Det där är väldigt individuellt. Och situationsberoende. Ibland är man kall och ibland varm. Jag har t ex nästan aldrig rattvärme till jobbet men nästan alltid från jobbet.ChristerSjo skrev:Utifrån min erfarenhet som ägt en M3 sedan september behövs det inte. Du sätter på värmen 15-30 minuter innan du skall åka och allt är varmt och gott när du åker iväg.Mats79 skrev:Finns det förberett för rattvärme?Teslaspolen skrev:Bra om man ofta kör mycket folk. Vilket jag gör.
Blir det rattvärme måntro snart? Hoppas!
M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Moderator: Redaktion
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Jag har alltid förespråkat rattvärme, men efter att ha haft bilen ett tag så känner jag inget direkt behov rattvärme. Det är viktigare i ICE-bilar eftersom det alltid tar mycket längre tid att få upp värmen i kupén i dem. Så personligen saknar jag det inte.
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Har inte alla dieselbilar kupévärmare idag? Vad körde du innan?Jerker skrev:Jag har alltid förespråkat rattvärme, men efter att ha haft bilen ett tag så känner jag inget direkt behov rattvärme. Det är viktigare i ICE-bilar eftersom det alltid tar mycket längre tid att få upp värmen i kupén i dem. Så personligen saknar jag det inte.
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Fast de är långt ifrån lika effektiva. Hade dieselvärmare på en fd Audi SQ5 och motsvarande bensinvariant på Porsche Macan. Båda var ett skämt i jämfört med hur uppvärmningen fungerar på Teslan. Även om man glömmer att förvärma bilen så kommer värmen direkt när man hoppar in i kupén och blir varm snabbt.Fredrik j skrev:Har inte alla dieselbilar kupévärmare idag? Vad körde du innan?Jerker skrev:Jag har alltid förespråkat rattvärme, men efter att ha haft bilen ett tag så känner jag inget direkt behov rattvärme. Det är viktigare i ICE-bilar eftersom det alltid tar mycket längre tid att få upp värmen i kupén i dem. Så personligen saknar jag det inte.
Håller med Jerker, man saknar inte rattvärme trots att jag haft det på alla mina andra bilar senaste 10 åren. Klimatanläggningen är väldigt effektiv och ventilationsutblåsen i Model 3 är smart placerade och blåser gott om varmluft rakt på ratten vid både förvärmning och när man kör. Upplever klimatanläggningen i Model 3 som klart bättre än Model S.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Som du säger, individuellt. Jag får rätt ofta iskalla händer, speciellt om jag suttit stilla ett tag. Då är det skönt att hålla i något som värmer inifrån så att säga.Verdi skrev:Det där är väldigt individuellt. Och situationsberoende. Ibland är man kall och ibland varm. Jag har t ex nästan aldrig rattvärme till jobbet men nästan alltid från jobbet.ChristerSjo skrev:Utifrån min erfarenhet som ägt en M3 sedan september behövs det inte. Du sätter på värmen 15-30 minuter innan du skall åka och allt är varmt och gott när du åker iväg.Mats79 skrev:Finns det förberett för rattvärme?Teslaspolen skrev:Bra om man ofta kör mycket folk. Vilket jag gör.
Blir det rattvärme måntro snart? Hoppas!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Ok. Det är väl lite individuellt. Jag kör mest värmaren för att bli av med is på rutorna. Brukar stänga av värmaren en stund innan jag ska åka eftersom jag har ytterkläderna på. Brukar köra värme på golvet + ratt. Stolsvärme använder jag sällan. Bränslevärmaren kan jag ha på även när jag kör. Det är ju snarare ac på sommaren som är elbilens fördel på det här området.helix skrev:Fast de är långt ifrån lika effektiva. Hade dieselvärmare på en fd Audi SQ5 och motsvarande bensinvariant på Porsche Macan. Båda var ett skämt i jämfört med hur uppvärmningen fungerar på Teslan. Även om man glömmer att förvärma bilen så kommer värmen direkt när man hoppar in i kupén och blir varm snabbt.Fredrik j skrev:Har inte alla dieselbilar kupévärmare idag? Vad körde du innan?Jerker skrev:Jag har alltid förespråkat rattvärme, men efter att ha haft bilen ett tag så känner jag inget direkt behov rattvärme. Det är viktigare i ICE-bilar eftersom det alltid tar mycket längre tid att få upp värmen i kupén i dem. Så personligen saknar jag det inte.
Håller med Jerker, man saknar inte rattvärme trots att jag haft det på alla mina andra bilar senaste 10 åren. Klimatanläggningen är väldigt effektiv och ventilationsutblåsen i Model 3 är smart placerade och blåser gott om varmluft rakt på ratten vid både förvärmning och när man kör. Upplever klimatanläggningen i Model 3 som klart bättre än Model S.
Jag får fjärrstarta motorn för att kyla ner och det går ju inte överallt.
Ihar inte provat parkeringsvärmaren i varken Q5 eller macan. Trodde det var likvärdigt med min volvo.
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Toppen! Dock känns det lite dyrt.
Men skulle någon någonsin klaga på att det kändes kallt så köper jag det nog.
Men skulle någon någonsin klaga på att det kändes kallt så köper jag det nog.
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Även i en varm bil så bidrar rattvärme med mysfaktor, oavsett om det är en varm sensommarkväll eller kall vinterdag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Har aldrig tidigare haft en bil med inbyggd värmare. Jag syftade på att en kall ICE som ska värmas upp av motorns överskottsvärme.Fredrik j skrev:Har inte alla dieselbilar kupévärmare idag? Vad körde du innan?Jerker skrev:Jag har alltid förespråkat rattvärme, men efter att ha haft bilen ett tag så känner jag inget direkt behov rattvärme. Det är viktigare i ICE-bilar eftersom det alltid tar mycket längre tid att få upp värmen i kupén i dem. Så personligen saknar jag det inte.
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Teslaspolen skrev:
Som du säger, individuellt. Jag får rätt ofta iskalla händer, speciellt om jag suttit stilla ett tag. Då är det skönt att hålla i något som värmer inifrån så att säga.
I med AP, sedan kan du hålla handen med någon du tycker om.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Nej det tar ju en evighet. Skulle aldrig orka ha en bil som inte går att förvärma. Har inte skrapat rutor på ganska många år nu.Jerker skrev:Har aldrig tidigare haft en bil med inbyggd värmare. Jag syftade på att en kall ICE som ska värmas upp av motorns överskottsvärme.Fredrik j skrev:Har inte alla dieselbilar kupévärmare idag? Vad körde du innan?Jerker skrev:Jag har alltid förespråkat rattvärme, men efter att ha haft bilen ett tag så känner jag inget direkt behov rattvärme. Det är viktigare i ICE-bilar eftersom det alltid tar mycket längre tid att få upp värmen i kupén i dem. Så personligen saknar jag det inte.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Kan nån ta en screenshot av sidan?Mats79 skrev:Kika inne på ditt konto under uppgraderingar.NEO skrev:Vart ser du detta? Inget val på svenska sidan ännu.Mats79 skrev:Äntligen släpper Tesla nu möjligheten att uppgradera bilen med sätesvärme även till baksätet.
3600 kr kostar det.
Hurrarop från barnen!
Efter köp aktiverades det på typ 15 min.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Det är så klart. Men AP fungerar inte speciellt bra (alls) på de vägar jag kör på vintern. Så den kalla tiden på året är det 99% manuell körning.BrooklynS skrev:Teslaspolen skrev:
Som du säger, individuellt. Jag får rätt ofta iskalla händer, speciellt om jag suttit stilla ett tag. Då är det skönt att hålla i något som värmer inifrån så att säga.
I med AP, sedan kan du hålla handen med någon du tycker om.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
TiborBlomhall skrev:Kan nån ta en screenshot av sidan?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Duger denna?TiborBlomhall skrev:Kan nån ta en screenshot av sidan?Mats79 skrev:Kika inne på ditt konto under uppgraderingar.NEO skrev:Vart ser du detta? Inget val på svenska sidan ännu.Mats79 skrev:Äntligen släpper Tesla nu möjligheten att uppgradera bilen med sätesvärme även till baksätet.
3600 kr kostar det.
Hurrarop från barnen!
Efter köp aktiverades det på typ 15 min.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Det innebär att alla baksäten har värmeslingor och att det enbart är en software unlock det gäller. Kan inte tänka mig att man byter ut baksätet för 3600kr?
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Jag kan tänka mig att man inte gör flera varianter av baksäten till Model 3...NEO skrev:Det innebär att alla baksäten har värmeslingor och att det enbart är en software unlock det gäller. Kan inte tänka mig att man byter ut baksätet för 3600kr?
Tesla Y LR -22 EAP
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Tror nog inte det ligger värmeslingor i säten, är nog en induktionslösning rakt från batteriet genom plånkanNEO skrev:Det innebär att alla baksäten har värmeslingor och att det enbart är en software unlock det gäller. Kan inte tänka mig att man byter ut baksätet för 3600kr?
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Om man får spekulera så är det mest sannolikt så, att den använder motorerna för att göra submillimeterstora accelerationer och retardationer med hög frekvens. Anpassat till den uppmätta massan på sätet för att premiera posteriör självsvängning. Friktionen mellan ändalykten och det veganska lädret skapar värmen.
För bästa effekt och snabbaste uppvämning bör man beställa den tillsammans med accelerationsboosten.
För bästa effekt och snabbaste uppvämning bör man beställa den tillsammans med accelerationsboosten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Jag tror mer på att man kommit på ett sätt att via mjukvara förvandla karossen till en microvågsungn.tor-ake skrev:Om man får spekulera så är det mest sannolikt så, att den använder motorerna för att göra submillimeterstora accelerationer och retardationer med hög frekvens. Anpassat till den uppmätta massan på sätet för att premiera posteriör självsvängning. Friktionen mellan ändalykten och det veganska lädret skapar värmen.
För bästa effekt och snabbaste uppvämning bör man beställa den tillsammans med accelerationsboosten.
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Nej, det är värmeslingor installerade i alla bilar. Jag hade fungerande baksätesvärme när jag hämtade ut bilen men det försvann efter några dagar då bilen blev medveten om vad den var.NEO skrev:Det innebär att alla baksäten har värmeslingor och att det enbart är en software unlock det gäller. Kan inte tänka mig att man byter ut baksätet för 3600kr?
Jag köpte till rumpvärmen till ungarna direkt när den släpptes och fick den aktiverad underlagen.
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
Fast bara 15 sekunder åt gångenBrooklynS skrev:I med AP, sedan kan du hålla handen med någon du tycker om.
MYP
X90d
Re: M3 SR+, nu med tillvalet sätesvärme bak
4 sekunder räcker väl?macksie skrev:Fast bara 15 sekunder åt gångenBrooklynS skrev:I med AP, sedan kan du hålla handen med någon du tycker om.