Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av point1 »

markuswesterberg skrev:
Tycker att i alla diskussioner om kostnader så skiter folk i (eller blundar för) den faktiska kostnaden som värdeminskningen på bilen utgör. Och jo, visst, man vet ju inte vad den är, men det är ju inte troligt att en bil för 700 lök ska tappa mindre än 30% i värde på 3 år även om det är en elbil. Där har du en kostnad på 210 lök. Och sen ska man ju också se till alternativkostnaden i att låt säga köpa en bil för 400 lök. Då har du 300 lök i diff att placera med ränta. Den räntan blir också en alternativKOSTNAD att ta hänsyn till.

Förlåt. Men älskar elbilar och har själv en men de flesta på detta forum lurar sig själva enormt. En elbil får kosta högst 20% mer än fossilalternativet för att den ska vara en bra affär.

Sen finns såklart 1000 parametrar och individuella sådana att ta hänsyn till också såklart. Men ville bara skriva av mig lite.
Varför skulle en fossilbil minska mindre än en elbil? Det är inte min erfarenhet iaf. En Volvo V60 T8 kostar nog som en Model 3 om den inte är snålutrustad. Vet iaf att min förra Volvo XC60 T8 gick på runt 820 000 i listpris och typ 720 000 efter sedvanlig Volvo-rabatt. Det är mer än vad min Model 3 LR AWD kostade. Blev ungefär 60 000 kronor billigare med Model 3 (efter miljöbilspremier), förmånsvärdet är ungefär hälften på Teslan än på Volvon pga extrautrustning.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Tomas L »

Force-Walker skrev:
Ok.
Jag själv kör Volvo X60 idag, en D4 inscription. Kör inte 3000 mil per år i tjänsten, så jag kör inte på det avdraget.

Men ska du ha en inscription så är ju förmånsvärdet högre än teslan, så då dras det ju mer från din lön ändå. 3085 är förmånsvärdet på då efter 30% avdrag.

Tycker inte du ska ta FSD i nuläget, det är inte värt det, för de lilla man får.


Men okej, du kör alltså i snitt 13 mil om dagen i tjänsten vilket jag fått fram om jag tar 3000mil/226 arbetsdagar.
Blir mycket laddande om de ska löna sig att ta en hybrid framför en elbil.

Jag har själv aldrig ägt en hybrid men vad jag förstår så lönar det sig om man kan ladda ofta annars så kostar det skjortan med bränslet.

Nu vet jag inte om du tänkt köra allt inlagt på lagligt vis eller skarva lite.
Men kör man 3000 mil i tjänsten om året så blir det 272mil i månaden (3000/11 drog av en månad eftersom man brukar ha lite semester också.:))
Sen sa du även 3 privatmil om dagen, det blir 90 privat och 272 i tjänsten.
Totalt alltså 362 mil i månaden.

Betalar företaget allt bränsle?
Eller tar du milersättning?
Antar du tänkt ta milersättning eftersom man får 9,50kr/milen för hybrid och el, så det är mer lönsamt eftersom man får pengar tillbaka om man inte gasar som en galning så man drar för mycket soppa.

Hybriden:
Kör du 272 mil i månaden i tjänsten och bilen drar snitt 0,5l/ mil så behöver du tanka 136liter, 136*14=1904.
På dessa 272mil får du 2584kr tillbaka av företaget i skattefri milersättning. Alltså typ 600-700kr över.

Teslan:
Kör du 272mil i månaden i tjänsten och laddar allt hemma så kostar det dig privat 680kr (räknar 2,50kr/milen), sen får du ju skattefri milersättning från företaget 2584kr, så då har du ju 1900kr mer över i plånkan.

Kan du ladda mycket, alltså var tredje fjärde mil, så lönar det sig nog med hybriden eftersom du då kan köra mycket på el.
Detta är ju under förutsättning att du inte tar för mycket utrustning som du får skatta på.

Annars finns det inget som gör att du kan räkna ihop din kalkyl att du får mer i plånboken med en hybrid.

Själv ska jag nog gå på en Tesla model S, sitter och väntar på att de ska uppdatera så att laddningen går snabbare, men är lite nojjig att de ska ta bort fri laddning.
Har räknat på att jag får typ 2500-3000kr mer i plånkan varje månad eftersom jag kör mycket privat, och diesel som jag kör på idag är dyrt. :?

Nån annan får gärna fylla i om jag räknat fel?
Jag kör i snitt 100 mil i veckan i tjänsten under 8-9 månader under året. Det mesta är långkörningar. F n så betalar företaget bränslet, men jag försöker se till att tanka på eget tankkort så att det motsvarar privatkörningen. Det är ganska enkelt i mitt fall eftersom det blir ganska precis en tankning i månaden.

Om det blir en hybrid så kommer vi antagligen att fortsätta tanka på firman, men nästan all privatkörning blir då på el, jag behöver bara tanka privat på semestern. Blir det en elbil så kommer vi kanske att utnyttja bidraget för att installera en laddbox hemma (om bidraget finns kvar) och ladda mest hemma och med Supercharger på långfärd. Då skulle man till viss del kunna ta ut en milersättning som är högre än den faktiska laddkostnaden: jag gör en vinst på varje mil som körs i företaget, men laddats hemma. det skulle motverka kostnaden för det högre förmånsvärdet.

Då jag sitter på två stolar, jag är ju både egen företagare och anställd med lön, så är det inte helt lätt att räkna ut vilket alternativ som är bäst i slutändan: vad blir värdeminskningen, kostnad för drivmedel/laddning, blir nedsättning av förmånsvärdet kvar eller kommer det att sänkas/försvinna, vad kommer att hända med statens klimatbonus, vad blir räntekostnaden för en Tesla jämfört med en hybrid? Hur maximerar man uttaget från firman, milersättning, lågt förmånsvärde=högre lön, finns utrymme för 3:12 utdelning, totalkostnad och restvärde...etc, osv. Det enklaste är att räkna på vad jag vet och i övrigt räkna med worst case, t ex att nedsättningen av förmånsvärdet försvinner. Det är lite märkligt att en hybrid som V60 T8 kan ha så pass mycket lägre förmånsvärde än en ren elbil.

Nu när förmånsvärdet på Model 3 (ca: 3200) har gått upp så skiljer det bara 300 kr jämfört med en Model S (ca: 3500). Men det går inte att komm ifrån att den ekonomiska risken är betydligt störra med en Model S än en Model 3 eller Y. S är 30% dyrare och även om värdeminskningen procentuellt är likvärdig med en 3/Y så är det en 100-150 tkr högre kostnad. Sedan känns Model S lite ålderstigen, men visst, skulle det kommer en uppdatering och kanske en prisjustering, så kan den vara intressant. Leasingkostnaden är nästan dubbelt så hög för en Model S jämfört med en Model 3, beräknat på 4000 mil och 150 tkr kontantinsats. Men Tesla kommer kanske med ett erbjudnade om 0,5% ränta som de gjorde i slutet av Q2 förra året?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av markuswesterberg »

point1 skrev:
markuswesterberg skrev:
Tycker att i alla diskussioner om kostnader så skiter folk i (eller blundar för) den faktiska kostnaden som värdeminskningen på bilen utgör. Och jo, visst, man vet ju inte vad den är, men det är ju inte troligt att en bil för 700 lök ska tappa mindre än 30% i värde på 3 år även om det är en elbil. Där har du en kostnad på 210 lök. Och sen ska man ju också se till alternativkostnaden i att låt säga köpa en bil för 400 lök. Då har du 300 lök i diff att placera med ränta. Den räntan blir också en alternativKOSTNAD att ta hänsyn till.

Förlåt. Men älskar elbilar och har själv en men de flesta på detta forum lurar sig själva enormt. En elbil får kosta högst 20% mer än fossilalternativet för att den ska vara en bra affär.

Sen finns såklart 1000 parametrar och individuella sådana att ta hänsyn till också såklart. Men ville bara skriva av mig lite.
Varför skulle en fossilbil minska mindre än en elbil? Det är inte min erfarenhet iaf. En Volvo V60 T8 kostar nog som en Model 3 om den inte är snålutrustad. Vet iaf att min förra Volvo XC60 T8 gick på runt 820 000 i listpris och typ 720 000 efter sedvanlig Volvo-rabatt. Det är mer än vad min Model 3 LR AWD kostade. Blev ungefär 60 000 kronor billigare med Model 3 (efter miljöbilspremier), förmånsvärdet är ungefär hälften på Teslan än på Volvon pga extrautrustning.
Men man kan inte jämföra M3 med XC60... Är ju väldigt stor skillnad på storlek. Och även dumt att ta med (framförallt Volvos) hybrider som jämförelse. Ta istället en ”vanlig” V60. Där ser du skillnaden.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av point1 »

markuswesterberg skrev:
point1 skrev:
markuswesterberg skrev:
Tycker att i alla diskussioner om kostnader så skiter folk i (eller blundar för) den faktiska kostnaden som värdeminskningen på bilen utgör. Och jo, visst, man vet ju inte vad den är, men det är ju inte troligt att en bil för 700 lök ska tappa mindre än 30% i värde på 3 år även om det är en elbil. Där har du en kostnad på 210 lök. Och sen ska man ju också se till alternativkostnaden i att låt säga köpa en bil för 400 lök. Då har du 300 lök i diff att placera med ränta. Den räntan blir också en alternativKOSTNAD att ta hänsyn till.

Förlåt. Men älskar elbilar och har själv en men de flesta på detta forum lurar sig själva enormt. En elbil får kosta högst 20% mer än fossilalternativet för att den ska vara en bra affär.

Sen finns såklart 1000 parametrar och individuella sådana att ta hänsyn till också såklart. Men ville bara skriva av mig lite.
Varför skulle en fossilbil minska mindre än en elbil? Det är inte min erfarenhet iaf. En Volvo V60 T8 kostar nog som en Model 3 om den inte är snålutrustad. Vet iaf att min förra Volvo XC60 T8 gick på runt 820 000 i listpris och typ 720 000 efter sedvanlig Volvo-rabatt. Det är mer än vad min Model 3 LR AWD kostade. Blev ungefär 60 000 kronor billigare med Model 3 (efter miljöbilspremier), förmånsvärdet är ungefär hälften på Teslan än på Volvon pga extrautrustning.
Men man kan inte jämföra M3 med XC60... Är ju väldigt stor skillnad på storlek. Och även dumt att ta med (framförallt Volvos) hybrider som jämförelse. Ta istället en ”vanlig” V60. Där ser du skillnaden.
På vilket sätt är det skillnad på storlek? Menar du att Tesla Model 3 är mycket större? Tycker de är rätt lika i storlek, du får plats med ungefär samma packningsmängd i en XC60 som i en Model 3. Lite mer utrymme i Model 3 kanske. Kupen är ungefär samma storlek. Jag vet inte vad en vanlig V60 kostar men, om man specar den till samma nivå som en Model 3 SR+ lär ju Model 3 ha bättre andrahandsvärde. Sen känns det ju lite skumt att jämföra en budgetvariant av Volvo med en Tesla Model 3, är ju inte närheten av samma prestanda eller utrustning i en grundutrustad Volvo som en Tesla.
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Alfa »

Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...

Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.

I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Leo »

Vore det inte mer naturligt att jämföra med en S60T6 i så fall? Samma karosstyp, liknande storlek osv?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Alfa »

Leo skrev:
Vore det inte mer naturligt att jämföra med en S60T6 i så fall? Samma karosstyp, liknande storlek osv?
Tja, En Panamera och en octavia sedan har samma karosstyp, storlek osv. Hur rimligt är det att jämföra dem?

Men visst kan man jämföra dem.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av HenrikC »

Som lite perspektiv på frågan har en Leaf ett förmånsvärde på 2000 kr, vilket ändå är en höjning mot tidigare. Förutsatt att man inte kommer över brytpunkten för statlig skatt så är skatten netto bara ca 650 kr per månad.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av point1 »

Alfa skrev:
Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...

Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.

I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Swede1 »

Förmånsvärdet ökar för att Volvo kommer med sin elbil snart och för att Tesla inte är Volvo! 8-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av taliz »

Swede1 skrev:
Förmånsvärdet ökar för att Volvo kommer med sin elbil snart och för att Tesla inte är Volvo! 8-)
PS2 ökade iofs lika mkt, kostar ~samma som Teslan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Tomas L »

Swede1 skrev:
Förmånsvärdet ökar för att Volvo kommer med sin elbil snart och för att Tesla inte är Volvo! 8-)
Man kan ju undra över hur högt förmånsvärdet på en Tesla skulle ha varit om det var en svensk bil, eller iaf en bil som tillverkades i sverige.

Jag hörde f ö på radion att riksrevisionsverket kritiserar supermiljöbilspremien för att vara ineffektiv jämfört med vad den kostar. De tycker att koldioxidskatt är bättre. Dessutom så gynnas de som kör förmånsbil mer än privatpersoner. Riksrevisionsverket är myndighet som har som uppgift att bl a granska regeringen, men frågan är vad som kommer att hända med nedsättning av förmånsvärden och supermiljöbilspremie i framtiden.
M3 LR AWD EAP 2021
job
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 dec 2019 15:31

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av job »

Tomas L skrev:
frågan är vad som kommer att hända med nedsättning av förmånsvärden och supermiljöbilspremie i framtiden.
Det är tillfälliga åtgärder för att öka andelen fordon med låga CO2-utsläpp, så de kommer rimligen att försvinna i takt med att marknaden och/eller det politiska landskapet förändras.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Stevvee »

point1 skrev:
Alfa skrev:
Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...

Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.

I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av point1 »

Stevvee skrev:
point1 skrev:
Alfa skrev:
Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...

Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.

I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?

Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Stevvee »

point1 skrev:
Stevvee skrev:
point1 skrev:
Alfa skrev:
Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...

Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.

I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?

Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.

Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack Bild
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av point1 »

Stevvee skrev:
point1 skrev:
Stevvee skrev:
point1 skrev:
Alfa skrev:
Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...

Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.

I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?

Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.

Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack Bild
Ok oavsett vad skulle jag skulle sky Volvo som pesten, urusel kvalitet tyvärr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av taliz »

Stevvee skrev:
point1 skrev:
Stevvee skrev:
point1 skrev:
Alfa skrev:
Ja. Det är konstigt att jämföra Model 3 med en XC60. Det är som att jämföra en Porsche Panamera med en Skoda Octavia Scout...

Alla accepterar att Porsche är lite dyrare i inköp än Skoda.

I Teslas fall blir dock totala ägandekostnaden längre än för Volvon.
Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?

Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.

Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack Bild
Det är inte så att du jämför gamla XC60 med nya V60?
Nya XC60 är ju större och har mer lastutrymme än nya V60.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Force-Walker »

taliz skrev:
Stevvee skrev:
Stevvee skrev:
point1 skrev:
Alfa skrev:

Ok, jag som har ägt både Volvo XC60 T8 och Model 3 LR AWD så tycker jag inte skillnaden är så stor. Storleksmässigt är de typ samma bortsett från att Volvon är högre. Packningsmässigt, typ samma, liten fördel Tesla. Prestandamässigt, ja då är Model 3 LR AWD snabbare, 0-100 på 4,6 mot Volvons 5,3. Inredningsmässigt, ja då kanske Volvon är lite lyxigare, men det beror ju såklart på vad man väljer för utrustning, väljer man den billigare varianten så är det inte så. Kvalitetsmässigt, fördel Tesla. Vilken skulle vara Panameran och vilken skulle vara Octavian?
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?

Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.

Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack Bild
Det är inte så att du jämför gamla XC60 med nya V60?
Nya XC60 är ju större och har mer lastutrymme än nya V60.
Nej XC60 lastar runt 500 liter.

https://www.car.info/sv-se/volvo/xc60/xc60-182948/specs

V60 typ 529 liter.
https://www.car.info/sv-se/volvo/v60/2n ... 6384/specs
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av taliz »

Force-Walker skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
Stevvee skrev:
point1 skrev:
Kul läsning, vissa hävdar ju att M3an är superstor men om den är jämförbar med XC60 som är mindre än V60 så säger det en hel del.
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?

Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.

Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack Bild
Det är inte så att du jämför gamla XC60 med nya V60?
Nya XC60 är ju större och har mer lastutrymme än nya V60.
Nej XC60 lastar runt 500 liter.

https://www.car.info/sv-se/volvo/xc60/xc60-182948/specs

V60 typ 529 liter.
https://www.car.info/sv-se/volvo/v60/2n ... 6384/specs
Det där är gamla XC60. Men tyckte jag läste att nya XC60 hade 534L och nya V60 529L.
Men det verkar faktiskt som nya XC60 har fått mindre bagage än gamla, medan Nya V60 fått större bagage än gamla.

Hursomhelst är det bara några få % det handlar om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Fredrik j »

Man sitter högre i xc60 än i v60. Bilen upplevs därför som större.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
Force-Walker skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
Stevvee skrev:
Superstor är den verkligen inte! Utvändigt är de helt klart jämförbara, men det är inte så viktigt. Packningsmässigt liten fördel för Model 3 på grund av att du har bättre lastutrymme under lastgolvet och frunk samt att du har djupare lastutrymme i bakluckan än Volvon, men Model S sväljer mer (hade en sådan innan Volvon). V60:n har jag ingen aning om, inte suttit i nya generationens V60, trodde de var samma som XC60 men lägre?

Sen är ju allt relativt, superstor jämfört med vad? Helt klart mer utrymme än BMW 3-serie sedan, men jämfört med en Model X eller en Suburban, då är den liten. Provkörde en BMW 530e sedan innan jag köpte Volvon och den hade mindre lastutrymme än Model 3 och Volvon, så den gick bort.
Xc60 har lite bredare baksäte men annars mindre än V60 och speciellt bagaget.

Men ja inte för att jag varit nära på M3 men då vet jag att fokus På MS är bättre om jag skall kompromissa. Tack tack Bild
Det är inte så att du jämför gamla XC60 med nya V60?
Nya XC60 är ju större och har mer lastutrymme än nya V60.
Nej XC60 lastar runt 500 liter.

https://www.car.info/sv-se/volvo/xc60/xc60-182948/specs

V60 typ 529 liter.
https://www.car.info/sv-se/volvo/v60/2n ... 6384/specs
Det där är gamla XC60. Men tyckte jag läste att nya XC60 hade 534L och nya V60 529L.
Men det verkar faktiskt som nya XC60 har fått mindre bagage än gamla, medan Nya V60 fått större bagage än gamla.

Hursomhelst är det bara några få % det handlar om.
Med tanke på att jag har tillgång till båda så är det faktiskt rätt stora % skillnad. Sagt det förr och säger det igen, liter är inte allt. Men tillbaks till förmånsvärde
Användarvisningsbild
Fredrik_p_v
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 nov 2019 07:35

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Fredrik_p_v »

Hej,
Jag plockade ut min M3 LR i december 2019 och fick reda på att förmånsvärdet var 3995 kr per månad. Behåller jag detta förmånsvärde under hela leasingtiden, eller justeras det varje år?

Ursäkta om detta är en dum fråga - jag har aldrig haft tjänstebil tidigare och sköter min egen bokföring i mitt egna bolag.

// Fredrik
___________________
Model 3 LR
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Varför ökar förmånsvärdet på M3?

Inlägg av Bjorn »

Man behåller förmånsgrundande pris. Där de likställt elbilen med en liknade bensinbil. De skulle nog kunna ändra det. Men jag har inte varit med om det.

Prisbasbeloppet ändras och slår dels igenom med 29% men också att lite större del av bilen hamnar under 7,5 basbelopp, om den är dyrare, och beräknas till större andel med 9% istället för 20%.

Räntedelen ändras varje år, men det har inte slagit så mycket på senare år.

Fordonsskatten kom till som del i förmånsvärdet för ett tag sen. Det var en höjning som mest drabbade ICE.

Reduceringen fick sitt tak sänkt från 16000 till 10000 för ett par år sedan. Det drabbade även befintliga bilar.

Klicka på "visa detaljerad beräkning" på skatteverket efter du matat in din bil så ser du delposterna till förmånsvärdet.
Skärmklipp.PNG
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar