"Bilanslutningsfel" i appen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

"Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av Jerker »

På morgnarna får jag ingen kontakt med min bil, så jag kan t.ex. inte slå på förvärmningen. I appen står det och snurrar i minuter och sen kommer felmeddelandet "bilanslutningsfel". Spelar ingen roll hur många gånger jag upprepar detta. Det enda sättet är att gå ut till bilen och väcka den genom att öppna dörren. Efter det får appen kontakt med bilen inom några sekunder.

Detta uppstår typiskt när bilen stått oanvänd några timmar, som över natten. Jag testade igårkväll vid midnatt. Då hade den laddat klart vid 19:30 och då fick jag kontakt. Men alltså inte nu på morgonen.

Förra veckan fick jag ett annat felmeddelande: Serverfel. Så då tänkte jag att det var Teslas servrar som strulade och lade inte ner nån tankemöda på det. Men nu är det alltså konsekvent ett annat fel.

Nån mer?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av Gustafsson »

Hade samma igår. Var tvungen att väcka bilen med foben först. Samma symptom som när bilen var ny. Fixades OTA efter ganska många månader, men ibland vill den inte gå upp på morgonen...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Hade samma igår. Var tvungen att väcka bilen med foben först. Samma symptom som när bilen var ny. Fixades OTA efter ganska många månader, men ibland vill den inte gå upp på morgonen...
Alltså inte bara relaterat till model 3.

Det är ju inte så bra om man har bilen ståendes nånstans långt bort och vill ha kontakt med den.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av kikat »

Är bilen uppkopplad på Wifi? Har den bra täckning? Min är otrolig trög att väcka och ibland bilanslutningsfel när jag har haft dålig wifi-signal.

Tesla har nyligen lagt om kommunikationen i bilarna från VPN till en Websocket lösning, så det kan även vara det som inte är helt stabilt ännu.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av Jerker »

kikat skrev:
Är bilen uppkopplad på Wifi? Har den bra täckning? Min är otrolig trög att väcka och ibland bilanslutningsfel när jag har haft dålig wifi-signal.

Tesla har nyligen lagt om kommunikationen i bilarna från VPN till en Websocket lösning, så det kan även vara det som inte är helt stabilt ännu.
Hemma är den ansluten till WiFi men inte på jobbet. Jag kan även få anslutningsfel på jobbet om den stått orörd i typ 9 timmar.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av Beigler »

Jag har precis samma fel och har haft i säkert en månad. Får aldrig kontakt på morgonen.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av maccis »

Detta problemet har jag bara när bilen djupsover. Lösningen är att låta Sentry vara på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re:

Inlägg av Jerker »

maccis skrev:
Detta problemet har jag bara när bilen djupsover. Lösningen är att låta Sentry vara på.
Ah... Där har vi kanske problemet. Jag har nog inte sentry på hemma... Ska kolla det!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av Gustafsson »

Fast den ska vakna även utan sentry och utan wifi. Vill minnas att det var Telia som inte skickade ut någon signal när detta var ett allmänt problem för alla med MCU2.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Fast den ska vakna även utan sentry och utan wifi. Vill minnas att det var Telia som inte skickade ut någon signal när detta var ett allmänt problem för alla med MCU2.
Ja, självklart ska den ju det. Så det är ju nåt fel som är trasigt, hur som helst.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Re:

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
maccis skrev:
Detta problemet har jag bara när bilen djupsover. Lösningen är att låta Sentry vara på.
Ah... Där har vi kanske problemet. Jag har nog inte sentry på hemma... Ska kolla det!
Innan du bestämmer dig för att ha Sentry på för jämnan, räkna ut vad det kostar i el. Säg 300W 12 timmar om dagen, 3.6kWh/d, drygt 1300 kWh per år.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
lar259
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 feb 2019 10:35
Ort: Eksjö

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av lar259 »

Jag har också samma problem. Har lite halvtaskig mobil/wifi täckning hemma och varje morgon är bilen otroligt svår att väcka. Jag testade att tillfälligt låsa upp bilen via mobilappen från huset och då kunde jag starta förvärmningen. För mig fungerar detta nu varje morgon
Tesla Model Y RWD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av Jerker »

lar259 skrev:
Jag har också samma problem. Har lite halvtaskig mobil/wifi täckning hemma och varje morgon är bilen otroligt svår att väcka. Jag testade att tillfälligt låsa upp bilen via mobilappen från huset och då kunde jag starta förvärmningen. För mig fungerar detta nu varje morgon
Det är lite märkligt att det kan funka med reglagen när appen inte lyckas väcka bilen. Är det liksom två olika system som appen anropar? Jag har också tänkt på att det går att låsa upp laddport och frunk osv. trots att bilen inte är väckt. Mysko.

Hur som helst så kollade jag sentry mode och det visade sig att det var helt avstängd. Jag har inte stängt av det själv. Och efter att att aktiverat det så är det inga problem längre att väcka bilen.
boaormen
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 maj 2019 22:14

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av boaormen »

Brukar ha svårt att connecta till min bil med mobilen på wifi, byter jag till 3g på mobilen så funkar det direkt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av Jerker »

Nu funkar det bra igen. Sentry mode var avslaget och när jag aktiverade det igen så går det lätt att få kontakt med bilen trots att jag har bockat för att Sentry mode inte ska vara aktivt hemma.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: "Bilanslutningsfel" i appen

Inlägg av ChristerSjo »

Jerker skrev:
Nu funkar det bra igen. Sentry mode var avslaget och när jag aktiverade det igen så går det lätt att få kontakt med bilen trots att jag har bockat för att Sentry mode inte ska vara aktivt hemma.
Min bil funkar klockrent avseende SM har sagt att det skall inte vara hemma och det funkar utmärkt. Men man tappar i snitt 300 Wh när man har den på.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar