hemma och med Supercharger på långfärd. Då skulle man till viss del kunna ta ut en milersättning som är högre än den faktiska laddkostnaden: jag gör en vinst på varje mil som körs i företaget, men laddats hemma. det skulle motverka kostnaden för det högre förmånsvärdet.

Då jag sitter på två stolar, jag är ju både egen företagare och anställd med lön, så är det inte helt lätt att räkna ut vilket alternativ som är bäst i slutändan: vad blir värdeminskningen, kostnad för drivmedel/laddning, blir nedsättning av förmånsvärdet kvar eller kommer det att sänkas/försvinna, vad kommer att hända med statens klimatbonus, vad blir räntekostnaden för en Tesla jämfört med en hybrid? Hur maximerar man uttaget från firman, milersättning, lågt förmånsvärde=högre lön, finns utrymme för 3:12 utdelning, totalkostnad och restvärde...etc, osv. Det enklaste är att räkna på vad jag vet och i övrigt räkna med worst case, t ex att nedsättningen av förmånsvärdet försvinner. Det är lite märkligt att en hybrid som V60 T8 kan ha så pass mycket lägre förmånsvärde än en ren elbil.

Nu när förmånsvärdet på Model 3 (ca: 3200) har gått upp så skiljer det bara 300 kr jämfört med en Model S (ca: 3500). Men det går inte att komm ifrån att den ekonomiska risken är betydligt störra med en Model S än en Model 3 eller Y. S är 30% dyrare och även om värdeminskningen procentuellt är likvärdig med en 3/Y så är det en 100-150 tkr högre kostnad. Sedan känns Model S lite ålderstigen, men visst, skulle det kommer en uppdatering och kanske en prisjustering, så kan den vara intressant. Leasingkostnaden är nästan dubbelt så hög för en Model S jämfört med en Model 3, beräknat på 4000 mil och 150 tkr kontantinsats. Men Tesla kommer kanske med ett erbjudnade om 0,5% ränta som de gjorde i slutet av Q2 förra året?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av markuswesterberg »

point1 skrev:
markuswesterberg skrev:
Tycker att i alla diskussioner om kostnader så skiter folk i (eller blundar för) den faktiska kostnaden som värdeminskningen på bilen utgör. Och jo, visst, man vet ju inte vad den är, men det är ju inte troligt att en bil för 700 lök ska tappa mindre än 30% i värde på 3 år även om det är en elbil. Där har du en kostnad på 210 lök. Och sen ska man ju också se till alternativkostnaden i att låt säga köpa en bil för 400 lök. Då har du 300 lök i diff att placera med ränta. Den räntan blir också en alternativKOSTNAD att ta hänsyn till.

Förlåt. Men älskar elbilar och har själv en men de flesta på detta forum lurar sig själva enormt. En elbil får kosta högst 20% mer än fossilalternativet för att den ska vara en bra affär.

Sen finns såklart 1000 parametrar och individuella sådana att ta hänsyn till också såklart. Men ville bara skriva av mig lite.
Varför skulle en fossilbil minska mindre än en elbil? Det är inte min erfarenhet iaf. En Volvo V60 T8 kostar nog som en Model 3 om den inte är snålutrustad. Vet iaf att min förra Volvo XC60 T8 gick på runt 820 000 i listpris och typ 720 000 efter sedvanlig Volvo-rabatt. Det är mer än vad min Model 3 LR AWD kostade. Blev ungefär 60 000 kronor billigare med Model 3 (efter miljöbilspremier), förmånsvärdet är ungefär hälften på Teslan än på Volvon pga extrautrustning.
Men man kan inte jämföra M3 med XC60... Är ju väldigt stor skillnad på storlek. Och även dumt att ta med (framförallt Volvos) hybrider som jämförelse. Ta istället en ”vanlig” V60. Där ser du skillnaden.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av point1 »

markuswesterberg skrev:
point1 skrev:
markuswesterberg skrev:
Tycker att i alla diskussioner om kostnader så skiter folk i (eller blundar för) den faktiska kostnaden som värdeminskningen på bilen utgör. Och jo, visst, man vet ju inte vad den är, men det är ju inte troligt att en bil för 700 lök ska tappa mindre än 30% i värde på 3 år även om det är en elbil. Där har du en kostnad på 210 lök. Och sen ska man ju också se till alternativkostnaden i att låt säga köpa en bil för 400 lök. Då har du 300 lök i diff att placera med ränta. Den räntan blir också en alternativKOSTNAD att ta hänsyn till.

Förlåt. Men älskar elbilar och har själv en men de flesta på detta forum lurar sig själva enormt. En elbil får kosta högst 20% mer än fossilalternativet för att den ska vara en bra affär.

Sen finns såklart 1000 parametrar och individuella sådana att ta hänsyn till också såklart. Men ville bara skriva av mig lite.
Varför skulle en fossilbil minska mindre än en elbil? Det är inte min erfarenhet iaf. En Volvo V60 T8 kostar nog som en Model 3 om den inte är snålutrustad. Vet iaf att min förra Volvo XC60 T8 gick på runt 820 000 i listpris och typ 720 000 efter sedvanlig Volvo-rabatt. Det är mer än vad min Model 3 LR AWD kostade. Blev ungefär 60 000 kronor billigare med Model 3 (efter miljöbilspremier), förmånsvärdet är ungefär hälften på Teslan än på Volvon pga extrautrustning.
Men man kan inte jämföra M3 med XC60... Är ju väldigt stor skillnad på storlek. Och även dumt att ta med (framförallt Volvos) hybrider som jämförelse. Ta istället en ”vanlig” V60. Där ser du skillnaden.
På vilket sätt är det skillnad på storlek? Menar du att Tesla Model 3 är mycket större? Tycker de är rätt lika i storlek, du får plats med ungefär samma packningsmängd i en XC60 som i en Model 3. Lite mer utrymme i Model 3 kanske. Kupen är ungefär samma storlek. Jag vet inte vad en vanlig V60 kostar men, om man specar den till samma nivå som en Model 3 SR+ lär ju Model 3 ha bättre andrahandsvärde. Sen känns det ju lite skumt att jämföra en budgetvariant av Volvo med en Tesla Model 3, är ju inte närheten av samma prestanda eller utrustning i en grundutrustad Volvo som en Tesla.
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Alfa »

Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...

Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.

I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Leo »

Vore det inte mer naturligt att jämföra med en S60T6 i så fall? Samma karosstyp, liknande storlek osv?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Alfa »

Leo skrev:
Vore det inte mer naturligt att jämföra med en S60T6 i så fall? Samma karosstyp, liknande storlek osv?
Tja, En Panamera och en octavia sedan har samma karosstyp, storlek osv. Hur rimligt är det att jämföra dem?

Men visst kan man jämföra dem.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av HenrikC »

Som lite perspektiv på frågan har en Leaf ett förmånsvärde på 2000 kr, vilket ändå är en höjning mot tidigare. Förutsatt att man inte kommer över brytpunkten för statlig skatt så är skatten netto bara ca 650 kr per månad.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av point1 »

Alfa skrev:
Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...

Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.

I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Swede1 »

Förmånsvärdet ökar för att Volvo kommer med sin elbil snart och för att Tesla inte är Volvo! 8-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av taliz »

Swede1 skrev:
Förmånsvärdet ökar för att Volvo kommer med sin elbil snart och för att Tesla inte är Volvo! 8-)
PS2 ökade iofs lika mkt, kostar ~samma som Teslan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Tomas L »

Swede1 skrev:
Förmånsvärdet ökar för att Volvo kommer med sin elbil snart och för att Tesla inte är Volvo! 8-)
Man kan ju undra över hur högt förmånsvärdet på en Tesla skulle ha varit om det var en svensk bil, eller iaf en bil som tillverkades i sverige.

Jag hörde f ö på radion att riksrevisionsverket kritiserar supermiljöbilspremien för att vara ineffektiv jämfört med vad den kostar. De tycker att koldioxidskatt är bättre. Dessutom så gynnas de som kör förmånsbil mer än privatpersoner. Riksrevisionsverket är myndighet som har som uppgift att bl a granska regeringen, men frågan är vad som kommer att hända med nedsättning av förmånsvärden och supermiljöbilspremie i framtiden.
M3 LR AWD EAP 2021
job
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 dec 2019 15:31

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av job »

Tomas L skrev:
frågan är vad som kommer att hända med nedsättning av förmånsvärden och supermiljöbilspremie i framtiden.
Det är tillfälliga åtgärder för att öka andelen fordon med låga CO2-utsläpp, så de kommer rimligen att försvinna i takt med att marknaden och/eller det politiska landskapet förändras.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Stevvee »

point1 skrev:
Alfa skrev:
Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...

Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.

I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av point1 »

Stevvee skrev:
point1 skrev:
Alfa skrev:
Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...

Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.

I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?

Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Skriv svar